Saltar apartados

HABILITATS PER A LA RESOLUCIÓ DE CONFLICTES EN GRUPS DOCENTS I INVESTIGADORS

CODI DEL CURS: 16-0231

IMPARTIT PER

Ernesto de los Reyes López. Facultat d'Administració i Direcció d'Empreses de la Universitat Politècnica de València.

DIRIGIT A

Professorat amb responsabilitat en la direcció de grups docents o d'investigació, departaments o instituts.

Professorat, que per la tasca docent i/o investigadora que fan, vulguen incrementar les seues capacitats per a gestionar conflictes en treballs i projectes docents o investigadors.

Coordinadors i coordinadores de graus i màster.

INTRODUCCIÓ

Els treballs d'investigació indiquen que els entorns participatius faciliten l'emergència i promoció de les diferències. Per tant, és probable que en organitzacions universitàries, com a departaments, unitats docents, instituts o grups d'investigació, atès el seu caràcter estructural altament participatiu, el nivell de conflictes puga arribar a ser un problema important. Sembla adequat, doncs, que el professorat universitari tinga coneixements i eines per a poder identificar l'origen i la naturalesa dels conflictes que puguen manifestar-se en els grups que lideren o participen i que tinguen criteris per al seu maneig.

En aquest taller es plantegen els conceptes bàsics de la teoria interaccionista segons la qual en una organització els conflictes poden tenir efectes negatius (conflictes disfuncionals) o positius (conflictes funcionals). De forma molt pràctica i participativa, es fan exercicis i estudis de casos que permeten al personal assistent adquirir una experiència bàsica en l'aplicació d'aquests conceptes i així poder iniciar la seua utilització.

El concepte de resolució de conflictes es desenvolupa a través de tres àrees d'actuació:

  • El diagnòstic dels conflictes en un grup. Per a això, s'estudien les variables que caracteritzen un conflicte i es proposa un model i criteris d'anàlisis.
  • Els mètodes i tècniques de resolució d'aquells conflictes que inhibeixen l'èxit dels objectius de l'organització (conflictes disfuncionals).
  • Finalment també s'analitzen els mètodes de prevenció dels conflictes disfuncionals i el manteniment d'un nivell de conflictivitat funcional adequat que promoga l'assoliment d'objectius, el canvi i el desenvolupament organitzatiu.

OBJECTIUS

  • Prendre consciència de la importància del conflicte en el funcionament i desenvolupament dels grups de treball i els membres d'aquests.
  • Comprendre el model de resolució de conflictes proposat i adquirir una experiència bàsica en els conceptes de negociació col·laborativa i mediació.
  • Aplicar aquest model en situacions fictícies, però versemblants en l'entorn universitari.
  • Adquirir els coneixements bàsics necessaris per a integrar aquest model en l'àmbit de cada assistent.

CONTINGUTS

El taller s'organitza mitjançant dues sessions. En la primera, després de la introducció, es desenvolupa el model teòric d'anàlisi i identificació de variables determinants d'un conflicte. A continuació es tracta l'estudi teòric del model de conflicte i es descriuen les característiques de les formes més adequades per a resoldre'l. Finalment es fa l'estudi de casos i jocs de rol que permeten al personal assistent observar situacions semblants a les reals, sota la perspectiva d'aquest model.

En la segona sessió es fan exercicis, i s'incorpora l'observació de la comunicació com a instrument bàsic de la negociació i la mediació.

El taller conclou amb la revisió de les idees principals i el debat sobre els aprenentatges realitzats.

COMPETÈNCIES A ADQUIRIR

El personal que assistisca incrementarà les competències associades amb la prevenció i resolució de conflictes i la comunicació:

  • Ser capaços d'identificar conflictes, els seus orígens d'aquests i diagnosticar les possibles conseqüències que tinguen en l'acompliment d'un grup o organització.
  • Ser capaços de promoure accions encaminades a la resolució dels conflictes que inhibisquen l'èxit dels objectius d'un grup o organització.
  • Ser capaços de mantenir un nivell i tipus de conflictes que proporcionen en el grup o organització una dinàmica adequada per al nivell d'innovació desitjat.
  • Ser capaços d'establir una comunicació més eficaç entre els membres d'un grup o organització.

METODOLOGIA

Amb un contingut teòric i pràctic, s'utilitza el mètode d'estudi de casos i jocs de rol com a base per a la reflexió i l'aprenentatge. El treball en petits grups, la posada en comú dels resultats i el diàleg entre les persones participants, són la base perquè cadascú qui participa descobrisca les oportunitats que els conceptes i models proposats poden oferir-li en el seu entorn propi.

MATERIALS

Material per a descarregar (arxiu WinRar): Arxiu 

Si necessiteu descarregar el descompresor WinRar

AVALUACIÓ

Assistència (mínim al 80% de les hores totals del curs).

INFORMACIÓ GENERAL

Durada: 10 hores.

Modalitat: Presencial.

Llengua vehicular: Castellà.

Nombre de places: 20, atorgades per rigorós ordre d'entrada del formulari d'inscripció en línia habilitat en aquesta pàgina dins de cadascun dels col·lectius als quals prioritàriament van dirigits els cursos i el Pla d'Igualtat de la UA.

Termini d'inscripció: FINALITZAT.

Dates i horari: 20 i 21 d'octubre de 9 a 14 hores.

Lugar de realitzacióAula A3/0001 (Aulari III).

RELACIÓ D'ADMESOS/ES

ARACIL SÁEZ, IGNACIO

COLOMA TORREGROSA, PILAR

FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, LAURA

FONT ESCAMILLA, ALICIA

FRANCES GUAITA, YOLANDA

GARRIGÓS SELVA, MARÍA DEL CARMEN

GÓMEZ-RICO NÚÑEZ DE ARENAS, Mª FRANCISCA

GUILLÉN ESPEJO, ANTONIO

JIMÉNEZ MIGALLÓN, ALFONSO

JULIÁ SANCHIS, ROCIO

LLEDÓ CARRERES, ASUNCIÓN

LORENZO LLEDÓ, GONZALO

ORTUÑO GARCÍA, NURIA

PASCUAL VILLALOBOS, INMACULADA

RICARTE SABATER, ANTONIO RAMÓN

RUIZ CANTERO, MARIA TERESA

VARO GALVAÑ, PEDRO JOSE

Els qui no figuren en aquesta relació i van sol·licitar l'admissió al curs, estan en llista d'espera.

En el cas de no assistir al curs i no ho comuniqueu abans que comence a la Secretaria de l'ICE, no podreu participar en cap curs organitzat per aquest Institut l'any en curs.

 

 

rv

 

Institut de Ciències de l'Educació


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3520-3521

Fax: (+34) 96 590 3684

Facebook: https://web.ua.es/es/repositorio/imagenes/logos/facebook_medi.png

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464