Saltar apartados

APRENENTATGE BASAT EN PROJECTES

Código del curso: 11F06

IMPARTIDO POR:

Javier Bará Temes. Catedrático de la Universidad Politécnica de Cataluña.

Miguel Valero García. Doctor en Informática de la Universidad Politécnica de Cataluña.

Curriculum professorat

DIRIGIDO A:

PDI no funcionario.

RESUM:

 L'aprenentatge basat en problemes, i la seua variant aprenentatge basat en projectes (ABP) és un dels mètodes renovadors del procés d'ensenyament-aprenentatge que més s'ha consolidat en les institucions d'educació superior del món occidental en els últims anys i que, en particular, permet una excel·lent aproximació al replantemiento de l'ensenyament des de l'òptica dels crèdits ECTS.EEl camí que recorre el procés d'aprenentatge convencional s'inverteix en treballar en l'ABP. Mentre tradicionalment primer s'exposa la informació i posteriorment se cerca la seua aplicació en la resolució d'una situació real (que de forma resumida cridarem problema, per a mantenir la generalitat), en el cas de l'ABP primer es presenta el problema, s'identifiquen les necessitats de l'aprenentatge, se cerca la informació necessària i finalment es torna al problema. En el recorregut que viuen els estudiants des del plantejament original del problema fins a la seua solució, treballen de manera cooperativa en petits grups, compartint en aqueixa experiència d'aprenentatge la possibilitat de practicar i desenvolupar habilitats i competències genèriques de caràcter transversal, i d'observar i reflexionar sobre actituds i valors que en el mètode convencional expositiu difícilment podrien posar-se en acció.

L'experiència de treball en el petit grup orientat a la solució del problema és una de les característiques distintives de l'ABP. En aquestes activitats grupales els alumnes prenen responsabilitats i accines que són bàsiques en el seu procés formatiu. Per tot l'anterior, es considera que aquesta forma de treball representa una alternativa congruent amb el model del redissenye de la pràctica docent necessària en la formació de professionals, especialment en el cas de tècnics. Un mètode que a més resulta factible per a ser utilitzat pels professors, amb major o menor intensitat, en la major part de les disciplines (http://www.sistema.itesm.mx/va/dide/inf-doc/estrategias/).

OBJECTIUS:

Els objectius del taller són que al seu terme, els participants estiguen en condicions de:

  • Reconèixer les limitacions de l'aprenentatge convencional basat en classes expositives i la seua poca adequació a la formació dels professionals que requereix la societat actual.
  • Reconèixer les limitacions anteriors en la seua situació docent personal.
  • Identificar les aportacions que introdueix l'ABP en la formació de titulats universitaris.
  • Identificar estratègies concretes d'ABP que puguen millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge de la seua disciplina i d'incorporar-la al concepte de crèdits ECTS.
  • Iniciar la posada en pràctica d'alguna de les estratègies anteriors.

El taller es desenvolupa de manera que els professors participants aprenguen utilitzant eines pròpies de l'aprenentatge cooperatiu, treballant en grups. Els períodes expositius ocupen una fracció menor del temps total del taller.

CONTINGUTS:

 Sessió 1: 26 de maig, 10:00 - 14:00

1. Presentació del taller.

2. ¿Com hem de canviar la manera d'ensenyar?.

3. ¿Per què no aprenen els meus alumnes com jo volguera?

3.1. Presentació de l'activitat i formació de grups de treball.

3.2. Reflexió individual.

3.3. Discussió en grup.

3.4. Preparació i publicació de pòsters.

3.5. Comentaris preliminars sobre els pòsters.

4. Crítica de la docència tradicional.

Descans

5. Puzle sobre Aprenentatge Cooperatiu.

5.1. Presentació de l'activitat.

5.2. Lectura individual.

5.3. Reunió d'experts.

5.4. Presentació individual.

5.5. Presentació en grups.

5.6. Verificació del treball dels grups i comentaris.

Sessió 2: 26 de maig, 16:00 - 19:00

6. El disseny d'un projecte.

7. Exercici d'un projecte.

7.1. Formació de grups i instruccions per a la tasca.

7.2. Passos concrets per al disseny d'un projecte.

7.3. Els grups treballen en l'elaboració d'una fitxa

Descans

7.4. Reflexió sobre els projectes realitzats.

Realització d'una enquesta ràpida (CUIC).

Sessió 3: 27 de maig, 10:00 - 13:00

8. Avaluació de projectes

8.1. Presentació del concepte i exemples.

8.2. El concepte de rúbriques. Exemple.

8.3. Discussió.

9. Si, però...Dificultats per al PBL.

9.1. Reflexió individual sobre les dificultats més serioses.

9.2. Posada en comú en el grup i elaboració del pòster.

9.3. Discussió de pòsters.

10. Discussió del CUIC.

11. Experiències de PBL i debat final.

 AVALUACIÓ:

Assistència (mínim el 85% de les hores totals del curs)

INFORMACIÓ GENERAL:

Durada: 10 hores.

Nombre de Places: 40, atorgades per rigorós ordre d'entrada del butlletí d'inscripcions en la Secretaria de l' ICE.Tindrà prioritat el PDI que s'haja incorporat al servei actiu procedent de permisos de paternitat/maternitat, o d'una excedència per raons de guarda legal o atenció a dependents dins de cadascun dels col·lectius als quals prioritàriament es puguen dirigir els cursos (Pla d'igualtat de la UA).

Termini d'inscripció: Del 20 d'abril al 10 de maig. FINALITZAT

Dates i horari:

- 26 de maig: de 10 a 14 hores, i de 16 a 19 hores.

- 27 de maig: de 10 a 13 hores.

Lloc de realització:

- 26 de maig, de 10 a 14 hores, Aula A3/0006 (Aulari III).

- 26 de maig, de 16 a 19 hores, Aula A3/0007 (Aulari III).

- 27 de maig, de 10 a 13 hores, Aula A3/0013 (Aulari III).

MATERIALES:

Arxiu per a descarregar: material

Descarregar el descompresor WinRar

RELACIÓ D'ADMESOS:

  • AZORÍN LÓPEZ, JORGE
  • BALTEIRO FERNÁNDEZ, MARÍA ISABEL
  • BAYLE SEMPERE, JUST TOMÁS
  • BEAMUD RENDUELES, CARMEN
  • BERENGUER MURCIA, ÁNGE3L
  • CARRERES PONSODA, FEDERICO
  • DAVO BLANES, MARÍA DEL CARMEN
  • DIEZ ROS, ROCÍO
  • GÓMEZ MINGOT, MARÍA
  • GÓMEZ VICENTE, MARÍA VIOLETA
  • MÁRQUEZ MORENO, YOLANDA
  • MARTÍN LÓPEZ, JORGE
  • MIRAS LLAMAS, ANGÉLICA
  • MONTILLA JIMÉNEZ, FRANCISCO
  • MUÑOZ CERVERA, MARÍA CONCEPCIÓN
  • PARDILLO VELA, JESÚS
  • PÉREZ CASANOVA, GUILLERMO JORGE
  • RUJAS RODRÍGUEZ, SONIA LYDIA
  • SÁNCHEZ MARTÍN, ISIDRO
  • SÁNCHEZ MARTÍN, VICTOR
  • SÁNCHEZ ROMERO, RAQUEL
  • TEJERINA ANTÓN, RAÚL
  • TEROL PARDO, AMANDA
  • TORRES PENALVA, CRISTINA

 

Els qui no figuren en aquesta relació i van sol·licitar l'admissió al curs, estan en llista d'espera.

En el cas de no assistir al curs i no comunicar-ho abans que comence a la Secretaria de l'ICE, no podrà participar en cap curs organitzat per aquest Institut l'any en curs.

 

 

 

 

Institut de Ciències de l'Educació


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3520-3521

Fax: (+34) 96 590 3684

Facebook: https://web.ua.es/es/repositorio/imagenes/logos/facebook_medi.png

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464