ponents XVII Jornades de Xarxes de Recerca en Docència Universitària- XARXES 2019 III Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC- INNOVAESTIC 2019

Ir a contenido Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Menú
Altres llocs
Logo XVII Jornades de Xarxes de Recerca en Docència Universitària- XARXES 2019<br />III Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC- INNOVAESTIC 2019   XVII Jornades de Xarxes de Recerca en Docència Universitària- XARXES 2019
III Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC- INNOVAESTIC 2019
XVII Jornades de Xarxes de Recerca en Docència Universitària- XARXES 2019 III Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC- INNOVAESTIC 2019

ponents

Francesc Pedró, UNESCO

francesc

Francesc Pedró ha sigut nomenat recientment Director del Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). Fins aleshores, ha treballat en el sector d'educació de la UNESCO a París (França) des de 2010, on ha liderat el servei d'assessorament en polítiques educatives, incloent les revisions de les polítiques nacionals, així com estudis comparatius internacionals. Amb anterioritat, va treballar al Centre d'Investigació i Innovació Educatives (CERI) de l'OCDE, com a analista polític sènior, va ser responsable de projectes com Teaching and Learning International Survey (TALIS) i New Millennium Learners Project. També va dirigir les revisions de la investigació educativa en els països de l'OCDE i el projecte sobre Innovació Sistémica en Educació.

És llicenciat en educació en la Universitat Autònoma de Barcelona i doctorat amb una tesi sobre educació comparada en la UNED. Posteriorment, va realitzar estudis postdoctorales en Polítiques Públiques Comparades en l'Institut d'Educació de la Universitat de Londres. És Catedràtic de polítiques comparades d'educació en el departament de ciències polítiques de la Universitat Pompeu Fabra, on es va ocupar de la direcció del seu programa de qualitat. Prèviament va ser Vicerector d'Investigació Educativa i Innovació de la Universitat Oberta de Catalunya.

Entre les seues publicacions destaquem: Working out Change: Systemic Innovation in Education and Training (2009), Are the New Millennium Learners Making the Grade? Technology Use and Educational Performance in PISA (2010), Inspired by Technology, Driven by Pedagogy (2010), Tecnología y Educación: lo que funciona y por qué (2011), Connected Minds. Technology and Today’s Learners (2012), Le numérique: une chance pour l’école (2013), Tecnologías para la transformación de la educación (2017) y Promising Education Policy Levers For 2030. The Untapped Potential of Governance, School Leadership, and Monitoring and Evaluation Policies (2018).

Enric Mallorquí-Ruscalleda, Indiana University-Purdue University  

mallorqui

El Prof. Dr. Enric Mallorquí-Ruscalleda dirigeix el programa d'espanyol i ensenya literatura espanyola i estudis de traducció en Indiana University-Purdue University (IUPUI). És doctor i màster en literatura espanyola per Princeton University, on va obtenir també un postgrau en docència universitària. Abans d'arribar a IUPUI, ha impartit docència en diverses universitats, tant d'Espanya, com de Canadà, Brasil i Estats Units, incloent Princeton University. És codirector de publicacions del Centre d'Estudos Medievais (CEMOrOC) de la Universidade de São Paulo (USP); és el cofundador i director de la revista acadèmica internacional arbitrada Studia Iberica et Americana, afavorida per IUPUI. És membre de més de vint equips internacionals i interdisciplinaris d'investigació finançats. 

El Dr. Mallorquí-Ruscalleda ha rebut nombrosos premis nacionals i internacionals per les seues activitats acadèmiques; ha sigut triat membre de l'Euro-Mediterranean Academy of Humanities, Social Sciences, and Education (Itàlia); membre del jurat de l'International “Prize Francesco Saverio Nitti per il Mediterraneo” (Itàlia). És també membre del comitè executiu de la delegació d'Indiana de l'Acadèmia Nord-americana de la Llengua Espanyola (ANLE). En 2012 va ser nomenat Distinguished Visitor en Aston University. En 2014 va ser guardonat per la USP amb el Prêmio Mérito Científico en reconeixement per les seues contribucions al CEMOrOC i al desenvolupament de l'hispanisme a Brasil. En 2013, l'Associação Brasileira d'Educação a Distância el va premiar –com a part d'un projecte educatiu en col·laboració sobre estudis ibèrics– amb “l'International Award for Innovative Teaching”. En el seu lloc de treball previ, en 2016, va rebre l'Outstanding “Faculty Recognition for Exceptional Teaching Effectiveness”, entre d'altres reconeixements pels seus llibres i, en 2015, l'Outstanding “Untenured Faculty Award (Research, Teaching and Service)”.

El seu treball acadèmic s'ha centrat en l'estudi de l'edat mitjana i la primera modernitat de la Península Ibèrica, encara que és igualment expert en estudis de traducció i ha publicat extensament sobre diferents aspectes de literatura contemporània peninsular, a més de literatura colonial i contemporània llatinoamericana.

 

Fernando Reimers, Harvard University

El Prof. Dr. Fernando Reimers és Director del Programa de Política Internacional d'Educació de la Universitat d'Harvard. Presideix el programa Think Tank on Global Education, un programa d'educació professional que examina pràctiques i programes d'avantguarda per a ajudar als estudiants a adquirir una competència global.

A través de la Harvard Extension School imparteix un curs en línia sobre política educativa i innovació educativa.

Com a Director del International Education Policy masters program, dirigeix la  Global Education Innovation Initiative, un esforce internacional per a avançar en la millora de l'educació pública cap a una major rellevància en el suport als estudiants perquè adquirisquen les competències cognitives i socioemocionales essencials per a prosperar en el segle XXI.

Més informació sobre el seu treball acadèmic estan disponibles en  el seu lloc web personal.

És membre del Massachusetts Board of Higher Education, i membre de la International Academy of Education. Presideix la Junta Directiva del World Teach, i forma part de les Juntes Directives de  Facing History and OurselvesTeach for All, i altres organitzacions educatives.

NOTA: La intervenció del Prof. Dr. Reimers en la sessió de XARXES-INNOVAESTIC 2019 serà en format vídeo.

 

Dra. Mila Cahué, Clarivate Analytics

Mila Cahué és Doctora en Psicologia per la Universidad Autónoma de Madrid. Al setembre de 2015 va entrar a formar part de l'Equip Editorial de Web of Science (en aqueixes dates encara Thomson Reuters) com a Editora per a Europa, sent en aqueix moment l'única editora de l'equip de nacionalitat espanyola i també l'única que realitzava les seues funcions fora d'Estats Units. En l'actualitat, exerceix el càrrec de Head of Editorial Outreach de Web of Science Group (Clarivate Analytics), traslladant les polítiques editorials de la companyia a Institucions Governamentals i Privades, i a Editors de revistes acadèmiques i científiques de tot el món.

Des de la seua primera formació universitària en Literatura Comparada y Traducción en la Universitat Catòlica de París,s'ha dedicat durant diversos anys a la traducció, revisió i correcció de textos tècnics, literaris i científics, en anglès, francès i espanyol. A la seua experiència de recerca en el Doctorat en Psicologia, en la Universidad Autónoma de Madrid, juntament amb el seu recorregut com a escriptora de textos de Psicologia i com a membre de l'Equip Editorial des dels inicis de la Revista Clínica Contemporánea, cal afegir la creació de llocs web d'àmplia repercussió internacional, havent contribuït tot açò a perfilar una àmplia preparació i coneixement en l'àrea de publicacions, tant impreses com a on-line.

 

 

 

 

Olga María Alegre de la Rosa,  Universidad de La Laguna

olga

La Profa. Dra. Olga María Alegre de la Rosa és Catedràtica d'Universitat en la Universidad de la Laguna. Doctora en Psicologia i Doctora en Periodisme per aquesta Universitat. Dirigeix el Grupo de Investigación para la Educación en la Diversidad i el Centro de Estudios para la Educación en la Diversidad en la Universidad de La Laguna, on participen investigadors de diferents països. Va ser degana de la Facultat d'Educació en dos mandats, en què va aconseguir obtenir el segell de qualitat i bones pràctiques amb referència europea +300 EFQM.

Codirigeix la revista científica: International Journal of University Teaching and Faculty Development des de 2010. Ha obtingut el Premio de la Sociedad Canaria de Pediatría, el Certificado al Mérito en Mèxic i Argentina, i en la Universitat Lucian Blaga a Romania. Pertany a societats científiques, com l'AERA i comitès d'experts internacionals. Ha sigut Convidada per la Divisió Internacional dels Drets Humans, la Pau i les ONG a Europa. Va coordinar els projectes de l'Agencia de Evaluación y Calidad Universitaria a Canàries (ACECAU).

Ha coordinat Programes de Doctorat Interuniversitaris, així com de Mobilitat Internacional. Ha tingut estades en la UNESCO a París en l'Àrea de Drets Humans i universitats com Copenhaguen, Miami, Mèxic, Bolonya, Romania, entre d'altres. Ha dirigit més de trenta projectes d'investigació nacionals i internacionals. Ha prestat assessorament i dirigit estudis en administracions públiques i privades, i desenvolupat activitat investigadora en l'acreditació de titulacions com a avaluadora de l'ANECA, de l'ANEP, i coordinat l'àrea científica de Ciències de l'Educació. Ha realitzat transferència a la societat de la investigació en més de setanta-cinc institucions i va dirigir amb aqueix objectiu l'Aula Cultural Educación y Sociedad. Ha publicat més de tres-cents documents entre llibres, capítols i articles en revistes d'impacte i editorials prestigioses. Ha representant la Universidad de La Laguna i al govern de Canàries en premis nacionals i en institucions de la comunitat autònoma.

 

Rosalía Romero Tena, Universidad de Sevilla

 

La Profa. Dra. Rosalía Romero Tena és Professora Titular d'Universitat (Universitat de Sevilla), i col·laboradora del Secretariado de Recursos audiovisuales d'aquesta universitat. Ha sigut secretaria del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de DOE i coordinadora del Máster Formación y Orientación Profesional para el empleo en la Universidad de Sevilla.

Les seues línies de treball com a investigadora i docent estan dirigides principalment a la tecnologia educativa en els seus diferents àmbits educatius (educació formal i informal), així com la formació del professorat en TIC, el disseny i avaluació de mitjans, així com temes de gènere i tecnologia.

Ha impartit conferències en diferents universitats espanyoles, europees i llatinoamericanes. Ha participat en més de 30 investigacions i ha contribuït en més de 90 obres relacionades amb la temàtica de tecnologia educativa. Ha dirigit 9 tesis relacionades amb les TIC i participat en més de 50 congressos nacionals i internacionals sobre aquesta temàtica. 

És membre del Grupo Investigación Didáctica (GID) des de 1991, membre d'EDUTEC i de la SEP (Sociedad Española de Pedagogía); presidenta del I i II Congreso Internacional de Innovación y Tecnología Educativa en Educación Infantil –CITEI-2016 i 2018; membre del jurat dels Premios “Guichot” i “Dominguez Ortiz” de la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía des de 2013.

 

Karina Fuerte, Tecnológico de Monterrey

karinaKarina Fuerte és editora del Observatorio de Innovación Educativa del Tecnológico de Monterrey, on lidera l'equip de continguts especialitzats en innovació i tendències educatives. Máster en Estudios Humanísticos por el Tecnológico de Monterrey i Llicenciada en Ciències de la Comunicació. És l'autora del Reporte Semanal de Innovación Educativa, el newsletter d'innovació educativa de l'Observatori indicat, el qual compta amb més de 150.000 subscriptors a tot el món

Els seus principals temes d'interès són les humanitats, la innovació centrada en les persones, l'educació i el seu impacte en la societat.

 

 

 

 

 

 

José Ramón Martínez Riera, Universidad de Alicante

El Prof. Dr. José Ramón Martínez Riera ha sigut finalista en els II Premis EDUCA-ABANCA com a millor docent d'Espanya 2018 en la categoria Universitat.

És Professor Titular del Departament d'Infermeria Comunitària, Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat d'Alacant i Director de la Càtedra d'Infermeria Familiar i Comunitària de la Universitat d'Alacant-Ribera Salut i Associació d'Infermeria Comunitària (AEC).

Premi del Col·legi d'Infermeria d'Alacant a la millor labor humanitària (2015). Premi “Susana Espino” a la Trayectoria Académica y Profesional atorgat per la Asociación Latinoamericana de Escuelas y Facultades de Enfermería (ALADEFE-2017). Reconeixement a la trajectòria professional atorgat per el Colegio Nacional de Enfermeros del Perú (2017).

Ha sigut professor convidat en universitats d'Uruguai, Xile, Mèxic, Perú, Equador, Panamà, Portugal, Brasil. Ha sigut Secretari General de la Asociación Latinoamericana de de Escuelas y Facultades de Enfermería (ALADEFE), Secretari Acadèmic i Vicedegà de Coordinació Acadèmica d'Infermeria, Mobilitat i Relacions Institucionals Soci-sanitàries de la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat d'Alacant. Director de Secretariat de Salut Laboral i Sostenibilitat i Director del Projecte Universitat Saludable de la Universitat d'Alacant.

Avaluador extern de la Agencia de Evaluación y acreditación de enseñanza superior de Portugal i del Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior de Costa Rica (SINAES). Redactor Cap de la Revista ROL de Enfermería. Vicepresident II de l'Acadèmia d'Infermeria de la Comunitat Valenciana. President de la Asociación de Enfermería Comunitaria (AEC)

  

Mariana González, Universidad de Birmingham

 

mariana

La professora Mariana González Boluda és Teaching Fellow de la Universitat de Birmingham. És llicenciada en Filologia Hispànica per la Universidad de Murcia, Máster en Aprendizajes Abiertos y a Distancia, i Diploma de Estudios Avanzados en Desarrollo de Multimedia y Nuevas Tecnologías en la Enseñanza de Lenguas Extranjeras per la UNED. La seua principal línia d'investigació se centra en l'ús de noves tecnologies per al desenvolupament de destreses escrites.

Té una experiència àmplia com a docent en diferents contextos universitaris internacionals. A Jamaica va treballar des de 1996 a 2015 en la Universidad de las Indias Occidentales i en la Universidad de Tecnología, on va ser Directora de la Secció de Llengües Estrangeres. A Estats Units va treballar en la University of Illinois en Urbana-Champaign de 2015 a 2018. Les seues àrees d'investigació inclouen l'ús de noves tecnologies i desenvolupament de l'autonomia i motivació en l'aprenentatge de llengües. Algunes de les seues publicacions són: “Implementación de la modalidad online para el aprendizaje de ELE en un contexto universitario en Estados Unidos”,  “Uso de blogs y redes sociales para el aprendizaje de lenguas extranjeras en un contexto universitario”, “Hacia la autonomía del estudiante de lenguas en el ámbito universitario a través del uso de blogs y wikis” i “Exploring autonomous learning as a way of improving Foreign Language proficiency in Jamaican Tertiary Education”.

 

 

 

Julio Cabero, Universidad de Sevilla

 

Foto de Julio Cabero

Catedràtic de Didàctica i Organització Escolar de la Universidad de Sevilla. Director del Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla. Membre fundador d'EDUTEC. Director del Grup de Recerca Didàctica (GID): Anàlisi Tecnològica i qualitatiu. Director del Grupo de Investigación Didáctica (GID): Análisis Tecnológico y cualitativo. Director de la Revista: “Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación". Director de les col·leccions de Tecnologia Educativa i Noves Tecnologies de les Editorials Síntesis i MAD-Eduforma, projectes editorials que van començar l'any 2007. Ha publicat en diferents editorials prop de 100 llibres, té publicat més de 170 capítols de llibres; i prop de 200 articles en revistes arbitrades.

Pertany al consell de redacció, acadèmic o científic de diferents revistes nacionals o internacionals, com són: Comunicar, Anales, RUSC, Revista Praxis Investigativa ReDIE (PIR), Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Profesorado. Revista de Currículum y formación de profesorado, RAU. Revista de Acceso a la Universidad

Ha sigut codirector del programa de doctorat Formación e investigación en el medio ambiente Iberoamericano impartit en les Universitats Autónoma de Tamaulipas (Mèxic) i Juan Michael Saracho (Bolívia). Ha sigut director del programa de doctorat d'Educació del Departament de Didàctica i Organització Escolar impartit en les Universitats: Moderna (Portugal), Metropolitana i Carobobo (Veneçuela). Membre del Consejo director de la Asociación de Televisión Educativa Iberoamericana. Programa de Televisión Educativa de la Cumbre de Estados Iberoamericano. És el representant en aquesta associació de la Universidad de Sevilla des de la seua fundació l'any 1992.

Ha rebut diferents distincions com el: Premi Extraordinari de Llicenciatura, Premio de la Real Maestranza de Caballería de Sevilla, el Premio de Investigación social de la Diputación Provincial de Sevilla, ha rebut la distinció de la Orden de la Universidad Central de Venezuela. Ha sigut nomenat “Visitante Distinguido” de la Universidad Nacional Pedro Henríquez Ureña (República Dominicana). Ha rebut la distinció de la Orden “Alejo Zuloaga Egusquiza” en la seua tercera classe de la Universidad de Carabobo (Veneçuela).

 

Mª Elena Gómez Parra, Universidad de Córdoba

 

elenaLa Profa Dra. M.ª Elena Gómez Parra és Professora Titular d'Universitat i està adscrita al Departamento de Filologías Inglesa y Alemana de la Universidad de Córdoba. La seua àrea de treball és l'educació bilingüe i intercultural. Dirigeix el Grupo de Investigación HUM-1006 titulat ‘Educación Bilingüe e Intercultural’ (EBEI). És la Directora de la Iberoamerican Network for Bilingual and Intercultural Education (IBIE); i és la IP de dos projectes de recerca sobre bilingüisme (‘Facing Bilinguals: Study of Bilingual Education Programmes' Results through Social Data Analysis’ – EDU2017-84800-R), i TIC aplicades a l'aprenentatge de l'anglès (‘LinguApp: Asegurando el Acceso al Aprendizaje Universal e Inclusivo de Segundas Lenguas’ – PRY208/17).

Ha participat com a investigadora en nombrosos projectes internacionals (IP, Comenius i CA2, entre uns altres), i és la Directora del Máster Erasmus Mundus titulatPlay, Education, Toys and Languages (PETaL)’. Així mateix, ha participat com a ponent en congressos internacionals relacionats amb l'educació bilingüe, educació intercultural, i com a conferenciant convidada en importants reunions internacionals relacionades amb la cooperació internacional (p. ex., 16 octubre 2016, Africa Climate Talk, en la qual va impartir una conferència plenària sobre el paper de la dona en el desenvolupament sostenible), i amb l'educació bilingüe i intercultural (p. ex., maig 2017, 8th World Play Day a Istanbul amb una conferència plenària sobre la importància del joc en la iniciació primerenca a les segones llengües).

Entre altres publicacions, es poden destacar les següents: Educación Bilingüe e Intercultural (EBeI): fortalezas, retos y oportunidades de un enfoque integrado, What does 'active citizenship' mean for Erasmus students?Cross-Cultural Perspectives on Technology-Enhanced Language Learning, Early Childhood Education from an Intercultural and Bilingual Perspective. És la directora dels cursos de formació del professorat bilingüe (Educació Primària, Educació Infantil i Educació Secundària) en la Universidad Internacional Menéndez Pelayo (2017 i 2018), i la presidenta del I al V Congreso Internacional sobre Educación Bilingüe (2015-2019).

 

María Luisa Sevillano García, UNED

luisa

La Profa. Dra. María Luisa Sevillano García és Catedràtica d'Universitat en la UNED, Doctora en Filosofia i Ciències de l'Educació i Directora del Departament de Didàctica, Organització Escolar i Didàctiques Especiales. La seua activitat investigadora està vinculada a les noves tecnologies aplicades a l'educació, especialment a qüestions de professorat i innovació pedagògica amb tecnologies, currículum i polítiques educatives per a integrar les TIC, alfabetització informacional i digital, materials educatius digitals, cultura digital i educativa, Didàctica medial, etc.

Ha dirigit i participat en nombrosos projectes resultants de convocatòries públiques i competitives  buscant aportar solucions en els processos d'ensenyament i aprenentatge en diversos nivells i contextos i buscant transferir i divulgar coneixement en l'àmbit de la comunitat científica internacional. En aquesta línia, ha culminat la direcció de 51 tesis doctorals, més de dos centenars de publicacions, participació en congressos, etc.

És Editora de la Revestisca Enseñanza&Teaching des de 2009 i fins a aqueixa data va ser Secretària d'aquesta des de 1996.

Les seues inquietuds se centren en una qüestió central: el bon ensenyament, saber programar i ensenyar didàcticament, reconèixer en l'altre, una persona a ajudar perquè siga ella mateixa, desplegant les seues possibilitats, l'anomenada pedagogia personalista, humanista, on cada temps i cada context requereixen de necessitats i aspiracions diferents en el plantejament de l'ensenyament. Entre les seues publicacions destaca: modelos de investigación en contextos ubicuos y móviles en Educación Superior, el smartphone en la Educación Superior. Un estudio comparativo del uso educativo, social y ubicuo en universidades españolas e hispanoamericanasAnalisis of the didactic use of tablets in the European Higher Education Area y Competencias para el uso de herramientas virtuales en la vida, trabajo y formación permanentes.

 

Pedro Martínez Ortiz, Universidad de Alicante

pedro

El Prof. Dr. Pedro A. Martínez Ortiz ha sigut premiat recentment com a millor docent d'Espanya 2018 en la categoria Secundària/Batxillerat en els premis EDUCA ABANCA.

És Doctor en Matemàtiques i Aplicacions Cientificotècniques (Universitat d'Alacant), Llicenciat en Ciències i Tècniques Estadístiques (Universitat Miguel Hernández) i Llicenciat en Matemàtiques (Universitat d'Alacant). Durant la seua carrera professional ha combinat les matemàtiques amb diferents àrees, com la dinàmica espacial, geodèsia, biologia, genètica, màrqueting, finances i docència. Actualment, és docent de secundària i batxillerat en l'IES María Blasco de Sant Vicent del Raspeig (Alacant), i professor associat en la Universitat d'Alacant, on imparteix assignatures de l'àrea de les matemàtiques en el grau de Mestre. 

És membre fundador de "Innoducation", una associació de docents que promou la innovació en l'àmbit educatiu i membre del grup de divulgació de matemàtiques DIMATES de la Universitat d'Alacant. En aquest context, ha impartit diversos cursos de formació sobre gamificació i flipped classroom, a més de participar en llibres sobre divulgació matemàtica.

Creador del projecte "Emocionar con Matemáticas", el qual va ser guardonat com a millor Iniciativa d'Èxit Educatiu per la fundació Atresmedia i la Universidad Internacional de Valencia en 2018. 

 

 

Julio Barroso Osuna, Universidad de Sevilla

El Prof. Dr. Julio Barroso és Doctor en Pedagogia per la Universidad de Sevilla. Actualment és Catedràtic d'Universitat de la Universidad de Sevilla, adscrit a la Facultat de Ciències de l'Educació en el Departament de Didàctica i Organització Educativa. És membre del Grupo de Investigación Didáctica (GID): Análisis Tecnológico y cualitativo (HUM-0390) de la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía.És membre d'EDUTEC. 

Ha participat en nombroses recerques relacionades amb la temàtica de les TIC aplicades a l'Educació. Ha participat en nombrosos cursos de postgrau, tant nacionals com a internacionals, impartint docència relacionada amb les tecnologies i noves tecnologies aplicades a l'educació. Igualment ha publicat nombrosos llibres i capítols de llibre, tant en solitari com amb altres autors, així com nombrosos articles publicats en una gran varietat de revistes, tant nacionals com a internacionals. Alguns títols són: "Nuevos escenarios digitales. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular", "Realidad aumentada y educación. Innovación en contectos formativos", etc. 

Ha sigut investigador principal de nombrosos projectes, entre els quals destaca "Realidad Aumentada para Aumentar la Formación. Diseño, Producción y Evaluación de Programas de Realidad Aumentada para la Formación Universitaria (EDU2014-57446-P)".

 

José María Fernández , Universitat d'Alacant

José María Fernández és Enginyer Tècnic en Informàtica de Sistemes i Màster en Desenvolupament d'aplicacions i serveis web. És especialista en accessibilitat digital i tecnologies accessibles. Des de 2009 treballa com a Tècnic d'Accessibilitat en el Vicerectorat d'Estudiants i Ocupació de la Universitat d'Alacant, on imparteix formació en creació de documents digitals accessibles i accessibilitat web al personal d'administració, docent i investigador. 

Participa en projectes internacionals de la UA relacionats amb l'accessibilitat com SWING, MUSE, INDOEDU4ALL, PAUS o Aldia, on ha assessorat en la compra de tecnologia accessible i impartit formació en accessibilitat digital. Ha estat en estades en més de 10 països de quatre continents.

És el creador de Suport Estudiants en UACloud-Campus Virtual de la Universitat d'Alacant, on es gestionen les Adaptacions Curriculars dels estudiants amb discapacitat i les apps de comunicació alternativa Ability Connect i de reconeixement de veu ListenAll per a Android i iPhone/iPad.

En 2015 va obtenir el premi de la Càtedra Telefònica a la millor aplicació d'aplicació del Llenguatge Humà amb un Editor Matemàtic Braille Online.

 

 

Juan Francisco Álvarez, Universidad de Alicante

juanfra

Juan Francisco (Juanfra) Álvarez és llicenciat en Ciències Químiques i doctor en Tecnologia Educativa per la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. És professor d'educació secundària, en les àrees de ciències i de les TIC en l'aula en un centre d'Alcoi, on també ha exercit de director. Actualment exerceix de professor associat en la Facultat d'Educació de la Universitat d'Alacant on imparteix assignatures tals com la Didàctica de les Ciències, Disseny de Processos Educatius i Aules Digitals en els graus de Mestre d'Educació Infantil i Educació Primària. Des de fa anys és formador de formadors per a diverses entitats: ha treballat i treballa amb l'Institut Nacional de Tecnologies Educatives i Formació del Professorat (INTEF), dependent del Ministeri d'Educació i Formació Professional, Universitat Rovira i Virgili, entre altres universitats, diversos CEFIRES i Centres de professors de tota Espanya, centres educatius en formació de centres, i en associacions i empreses vinculades a l'educació.

És autor de diversos cursos de Formació en línia de l'INTEF. És membre de diverses associacions sempre lligades a les TIC, les ciències o el cinema en l'àmbit educatiu. La seua labor està centrada en la recerca i experimentació de l'ús del les metodologies actives (ABP, Gamificación, Flipped Classroom, etc) i en el desenvolupament de la competència digital en l'educació.

Molt present en el món digital, reflexiona i comparteix en el seu blog "Investigant les TIC en l'aula" i en les xarxes socials ho trobaràs sota la identitat de juanfratic.

 

 

Remedios de Haro Rodríguez, Universidad de Murcia

Remedios de Haro es Profesora del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la Universidad de Murcia. Doctora en Pedagogia (1999), i Premi Extraordinari de Doctorat per aquesta universitat (2000). Pertany al Grup d'Investigació, “Educación Inclusiva: escuelas para todos” (Grupo EDUIN, E073-02). Des del si del grup, ha contribuït a estudiar els processos d'inclusió-exclusió existents en el sistema educatiu, oferint les claus per a desenvolupar una escola inclusiva i intercultural. Açò es mostra en les publicacions científiques realitzades i, en els projectes d'innovació desenvolupats en diversos centres educatius de la Regió de Múrcia. D'aquesta manera, cal destacar l'intens treball col·laboratiu desenvolupat en Centres d'Educació Infantil i Primària amb la finalitat d'establir processos de canvi i millora en l'escola. Ha participat en projectes de recerca regionals, nacionals i europeus així com, en contractes de recerca amb diferents administracions, com es pot comprovar en els següents projectes de recerca: Una proposta d'educació intercultural per a prevenir el fracàs escolar i afavorir la integració de l'alumnat pertanyent a minories ètniques (Fundación Séneca, Comissió Europea, 2000); Evaluación del impacto y de la eficacia de las respuestas educativas ante la diversidad en la Educación Secundaria Obligatoria en la Región de Murcia (Fundación Séneca, Comissió Europea, 2004); Escuelas de calidad para todos y entre todos: indicadores para una atención eficaz a la diversidad del alumnado (MICINN, 2011); Educación inclusiva y proyectos de mejora en centros de educación infantil, primaria y secundaria (MICINN, 2011); Medidas específicas de atención a la diversidad: evaluación de las aulas abiertas especializadas en la Región de Murcia (Ministeri d'Economia i Competitivitat, EDU2016-78102-R, en proceso de realización). La inclusió educativa i el treball col·laboratiu ha sigut un senyal d'identitat en la seua docència universitària. Forma part del Pla d'Acció Tutorial del seu centre i exerceix les funcions de tutoria de grup. Aquesta és una altra de les seues línies de recerca, present en les seues publicacions i contribucions a congressos.

 

Pedro Cifuentes, IES Miquel Peris i Segarra (Castelló de la Plana)

Pedro Cifuentes és professor de Ciències Socials de l'ESO des de 2008, i membre del Comitè Coordinador de la Xarxa de Docents per al Desenvolupament. La seua labor com introductor i divulgador de l'ús del còmic amb finalitat didàctica ha sigut reconeguda amb el Premi Nacional d'Educació per al Desenvolupament (2010) i el Premi Materials Didàctics Comunitat Valenciana (2011). Pedro és un apassionat lector i dibuixant de còmics, i entre les seues publicacions estan Els professors som gent honrada, Els objectius del mil·lenni en còmic (AECID-MECD), Històries de Vida (Fundació Telefònica-Escoles Jesuïtes) i Convivència i consciència (Plataforma de la infància), a més de diversos webcómics que aborden mitjançant tires còmiques assumptes seriosos com són l'educació, els animals i els seus amos o la gestió del patrimoni cultural. Pedro Cifuentes realitza a més habitualment xarrades i ponències sobre innovació educativa, xous de sketching en viu, tallers sobre Visual Thinking o ludificación en l'aula. Després d'una reeixida experiència en crowdfunding, Desperta Ferro Edicions arreplega el testimoni de la seua Història de l'art en còmic. El món clàssic, primer volum d'una col·lecció a la qual en breu donarà continuació amb altres cinc: el món medieval, el Renaixement, l'època del Barroc, el segle XIX i el segle XX.

 

Cecilia Gómez Lucas, Universitat d'Alacant

És professora al Departament de Química Orgànica des de 1986, on actualment és Catedràtica d'Universitat. Membre de l'Institut de Síntesi Orgànica de la Universitat d'Alacant, les seues línies d'investigació estan centrades en nous materials i catalitzadors en síntesi orgànica. En l'actualitat, ocupa el càrrec de Defensora Universitària de la Universitat d'Alacant.Té una àmplia experiència docent en tots els cicles del sistema universitari. Ha participat, com a investigadora, en diversos projectes d'innovació docent, dels quals la majoria d'ells s'han desenvolupat dins del programa “Xarxes d'investigació en Docència Universitària de la UA”, sobretot aplicats a la docència en l'àrea de la Química Orgànica. És coautora de diverses publicacions en innovació docent.

Ha exercit diversos càrrecs de gestió acadèmica entre uns altres el de Directora del Secretariat d'Instrumentació Científica i Tecnologia, Vicerectora de Planificació Estratègica i Qualitat i Vicerectora d'Estudis, Formació i Qualitat.