Saltar apartados

GAMIFICAR UNA PROPOSTA DOCENT. DISSENYANT EXPERIÈNCIES POSITIVES D'APRENENTATGE

CODI DEL CURS: 13-0239

IMPARTIT PER

Faraó Llorens i Francisco J. Gallego. Dpto. Ciència de la Computació i Intel·ligència Artificial. UA.

DIRIGIT A

Personal Docent i Investigador de la Universitat d'Alacant.

OBJECTIUS

  • Explicar i debatre el concepte de "gamification" i la seua aplicació al camp de la docència.
  • Ajudar al professorat a dissenyar propostes docents més atractives i motivadores per als estudiants, ajudant-se de l'experiència (eines i principis) en el camp del disseny dels videojocs.

CONTINGUTS

Els videojocs són la forma d'entreteniment dominant del nostre temps. Els jocs d'èxit s'aprofiten tant de la psicologia com de la tecnologia, i la seua realització requereix una comprensió reflexiva de tècniques de motivació i de disseny. Pel que podem aprendre molt del món dels videojocs per a aplicar-ho al nostre àmbit, la docència universitària: psicologia, disseny, estratègia i tecnologia, entre altres coses. Hi ha dues formes d'incloure els videojocs en l'ensenyament: crear un videojoc per a la nostra assignatura (o parts de la mateixa) i gamificar l'assignatura (o parts d'ella). La primera pot semblar més difícil, ja que no tots els/les docents podem dissenyar i desenvolupar un videojoc per a la nostra assignatura (o trobar algun existent que s'adapte a ella). Però gamificar (part de) nostra assignatura està a l'abast de tots.

Gamificación és el terme usat per a fer referència a l'aplicació dels elements i les tècniques utilitzades en el disseny de videojocs en contextos diferents a aquests. Els elements dels videojocs són les eines per a la gamificación. Els elements més importants són els PBL: punts (points), insígnies (badges) i tauló de lideres (leaderboards). Atès que un dels principals beneficis de la gamificación és la motivació, un dels camps en els quals tindrà un fort impacte serà en el de l'educació. Hi ha diversos aspectes clau dels videojocs que ens poden interessar especialment en el món de l'ensenyament:

  • Si volem pensar com un dissenyador de videojocs, la clau està a pensar en els/les jugadors/es, i açò significa que els/les jugadors/es són el centre del joc.
  • Els jocs persegueixen objectius.
  • Un joc implica aprenentatge i resolució de problemes.
  • Els jocs tenen un conjunt de regles de funcionament.
  • Ha d'haver-hi un equilibri entre l'estructura (les regles) i l'exploració (la llibertat en la cerca de solucions), els/les jugadors/es han de sentir que tenen el control i autonomia.
  • Progressió. Els jocs han de ser equilibrats: ni massa difícil, ni massa fàcil; sense massa opcions, ni molt poques opcions. Ha d'haver-hi una sensació de que qualsevol dels/les jugadors/es pot guanyar.

Però sobretot els/les jugadors/es juguen, és a dir, es diverteixen i gaudeixen, segueixen les regles de forma voluntària per a passar-li-ho bé.

BLOG / MATERIALS

http://blogs.ua.es/faraonllorens/2013/09/27/gamificar-una-propuesta-docente/

AVALUACIÓ

Assistència (mínim el 80% de les hores totals del curs).

INFORMACIÓ GENERAL

Durada: 12 hores.

Nombre de places: 25, atorgades per rigorós ordre d'entrada del formulari d'inscripció online habilitat en aquesta pàgina dins de cadascun dels col·lectius als quals prioritàriament vagen dirigits els cursos i el Pla d'Igualtat de la UA.

Llengua vehicular: castellà.


Termini d'inscripció: del 10 de juliol, a partir de les 9 hores, al 25 de setembre.

Codi d'inscripció del curs: 13-0239

Dates i horari: 3, 10 i 17 d'octubre, de 9 a 13 hores.

Lloc de realització: aula A1/1-25I, Aulari I.

RELACIÓ D'ADMESOS/ES

ALONSO VARGAS, MARIA ANGELES

CHORRO CALDERÓN, ELÍSABET

CUADRADO SALINAS, CARMEN

DIAZ IVORRA, Mª DEL CARMEN

GARCIA GARCIA, DAVID

GARCIA VALERO, BENITO ELIAS

GINER PEREZ, JOSE MIGUEL

JUAN GALLARDO, ANA

MARCILLAS PIQUER, ISABEL

MARTÍNEZ VERDÚ, FRANCISCO MIGUEL

MOLINA VIDAL, JAIME

MORENO ORTOLANO, JUAN

MOROTE SEGUIDO, ALVARO FRANCISCO

ORTIZ DIAZ_GUERRA, MARIA JESUS

PALLARES MAIQUES, MAJO

PERALES ROMERO, ESTHER

POMARES TORRES, JUAN CARLOS

POVEDA SALVÀ, MIQUEL

ROBLES BALLESTEROS, MARIA DEL CARMEN

RODRÍGUEZ LIFANTE, ALBERTO

RUIZ MORENO, MANUEL FELIPE

Els qui no figuren en aquesta relació i van sol·licitar l'admissió al curs, estan en llista d'espera.

En el cas de no assistir al curs i no comunicar-ho abans que comence a la Secretaria de l'ICE, no podrà participar en cap curs organitzat per aquest Institut l'any en curs.

Institut de Ciències de l'Educació


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3520-3521

Fax: (+34) 96 590 3684

Facebook: https://web.ua.es/es/repositorio/imagenes/logos/facebook_medi.png

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464