Saltar apartados

3826

ANTROPOLOGÍA EDUCATIVA APLICADA A LAS PRÁCTICAS CLÍNICAS 

MODALITAT

MODALITAT II: Xarxes de grups de col·laboració en investigació

PARTICIPANTS

Departaments/centres

INFERMERIA

INFERMERIA

INFERMERIA

INFERMERIA

INFERMERIA

INFERMERIA

INFERMERIA

INFERMERIA

Cognoms i nom 

SILES GONZALEZ, JOSE (Coord.)

CASABONA MARTINEZ, MARIA ISABEL

CONCA PEREZ, VICTORIA MINERVA

FERNANDEZ MOLINA, MIGUEL ANGEL

GARRIDO MARTINEZ, ASCENSION JUANA

NOREÑA PEÑA, ANA SILVIA LUCIA

SALAZAR AGULLO, MODESTA

SOLANO RUIZ, MARIA DEL CARMEN

TEMÀTICA

Aquest projecte es realitza colaborativamente amb un grup de professionals del departament d'infermeria que treballen en diferents centres sanitaris on es realitzen les pràctiques clíniques. Els integrants de la xarxa col·laboraran periòdicament en el seguiment de les diferents fases del projecte mantenint reunions periòdiques para: informació prèvia als discentes, recollida de dades, organització, anàlisi i interpretació de dades, memòria difusió resultats, etc.Per a exterioritzar les emocions i sentiments que intervenen en la construcció del coneixement durant les pràctiques clíniques es realitzaran dues activitats complementàries: en la primera s'implementarà als alumnes una escala  centrada a valorar l'habilitat de la intel·ligència emocional basada en les tasques d'execució amb les quatre àrees de la      intel·ligència emocional (Mayer i Salovey, 1997): 1) percepció emocional; 2) assimilació emocional, 3) comprensió emocional i 4) regulació afectiva. Aquesta escala portarà integrada en cada ítem una pregunta de resposta oberta curta       que facilitarà la reflexió de les respostes aportades per l'alumne. En una segona fase, els alumnes debatran en grup els resultats obtinguts. Paradigma i marc teòric-metodològic col·laboratiu: S'ha partit dels pressupostos del paradigma sociocrítico (Siles, 2010, Mínguez i Siles, 2014) en el qual es considera la comunicació participativa com a eina de canvi en la pràctica (Habermas, 2002) i els eixos essencials del constructivisme en considerar el procés d'adquisició de coneixement des de l'interior de la persona que aprèn, un interior que depassa els límits del context cognitiu, atès que incideixen de ple les emocions i els sentiments (Fernández i Extremera,   2005).

OBJECTIUS

Justificació: Els alumnes del grau d'infermeria que realitzen les seues pràctiques clíniques han d'enfrontar-se a situacions d'interacció amb els pacients en les quals han d'aplicar els coneixements i habilitats amb actituds adequades apreses en l'aula. No obstant açò, les emocions i sentiments que emergeixen en el transcurs de la seua formació clínica no solen formar part del seu procés d'ensenyament aprenentatge.Objectius: -Potenciar l'aprenentatge reflexiu i participatiu de la gestió  de la intel·ligència emocional en alumnes del grau infermeria durant les seues pràctiques clíniques.-Implementar estratègies metodològiques innovadores per a la presa de consciència, reflexió, valoració i anàlisi de les emocions i sentiments derivats d'activitats desenvolupades per alumnes del grau d'infermeria durant les seues pràctiques clíniques.

METODOLOGIA

 Els alumnes del grau d'infermeria que realitzen les seues pràctiques clíniques han d'enfrontar-se a situacions d'interacció amb els pacients  en les quals  han d'aplicar els coneixements i habilitats amb actituds adequades apreses en l'aula.  No obstant açò, les emocions i sentiments que emergeixen en el transcurs de la seua formació clínica no solen formar part del seu procés d'ensenyament aprenentatge. Potenciar l'aprenentatge reflexiu i participatiu de la gestió emocional en alumnes d'infermeria durant les seues pràctiques clíniques

CONTRIBUCIÓ DEL PROYECTE

La visualització dels sentiments i emocions, que experimenten els alumnes durant les pràctiques clíniques, mitjançant la reflexió participativa sobre les tasques d'execució d'infermeria en les quatre àrees de la intel·ligència emocional, constitueix un avanç en el complex procés d'integració de les dimensió emocional i dels   sentiments en  el currículum.

Institut de Ciències de l'Educació


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3520-3521

Fax: (+34) 96 590 3684

Facebook: https://web.ua.es/es/repositorio/imagenes/logos/facebook_medi.png

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464