Per què estudiar el màster?
Objectius generals del títol
En l'article 9 del Reial Decret 1834/2008, de 8 de novembre, de 28 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitzacions dels cossos docents d'ensenyament secundari, s'indica que: “Per a exercir la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i l'ensenyament d'idiomes, serà necessari estar en possessió d'un títol oficial de màster que acredite la formació pedagògica i didàctica”.
Per això, l'objectiu fonamental d'aquesta proposta de màster és oferir a l'alumnat una formació pedagògica i didàctica d'alt nivell orientada a l'àmbit professional docent i que els capacite per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial.
A partir d'aquest objectiu fonamental es fa necessari programar una sèrie d'objectius generals que, de manera complementària, ajuden a aconseguir aquesta formació pedagògica i didàctica:
- Coneixement psicopedagògic general: característiques de l'alumnat, psicologia educativa, planificació de l'ensenyament, tècniques i recursos didàctics, resolució de conflictes, treball en l'aula, mètodes i instruments d'avaluació, etc.
- Coneixement del context escolar: el sistema educatiu, l'organització i funcionament dels centres, els components curriculars, etc.
- Coneixement del medi i la seua funció educadora: drets i deures, habilitats socials, orientació familiar, etc.
- Coneixement disciplinari de la matèria a ensenyar, adaptat a les característiques del nivell educatiu en el qual s'imparteix l'ensenyament.
- Formació en didàctica específica de la pròpia disciplina: currículum de l'àrea, dificultats d'aprenentatge, disseny d'unitats didàctiques, maneig de recursos educatius específics de l'àrea, etc.
- Formació en innovació docent i iniciació a la investigació educativa a partir de projectes d'innovació..
- Coneixement pràctic de l'activitat docent: immersió en la vida del centre, coneixement de l'alumnat en l'aula, observació del treball de professors experts, participació en les tasques dels departaments didàctics, disseny i experimentació en l'aula d'unitats didàctiques, aplicació i anàlisi de propostes d'avaluació, reflexió personal sobre la pràctica docent, etc.
Estructura dels Estudis
- Estructura del màster per crèdits i matèria
- Distribució d'assignatures per curs / semestres
- Planificació general del pla d'estudis
Estructura del màster per crèdits i matèria
Tipus de matèria |
Crèdits |
Obligatòries (OB) |
44 |
Pràctiques externes |
10 |
Treballe Fi de Màster (TFM) |
6 |
TOTAL CRÈDITS |
60 |
Distribució d'assignatures per curs / semestres
SEMESTRE 1 |
SEMESTRE 2 |
||||
ASSIGNATURA |
TIPUS |
ECTS |
ASSIGNATURA |
TIPUS |
ECTS |
MÒDUL GENÈRIC |
|||||
DISSENY I ADAPTACIÓ CURRICULAR |
OB |
5 |
SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ |
OB |
3 |
APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT EN L'ADOLESCÈNCIA |
OB |
3 |
|||
DISFUNCIONS DE L'APRENENTATGE I DEL DESENVOLUPAMENT EN L'ADOLESCÈNCIA |
OB |
3 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC BIOLOGIA I GEOLOGIA |
|||||
DIDÀCTICA DE LA BIOLOGIA I GEOLOGIA I: ASPECTES FONAMENTALS |
OB |
9 |
AMPLIACIÓ DE BIOLOGIA (per a estudiants que no tenen prou formació en biologia) |
OB |
6 |
AMPLIACIÓ DE GEOLOGIA (per a estudiants que no tenen prou formació en geologia) |
|||||
LA BIOLOGIA I LA GEOLOGIA EN CONTEXT (per a tots els estudiants de l'especialitat). Els alumnes escolliran, amb el vistiplau del tutor, una de les dues primeres assignatures i cursaran obligatòriament la tercera |
OB |
3 |
|||
DIDÀCTICA DE LA BIOLOGIA I GEOLOGIA II: PLANIFICACIÓ, DESENVOLUPAMENT I AVALUACIÓ D'UNITATS DIDÀCTIQUES |
OB |
6 |
INICIACIÓ A LA INNOVACIÓ I INVESTIGACIÓ EN L'ENSENYAMENT DE LA BIOLOGIA I GEOLOGIA |
OB |
6 |
MÒDUL ESPECÍFIC CICLES FORMATIUS (PROFESSORAT EDUCACIÓ SECUNDÀRIA) |
|||||
APRENENTATGE DELS MÒDULS EN ELS CICLES FORMATIUS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL PER AL PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA |
OB |
7.5 |
ORIENTACIÓ PROFESSIONAL EN L'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. CICLES FORMATIUS. COS DE PROFESSORAT DE SECUNDÀRIA |
OB |
6 |
LA FORMACIÓ PROFESSIONAL A ESPANYA. |
OB |
3 |
|||
DIDÀCTICA DELS CICLES FORMATIUS D'EDUCACIÓ PROFESSIONAL (PER A PROFESSORS D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA) |
OB |
7.5 |
|||
INVESTIGACIÓ I INNOVACIÓ DOCENT EN CICLES FORMATIUS. PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. |
OB |
6 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC CICLES FORMATIUS (COS PROFESSORAT TÈCNIC FORMACIÓ PROFESSIONAL) |
|||||
APRENENTATGE DELS MÒDULS EN ELS CICLES FORMATIUS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL PER AL PROFESSORAT TÈCNIC DE FORMACIÓ PROFESSIONAL |
OB |
7.5 |
ORIENTACIÓ PROFESSIONAL EN L'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. CICLES FORMATIUS. COS DE PROFESSORS TÈCNICS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL |
OB |
6 |
INVESTIGACIÓ EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. CICLES FORMATIUS. COS DE PROFESSORS TÈCNICS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL |
OB |
3 |
|||
DIDÀCTICA DELS CICLES FORMATIUS D'EDUCACIÓ PROFESSIONAL (PER A PROFESSORS TÈCNICS DE FP) |
OB |
7.5 |
INNOVACIÓ DOCENT EN CICLES FORMATIUS. COS DE PROFESSORS TÈCNICS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL |
OB |
3 |
LA FORMACIÓ PROFESSIONAL A ESPANYA |
OB |
3 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC CONSTRUCCIONS CIVILS, EDIFICACIÓ I DIBUIX |
|||||
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DEL DIBUIX |
OB |
15 |
APLICACIÓ DE TÈCNIQUES DOCENTS PER AL PROFESSORAT DE CONSTRUCCIONS CIVILS, EDIFICACIÓ I DIBUIX |
OB |
9 |
LA INNOVACIÓ DOCENT, LES TICS I LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA EN L'EDUCACIÓ ARTÍSTICA |
OB |
6 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC ECONOMIA |
|||||
ENSENYAMENT- APRENENTATGE DE L'ECONOMIA EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA I BATXILLERAT |
OB |
9 |
ECONOMIA |
OB |
9 |
APRENENTATGE DE L'ECONOMIA EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA |
OB |
6 |
INNOVACIÓ DOCENT I INVESTIGACIÓ EDUCATIVA EN L'ENSENYAMENT DE L'ECONOMIA |
OB |
6 |
MÒDUL ESPECÍFIC EDUCACIÓ FÍSICA I ESPORTIVA |
|||||
DIDÀCTICA DE L'ACTIVITAT FÍSICA I L'ESPORT I |
OB |
7.5 |
BASES PER A LA FORMACIÓ EN EDUCACIÓ FÍSICA I ESPORT |
OB |
9 |
DIDÀCTICA DE L'ACTIVITAT FÍSICA I L'ESPORT II |
OB |
7.5 |
INICIACIÓ A LAINNOVACIÓ I INVESTIGACIÓ EN L'ENSENYAMENT DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I ESPORTIVA |
OB |
6 |
MÒDUL ESPECÍFIC FÍSICA I QUÍMICA |
|||||
DIDÀCTICA DE LA FÍSICA I LA QUÍMICA I: ASPECTES FONAMENTALS |
OB |
9 |
AMPLIACIÓ DE FÍSICA (per a estudiants que no tenen prou formació en física) |
OB |
6 |
AMPLIACIÓ DE QUÍMICA (per a estudiants que no tenen prou formació en química) |
|||||
LA FÍSICA I LA QUÍMICA EN CONTEXT (para tots els estudiants de l'especialitat)
Els alumnes triaran, amb el vistiplau del tutor, una de les dues primeres assignatures i cursaran obligatòriament la tercera. |
OB |
3 |
|||
DIDÀCTICA DE LA FÍSICA I LA QUÍMICA II: PLANIFICACIÓ, DESENVOLUPAMENT I AVALUACIÓ D'UNITATS DIDÀCTIQUES |
OB |
6 |
INICIACIÓ A LA INNOVACIÓ I INVESTIGACIÓ EN L'ENSENYAMENT DE LA FÍSICA I LA QUÍMICA |
OB |
6 |
MÒDUL ESPECÍFIC FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL |
|||||
ORIENTACIÓ PROFESSIONAL EN L'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL |
OB |
9 |
PRINCIPIS D'ECONOMIA I ORGANITZACIÓ D'EMPRESES |
OB |
3 |
INVESTIGACIÓ EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL |
OB |
3 |
|||
FORMACIÓ I ATENCIÓ A LA DIVERSITAT EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. LA DIVERSITAT I EL TREBALL. FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL |
OB |
6 |
RELACIONS LABORALS |
OB |
6 |
INNOVACIÓ DOCENT EN FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL |
OB |
3 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC GEOGRAFIA I HISTÒRIA |
|||||
DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS: GEOGRAFIA |
OB |
7.5 |
LA GEOGRAFIA EN L'ENSENYAMENT SECUNDARI |
OB |
3 |
LA HISTÒRIA: DELS ORÍGENS A l'ÈPOCA MODERNA |
OB |
3 |
|||
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ PER A l'ENSENYAMENT DE LA HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA I LA HISTÒRIA DE L'ART EN LES MATÈRIES D'ESO I BATXILLERAT. |
OB |
3 |
|||
DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS: HISTÒRIA, HISTÒRIA DE L'ART I EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA |
OB |
7.5 |
INICIACIÓ A LA INNOVACIÓ I INVESTIGACIÓ EDUCATIVA EN CIÈNCIES SOCIALS: GEOGRAFIA |
OB |
3 |
INNOVACIÓ I INVESTIGACIÓ EDUCATIVA EN L'ENSENYAMENT DE LES CIÈNCIES SOCIALS: HISTÒRIA, HISTÒRIA DE L'ART I EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA |
OB |
3 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC INFORMÀTICA |
|||||
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA INFORMÀTICA |
OB |
15 |
COMPLEMENTS PER A LA FORMACIÓ DISCIPLINAR: INFORMÀTICA |
OB |
9 |
INNOVACIÓ I INVESTIGACIÓ EDUCATIVA EN L'ENSENYAMENT DE LA INFORMÀTICA |
OB |
6 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC LLENGUA ESTRANGERA: FRANCÈS |
|||||
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DEL FRANCÈS LLENGUA ESTRANGERA |
OB |
15 |
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ PER A FRANCÈS LLENGUA ESTRANGERA |
OB |
9 |
INNOVACIÓ DOCENT I INICIACIÓ A LA INVESTIGACIÓ EN L'ENSENYAMENT-APRENENTATGE DEL FRANCÈS LLENGUA ESTRANGERA |
OB |
6 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC LLENGUA ESTRANGERA: ANGLÈS |
|||||
DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LITERATURA DE LA LLENGUA ANGLESA COM A LE |
OB |
15 |
LINGÜÍSTICA APLICADA A l'APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE L'ANGLÈS LLENGUA ESTRANGERA |
OB |
9 |
INVESTIGACIÓ, INNOVACIÓ I TICS EN LA DIDÀCTICA DE L'ANGLÈS COM A LLENGUA ESTRANGERA |
OB |
6 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC LLENGUA CATALANA (VALENCIÀ) I LA SEUA LITERATURA |
|||||
DIDÀCTICA DEL VALENCIÀ: LLENGUA I LITERATURA I |
OB |
9 |
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ DISCIPLINAR EN VALENCIÀ: LLENGUA I LITERATURA |
OB |
9 |
DIDÀCTICA DEL VALENCIÀ: LLENGUA I LITERATURA II |
OB |
6 |
INNOVACIÓ DOCENT I INICIACIÓ A LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA EN VALENCIÀ: LLENGUA I LITERATURA |
OB |
6 |
MÒDUL ESPECÍFIC LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLA |
|||||
DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA (CASTELLÀ) EN SECUNDÀRIA I BATXILLERAT |
OB |
9 |
LLENGUA I LITERATURA ESPANYOLES EN EL CURRÍCULUM DE SECUNDÀRIA |
OB |
9 |
LA FORMACIÓ DEL LECTOR LITERARI EN L'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I EL BATXILLERAT |
OB |
6 |
INVESTIGACIÓ, INNOVACIÓ I ÚS DE TIC EN L'ENSENYAMENT DE LLENGUA I LITERATURA |
OB |
6 |
MÒDUL ESPECÍFIC MATEMÀTIQUES |
|||||
ENSENYAMENT DE LES MATEMÀTIQUES EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA |
OB |
5 |
COMPLEMENTS PER A LA FORMACIÓ MATEMÀTICA |
OB |
9 |
APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA |
OB |
5 |
|||
APROXIMACIÓ DIDÀCTICA A LA RESOLUCIÓ DE PROBLEMES DE MATEMÀTIQUES |
OB |
5 |
INNOVACIÓ EN L'ENSENYAMENT DE LA MATEMÀTICA I INVESTIGACIÓ EN DIDÀCTICA DE LA MATEMÀTICA |
OB |
6 |
MÒDUL ESPECÍFIC MÚSICA |
|||||
DIDÀCTICA DE L'EXPRESSIÓ MUSICAL |
OB |
5 |
LA MÚSICA EN L'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA |
OB |
9 |
MÚSIQUES DEL MÓN I LA SEUA DIDÀCTICA |
OB |
5 |
|||
PERCUSSIÓ CORPORAL I INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES |
OB |
5 |
INNOVACIÓ DOCENT I INICIACIÓ A LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA (MÚSICA) |
OB |
6 |
MÒDUL ESPECÍFIC ORIENTACIÓ EDUCATIVA |
|||||
ELS SISTEMES D'ORIENTACIÓ EN EL CONTEXT DELS CENTRES EDUCATIUS |
OB |
5 |
ELABORACIÓ I AVALUACIÓ DE PLANES I PROGRAMES |
OB |
6 |
APRENENTATGE I RENDIMENT ACADÈMIC. PROCESSOS I FACTORS |
OB |
6 |
ATENCIÓ A la DIVERSITAT EN ELS CENTRES EDUCATIUS |
OB |
6 |
ASSESSORAMENT I INTERVENCIÓ EN ELS CENTRES EDUCATIUS |
OB |
6 |
INVESTIGACIÓ I INNOVACIÓ EN EDUCACIÓ |
OB |
6 |
AVALUACIÓ I DIAGNÒSTIC PSICOPEDAGÒGIC |
OB |
6 |
|||
SOCIETAT, FAMÍLIA I ESCOLA |
OB |
3 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC PROCESSOS SANITARIS |
|||||
ORIENTACIÓ PROFESSIONAL EN L'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. PROCESSOS SANITARIS |
OB |
5 |
PROCEDIMENTS SANITARIS I ASSISTENCIALS I |
OB |
4.5 |
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I SANITAT EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. PROCESSOS SANITARIS |
OB |
5 |
PROCEDIMENTS SANITARIS I ASSISTENCIALS II |
OB |
4.5 |
FORMACIÓ EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. PROCESSOS SANITARIS |
OB |
5 |
INVESTIGACIÓ EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA. PROCESSOS SANITARIS |
OB |
3 |
INNOVACIÓ DOCENT EN PROCESSOS SANITARIS |
OB |
3 |
|||
MÒDUL ESPECÍFIC TECNOLOGIA |
|||||
DIDÀCTICA DE LA TECNOLOGIA I: ASPECTES FONAMENTALS |
OB |
9 |
MECÀNICA, MECANISMES I MÀQUINES |
OB |
4.5 |
ELECTRICITAT, ELECTROTÈCNIA I ELECTRÒNICA |
OB |
4.5 |
|||
DIDÀCTICA DE LA TECNOLÓGÍA II: PLANIFICACIÓ, DESENVOLUPAMENT I AVALUACIÓ D'UNITATS DIDÀCTIQUES |
OB |
6 |
INICIACIÓ A LA INNOVACIÓ I INVESTIGACIÓ EN L'ENSENYAMENT DE LA TECNOLOGIA |
OB |
6 |
MÒDUL PRÀCTICUM |
|||||
PRÀCTICUM 1A |
OP |
4 |
PRÀCTICUM 2 |
OB |
6 |
PRÀCTICUM 1B |
OP |
4 |
TREBALL FINAL DE MÀSTER |
OB |
6 |
Planificació general del pla d'estudis
Aquest pla d'estudis parteix de la normativa –Resolució de 17 de desembre de 2007, Ordre ECI/3858/2007, de 27 de desembre, i Reial Decret 1834/2008 de 8 de novembre— i especialment l'Ordre ECI/3858/2007, de 27 de desembre (BOE núm. 312, de 27 de desembre), que estableix els requisits per a la verificació dels títols universitaris oficials que habiliten per a l'exercici de les professions de professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional i ensenyaments d'idiomes. Prenent en consideració aquests requisits, en el present pla d'estudis s'han delimitat tres mòduls que, al seu torn, estan formats per diverses matèries, quedant la distribució final de la manera que mostra el quadre següent:
MÒDULS |
ECTS |
BLOCS |
ECTS |
A. Mòdul genèric |
14 |
APRENENTATGE I DESENVOLUPAMENT DE LA PERSONALITAT |
6 |
PROCESSOS I CONTEXTOS EDUCATIUS |
5 |
||
SOCIETAT, FAMÍLIA I EDUCACIÓ |
3 |
||
B. Mòdul específic |
30 |
COMPLEMENTS PER A LA FORMACIÓ DISCIPLINAR |
9 |
APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LES MATÈRIES CORRESPONENTS |
15 |
||
INNOVACIÓ DOCENT I INICIACIÓ A LA INVESTIGACIÓ EDUCATIVA |
6 |
||
B. Mòdul Pràcticum |
16 |
PRÁCTICUM EN L'ESPECIALITZACIÓ, INCLOENT EL TREBALL DE FINAL DE MÀSTER |
16 |
TOTAL |
60 |
L'Ordre anteriorment esmentada estableix 52 dels 60 crèdits que ha de tenir el màster. Completar aquesta oferta, tal com arreplega el quadre anterior, ha suposat una tasca tendent a identificar i potenciar els aspectes de la formació inicial del professorat que considerem rellevants i que queden recollits en els corresponents mòduls. S'ha optat per una estructura del pla d'estudis basada en la coordinació de totes les matèries implicades, a fi de dotar-lo d'una adequada coherència. Per a això s'han identificat tres nuclis estructurants que estan centrats en tres grans àmbits de la funció docent, serveixen també d'elements organitzadors per a plantejar i oferir respostes a preguntes i problemes pràctics professionals:
- 1r nucli: Per a què i per què eduquem? Com aprenen els alumnes? Com tutoritzar i orientar els estudiants? Com relacionar-se amb les seues famílies?
- 2n nucli: Què ensenyar? Com ensenyar? Com investigar i innovar?
- 3r nucli: Com desenvolupar i avaluar l'ensenyament?
Aquests tres nuclis estructurants serveixen per a vertebrar i dotar de coherència les diferents matèries del màster i la seqüència temporal d'ensenyament de les mateixes i per a fer una distribució equilibrada del treball al llarg del curs.
En aquest màster s'organitza la formació psicopedagògica general entorn de quatre nuclis d'interès: el professorat, el centre educatiu, l'alumnat i el currículum.
La formació específica s'organitza a través de les matèries següents:
- Anàlisi curricular de l'àrea
- Aprenentatge en l'àrea i les seues dificultats
- Estratègies i recursos per a l'aprenentatge i l'ensenyament
- Avaluació de les matèries de l'àrea, innovació i investigació educativa en l'àrea
Pel que fa al Pràcticum, considerat com un dels components clau en qualsevol pla de formació inicial i en el present pla d'estudis com un element vertebrador que canalitze les relacions teoria-pràctica, s'ha optat perquè el seu desenvolupament ocupe dues fases seqüenciades en el temps: una primera fase d'immersió-planificació i una segona de planificació-intervenció.
Cadascuna de les especialitzacions docents definides ve determinada per la suma de les matèries del mòdul genèric més les matèries del mòdul específic corresponent i les del mòdul del pràcticum.
Trets d'identitat
El Màster de Professor en Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes és un requisit necessari per a les persones que, havent acabat una llicenciatura, grau o diplomatura, vulguen accedir a la docència en els nivells de Secundària, Batxillerat i Formació Professional. En aquest sentit, l'objectiu fonamental d'aquest Màster profesionalizante és el d'oferir la formació pedagògica i didàctica exigida per la normativa vigent d'acord amb la Llei orgànica 2/2006, d'Educació (BOE de 4 de maig), i complir el requisit imprescindible per a l'ingrés en els Cossos de Professors habilitats a Espanya ja assenyalats (Educació Secundària i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes).
Les metodologies utilitzades en les diferents assignatures que componen el Màster poden resumir-se en la combinació de l'aprenentatge guiat; autònom de l'alumnat; aprenentatge col·laboratiu; basat en problemes entre altres amb la intencionalitat de crear dinàmiques d'estudi divers, on el docent adopta un rol de guia en els aprenentatges de l'estudiant que ha de resoldre's mitjançant el treball i la implementació de diferents competències. Es pretén així que l'estudiant pot indagar sobre la base de situacions diverses, susceptibles de produir-se en la vida real d'un centre educatiu.
Les activitats es conceben com a processos d'aprenentatge als quals s'assigna una càrrega lectiva determinada (expressada en ECTS) i un període de desenvolupament concret que s'estima adequat per a aconseguir els objectius esperats. Aquest enfocament permet graduar el treball de l'estudiant, emfatitza la consecució progressiva dels objectius pretesos en cada cas i permet obtenir evidències parcials de com està sent el seu procés d'aprenentatge.
Recursos i instal·lacions
Instal·lacions de la Facultat d'Educació
La Facultat està composta per tres departaments que compten amb més de 250 professors adscrits. Les instal·lacions de recent construcció estan equipades amb les tecnologies i equipaments més moderns (https://web.ua.es/es/vr-campus/infraestructuras-medioambiente/documentos/fichas-edificios-del-campus/702-facultad-de-educacion.pdf). L'accessibilitat dels espais (aules, despatxos, sales, tallers, biblioteca, etc.) permet a les persones amb mobilitat reduïda el desplaçament autònom per totes les dependències de la Facultat i dels departaments que imparteixen docència en la titulació.
Aules
La Facultat compta amb 28 aules amb una capacitat de 50 a 90 places. Totes elles estan equipades amb pissarra, pantalla de projecció extensible, canó de projecció, ordinador, altaveus i panell de connexió a la xarxa informàtica. A més, les aules posseeixen mobiliari mòbil que permet la distribució flexible de les aules per a desenvolupar dinàmiques cooperatives i interactives.
Sales d'informàtica, laboratoris i aules didàctiques
La Facultat d'Educació disposa de cinc aules d'informàtica amb 25 ordinadors cadascuna d'elles connectats a la xarxa informàtica i equipada amb tots els recursos informàtics i de treball (projector, altaveus, pissarra blanca, mobiliari mòbil, etc.) per al desenvolupament de pràctiques de laboratori.
Així mateix, compta amb dos laboratoris, una aula didàctica de música i una altra de plàstica, dotades amb els materials i recursos necessaris per a les assignatures que així ho requereixen.
Aula polivalent
La sala multiusos polivalent de la Facultat, situada en la primera planta, compta amb una superfície de 448,76m2 amb una capacitat per a 144 persones. Aquesta sala té un ús d'aula de teoria per a diverses assignatures, així com per a la realització de tallers i cursos que ofereix la Universitat d'Alacant. La sala polivalent està dotada d'una pissarra portàtil així com d'un equip multimèdia i una pantalla de projecció extensible.
Sales de treball i estudi
Es disposa de cinc sales de treball amb 8 llocs, 7 ordinadors de lliure accés connectats a la xarxa informàtica, i una sala d'estudi amb 175 llocs (Biblioteca).
Seminaris i tallers
Es disposa de dos seminaris didàctics per a la realització de cursos de doctorat, assignatures optatives i seminaris de classes pràctiques. Així mateix, existeixen cinc seminaris departamentals en els quals es desenvolupen reunions de coordinació i gestió acadèmica.
Els set tallers que compta la Facultat són aules específiques de major grandària per al desenvolupament de les assignatures.
La Facultat disposa també la sala Eliseo Gómez i la sala Rafael de Vera utilitzades principalment per a actes de defensa de tesi i reunions acadèmiques.
Biblioteca
La biblioteca d'educació es troba situada en la segona planta de l'edifici i compta amb una superfície de 1132 m², 175 llocs, 5 sales de treballs en grup i 7 llocs informàtics. La biblioteca compta amb els recursos necessaris per a cobrir les diferents especialitats impartides en la Facultat d'Educació i que conformen la seua col·lecció bibliogràfica, amb més de 50.000 llibres, revistes en paper especialitzades, materials especials i accés a tots els recursos electrònics de la biblioteca universitària.
Sala d'actes
La Facultat d'Educació disposa d'una Sala d'actes situada en la planta baixa de l'edifici, compta amb una superfície de 236,60m2, amb capacitat per a 325 persones, estructurat en dues plantes. El saló compta amb 9 files amb 147 butaques i 4 espais accessibles per a persones amb discapacitat motora i 9 files amb 128 butaques en graderia escalonada en la planta baixa, així com 4 files amb 50 butaques en graderia escalonada en la primera planta. Dotat d'un equip multimèdia i projector, alberga nombrosos actes de la Facultat, així com de la comunitat universitària en general.
Altres dependències
Existeixen espais destinats als responsables acadèmics i de gestió del programa formatiu. Així, el deganat i la secretaria de la Facultat d'educació se situen en la planta baixa de l'edifici. A més, s'ha habilitat un espai per a les reunions dels representants i la delegació d'estudiants.
Eixides professionals
Orientació
Professional
Perfil d'especialització del títol
La finalitat fonamental d'aquest màster és que els estudiants adquirisquen les competències necessàries per a exercir la professió docent segons els criteris més acceptats i d'acord amb la normativa aplicable.
En el marc de la justificació del títol ja es considerava que la formació inicial ha de proporcionar als futurs professors i professores coneixements teòrics, habilitats, actituds i el suficient contacte amb la professió i la seua pràctica, de manera que constituïsquen la base necessària sobre la qual construir el seu desenvolupament professional. Aquest desenvolupament dura tota la vida activa del professorat i està influït per la formació inicial rebuda.
En aquest sentit, aquest programa de formació té un caràcter eminentment professionalitzador, encara que sense oblidar la promoció de tasques investigadores en l'àmbit de l'educació. Es ressalta així la importància que la dimensió investigadora, des de la mateixa pràctica, té en el desenvolupament professional dels docents.
Considerem necessari incidir en la formació d'un docent caracteritzat com a mediador entre el desenvolupament sociopersonal i l'aprenentatge, capaç de propiciar la formació personal, científica i cultural dels seus alumnes com a ciutadans competents per a desenvolupar-se i exercir els seus drets i complir amb els seus deures en una societat democràtica.
Les metes que es volen aconseguir amb aquest pla d'estudi són les següents:
- Fomentar el desenvolupament d'una visió holística i analítica dels problemes educatius, socials, culturals i ambientals del nostre temps.
- Potenciar una actitud positiva i crítica cap a les seues identitats professionals.
- Afavorir la col·laboració amb altres professionals de l'àmbit educatiu.
- Potenciar l'ús dels processos d'investigació en l'aula com a base del seu desenvolupament professional.
- Propiciar una formació cultural, personal, ètica i social adequada per a l'educació d'adolescents.
- Afavorir la comprensió de les relacions existents entre els models d'aprenentatge, el context escolar i les opcions didàctiques utilitzades en l'acció docent.
- Promoure el reconeixement, anàlisi i atenció a les característiques diferencials de l'alumnat, segons el seu desenvolupament evolutiu, contextos familiars, socials i culturals de referència.
La consecució d'aquestes metes ha de facilitar l'adquisició, per part dels futurs professors i professores, de les competències necessàries per a desenvolupar la seua tasca professional. El desenvolupament d'un programa formatiu d'aquesta naturalesa comportaria la progressiva adquisició de les competències, tant de caràcter educatiu i professional com aquelles associades als processos d'ensenyament i aprenentatge.
Perfils professionals del títol
Professor d'educació secundària obligatòria i batxillerat, formació professional, ensenyaments d'idiomes, artístiques i esportives.