Saltar apartados

EL PROFESSOR UNIVERSITARI COM "COACH". UNA NOVA SITUACIÓ DOCENT EN GRUPS XICOTETS

Codi del curs: 12-0278

IMPARTIT PER:

Jaume LLacuna Morera. Universitat de Barcelona.

INTRODUCCIÓ:

Existeixen molts cursos i seminaris sobre el tema que desitgem tractar, podríem dir que el “coaching” està de moda en totes aquelles activitats en les quals es dóna un procés d'ensenyament a partir de la realitat i de les possibilitats de l'alumnat, potenciant-les i reflexionant sobre elles. No obstant açò, en la majoria d'aquestes activitats notem a faltar la “pràctica”. Sent est un tema eminentment pràctic, apreciem que totes les sessions solen tenir un component teòric molt important i no s'arriba, o s'arriba en poques ocasions, a la pràctica real, tant sobre un sol individu com sobre un grup xicotet.

En la docència universitària, i en el moment actual en el qual estem immersos en l'EEES, l'activitat educativa ha de partir (conjuntament amb la transmissió de coneixements) de "l'animació“ de l'alumnat i de la potenciació real de les seues capacitats. Capacitats de tot tipus, des de les purament memorístiques fins a les actitudinals, passant per tota la capacitat emocional que ha de sorgir perquè l'aprenentatge es realitze de forma eficaç.

Per aquest motiu el curs que presentem continga, fonamentalment, una part pràctica que els i les alumnes realitzaran sobre altres components del grup o sobre personal, alumnes i alumnes, externs al curs, en la immediatesa de la formació en cadascuna de les matèries tractades.

OBJECTIUS:

Coneixements:

  • Els  i les alumnes reconeixeran les tècniques idònies per a dur a terme una acció de coaching operativa.
  • Seran capaços d'identificar els mecanismes “cognitius i emocionals” que entren en joc en aquesta acció.
  • Identificaran les pràctiques concretes i els mecanismes comunicatius cap al grup d'alumnat en situació de coaching.

Procediments:

  • L'alumnat realitzarà pràctiques sobre col·lectius reals a partir de les matèries que els siguen pròpies i que “ensenyen” habitualment. Així, pretenem crear grups reals d'alumnes i alumnes i realitzar amb ells exercicis concrets de coach.
  • Els i les assistents practicaran mecanismes comunicatius de coaching amb un col·lectiu real.
  • Els i les assistents al curs seran capaços d'avaluar els resultats de l'acció.

Actitudinals:

  • L'alumnat prendrà consciència a partir de la realitat observada de la millora formativa que suposa la utilització de les tècniques de coaching sobre el seu alumnat.
  • Establiran els mecanismes oportuns per a incorporar gradualment aquestes tècniques en el seu treball docent universitari.

CONTINGUTS:

1.- ¿Què és el “coaching”? ¿Quin pot ser la seua validesa real en la pràctica universitària? ¿És una moda passatgera? ¿Poden obtenir-se èxits perdurables en la formació de l'alumnat? ¿Suposa una “complicació” més de la pràctica docent? ¿És real la possibilitat? ¿És factible tractar a grups xicotets amb aquestes tècniques en la dinàmica actual universitària?  (Discussió en grup).

2.- Tècniques per a la formació a través del coachig. El grup. Característiques del grup. Els elements claus del grup. Ser “lider” per a formar. Les característiques del lideratge en els grups xicotets.

3.- La comunicació en la base del procés de coaching. Parlar/escoltar. Animar/potenciar. Persuadir/ajudar/entendre. Els recursos de la comunicació de base emocional. El cervell que pensa, parla i es comunica.

4.- Pràctiques reals de coaching sobre col·lectius xicotets. Els i les alumnes disposaran de la possibilitat d'actuar sobre personal en vies de formació i podran aplicar les tècniques a la matèria que expliquen en la realitat universitària.

Es filmarà la intervenció i s'analitzaran les tècniques utilitzades.

5.- Avaluació de l'acció de coaching. Constatació de l'eficàcia del sistema, tant per l'experiència de l'alumnat del curs com per part del col·lectiu real sobre el qual s'han aplicat les pràctiques.

METODOLOGIA:

El curs pretén ser eminentment pràctic. Pràctic en la realitat concreta dels participants, cosa nova i que s'intentarà realitzar amb la màxima fidelitat a les matèries pròpies dels participants. Açò vol dir que els i les alumnes del curs disposaran d'un col·lectiu de persones (estudiants universitaris) sobre els quals s'actuarà com coach i que podrà percebre's tant la dificultat com l'eficàcia a través de les apreciacions reals d'aquest estudiants.

Aquest curs suposa un repte en l'ensenyament universitari atès que pretén, en tant que sigui possible, acostar-se a la realitat concreta d'aquesta formació, practicant sobre estudiants concrets l'operativa del coaching.

DIRIGIT A:

Personal docent i investigador novell de la Universitat d'Alacant.

AVALUACIÓ:

Assistència (mínim el 80% de les hores totals del curs).

INFORMACIÓ GENERAL

Durada:  15 hores.

Nombre de places: 25, atorgades per rigorós ordre d'entrada del butlletí d'inscripcions en la Secretaria de l'ICE. Tindrà prioritat el PDI que s'haja incorporat al servei actiu procedent de permisos de paternitat/maternitat, o d'una excedència per raons de guarda legal o atenció a dependents dins de cadascun dels col·lectius als quals prioritàriament es puguen dirigir els cursos (Pla d'igualtat de la UA).

Termini d'inscripció: FINALITZAT

Dates i horari:

  • 26, 27 i 28 de setembre en horari de 9 a 14 hores.

Aula: GB/1014 (Edifici Germà Bernàcer)

CERTIFICACIÓ:

Assistència (mínim el 80% de les hores totals del curs).

RELACIÓ D'ADMESOS:

  • BAÑÓN BLAZQUEZ, LUÍS
  • BRÜCKNER HERBERT, GERHARD
  • CARRERES PONSODA, FEDERICO
  • CASTEJÓN DE LA ENCINA, MARÍA ELENA
  • CAVALIERE GIARDINO, ALESSANDRO
  • CÉSPEDES LÓPEZ, MARÍA FRANCISCA
  • CUADRADO SALINAS, CARMEN
  • DÍAZ GARCÍA, MARÍA ÁNGELES
  • DÍAZ IVORRA, MARÍA DEL CARMEN
  • ESCLAPEZ ESPLIEGO, JULIA MARÍA
  • GARCÍA ARACIL, NOELIA
  • GARRO SÁNCHEZ, INMACULADA
  • GONZÁLVEZ SEMPERE, JOSÉ RAMÓN
  • LÓPEZ YAGÜES, VERÓNICA
  • MARTÍ CIRIQUIAN, PABLO
  • MATEO RIPOLL, VERÓNICA
  • MORA GARCÍA, RAÚL TOMÁS
  • MUÑOZ CERVERA, MARÍA CONCEPCIÓN
  • PASTOR BERNABEU, MARCELINO VICENTE
  • RAMOS FEIJOO, CLARISA
  • SÁEZ DÍAZ, JUAN MANUEL
  • SANTIVÁÑEZ SANTA CRUZ, ESPERANZA
  • SIRVENT PÉREZ, CÉSAR DANIEL
  • TORRES VALDÉS, ROSA MARÍA
  • VARGAS SIERRA, CHELO

Els qui no figuren en aquesta relació i van sol·licitar l'admissió al curs, estan en llista d'espera.

En el cas de no assistir al curs i no comunicar-ho abans que comence a la Secretaria de l'ICE, no podrà participar en cap curs organitzat per aquest Institut l'any en curs.

 

 

 

Institut de Ciències de l'Educació


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3520-3521

Fax: (+34) 96 590 3684

Facebook: https://web.ua.es/es/repositorio/imagenes/logos/facebook_medi.png

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464