Saltar apartados

LIDERATGE I COMUNICACIÓ EN L'AULA

Codi d'inscripció del curs: 12-0201

IMPARTIT PER:

Ernesto de los Reyes. Facultat d'administració i direcció d'empreses de la Universitat Politècnica de València.

DIRIGIT A:

Personal Docent i Investigador novell de la Universitat d'Alacant.

INTRODUCCIÓ:

Liderar és conduir a un grup o persona cap a metes comunes. Els treballs de recerca indiquen que no existeixen trets que caracteritzen als bons capdavanters, ni tan sols existeix un estil normatiu per a un bon lideratge. Els resultats es produeixen quan l'estil del líder està ben adaptat a la situació i a les necessitats de les persones liderades.

El professor és, sens dubte, el líder en tot el relatiu a les tasques i activitats que han de realitzar els seus alumnes per a aconseguir els objectius docents de la seua assignatura. Per tant, el seu estil de lideratge influeix sobre la motivació i l'aprenentatge dels seus alumnes.

El taller es basa en el model denominat “Lideratge situacional”, desenvolupat per P. Hersey i K. H. Blanchard, àmpliament utilitzat en la formació de líders. De caràcter eminentment pràctic i participatiu, s'estudia com diagnosticar adequadament la situació i necessitats dels alumnes, com aconseguir un grau de congruència elevat entre els objectius docents i els de els alumnes i la forma d'adaptar l'estil de lideratge a aqueixa situació per a obtenir resultats brillants per als membres del grup.

En aquest context, la comunicació entre professor i alumnes té un paper clau, per la qual cosa en el taller s'estudia un model de comunicació senzill i eficaç. S'analitzen les qualitats principals d'una bona comunicació i es practica mitjançant exercicis i jocs.

OBJECTIUS:

  • Comprendre la importància que té l'estil de lideratge del professor i la comunicació amb els seus alumnes en la motivació, el desenvolupament i els resultats dels estudiants.
  • Reflexionar sobre l'adaptació a l'entorn docent dels models de lideratge i comunicació proposats.
  • Aplicar aquests models en situacions fictícies, però versemblants en l'entorn docent universitari, perquè els assistents puguen adquirir una experiència bàsica.
  • Adquirir els coneixements necessaris per a integrar aquests models en l'àmbit docent de cada assistent.

METODOLOGIA:

Amb un contingut eminentment pràctic, utilitza el mètode d'estudi de casos i jocs de rol com a base per a la reflexió i l'aprenentatge. El treball en petits grups, la posada en comú dels resultats i el diàleg entre tots els participants, són la base perquè cadascun d'ells descobrisca les oportunitats que els models de lideratge i comunicació proposats poden oferir-li en el seu propi entorn docent.

CONTINGUTS:

El taller s'organitza mitjançant dues sessions. En la primera, després de l'anàlisi del concepte de lideratge, cada assistent identifica el seu estil de lideratge, mitjançant un breu qüestionari. A continuació, es desenvolupen els conceptes bàsics del model denominat “Lideratge Situacional” i es realitzen exercicis i estudi de casos que permeten aprendre a determinar l'estil de lideratge més adequat per a una classe, en funció de variables situacionals, com la preparació i la motivació dels estudiants enfront de les tasques que han de realitzar per a l'assoliment dels objectius docents.

En la segona sessió s'analitza la comunicació i els seus factors clau. Es realitzen més exercicis en els quals s'estudia i observa la comunicació que es produeix entre el professor i els alumnes. S'analitzen habilitats clau per a la comunicació com l'assertivitat, empatia i escolta activa. Finalment, s'estudia com abordar la diversitat que sempre existeix entre els alumnes d'un grup i com influir sobre la seua motivació a través de les metes d'aprenentatge, la metodologia docent i el sistema d'avaluació.

COMPETÈNCIES A ADQUIRIR:

Els assistents incrementaran les competències associades amb el lideratge i la comunicació. En particular i per a la seua tasca docent:

  • Ser capaços de comprendre les directrius i el suport que necessita un alumne per a aconseguir els objectius docents en una matèria (capacitat de diagnòstic).
  • Ser capaços d'adoptar un estil de lideratge adequat a les necessitats dels seus alumnes (capacitat d'adaptació).
  • Ser capaços d'establir una comunicació més eficaç entre el professor i els seus alumnes (capacitat de comunicació).
  • Ser capaços d'ensenyar als alumnes a liderar i comunicar millor, ja que aquestes habilitats se socialitzen i s'adquireixen a través de l'exemple.

MATERIALS

Materials1

Si necessita descarregar el descompressor WinRar

AVALUACIÓ:

Assistència (mínim al 80% de les hores totals del curs).

INFORMACIÓ GENERAL:

Durada: 10 hores.

Nombre de places: 25, atorgades per rigorós ordre d'entrada de la sol·licitud d'inscripció en la Secretaria de l'ICE. Tindrà prioritat el PDI que s'haja incorporat al servei actiu procedent de permisos de paternitat/maternitat, o d'una excedència per raons de guarda legal o atenció a dependents dins de cadascun dels col·lectius als quals prioritàriament es puguen dirigir els cursos (Pla d'Igualtat de la UA).

Termini d'inscripció: del 14, a partir de les 9 hores, al 31 de maig.

Codi d'inscripció del curs: 12-0201


 

Dates i horari: 

  • 14 i 15 de juny, de 9 a 14 hores.

Lloc de realitzacióaula GB/1014, edifici Germà Bernàcer.

RELACIÓ D'ADMESOS/AS:

BENAICHA ZIANI, NAIMA

CABEDO SERNA, LLANOS

CASTELLÓ MARTÍNEZ, ARACELI

ESCLAPEZ ESPLIEGO, JULIA MARIA

GARRIGOS FERNÁNDEZ, IRENE

GASCÓ VERDIER, CARLES

LLORET PASTOR, ELENA

MARIN GARCIA, BEGOÑA ANA

MAZÓN LÓPEZ, JOSE NORBERTO

MIRAS LLAMAS, Mª ANGÉLICA

MOLINA PALACIOS, SERGIO

MOROTE SEGUIDO, ALVARO FRANCISCO

MUÑOZ BAELL, IRMA MARÍA

NÚÑEZ VIDAL, FRANCISCO JAVIER

PADILLA GARCÍA, XOSE A.

PALAZON FERRANDO, SALVADOR

PERANDONES GONZÁLEZ, TERESA MARÍA

PIEDECAUSA GARCÍA, BEATRIZ

QUILES SOLER, Mª DEL CARMEN

RICO JUAN, JUAN RAMÓN

RIQUELME GUILL, ADRIÁN

SATORRE CUERDA, ROSANA

TORRES DÍAZ, MARÍA CONCEPCIÓN

TRESCASTRO LÓPEZ, EVA MARÍA

VARO GALVAÑ, PEDRO JOSÉ

Qui no figuren en aquesta relació i van sol·licitar l'admissió al curs, estan en llista d'espera.

En el cas de no assistir al curs i no comunicar-ho abans que comence a la Secretaria de l'ICE, no podrà participar en cap curs organitzat per aquest Institut l'any en curs.

Institut de Ciències de l'Educació


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3520-3521

Fax: (+34) 96 590 3684

Facebook: https://web.ua.es/es/repositorio/imagenes/logos/facebook_medi.png

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464