De la Prehistòria a l'Edat mitjana
Per què estudiar el màster?
Objectius generals del títol
Reconèixer la identitat mediterrània significa explorar la diversitat cultural de la societat europea. Partim de l'objectiu de trobar mecanismes a favor de la integració, del respecte a la diversitat i de la cohesió dins del territori mediterrani i europeu. En aquest sentit, el màster pot aportar a l'alumnat la formació investigadora necessària per a identificar els fonaments i estructures socioeconòmiques, polítiques i culturals heretats de la Prehistòria, l'Antiguitat i l'Edat mitjana, amb la finalitat de sotmetre'ls a la corresponent anàlisi històrica.
Estructura dels Estudis
- Estructura del màster per crèdits i matèria
- Distribució d'assignatures per curs / semestres
- Planificació general del pla d'estudis
Estructura del màster per crèdits i matèria
El Màster s'ofereix amb un format semipresencial. Una part de cadascuna de les assignatures s'imparteix presencialment (33,3 %) i la resta (66,6 %) en modalitats docents no presencials, emprant per a això les diverses possibilitats d'interacció docent-discent que ofereix el sistema d'aula virtual (UACloud). L'estudiant cursa 18 crèdits obligatoris (mòdul I), 30 crèdits d'una de les tres línies a escollir dins dels mòduls II i III i, finalment, un treball de fi de màter de 12 crèdits (Mòdul IV).
Tipus de matèria |
Crèdits |
Obligatòries (OB) |
18 |
Optatives (OP) |
30 |
Treball Fi de Màster (OB) |
12 |
TOTAL CRÈDITS |
60 |
Distribució d'assignatures per curs / semestres
Planificació general del pla d'estudis
La docència del Màster s'organitza en tres grans mòduls
Mòdul I: obligatori (18 ECTS distribuïts en 6 assignatures).
Mòdul II: 3 matèries optatives de 12 ECTS (A-B-C) que es distribueixen en dues assignatures de 6 ECTS. L'alumnat només pot cursar una de les matèries.
Mòdul III: 3 matèries optatives de 18 ECTS (A-B-C) que es distribueixen en tres assignatures de 6 ECTS. L'alumnat només pot cursar una de les matèries, que ha de correspondre's amb la mateixa matèria seleccionada en el Mòdul II.
Mòdul IV: treball de fi de màster (obligatori, 12 ECTS).
MÒDUL I. CONTINGUTS HISTÒRICS FONAMENTALS
Matèria 1: bases teòriques i metodològiques.
- Disseny de projectes de recerca en prehistòria i protohistòria.
- Teories, mètodes i tècniques de recerca en arqueologia prehistòrica i protohistòrica.
- Continguts fonamentals en història antiga: teoria i historiografia.
- Continguts fonamentals en història antiga: política i cultura.
- Bases fonamentals en història medieval: fonts i documents.
6. Bases fonamentals en història medieval: metodologia i historiografia.
MÒDUL II. PROCESSOS POLÍTICS I ECONÒMICS
Matèria optativa A: els processos econòmics i polítics durant la prehistòria i la protohistòria.
- Estructures polítiques, economia, conflicte i organització del territori durant la prehistòria.
- Estructures polítiques, economia, conflicte i organització del territori durant la protohistòria.
Matèria optativa B: els processos econòmics i polítics durant l'antiguitat.
- Estats i política en el món antic.
- El món antic: economia i aspectes territorials.
Matèria optativa C: els processos econòmics i polítics durant l'edat mitjana.
- Poder, organització política i guerra en l'edat mitjana.
- Espais i xarxes econòmiques durant l'edat mitjana.
MÒDUL III. PROCESSOS SOCIALS I CULTURALS/p>
Matèria optativa A: cultura, societat i religió durant la prehistòria i la protohistòria.
- Estructures socials durant la prehistòria i la protohistòria.
- Manifestacions religioses i simbòliques durant la prehistòria i la protohistòria.
- Pràctiques funeràries en la prehistòria i la protohistòria.
Matèria optativa B: cultura, societat i religió en el món antic.
- Estructures i relacions socials durant l'antiguitat.
- Pobles i processos culturals en el Mediterrani antic.
- 3. La religió en el món antic: divinitats, mites i rituals.
Matèria optativa C: cultura, societat i religió en l'època medieval.
- Sistemes socials en l'edat mitjana.
- Identitats i pràctiques religioses medievals.
- Estructures ideològiques, culturals i literàries en el món medieval.
MÒDUL IV. TEORIA I PRÀCTICA
Matèria 1: treball final de màster.
L'alumnat ha de cursar obligatòriament una de les tres línies proposades. Les assignatures de cada línia són obligatòries per a tot l'alumnat que les curse. Les línies proposades estan directament relacionades amb els tres àmbits cronològics que abasta el títol, però les assignatures de què consten són obligatòries per a l'alumnat que les realitze.
Línia A: prehistòria i protohistòria.
Els processos econòmics i polítics durant la prehistòria i la protohistòria.
- Estructures polítiques, economia, conflicte i organització del territori durant la prehistòria: 6 crèdits.
- Estructures polítiques, economia, conflicte i organització del territori durant la protohistòria: 6 crèdits.
Cultura, societat i religió durant la prehistòria i la protohistòria.
- Estructures socials durant la prehistòria i la protohistòria: 6 crèdits.
- Manifestacions religioses i simbòliques durant la prehistòria i la protohistòria: 6 crèdits.
- Pràctiques funeràries en la prehistòria i la protohistòria: 6 crèdits.
Línia B: història antiga.
Els processos econòmics i polítics durant l'antiguitat.
- Estats i política en el món antic: 6 crèdits.
- El món antic: economia i aspectes territorials (6 crèdits).
Cultura, societat i religió en el món antic.
- Estructures i relacions socials durant l'antiguitat: 6 crèdits.
- Pobles i processos culturals en el Mediterrani antic: 6 crèdits.
- La religió en el món antic: divinitats, mites i rituals: 6 crèdits.
Línia C: història medieval.
Els processos econòmics i polítics durant l'edat mitjana.
- Poder, organització política i guerra en l'edat mitjana: 6 crèdits.
- Espais i xarxes econòmiques durant l'edat mitjana: 6 crèdits.
Cultura, societat i religió en l'època medieval.
- Sistemes socials en l'edat mitjana: 6 crèdits.
- Identitats i pràctiques religioses medievals: 6 crèdits.
- Estructures ideològiques, culturals i literàries en el món medieval: 6 crèdits.
Trets d'identitat
Un dels trets que millor defineixen el Màster és que completa la formació de l'alumnat dels graus en Història, Humanitats i altres títols semblants en nom d'una especialització enfocada cap a la docència en Educació Secundària, cap a treballs relacionats amb l'estudi i la posada en valor del patrimoni històric, o directament enfocats a la investigació històrica. Aquesta especialització ve donada per la divisió de part de la docència en tres itineraris: Prehistòria i Protohistòria, Història Antiga i Història Medieval, la qual cosa permet a l'alumnat centrar el seu aprenentatge en aquell període històric que millor s'adapte als seus gustos i expectatives.
Si aquestes es dirigeixen cap a l'àmbit de la docència, el títol afavoreix clarament aqueixa opció, ja que pot estudiar-se simultàniament en un sol any amb el Màster Universitari en Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes de la Universitat d'Alacant, cursant un total de 99 ECTS entre totes dues titulacions.
Si l'interès de l'alumnat es dirigeix cap a la investigació històrica, l'especialització que suposen els 30 crèdits impartits en cadascun dels itineraris prepara a l'estudiant per a desenvolupar una carrera investigadora dins del seu àmbit d'interès. Per a això, el professorat de la titulació es caracteritza pel seu alt nivell investigador.
En primer lloc, el professorat del Màster forma part de diversos grups d'investigació rellevants:
- Cultures antigues i cultura material (https://cvnet.cpd.ua.es/curriculum-breve/Grp/es/culturas-antiguas-y-cultura-material/451).
- Prehistòria i Protohistòria (https://cvnet.cpd.ua.es/curriculum-breve/grp/es/prehistoria-y-protohistoria/594).
- Poder públic, societat i cultura en el Regne de València, ss. XIII-XV. (https://cvnet.cpd.ua.es/curriculum-breve/grp/es/poder-publico-sociedad-y-cultura-en-el-reino-de-valencia-ss-xiii-xv/386).
- Corpus Documentale Latinum Valencie (CODOLVA) (https://cvnet.cpd.ua.es/curriculum-breve/grp/es/corpus-documentale-latinum-valencie-(codolva)/394).
A més, aquests professors i professores formen part de diversos projectes d'investigació d'abast nacional i internacional. Alguns dels projectes competitius europeus o nacionals més destacats dirigits o dels quals formen part per professors i professores del Màster són els següents:
- ERC Co-Grant 683018 “Late Glacial and Postglacial Population History and Cultural Transmission in Iberia (c.15,000-8,000 cal BP) (PALEODEM) (Inv. Princ. Javier López de Pablo).
- PID2019-106169GB-I00 “Poblament d'època romana i evolució de l'hàbit epigràfic a Hispània Citerior i nord de Lusitania (Inv. Princ.: Juan Manuel Abascal Palazón).
- HAR2017-87495-P “Fenicis i Indígenes en el sud-est de la península Ibèrica: Bronze Final i Ferro Antic entre el Vinalopó i el Segura” (Inv. Princ. Alberto J. Lorrio Alvarado).
- "Paisatges romans en el sud de la Província Tarragonina. Anàlisi arqueològica de l'estructura territorial i model socioeconòmic" (Inv. Princ. Ignasi Grau Mira y Jaime Molina Vidal).
- HAR2016-76586-P “Espais socials i espais de frontera durant el calcolític i l'Edat del Bronze en el Llevant de la península Ibèrica” (Inv. Princ. Francisco Javier Jover Maestre y Gabriel García Atiénzar).
- HAR2015-65168-P “Societat romana i hàbit epigràfic a la Hispània Citerior” (Inv. Princ.: Juan Manuel Abascal Palazón).
- HAR2013-41447-P “El Bronze Final i l'Edat del Ferro en el sud-est i en el llevant de la Península Ibèrica: procecos sobre la urbanització” (Inv. Princ. Alberto J. Lorrio Alvarado).
- HAR2012-32881 “Manuscrits epigràfics espanyols dels segles XVI-XIX: entre la historiografia i l'epigrafia científica” (Inv. Princ.: Juan Manuel Abascal Palazón).
- HAR2012-37710 “III-II milenio cal BC: Poblament, ritualitat i canvi social entre les conques dels rius Xúquer i Segura” (Inv. Princ. Mauro Hernández Pérez).
- HAR2010-20479 “Bronze Final i Edat del Ferro en el llevant i el sud-est de la Península ibèrica: canvi cultural i processos d'etnogénesis” (Inv. Princ. Alberto J. Lorrio Alvarado).
- HAR2009-09104 “Els manuscrits d'Ambrosio de Morales sobre les antiguitats d'Espanya: estudi i nova edició” (Inv. Princ. Juan Manuel Abascal Palazón).
- HAR2009-13723 “VIII-IV mil·lennis cal BC. Art rupestre, poblament i canvi cultural entre les conques dels rius Xúquer i Segura” (Inv. Princ. Mauro Hernández Pérez).
Com a resultat de tot això, el professorat del màster ha dut a terme nombroses publicacions rellevants d'abast nacional i internacional sobre temes que s'imparteixen en el títol. Totes elles estan relacionades en les pàgines personals de cada professor o professora. Els enllaços estan publicats en la web del títol, per separat per al professorat de cadascun dels itineraris.
Per a l'itinerari de Prehistòria i Protohistòria, véase: https://web.ua.es/es/mepam/itinerarios/prehistoria-y-protohistoria.html
Per al professorat de l'itinerari d'Història Antiga, vegeu:
https://web.ua.es/es/mepam/itinerarios/historia-antigua.html
Per al professorat de ltinerario d'Història Medieval, vegeu:
https://cvnet.cpd.ua.es/Directorio/Home/FichaPersona/18917?depende=B174
D'altra banda, els articles i llibres publicats per diversos professors del títol estan entre els més citats a nivell nacional entre els del seu àmbit d'investigació.
Recursos i instal·lacions
Per a la impartició de tot el curs, la Universitat d'Alacant ha posat a la disposició del Màster una aula de 53 m2 amb capacitat per a 40 estudiants (0024PB015 - P3/0-06), amb calefacció i aire condicionat, ordinador, canó de projecció i pissarra-pantalla vitrificada (https://cvnet.cpd.ua.es/fichaaula/es/aula/ver/0024pb015). L'aula està equipada també amb cambra i altaveus per a dur a terme les sessions docents on-line o de docència dual.
A més, els alumnes podran disposar tant de la Biblioteca General de la Universitat d'Alacant, on hi ha nombroses monografies i revistes de lliure disposició sobre els temes d'estudi del Màster, i també poden disposar de la biblioteca del Departament de Prehistòria, Arqueologia, Història Antiga, Filologia Grega i Filologia Llatina (0019PB024), on es conserven més de 20.000 llibres relacionats amb aqueixes àrees de coneixement i més de 600 revistes científiques, moltes d'elles amb la col·lecció completa. Totes dues biblioteques disposen de sales d'estudi per a l'alumnat.
D'altra banda, es disposa de seminaris en els quals es pot impartir docència simultània dels tres itineraris: el Seminari de Prehistòria, el Seminari d'Història Antiga i el Seminari d'Història Medieval. Aquests espais estan també equipats amb pissarra vitrificada, i compten amb ordinadors i vídeo-projectors portàtils.
Quant a laboratoris i sales de treball, es compta amb tres laboratoris de Prehistòria i un d'Història Antiga, tots ells equipats per al treball d'investigació i les pràctiques docents. A més, es disposa dels espais de treball dependents de l'INAPH (Institut d'Investigació en Arqueologia i Patrimoni Històric), al qual pertany bon nombre de professors del Màster.
Finalment, també es disposa de dos espais per a actes públics relacionats amb el màster: l'Aula Magna de l'edifici de Filosofia i Lletres II i el Saló de Graus, en l'edifici de Filosofia i Lletres III, tots dos pertanyents a la Facultat de Filosofia i Lletres.