Saltar apartados

Seminaris IUDESP

 

Benvinguts als seminaris d'investigació IUDESP

 

El propòsit d'aquests seminaris és crear un punt de trobada per a la discussió i difusió dels treballs de recerca relacionats amb l'activitat del nostre institut. Aquests van dirigits a tot el personal investigador en temes de desenvolupament social i pau, no solament al personal intern de IUDESP.

 

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]-->

Els seminaris de recerca IUDESP no requereixen inscripció. Ens encantaria comptar amb la teua participació.

 ‘Envia'ns la teua proposta'


 

 

Pròxims seminaris 2014 - 2015

 

Seminaris anteriors

  • Dimecres, 18 de juny. 9:30 h, aula A3/003, Aulari III

"Enquestes de salut amb població gitana: l'experiència a Brasil i Espanya"

Descripció: Seminari de recerca per a valorar dues experiències de recerca amb enquesta sobre la salut de la població gitana a Brasil i Espanya. El seminari se centrarà sobre aspectes metodològics, com el disseny de la recerca, el plantejament del qüestionari i les estratègies d'anàlisis.

Ponents: Vanessa Elias,Ana Cláudia Conceição da Silva, Diana Gil González, Daniel La Parra

 

  • Dilluns, 12 de maig de 2014. 11.00 h. Aula Vicens Vives. Facultat d'Econòmiques i Empresarials.

‘Els Gitanos/Roma a Polònia. El dictamen de culturalisme i problemes d'inclusió social'. [seminari en espanyol]
Professora Maja Biernacka, Sènior Researcher. Universitat de Bialystok, Polònia.


La ponència presenta la transformació en el discurs polític sobre els romanies a Polònia: des de l'assimilacionisme fins a l'ideal d'inclusió social. Aquest últim es vertebra sobre dos eixos: el culturalisme i el voluntarisme en el cas de Polònia. L'autora explica com es configuren aquests dos eixos i les seues conseqüències en termes de limitació dels processos d'inclusió social.

  •  Dijous, 26 de setembre de 2013. 12 h. Saló de Graus de la Facultat de Ciències de la Salut per Dr. Piroska Östlin, 

"Informe sobre les activitats de l'Organització Mundial de la Salut per a millorar l'estat de salut de la població gitana a Europa (Update on WHO activities for improving the health status of Roma in Europe)"

Programme Manager of the Vulnerability and Health Programme at the WHO Regional Office for Europe
"Presentació del projecte de Centre Col·laborador de l'OMS sobre Inclusió Social i Salut", per Daniel La Parra, Director del projecte, Investigador IUDESP.

Organitzen:
Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau
Facultat de Ciències de la Salut
Presenta:
Prof. Dra. Ana Laguna, Degana de la Facultat de Ciències de la Salut
  •  Dilluns, 11 de juny 2013, 10 h. Aula Ernest Lluch (Facultat d'Econòmiques), Universitat d'Alacant.

"I Seminari Xarxa Docent Centre Col·laborador de l'Organització Mundial de la Salut sobre Inclusió Social i Salut (Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau).

 En aquesta activitat de debat oberta a tot el públic interessat, es presentarà el treball d'aquesta xarxa en forma de comunicacions d'experiències i projectes docents d'inclusió social i salut.

  • Dilluns, 10 de juny de 2013. 12h. Aula Ernest Lluch (Facultat d'Econòmiques), Universitat d'Alacant.
  "Stop Fístula. Comunicació per al desenvolupament en el context de la cooperació internacional"

Per Inma D. Alonso. Periodista. Fundadora de SemSek Comunicació - Agencia especialitzada en Comunicació i Màrqueting Socialment Responsables.Doctoranda “Benestar Social i Desigualtats”, Universitat d'Alacant.

El punt de partida, ‘Stop Fístula', un projecte de cooperació que treballa per a l'eradicació de la fístula obstétrica a Libèria. A partir de l'exemple d'aquest projecte, ens acostarem a la importància que té la comunicació en la cooperació al desenvolupament i com integrar-la en el plantejament dels projectes perquè contribuïsca de forma clara a la consecució dels objectius planificats. 

Però la comunicació per al desenvolupament no solament és important per a incrementar l'efectivitat dels projectes de cooperació internacionals i tampoc és necessari anar-se al continent africà per a posar-la en pràctica. Al nostre costat, en el nostre dia a dia, trobem nombroses accions dutes a terme per agents del tercer sector. Actuacions que ni tan sols coneixem, igual que succeeix amb nombroses iniciatives, propostes i recerques que podrien contribuir a disminuir la desigualtat, la pobresa i l'exclusió a les quals assistim en el nostre entorn més proper com a conseqüència de la crisi, i que tan greus i negatius efectes estan tendisc en la nostra societat. 

Tant unisques com unes altres, al no comunicar-se de forma efectiva no tenen repercussió, no ens fem ressò d'elles, no podem recolzar-les i, la qual cosa és molt pitjor encara, no són canalitzades als estaments apropiats que són els qui podrien actuar per a canviar aqueixa realitat.

 

 

 

 

  • Dilluns, 20 de maig, a les 12h en l'aula Vicens Vives, Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials
Innovació en Polítiques per a crear Ocupació i Sostenibilitat Social: Projecte quoMmon"

Per Joan Cascan. Director El Celler La Muntanya. Equip Impulsor quoMmon.

José Sevilla. Sociòleg i Enginyer de Telecomunicació. Equip Impulsor quoMmon.

El projecte quoMmon Terra cerca l'engegada d'un programa de capacitació i formació a les empreses per a complementar la seua gestió i les facen més rendibles en el seu triple compte de beneficis econòmics, socials i mediambientals. quoMmon persegueix,traslladar el potencial d'aquest model de gestió al major nombre d'organitzacions de les nostres comarques Alacantines, i per a açò s'ha enfocat en un primer moment a desenvolupar nous perfils professionals i a formar en ells directament al personal d'aquestes empreses, de manera que siguen aquestes, directament, les que des d'una racionalitat econòmica, engeguen per si mateixes,mesures específiques de tipus social i mediambiental. A mitjà termini, quoMmon pretén, mitjançant els resultats obtinguts, promoure i impulsar un canvi normatiu i regulatori en l'àmbit de la Unió Europea perquè les exempcions fiscals, les ajudes a la contractació, i en general tots els instruments de suport a la competitivitat de les empreses, es distribuïsquen d'acord a criteris que tinguen en compte el comportament de les empreses sota els principis i valors de l'Economia del Ben comú.

 

  • Dilluns, 13 de maig, a les 12h l'aula Vicens Vives, Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials
“Ciberracismo i xenofòbia a Espanya”

Per Dra. Maja Biernacka. Institut de Sociologia de la Universitat de Bialystok

La doctora en Sociologia Guapa Biernacka realitza una anàlisi exhaustiva de les estratègies discursives del ciberracismo a Espanya a través de les pàgines web xenòfobes i racistes més importants en el context de l'Estat Español.

  • Dijous 28 de Febrer de 2013 Hora 10.30 h.

Seminari: “Corrupció, crisi i fastig cívic: el rescat de la democràcia”

Amb Manuel Alcaraz, professor Titular de Dret Constitucional; Pere Rostoll, redactor de diari Informació; Antonio Alaminos, Catedràtic de Sociologia, José Antonio Piqueras, Catedràtic d'Història, Francesc A. Martínez, professor Titular de Periodisme i Antonio Laguna, professor Titular de Periodisme.
LLOC: Salon d'Actes Aulari II

 

 

 

  • Dimarts 23 d'octubre de 2012. De 12 h. a 13 h. Aula Ernest Lluch. Facultat Econòmiques i Empresarials

"La literatura magribina en català i la configuració d'una identitat híbrida a l'entorn de la Mediterrània".   Per Enrique Llomes López. Departament de Filologies Integrades. Universitat d'Alacant

Els processos migratoris són claus en la redefinició de la realitat cultural de la Catalunya de principis del segle xxi. Aquesta població, els nouvinguts, els “altres catalans” com s'hi referiria Francesc Candell, establiran uneixes arrels en la terra d'acollida i s'incorporen a la nova societat amb una identitat híbrida. 

El mestissatge cultural intermediterrani en el qual estan immersos aquests escriptors, i per tant els seues obres, provoca una relació de forces entre dues espais culturals i identitaris que s'oposen i és reconcilien alhora en uneixes “identitats que maten”, híbrides, que són inseparables de la idiosincràsia d'aquesta escriptura. 

En la nostra proposta, ens marquem l'objectiu d'analitzar la producció literària dels escriptors neocatalans magribins, i comparar-l'amb exemples de novella·els beur francòfones, ateses els coincidències que existeixen entre ambdues produccions, en funció de tres elements temàtics definitoris: el pas de l'estret de Gibraltar, la problemàtica cultural que implica el contrast entre la terra d'origen i la d'acollida, per a desembocar, finalment, en la reflexió que proposen els escriptors sobre el concepte d'identitat que és reflecteix en aquest context literari.

  •  Dijous 3 de maig de 2012. De 13 a 14 h. Seminari 1 Facultat Econòmiques i Empresarials

“L'avantguarda de la guerra. Esteticisme, violència i responsabilitat moral”. Per Fernando Bañuls. Dpto. Sociologia II. Universitat d'Alacant

Prenent com a referència les avantguardes artístiques de principi de segle XX, pretenc sostenir que cap ideologia (entesa com una determinada concepció del món), pot renunciar a assumir les conseqüències reals (socials, econòmiques, polítiques) que es desprenguen de l'aplicació dels seus valors estètics; i si així ho fera, estaríem davant un plantejament ideològic (entès ara com a deformació i ocultamiento de la realitat) esteticista. Tal esteticisme, entès com ho acabe de definir, és un virus que s'estén amb sorprenent i perillosa rapidesa, molt més com que s'instal·la en les seues víctimes anul·lant els seus mecanismes racionals d'anàlisis i valoració de la realitat social (i personal), apel·lant directament a les passions i els sentiments que, és ben sabut, es deslliguen molt més ràpidament, i amb major virulència, que les meditades decisions racionals.

 

  • Dimarts 29 de novembre de 2011. De 13 a 14 h. Aula Ernest Lluch
Seminari sobre Educació Afectiu-Sexual: Presentació de la investigació PERCEPCIÓ DE L'ALUMNAT SOBRE LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE I ACTITUDS DEL PROFESSORAT DAVANT L'EDUCACIÓ AFECTIU-SEXUAL, per Ángel Amaro (sociòleg i doctorant de la UA)

 

  •  Dijous, 29 de setembre, de 13 a 14 h. Aula Ernest Luch (Facultat d'Econòmiques)

"Aproximació a la representació discursiva de la tornada de les/us immigrants en la premsa" per María Martínez Lirola. I.O. Llengües Modernes Aplicades. Universitat d'Alacant

Davant l'augment de la desocupació, el Govern d'Espanya va crear un pla de tornada voluntària d'immigrants aturats al novembre de 2008 amb la finalitat de que les/us que no tingueren ocupació pogueren tornar als seus països d'origen. El nostre objectiu és aproximar-nos a la manera en què apareixen en la premsa les notícies sobre la tornada d'immigrants. A pesar que cada vegada són més les persones que es plantegen retornar, són poques les notícies que trobem en la premsa sobre aquest tema i si apareixen en els principals periòdics espanyols, es presenta la tornada com alguna cosa positiu que posa fi a la difícil situació que les/us immigrants pateixen a Espanya a conseqüència de la falta d'ocupació. Les veus de la població immigrant no solen estar presents quasi mai doncs es parla sobre immigrants però no amb els immigrants en la premsa nacional.

  • dijous 15 de setembre - de 12.30 h. a 14 h.- Aula Ernest Lluch de la Facultat d'Econòmiques

"La felicitat més enllà de les necessitats materials: El cas dels mayas de Yucatán, Mèxic"

per Jorge Guardiola. Dpto Economia Aplicada, Universitat de Granada.

En aquesta presentació pretenem contestar a les preguntes següents: ¿Com influeix l'ingrés en el benestar de les persones? ¿I la comparació de l'ingrés amb els semblants? Com un avançament de resposta a aquestes preguntes, direm que aquestes influències depenen de factors com la capacitat d'adaptar-se, les aspiracions i la satisfacció de les necessitats. En el cas dels mayas de Yucatán, que abordem també en aquesta presentació, trobem que són més felices del que caldria suposar-se en estar immersos en una situació de pobresa. La satisfacció de les necessitats suposa una diferència quant al seu benestar i a la relació amb els seus ingressos, en el context d'altres circumstàncies que també pretenem valorar. Reflexionem també sobre la Paradoxa de "els grangers feliços i els milionaris miserables". ¿Realment els diners compra la felicitat?

  • Dijous, 30 de juny, en l'aula Ernest Lluch- Facultat d'Econòmiques. de 13 a 14 h.

"La subjectivitat de la pobresa en la població desplaçada per la violència a Colòmbia" per Diego Andrés Guevara Fletcher PHD (c). Escola Colombiana d'Enginyeria "Julio Garavito".

 

En la següent proposta, s'intenta assenyalar les diferents posicions discursives dels agents que intervenen en el tema del desplaçament forçós a Colòmbia. Açò és, com la població en situació de desplaçament viu i sent la seua condició així com el pronunciament de les diferents institucions de l'ordre nacional i internacional que es troben immerses davant aquesta problemàtica.

En aquest sentit, la pobresa es converteix en un terme que pot ser produït i reproduït per la societat. Les conclusions llancen, com l'els discursos entre els diferents agents disciplinen les condicions de producció i reproducció de la pobresa, en patrocinar paternalismes que condueixen a la població a redirigir les seues estratègies de reproducció social.

En general pot manifestar-se que el “subsidi” de la pobresa, redueix la condició humana, mina l'autoestima, la dignitat i la deterioració dels subjectes. Ells, els desplaçats, cerquen, voler ser observats com a persones “comunes”, sense privilegis però amb el reconeixement dels seus drets que els permeten alçar la veu i reclamar per la inclusió a la qual són sotmesos i per la participació en aqueix entorn que li és alié i així, discutir i exigir permanentment les conveniències per al seu fiançament en un camí que ha de recórrer i que encara és incert. (En desconeixement dels agents que interactuen amb ells.)

La següent investigació es va realitzar en el municipi de Florida, Valle del Cauca, al sud occident de Colòmbia.

L'autor és economista colombià, Especialista en gerència de projectes, Magister en economia i candidat a doctor en Ciències Socials FLACSO Argentina. Actualment és professor-Investigador de la Facultat d'economia de l'Escola Colombiana d'Enginyeria “Julio Garavito” a Bogotà. Les seues àrees d'interès s'enfoquen en pobresa i marginació, desplaçament forçós i mercat de treball. Actualment, realitza una estada curta d'investigació en el IUDESP.

  • Dijous, 2 de de juny de 2011 - de 13 a 14 h. - Vicens Vius - Facultat Econòmiques

"Africa en el cànon: Introducció general a la literatura hispanoafricana"

per Dulcinea Tomás.Dpto. Filologies Integrades UA.

Més enllà de la literatura africana anglófona, francòfona o lusófona, —encara que també de la literatura africana en llengües africanes, fenomen que el crític kenyà  Ngügï  wa Thiong'o va denominar no sense certa ironia “literatura afro-africana”— existeix un ampli i creixent corpus de literatura africana escrita en castellà. Països com Guinea Equatorial, l'únic país de l'Àfrica subsahariana on l'espanyol és llengua oficial, l'antic Protectorat del Marroc, o el Sahara Occidental amb “la Generació de l'Amistat”, despleguen una dilatada producció literària en castellà. Fins i tot països que no han tingut relació colonial amb Espanya, cas de Camerun (per al qual ja s'ha establit la categoria de “generació hispanocamerunesa”), Senegal (Sidi Seck, Bilal Traoré) i fins a Sudan (la prosa poètica d'Antar H.A.) o la República Centreafricana (Bégong-Bodoli Betina) adopten el castellà com a llengua d'expressió literària. L'emergència d'aquestes “altres” literatures africanes escrites en llengua espanyola, diferents a la produïda en l'antiga Guinea Espanyola, ens obliga fins i tot a ampliar el nostre criteri per a referir-nos a una “literatura hispanoafricana” definida ara com la “producció cultural de tots els escriptors africans que usen el castellà com a vehicle d'expressió artística.” (N'gom 2007: 169). La presència d'una literatura africana escrita en castellà es presenta no solament com una desafiament per al cànon hispànic actual (Literatura Espanyola / Literatura Hispanoamericana), sinó també com una oportunitat per a eradicar el profund desconeixement que es té a Espanya de les cultures i literatures africanes en general, i de la literatura hispanoafricana en particular. La negació o indiferència cap a aquesta “literatura marginada” (García d'Enterría 1983, Baudot-Méndez 1997) resulta ja insostenible; el retard de la universitat espanyola pel que fa al coneixement del continent africà és una manca que limita la possibilitat de diàleg transcontinental entre textos que utilitzen una mateixa llengua i s'apropien d'un doble llegat cultural, tal com ocorre en la literatura llatinoamericana. Encara que de forma introductòria, intentarem esquematitzar i sistematitzar no solament els escenaris geogràfics i contextos culturals que donen origen a la literatura africana produïda en espanyol, sinó també analitzar les múltiples especificitats i fenòmens que la caracteritzen (hibridez, dislocació, poscolonialismo, pràctiques multilingües), prestant especial atenció als textos, no considerats com un sistema tancat, sinó en relació al context d'enunciació -bé des d'Àfrica, bé des de l'exili- i de problemàtica i inadequada recepció a Espanya.

  • Dijous, 26 de maig de 2011 - de 13 a 14 h. - Aula Vicens Vius - Facultat Econòmiques

'La transgeneracionalidad del maltractament: violència de gènere i drets de la infància'

  

per Begoña López Monsalve, Becària Investigació FPU, IUDESP, Universitat d'Alacant

Resum:

Presentem ací un meta anàlisi de les investigacions sobre la transgeneracionalidad del maltractament i la violència cap a la infància. Després de considerar les diferents concepcions del maltractament infantil, s'introdueix la categoria de “víctima” per als xiquets que viuen a casa situacions de violència de gènere. Cada veja és major l'interès cap als temes relacionats amb la infància i les seues condicions de vida, ampliant la perspectiva que contemplava exclusivament a la infància en situació de risc social des del concepte d'infància “normalitzada”. L'increment dels casos de violència de gènere incorpora cada vegada amb major freqüència a xiquets que són mates directes o indirectes d'aquestes situacions de violència intrafamiliar. Un dels principals problemes que es troba l'investigador a l'hora d'abordar el maltractament intrafamiliar infantil és la invisibilitat que moltes vegades acompanya el fenomen i l'acceptació d'aquest tipus de violència per part de molts sectors. Donar visibilitat a aquests xiquets i a les situacions diàries a les quals s'enfronten, així com intentar acabar amb elles deu ser un camp d'actuació prioritari de les diverses disciplines que analitzen el fenomen social de la violència cap a la infància.

 

  • Dijous, 14 d'abril de 2011 - de 13 a 14 h.- Aula Vicens Vius - Facultat Econòmiques

"De la migració llatina a la diàspora passant per l'apoderament"

 

per Ángel Amaro Cinquenes (Doctorant UA)- IUDESP.

Aquesta presentació explorarà les principals estratègies de supervivència i socialització en la diàspora que empren persones d'origen llatí en la ciutat d'Alacant. Es pretén trencar amb el binomi nosaltres/ells i amb la idea romàntica que les persones procedents d'Amèrica Llatina configuren un col·lectiu o grup social homogeni amb patrons socials, culturals i personals semblants. El concepte de ciutadania, les relacions socials, l'espai públic i els processos de socialització es veuen fortament condicionats per patrons socials, culturals, econòmics o personals que articulen un discurs, representativitat i ciutadania característica. En aquest sentit l'ètnia, gènere, orientació i identitat sexuals, estètica, situació laboral, nivell educatiu, entre altres característiques; condicionen i configuren un mapa de relacions, sinergies i conflictes en el qual es desenvolupen vides i subjectes socials vulnerabilizados, invisibles o incòmodes. Les vulnerabilitats que sorgeixen en aquest context condicionen la construcció de les identitats, la relació amb la resta de compatriotes i el dia a dia en l'entorn social. És el cas de les treballadores del sexe transexuales llatines, protagonistes de Triplement vulnerabilizadas: prostitutes, immigrants i transexuales. Vulnerabilitat en la salut, serveis de salut i context/s. Partint d'aquesta investigació/acció s'aprofundirà en l'articulació de relacions de pertinença, redefinició de no-llocs (Marc Augé, 1992), estratègies de supervivència social i redefinició constant de la diàspora.

  • Divendres 8 d'abril, 12.30h-13.30h, aula Vicens Vives, Facultat d'Econòmiques

ON INTEGRATION POLICIES AND SCHOOLING

Per: José Alcalde i Begoña Subiza (investigadors IUDESP)

ABSTRACT

Aquest treball proposa una reforma en els sistemes d'assignació de places escolars encaminada a garantir la integració social en els col·legis. La nostra aproximació es desenvolupa seguint els models de matching que s'han utilitzat recentment per a justificar les reformes de certs sistemes (Boston i Sant Francisco, entre uns altres), en les quals no s'ha considerat l'ingredient integracional.

En aquest context presentem un sistema d'assignació que satisfà les següents propietats:

  • És, des d'un punt de vista “intra-grup”, equitatiu;
  • Aconsegueix els objectius proposats d'integració “ex-davant”; i
  • És, des d'un punt de vista “intra-grup”, eficient entre aquells que són equitatius.

Finalment, presentem una mesura de segregació a priory, i provem que el nostre procediment d'assignació minimitza el grau de segregació.

  • Dijous, 31 de març de 2011 - de 13 a 14 h.- Aula Vicens Vius - Facultat Econòmiques

"Immigració i ciutadania. Una aproximació a través de les notícies de la premsa espanyola"

per Carmen Marimón (Professora Titular UA, Departament de Filologia Espanyola)

La immigració és, sens dubte, un dels temes que amb més freqüència apareixen en la premsa espanyola actual. Encara que les notícies es refereixen a qualsevol aspecte de la seua presència en el territori, ens ha semblat interessant indagar en la forma en què els immigrants apareixen relacionats amb la ciutadania, és a dir, amb una categoria social i política que implica drets, deures i, molt particularment, pertinença. Analitzarem de quina manera s'estableix aquesta relació i fins a quin punt el llenguatge contribueix a crear una determinada imatge o un estat d'opinió en els lectors. Utilitzarem un corpus format per les notícies dels diaris El País i ABC de l'añó 2009.

  • 24 de març, 13.00 a 14.00 hores, aula Vicens Vives
  

'Service user involvement in social work education in a post conflict society – Reflections from Northern Ireland' 

 per Joe Duffy, Lecturer in Social Work, School of Sociology, Social Policy and Social Work, Queen's University, Belfast

  

 Abstract 

 

The involvement of service users and carers in the education of social work students in the United Kingdom has been a mandatory part of the curriculum since 2003, and was subsequently introduced to Northern Ireland in 2004 as part of the wider reforms to social work education. An additional element, particular to Northern Ireland however, is the requirement that the social work curriculum should also incorporate direct teaching about the impact of Northern Ireland's troubled history of violence on individuals, groups and communities. This was an area that had always presented significant challenges in the ongoing wider context of community conflict, but which nonetheless, needed to be addressed given the nature of challenges that social workers encountered as part of their daily social work practice. This presentation will firstly outline the findings from research conducted by Duffy (2006) which initially made recommendations about exploring the contributions that service users and carers could make to helping social work students understand the impact of political conflict based through the sharing of their lived experiences in the social work curriculum. The presentation will then discuss the findings from the evaluation of an EU PEACE III funded initiative in Queen's University, Belfast, where victims and survivors of Northern Ireland's political conflict, bereaved or traumatised through violence, have been working alongside social work academics in teaching social work students about the skills, knowledge and insights that they need when in the role of providing support and intervention to service users and carers who have been directly/indirectly impacted by conflict.

  • Dijous, 17 de març de 2011 de 13 a 14 h.- Aula Vicens Vius - Facultat Econòmiques

"El Periodisme intercultural i la representació de l'Un altre/Una altra en  el conflicte històric de la Guerra del Pacífic"

per Víctor Silva Echeto (investigador Comissió Nacional d'Investigació  Científica i Tecnològica de Xile (CONICYT)  i Universitat de Platja Ampla de Ciències de l'Educació de Valparaíso, Xile) i Alex Arévalo Salines (investigador en formació, IUDESP-UJI de Castelló).

La Guerra del Pacífic (1879-1884) va marcar les relacions polítiques i socials entre els governs de Xile i Perú. Han passat 136 anys i encara les seues seqüeles estan presenten en ambdues societats. Els seus governs han resignificado, des de polítiques de la memòria governamentals, aquest conflicte per a legitimar  sistemes polítics de base popular, narrant -des dels Estats nació- a un altre/una altra reabsorbido/a per la performance nacional. La propaganda difosa a través de les instàncies de socialització ha permès generar el consens entorn de la defensa dels valors patrios validant les lògiques excloents. Açò últim amb clares conseqüències socials en la integració social dels immigrants peruans a Xile. En aquest esquema, la premsa xilena i peruana té un important rol perquè contribueixen a fomentar a través dels seus discursos la sensació d'amenaça, construint cordons sanitaris on l'altre/una altra es petrifica en la paràlisi del relat. Per a desestructurar aquest conflicte, es requereix d'un periodisme intercultural que deslegitime la cultura de la violència i destaque els punts comuns entre tots dos països amb l'objectiu d'avançar cap a una reconciliació duradora. D'aquesta manera, aquesta taula redona, d'una banda, abordarà la necessitat de cercar camins i alternatives que permeten projectar un futur interdependent entre tots dos països. I, d'altra banda, analitzarà les noves formes de racismes que emergeixen en aqueixos actes de parla que en la seua enunciació construeixen el que visibilizan.

  • Dijous, 3 de març de 2011 de 13 a 14 h.- Aula Vicens Vius - Facultat Econòmiques

 

 

Bienvenidos a los seminarios de investigación IUDESP

El propósito de estos seminarios es crear un punto de encuentro para la discusión y difusión de los trabajos de investigación relacionados con la actividad de nuestro instituto. Estos van dirigidos a todo el personal investigador en temas de desarrollo social y paz, no sólo al personal interno de IUDESP.

IUDESP UA - Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau, Seu Alacant


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464