ponents XVIII Jornades de Xarxes de Recerca en Docència Universitària- XARXES 2020 IV Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC- INNOVAESTIC 2020

Ir a contenido Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Menú
Altres llocs
Logo XVIII Jornades de Xarxes de Recerca en Docència Universitària- XARXES 2020<br />IV Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC- INNOVAESTIC 2020   XVIII Jornades de Xarxes de Recerca en Docència Universitària- XARXES 2020
IV Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC- INNOVAESTIC 2020
XVIII Jornades de Xarxes de Recerca en Docència Universitària- XARXES 2020 IV Workshop Internacional d'Innovació en Ensenyament Superior i TIC- INNOVAESTIC 2020

ponents

Jordi Manuel Antolí Martínez
L'adaptació de XARXES-INNOVAESTIC a la modalitat en línia obliga als següents canvis respecte als ponents:

1. La intervenció dels ponents serà en la plataforma virtual, a través de vídeos gravats, videoconferències o participacions en els fòrums.

2. Aquesta relació de ponents és provisional. S'informarà en breu de la relació definitiva de ponents.

 

Miguel Nussbaum, Pontificia Universidad Católica de Chile

És Professor Titular del Departament de Ciència de la Computació de l'Escola d'Enginyeria de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Va obtenir el premi Avonni a la innovación en Chile en la categoria Educació del 2011, és editor de la revista Computer & Education des de 2015 (3a de 243 del catàleg ISI d'Educació), va ser membre del Consejo de la Agencia de Calidad de la Educación de Chile (2012-2017) i, en 2018 va obtenir el “Premio al Mérito Universidad Andrés Bello 2018”, menció “Educación”. Ha publicat més de 100 articles en revistes del catàleg ISI amb més de 7200 cites als seus articles, i ha graduat 33 alumnes de doctorat. Té un MOOC en COURSERA, Hacia una práctica constructivista en el aula, amb més de 50.000 inscrits. La seua investigació en disseny instruccional, que integra l'ús de tecnologia, està enfocada en com canviar les practiques docents en aula per a aconseguir que els alumnes siguen actors principals del seu aprenentatge, desenvolupant la creativitat i el pensament crític. Les seues propostes cienctífiques s'han aplicat en col·legis de l'Argentina, Brasil, Xile, Colòmbia, Costa Rica, els Estats Units, Gran Bretanya, Guatemala, l'Índia, Suècia, i l'Uruguai, i han tingut el patrocini d'UNESCO.

 

 Antonio R. Bartolomé Pina, Universitat de Barcelona

Doctor en Filosofia i Ciències de l'Educació per la Universitat de Barcelona. Desenvolupa la seua docència i activitat investigadora en aquesta universitat com a Catedràtic de Mitjans Digitals i Educació, i exerceix el càrrec de director de l'Institut d'Investigació en Educació de la Universitat de Barcelona.

Ha treballat en el disseny i desenvolupament de sistemes multimèdia per a l'Educació des de 1988. Actualment treballa sobre el disseny d'entorns adaptatius d'aprenentatge gestionats mitjançant Blockchains.

Membre del grup d'investigació LMI (Learning, Media & Social Interactions) que va coordinar durant vint anys. Ha dirigit més de 20 projectes internacionals I+D+I d'alt pressupost en les línies del disseny d'entorns d'aprenentatge potenciat per la tecnologia i d'alfabetització i inclusió digital. Va ser un dels primers impulsors dels Sistemes Multimèdia en Educació (1988) i de la implementació de sistemes blended learning (1998).

La seua activitat divulgadora s'estén a 33 llibres i 164 articles. Ha impartit 253 conferències a Mèxic, Bolívia, Xile, el Brasil, Espanya, Colòmbia, l'Equador, el Perú, Costa Rica, l'Argentina, els Estats Units d'Amèrica, Bèlgica, Itàlia, el Canadà, Portugal, Guatemala i Alemanya. Ha sigut professor visitant en les universitats Católica de Chile i Calgary (al Canadà), entre d'altres, a més d'impartir 230 cursos en universitats i centres de professors dels països citats.

Membre del comitè científic d'una trentena de publicacions i de 92 congressos internacionals. En ResearchGate figura en el quartil A en totes les àrees. En Acadèmia se situa en el top 2%. Google Scholar li calcula un índex h=38 i un índex i10=101.

 

Joan Jordi Muntaner, Universitat de les Illes Balears

Doctor en Pedagogia. Catedràtic d'Universitat de l'àrea de didàctica i organització escolar. Les seues investigacions i treballs fan referència al procés d'inclusió educativa, tant a les escoles ordinàries com en el context social. Professor del màster oficial d'Educació inclusiva de les universitats de Vic, Lleida i Illes Balears des dels seus inicis fins al curs 2018-2019. Professor del màster oficial de la Universidad de Córdoba des de 2004-2005 fins a l'actualitat. Professor del Màster de Professorat en la UIB. Director de l'ICE de la UIB des de 2001 fins a 2007. Director del departament de PAPE-UIB des de 2009 fins a 2012. Vicedegà de Pedagogia des de 2015 a 2020.

 

 

Javier Paricio Royo, Universidad de Zaragoza

Professor Titular d'Universitat. Llicenciat en Història de l'Art i doctor en Filosofia i Lletres amb una tesi sobre un estudi comparat dels sistemes de qualitat de l'Educació Superior a Europa. Ha sigut director de l'Institut de Ciències de l'Educació i Adjunt al Rector (assimilat a vicerector) per a Innovació docent en la Universidad de Zaragoza, responsable de la posada en marxa del sistema de qualitat de les titulacions en aquesta universitat i dels programes de formació i innovació dirigits al seu professorat. Especialista en qualitat de l'Educació Superior i formació del professorat universitari és membre del grup d'investigació GIDIU (Grup d'investigació en Docència i Innovació Universitària). És membre de la junta de directiva de RED-U, Xarxa Espanyola de Docència Universitària, i forma part del comitè directiu de la Revista RED-U, posicionada de forma destacada com la de major impacte internacional en temes de docència universitària en espanyol. És el representant d'Espanya en ICED (International Consortium for Educational Development), la xarxa mundial d'especialistes en el desenvolupament professional del professorat universitari. Ponent convidat en més d'un centenar de congressos i trobades nacionals i internacionals sobre docència universitària. Compta amb vint-i-quatre publicacions sobre qüestions de docència universitària i formació de professorat, entre articles, llibres i capítols de llibre. Participa actualment com a investigador en el projecte del MINECO "Educomunicación web 2.0 del patrimonio" (convocatoria RETOS).

 

Massimiliano Fiorucci, Università degli Studi Roma Tre

Professor titular del sector científic-disciplinari M-PED / 01 al Departament de Ciències de l'Educació de la Università Roma Tre on imparteix pedagogia social i intercultural i on també és coordinador científic del CREIFOS (Centro di Ricerca sull’Educazione Interculturale e sulla Formazione allo Sviluppo) (www.creifos.org). Va participar a la primera ronda (2012) de la qualificació científica nacional i va obtenir, el desembre de 2013, la qualificació com a professor de primer nivell del sector de la competició 11 / D1 - Pedagogia i història de la pedagogia (sector científic-disciplinari M-PED / 01 - Pedagogia general i social). A la mateixa universitat és coordinador del Grau en Ciències de l'Educació i director del Màster de 1r Nivell en "Educació Intercultural", mentre que del 2007 al 2013 va ser coordinador del Doctorat en Pedagogia. Del 2006 al 2013 va ser secretari de la Societat Pedagògica Italiana (SIPED). Els seus interessos de recerca se centren principalment en la pedagogia intercultural amb una atenció especial al tema de la mediació intercultural també en referència a la literatura de migrants. També tracta de pedagogia social, formació i formació d’adults, anàlisi de necessitats de formació, qualitat de l’educació i formació en organitzacions.

 

Pilar Aramburuzabala, Universidad Autónoma de Madrid

Doctorat en Educació (Universidad Complutense de Madrid - UCM). Màster en Logopèdia (UCM). Màster en Educació Especial (Hunter College of the City University of New York). Professora d'Ensenyament General Bàsic (UCM). Llicenciatura en Pedagogia (UCM). La seua formació en psicopedagogia i la seua vida laboral s'han desenvolupat principalment a Espanya i els Estats Units, on ha treballat com a logopeda bilingüe, professora, avaluadora educativa i investigadora.

Actualment és directora del Departament de Didàctica i Teoria de l'Educació, en la Facultat de Formació de Professorat i Educació de la Universidad Autónoma de Madrid.

Treballa des de fa 20 anys l'aprenentatge-servei amb alumnes universitaris. És coordinadora del Programa d'Aprenentatge-Servei en la Facultat de Formació de Professorat i Educació de la UAM. Presideix l'Associació espanyola d'Aprenentatge-Servei Universitari i l'Associació Europea d'Aprenentatge Servei en Educació Superior. Directora de l'Observatori Europeu d'Aprenentatge-Servei en Educació Superior. És assessora de l'Oficina Municipal d'Aprenentatge-Servei de l'Ajuntament de Madrid.

Té experiència en formació i acompanyament educatiu en aquesta metodologia. Conferenciant en entorns internacionals. Membre del Grup d'Investigació Canvi Educatiu per a la Justícia Social (GICE) i del Grup de Treball sobre Sostenibilitat Curricular del Consell de Rectors de les Universitats Espanyoles. Investigadora i autora de més de 70 articles i llibres, entre ells el recentment publicat per Reutledge "Embedding Service Learning in European Higher Education. Developing a Culture of Civic Engagement (Aramburuzabala, McIlrath i Opazo (Eds.), 2019). Editora convidada en diversos números monogràfics en revistes científiques; l'últim d'ells publicat al desembre de 2019 porta per títol “Aprenentatge-Servei en l'Educació Superior”. Presidenta de tres congressos nacionals i internacionals. Coordinadora del projecte Erasmus+ KA3 “Europe Engage-Developing a Culture of Civic Engagement through Service-Learning within Higher Education in Europe”, finançat per la Unió Europea per a l'estudi de l'Aprenentatge-Servei en universitats de dotze països europeus (2014-2017). Coordinadora de l'equip espanyol del projecte Erasmus+ KA2 “Rural 3.0: Service Learning for the Rural Development” (2019-2021).

Recursos d'interés:

 

María Carmen Fenoll Comes, Universidad de Castilla-La Mancha

Doctora en Ciències Biològiques per la UAM, Fulbright Fellow en la University of California San Diego i Visitant en l'Inste. Salk i la Universitat Wisconsin Madison. Professora Titular en la UAM 10 anys.

Des de 2000, catedràtica de Fisiologia Vegetal en la UCLM. Coordina el Grupo de Biotecnología y Biología Molecular de Plantas, ha dirigit projectes europeus i nacionals, i ha publicat més de 80 articles.  Directora de 10 tesis i autora d'una patent internacional. És presidenta de la SEFV (Soc Esp Fisiología Vegetal) i directora del Departament de Ciències Ambientals.

Va obtenir el Premi ANTAMA 2014 a la divulgació biotecnològica. Assessora institucions internacionals i nacionals, avaluant projectes, personal i titulacions o universitats a través d'Agències Europees, nacionals i autonòmiques. Ha sigut vicerectora d'Ordenació Acadèmica (UCLM). Ha sigut secretària General del Consell d'Universitats (Ministeris de Ciència i d'Educació). És presidenta d'AMIT (Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues) i co-fundadora i membre del Board of Directors d'EWORA (European Women Rectors Association).

Giorgio Crescenza

Professor de Lletres en secundària superior, es va doctorar en Pedagogia de Ciències de la Salut i ara està realitzant un Doctorat en la Universitat d'Alacant en cotutela internacional amb la Universitat de Roma “Tre”, en Transferències Interculturals i Històriques a l'Europa Medieval Mediterrània. La seua investigació, tracta no sols de l'abandonament escolar i la inclusió, sinó també dels migrants i l'educació intercultural. Va ser component del grup d'investigació de migrants de l'Institut de Neuropsiquiatria Infantil de la Universitat "La Sapienza" de Roma. Ha col·laborat en projectes nacionals sobre "TV i menors" i en la formació del professorat. Ha escrit, al costat de la professora Angela Volpicella de la Universitat de Bari, diversos llibres pedagògics i didàctics per a l'editorial "Edizioni Conoscenza", últim dels quals en 2020 "Apprendere a insegnare".

 

 

 

 

Teresa Pozo Rico, Universitat d'Alacant

Doctora en Investigació Educativa per la Universitat d'Alacant. Ha impartit tallers per a la formació de competències emocionals en Educació Superior a nivell transcultural i durant un any d'estada en diferents països (Moldàvia, Ucraïna, Romania, l'Argentina i Finlàndia).

Exerceix el lloc de docent en els del Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIRE) de la Comunitat Valenciana des de l'any 2007 fins a l'actualitat amb la impartició diferents accions formatives destinades a la formació del professorat d'infantil, primària, secundària i cicles formatius usant transversalment plataformes e-learning.

Ha impartit tallers educatius en la Conselleria d'Educació al Regne Unit i un entrenament específic en Intel·ligència Emocional per a diferents institucions educatives europees. Està contractada per al Projecte 110378 "INEDITA" del Programa de Nacions Unides que possibilita el disseny i implementació d'un model inclusiu d'admissió per al sistema d'Educació Superior a l'Equador.

 

Manel Trenchs i Mola, Escola Pia de Mataró

És professor d'Història de l'Art en l'Escola Pia de Mataró. Ha sigut finalista al Millor Docent d'Espanya 2017 (Premis Educa Abanca). És Google Innovator i Trainer; membre de l'equip GE3 (Google Earth Education Experts), Google Local Guide Level 8.

Ha sigut ponent en nombrosos esdeveniments educatius internacionals, entre els quals destaca: FlipCon2015 (Michigan, els EUA), FlipCon Europe 2016 (Saragossa), SIMO 2016 (Madrid), BETT SHOW 2017 (London), FlipCon Europe 2017 (Madrid) i GE3 2018 (Silicon Valley, Califòrnia). Ha participat en el Google London Energizer Event 2020 i TeachMeet en el BettShow 2020, entre uns altres. Es defineix com un docent interessat a repensar l'aprenentatge, l'ús de la tecnologia i tots aquells aspectes educatius que serveixen per a ajudar a millorar els processos d'educació i aprenentatge en el segle XXI.

 Web personal

 

 

Eva Olmedo Moreno, Universidad de Granada

Doctora en Pedagogia per la Universidad de Granada i Professora Titular en el Departament de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Granada, on imparteix la matèria troncal de Mètodes d'Investigació Educativa. Les seues principals línies d'investigació: “Estratègies d'Aprenentatge i el desenvolupament de models d'aprenentatge híbrids” i “Eines eficaces per a la inclusió socioeducativa”, tema sobre el que dirigeix el Projecte Nacional I+D+I EDU2017-88641-R. En l'actualitat és Directora del Departament MIDES i Coordinadora del Programa de Doctorat de Ciències de l'Educació de la Universidad de Granada.

 

 

 

 

 

 

Juan Jesús Gutiérrez Castillo, Universidad de Sevilla

És professor del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universidad de Sevilla.

És membre del Grup d'Investigación Didáctica (GID): Análisis Tecnológico y cualitativo (HUM-0390) de la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía i de l'associació EDUTEC (Asociación para el desarrollo de la Tecnología Educativa y de las Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación). Editor executiu de Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación.

Les seues línies de treball com a investigador i docent estan dirigides principalment a la tecnologia educativa en els seus diferents àmbits i nivells educatiu, així com la formació del professorat en el disseny i ús de les TIC.

Ha participat com a membre de l'equip investigador de números projectes d'investigació competitius (nacionals i autonòmics), i projectes d'innovació i millora relacionats amb la Tecnologia Educativa i les Tecnologies de la Informació i Comunicació.

Autor i coautor de nombroses publicacions relacionades amb les tecnologies educatives.

 

Trinidad Donoso Vázquez, Universitat de Barcelona

És professora titular del departament de Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en educació de la Universitat de Barcelona. En els últims deu anys ha participat en 25 projectes d'investigació, com a IP o com investigadora i ha escrit 87 publicacions científiques en total, 44 articles, 22 capítols de llibres i 22 llibres. A més d'un total de 92 participacions en congressos i jornades. Comença a investigar en temes de gènere en la dècada dels 90 en orientació professional no sexista. Continua la seua trajectòria en temes de gènere amb investigacions sobre les dones universitàries i el mercat laboral, les necessitats de les dones migrades a Barcelona, la intervenció en dones que han patit violència de gènere, l'avaluació de programes d'atenció a les víctimes de violència masclista, entre altres. Ha dirigit un projecte d'introducció de la perspectiva de gènere en la docència universitària amb diverses facultats de la Universitat de Barcelona. Coordina la línia GrediDona del grup d'investigació GREDI i ha sigut coordinadora de les jornades Gredidona durant 12 anys, jornades sobre una temàtica d'estudis de gènere dirigides tant a personal acadèmic com a personal tècnic. En total ha organitzat o format part de l'organització de 27 jornades o seminaris relacionats amb la investigació. Va ser delegada del rector per a temes d'igualtat en la Universitat de Barcelona del 2014 al 2016.