Saltar apartados

ESTRATÈGIES D'APRENENTATGE AUTÒNOM EN ELS ALUMNES UNIVERSITARIS

Codi del curs: 10-0157

IMPARTIT PER:

Juan Ignacio Pou Municio. Catedràtic de Psicologia Bàsica. Universitat Autònoma de Madrid.

OBJECTIUS:


Es diu que el nou marc de l'EEES, la docència universitària ha d'estar guiada i gestionada en funció de l'aprenentatge dels alumnes. És per tant, essencial analitzar les dificultats d'aprenentatge més comuns entre els alumnes universitaris, intentant donar resposta a preguntes tals com:

- ¿Per què no s'interessen per aprendre?.

- ¿Per què no comprenen el que aprenen?.

- ¿Per què memoritzen en comptes d'entendre?, ¿per què obliden tan aviat el que aprenen?.

- ¿Per què no utilitzen el que saben?, ¿per què no apliquen els coneixements adquirits?.

- ¿Com podem ajudar-los a ser més autònoms i més eficaços en els seus   aprenentatges?.

Cercarem respostes a aquestes preguntes des de la recent psicologia cognitiva de l'aprenentatge en el marc de les noves demandes de l'EEES, per a identificar estratègies curriculars i didàctiques que ajuden a superar o almenys limiten aquestes dificultats i especialment per a desenvolupar projectes que promoguen un aprenentatge autònom i estratègic en els nostres alumnes amb la finalitat de desenvolupar les seues competències d'aprenentatge i d'ús estratègic del coneixement adquirit.

 

CONTINGUTS:


1. Com ensenyem i com aprenen els nostres alumnes.

¿Quins són les formes més habituals d'ensenyar i d'aprendre? ¿Quins  són les seues dificultats d'aprenentatge més comuns?

  • Criteris per a establir els continguts de l'ensenyament.
  • Activitats d'ensenyament teòric i pràctica.
  • Activitats d'avaluació.
  • ¿Com aprenen/estudien els nostres alumnes?.

2. L'ensenyament centrat en l'alumne: què ha de canviar.

- El nou marc de l'EEES: de l'activitat d'ensenyar a l'activitat d'aprendre.
- ¿Per què canviar la forma d'ensenyar?: El canvi de l'aprenentatge universitari en la societat del coneixement.

  • Canvis epistemològics.
  • Canvis socials i culturals.
  • Canvis psicopedagògics: les formes d'ensenyar i aprendre.

3. De la concepció intuïtiva de l'aprenentatge a la concepció científica: la contribució de la Psicologia Cognitiva de l'Aprenentatge.
- Un esquema per a l'anàlisi de les situacions d'aprenentatge:

  • Resultats.
  • Processos.
  • Condicions.

4. Noves formes d'ensenyar, noves formes d'aprendre: promovent un aprenentatge reflexiu, constructiu i autònom.

-  Ensenyar a comprendre: Més enllà de l'aprenentatge repetitiu.
- Ensenyar a usar el coneixement: la solució de problemes com a enfocament didàctic:

  • De la formació tècnica a la formació estratègica.
  • De l'exercici al problema.
  • Trets que fan més estratègica una activitat d'aprenentatge.

- Aprendre a aprendre com a meta de l'educació superior:

  • La gestió metacognitiva de l'aprenentatge: planificació, supervisió i avaluació de les activitats d'aprenentatge.
  • La transferència progressiva del control a través de l'ensenyament: instrucció explícita, pràctica guiada i pràctica independent.

- Avaluar per a acreditar, avaluar per a aprendre:

  • De l'avaluació acreditativa a l'avaluació formativa.
  • De l'avaluació final a l'avaluació contínua.

 

UNA BIBLIOGRAFIA MÍNIMA:


Bain, K (2004). Lo que fan els millors professors d'universitat. València: Publicacions de la Universitat de València, 2005

Barkley, I.F., Cross, K.P. i Major, C.H. (2005). Collaborative learning techniques. New York: Wiley. Ed. cast.: Tècniques d'aprenentatge col·laboratiu. Madrid: Morata/MEC, 2007

Brockbank, A. i McGill, I. (1999). Aprenentatge reflexiu en l'educació superior. Madrid: Morata, 2000

Monereo, C. i Pou, J.I. (Eds.) (2003). La universitat davant la nova cultura educativa. Ensenyar i aprendre per a l'autonomia. Madrid: Síntesi

Pou, J.I. (2008). Aprenents i mestres: la psicologia cognitiva de l'aprenentatge. Madrid: Aliança

Pou, J.I. i Pérez Echevarría, M. del P. (eds.) (2009).  Psicologia de l'aprenentatge universitari: la formació en competències. Madrid: Morata

Pou, J.I.; Scheuer, N., Pérez Echevarría, M.P., Mateos, M., Martín I. i de la Creu, M. (eds.) (2006). Noves formes de pensar l'ensenyament i l'aprenentatge. Barcelona Grau.

Simone, R. (2000). La tercera fase. Formes de saber que estem perdent. Madrid: Taurus, 2001

INFORMACIÓ GENERAL:


Durada
: 8 hores
Nº de places:  20, atorgades per rigorós ordre d'entrada del butlletí d'inscripció en la Secretaria de l'HISSE.

Termini d'inscripció: FINALITZAT
Dates i horari:


- 17 de juny, de 16 a 20 hores
- 18 de juny, de 10 a 14 hores

Lloc de realització Aula IU/1002  (Edifici Instituts  Universitaris).

CERTIFICACIÓ:

La Universitat d'Alacant podrà incloure la realització d'algun tipus de prova evaluatoria per a poder obtenir el corresponent certificat d'aprofitament.

LLISTA D'ADMESOS:

  • ARACIL HOME, BEATRIZ
  • BARCELÓ DOMENECH, JAVIER
  • CABEDO SERNA, PLANS
  • CASES EL PUIG, JOSE ENRIQUE
  • SÈGOL MIRANDA, ZULEMA
  • GESPES LÓPEZ, MARÍA FRANCISCA
  • DENTÓN ZANELLO, CRISTIAN
  • FERNÁNDEZ SIRVENT, RAFAEL
  • GONZÁLVEZ ESCOLANO, HÉCTOR
  • HERNÁNDEZ RUIZ, ALEJANDRA
  • INIESTA VALCÁRCEL, JESÚS
  • LÓPEZ RICHART, JULIÁN
  • LÓPEZ SÁNCHEZ, CRISTINA
  • MOLTÓ BERENGUER, JULIA
  • MORA GARCÍA, RAÚL TOMÁS
  • RAMÓN, SERGE JOSEPH GEORGE
  • RICO JUAN, JUAN RAMÓN
  • ÚBEDA GARCÍA, MERCEDES
  • VELAYOS MARTÍNEZ, ISABEL
  • VILLEGAS CASTRILLO, ESTHER

Els qui no figuren en aquesta relació i van sol·licitar l'admissió al curs, estan en llista d'espera.

En el cas de no assistir al curs i no comunicar-ho abans que comence a la Secretaria de l'ICE, no podrà participar en cap curs organitzat per aquest Institut l'any en curs.

Institut de Ciències de l'Educació


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3520-3521

Fax: (+34) 96 590 3684

Facebook: https://web.ua.es/es/repositorio/imagenes/logos/facebook_medi.png

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464