Saltar apartados

LIDERATGE I COMUNICACIÓ A L'AULA

Codi d'inscripció del curs: 13-0180

IMPARTIT PER:

Ernesto dels Reyes López. Facultat d'Administració i direcció d'empreses de la Universitat Politècnica de València.

DIRIGIT A:

Personal Docent i Investigador novell de la Universitat d'Alacant.


INTRODUCCIÓ:

Liderar és conduir a un grup o persona cap a metes comunes. Els treballs d'investigació indiquen que no existeixen trets que caracteritzen als bons líders, ni tan sols existeix un estil normatiu per a un bon lideratge. Els resultats es produeixen quan l'estil del capdavanter està ben adaptat a la situació i a les necessitats de les persones liderades.

El profesoro la professora és, sens dubte, el líder en tot el relatiu a les tasques i activitats que han de realitzar el seu alumnat per a aconseguir els objectius docents de la seua assignatura. Per tant, el seu estil de lideratge influeix sobre la motivació i l'aprenentatge del seu alumnat.

El taller es basa en el model denominat “Lideratge situacional”, desenvolupat per P. Hersey i K. H. Blanchard, àmpliament utilitzat en la formació de líders. De caràcter eminentment pràctic i participatiu, s'estudia com diagnosticar adequadament la situació i necessitats dels alumnes i les alumnes, com aconseguir un grau de congruència elevat entre els objectius docents i els de l'alumnat i la forma d'adaptar l'estil de lideratge a aqueixa situació per a obtenir resultats brillants per als membres del grup.

En aquest context, la comunicació entre professor i alumnat té un paper clau, per la qual cosa en el taller s'estudia un model de comunicació senzill i eficaç. S'analitzen les qualitats principals d'una bona comunicació i es practica mitjançant exercicis i jocs.

OBJECTIUS:

  • Comprendre la importància que té l'estil de lideratge del/la professor/a i la comunicació amb el seu alumnat en la motivació, el desenvolupament i els resultats dels/les estudiants.
  • Reflexionar sobre l'adaptació a l'entorn docent dels models de lideratge i comunicació proposats.
  • Aplicar aquests models en situacions fictícies, però versemblants en l'entorn docent universitari, perquè els assistents puguen adquirir una experiència bàsica.
  • Adquirir els coneixements necessaris per a integrar aquests models en l'àmbit docent de cada assistent.

METODOLOGIA:

Amb un contingut eminentment pràctic, utilitza el mètode d'estudi de casos i jocs de rol com a base per a la reflexió i l'aprenentatge. El treball en petits grups, la posada en comú dels resultats i el diàleg entre tots els i les  participants, són la base perquè cadascun d'ells descobrisca les oportunitats que els models de lideratge i comunicació proposats poden oferir-li en el seu propi entorn docent.


CONTINGUTS:

El taller s'organitza mitjançant dues sessions. En la primera, després de l'anàlisi del concepte de lideratge, cada assistent identifica el seu estil de lideratge, mitjançant un breu qüestionari. A continuació, es desenvolupen els conceptes bàsics del model denominat “Lideratge Situacional” i es realitzen exercicis i estudi de casos que permeten aprendre a determinar l'estil de lideratge més adequat per a una classe, en funció de variables situacionals, com la preparació i la motivació dels i les estudiants enfront de les tasques que han de realitzar per a l'assoliment dels objectius docents.

En la segona sessió s'analitza la comunicació i els seus factors clau. Es realitzen més exercicis en els quals s'estudia i observa la comunicació que es produeix entre el professor i alumnat. S'analitzen habilitats clau per a la comunicació com l'assertivitat, empatia i escolta activa. Finalment, s'estudia com abordar la diversitat que sempre existeix entre els alumnes i les alumnes d'un grup i com influir sobre la seua motivació a través de les metes d'aprenentatge, la metodologia docent i el sistema d'avaluació.

COMPETÈNCIES A ADQUIRIR:

Els  i les assistents incrementaran les competències associades amb el lideratge i la comunicació. En particular i per a la seua tasca docent:

  • Ser capaços de comprendre les directrius i el suport que necessita un/a alumne/a per a aconseguir els objectius docents en una matèria (capacitat de diagnòstic).
  • Ser capaços d'adoptar un estil de lideratge adequat a les necessitats del seu alumnat (capacitat d'adaptació).
  • Ser capaços d'establir una comunicació més eficaç entre el/la professor/a i el seu alumnat (capacitat de comunicació).
  • Ser capaços d'ensenyar als/les alumnes/as a liderar i comunicar millor, ja que aquestes habilitats se socialitzen i s'adquireixen a través de l'exemple.

MATERIALS

Material per a descarregar (arxiu WinRar): Arxiu

Si necessita descarregar el descompresor WinRar

AVALUACIÓ:

Assistència (mínim al 80% de les hores totals del curs).

INFORMACIÓ GENERAL:

Durada: 10 hores.

Nombre de places: 25, atorgades per rigorós ordre d'entrada del formulari d'inscripció online habilitat en aquesta pàgina dins de cadascun dels col·lectius als quals prioritàriament vagen dirigits els cursos i el Pla d'Igualtat de la UA.

Termini d'inscripció: FINALITZAT

Dates i horari: 6 i 7 de juny de 9 a 14 hores.

Lugar de realitzacióAula IU/1001 (Edifici Instituts Universitaris).

Llengua vehicular: Castellà

RELACIÓ D'ADMESOS/AS:

  • BALDAQUÍ ESCANDELL, VICENT RAMÓN
  • BERNA MARTÍNEZ, JOSÉ VICENTE
  • CAVALIERE GIARDINO, ALESSANDRO
  • DE LAS HERAS GARCÍA, MANUEL ÁNGEL
  • DÍAZ IVORRA, MARÍA DEL CARMEN
  • DÍEZ ROS, ROCÍO
  • FONT ESCAMILLA, ALICIA
  • GATO CISNEROS, PASTOR MAXIMINO
  • GISBERT MIRALLES, JAVIRE
  • HERNÁNDEZ AMORÓS, MARÍA JOSÉ
  • IÑESTA PASTOR, EMILIA
  • LÓPEZ GAMERO, MARÍA DOLORES
  • MAESTRE GARCÍA, JOSÉ FRANCISCO
  • MARTÍ CIRIQUIAN, PABLO
  • MARTÍNEZ SANZ, JOSÉ MIGUEL
  • MENNER, MARTÍN
  • MIRA GRAU, FRANCISCO JAVIER
  • MORALES VIDAL, MARTA
  • MORENO ALCARAZ, ROSA
  • NOLASCO CIRUGEDA, ALMUDENA
  • PALLARÉS MAIQUES, MARÍA JOSÉ
  • RICO GUZMÁN, ENCARNACIÓN
  • ROMERO NARANJO, FRANCISCO JAVIER
  • SAEZ FERNÁNDEZ, MIGUEL
  • TORMO DOMÍNGUEZ, JUANA
Qui no figuren en aquesta relació i van sol·licitar l'admissió al curs, estan en llista d'espera.

En el cas de no assistir al curs i no comunicar-ho abans que comence a la Secretaria de l'ICE, no podrà participar en cap curs organitzat per aquest Institut l'any en curs.

Institut de Ciències de l'Educació


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3520-3521

Fax: (+34) 96 590 3684

Facebook: https://web.ua.es/es/repositorio/imagenes/logos/facebook_medi.png

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464