Saltar apartados

Acte d'Investidura de nous Doctors i Doctores

Alacant, 18 de maig de 2017

Molt bon dia. 

Deixeu-me, primer de tot, que us done les gràcies per haver-nos volgut acompanyar hui ací, al Paranimf de la Universitat d’Alacant. 

L’acte de investidura de nous doctors està envoltat d'un important cerimonial. Aquest acte, a més de permetre fer un balanç de les principals activitats dutes a terme per la Universitat, es també el lloc apropiat per a plantejar objectius i metes a les qual la Universitat voldria poder arribar a mitjà i llarg termini. 

Este acte, que ara acaba, ha estat protagonitzat pel lliurament del màxim títol acadèmic que les universitats podem atorgar: el títol de doctor. 

Etimològicament Doctor és una paraula que defineix el mestre, el professor, qui genera coneixement. La primera col•lació del títol de doctor va tenir lloc, l’any 1140, a la Universitat de Bolonya, a la qual van seguir, al poc de temps, altres universitats europees. En els nostres dies, el títol de doctor està associat al reconeixement de la capacitat investigadora. 

Capacitat investigadora per a la generació de coneixement, que és una de les funcions que la universitat ha de dur a terme, sense la qual no podríem parlar pròpiament d’universitat. 

En aquest sentit, les xifres corroboren que anem pel camí correcte. La nostra Universitat ha experimentat un augment important en el nombre total de nous doctors en els últims anys. 

Per tant, per a tots els qui formem part d’aquesta Universitat, és un motiu d’orgull comprovar que l’esforç i la dedicació dels nostres investigadors ha donat fruit amb els nous doctors i doctores. 

Vull felicitar, doncs, els doctors que heu rebut avui el birret que simbolitza la vostra nova condició. Després de diversos anys d’esforços heu aconseguit la col•lació del més alt grau acadèmic que concedeix la universitat: el títol de doctor. 

La Universitat d’Alacant us ha fet lliurament del màxim títol acadèmic i, amb aquest, acaba de reconèixer la vostra capacitat investigadora. 

Vosaltres sou un exemple destacat del treball que es du a terme en la nostra Universitat i, per això, en nom de tota la comunitat universitària, torne a reiterar-vos l’orgull que sentim i la nostra felicitació per l’èxit que heu aconseguit. 

Sobre l’educació superior, sobre la universitat

El futur d'una societat està vinculat a la vitalitat i la creativitat de la seua universitat i per això l'educació superior ha de ser el projecte social més important.

La universitat espanyola, pel seu passat recent, pel seu present i per la seua condició de lideratge social, és el motor imprescindible per a aconseguir un futur de prosperitat i de progrés.

La societat espanyola així ho percep, perquè la universitat és la tercera institució millor valorada pels espanyols, darrere de científics (la majoria radicats en les universitats) i dels serveis de salut.

Si volem seguir avançant per la senda del progrés social i cultural, del desenvolupament equilibrat i sostenible, cal apostar sens dubte per l'educació i per la investigació.

La universitat ha de ser un element essencial en aquest progrés, perquè mai abans el benestar i la prosperitat econòmica i social van dependre tan estretament del rendiment de les universitats com en el present.

La universitat, com a projecte social en la societat actual, ha d'entendre's:

-       com a institució responsable de la formació dels talents i de la generació i transmissió del coneixement.

-       com a àmbit per a la creativitat, el pensament, la reflexió i la crítica.

-       com a motor d'innovació i emprenedoria.

-       i per la seua capacitat per a interpretar el passat, construir el present i avançar el futur.

Si som capaços d'entendre, creure i donar suport a l'educació superior com un projecte social tan important podrem afavorir la transformació i completar la revolució del sistema de desenvolupament dels talents; per a fer-ho hem de seguir afavorint.

-       L'ensenyament per a saber saber i saber fer. Per a compatibilitzar i equilibrar les habilitats cognitives i les habilitats transversals.

-       Ensenyar de manera diferent, que l'estudiant es convertisca en un subjecte actiu de l'aprenentatge.

-       Ensenyar a un col·lectiu que ha canviat. L'impacte digital, els nadius digitals i l'impacte de la tecnologia està creant un col·lectiu divers, diferent. 

-       Ensenyar al llarg de tota la vida de cada persona.

Aspectes essencials cap a una transformació. 

Sobre el desenvolupament del talent científic

Però la universitat no solament és docència i educació, és també investigació.

Els països més desenvolupats no inverteixen en I+D+i perquè siguen més rics, sinó que són més rics perquè han estat invertint més en I+D+i, la qual cosa els ha fet de pas més competitius.

Analistes, experts i investigadors alertem diàriament de les dificultats que molts grups d’investigació tenen…

-       per a continuar l'activitat investigadora,

-       de l'èxode de joves investigadors doctors,

-       i de la dificultat per a mantenir les infraestructures, equipament i instal·lacions d’investigació.

L'esforç inversor en ciència ha de ser sostingut i creixent. No ha de ser discontinu perquè és ineficient i incapacita per a ser l'impulsor socioeconòmic que necessitem.

Si no hi ha inversió en ciència no hi ha progrés socioeconòmic.

Ocupabilitat

Ara voldria subratllar el ferm compromís de la Universitat d'Alacant amb la promoció d'una major i millor ocupació per als/a les nostres egressats/des, patent ja en el fet que disposem d'un centre integrat per a l'ocupació. Som, en fi, conscients que l'èxit professional i social dels nostres titulats són essencials per a l'èxit i prestigi de la nostra universitat, la qual cosa ens obliga a desenvolupar les nostres activitats i vetlar pels assoliments futurs dels/de les nostres egressats/des, de la mateixa manera que esperem de vosaltres el reconeixement i el respecte que redundaran en l'enfortiment de la nostra universitat.

Per tant, les universitats estem obligades a afinar la informació sobre els processos d'inserció laboral, les oportunitats per a les quals les diferents titulacions habiliten i els problemes que afronten en el mercat de treball. Millorem, dia a dia, la formació per a l'ocupació orientada a les necessitats expresses del teixit productiu, dissenyem itineraris formatius en aliança amb les empreses veritablement interessades en la inversió en capital humà i oferim complements de formació essencialment pràctics. Igualment, actuem per a millorar l'oferta de formació contínua per als ja titulats, conscients que aquests hauran de cursar –cursen, en realitat, ja– al llarg de la seua vida laboral tantes hores dedicades a l'aprenentatge formal després d'egressats/des com les invertides a obtenir un títol oficial, perquè millora l'ajust als llocs de treball efectius i facilita el desenvolupament professional.

En la Universitat d'Alacant, no ho dubten, assumim aquests desafiaments amb el mateix ànim auster amb el qual hem afrontat transformacions decisives en els últims i terribles anys. No obstant això, cal ressaltar que l’ocupabilitat no és una cosa que competeix exclusivament, ni tan sols, potser, essencialment, a les universitats. No hi haurà ocupació sense creixement i recuperació econòmica. I no hi haurà recuperació econòmica si no aconseguim reorientar l'economia cap a activitats més productives i amb més valor afegit, més intensives en capital humà; cap a sectors, en fi, amb alt potencial de creixement i ocupació, sobretot en una conjuntura crítica, en una convergència de crisi en la qual l'esgotament del nostre model de creixement es verifica en un context de recessió econòmica en la zona euro i de canvis geopolítics fonamentals, canvis sense els quals no es pot entendre i afrontar la crisi d'ocupació.

Les universitats públiques valencianes, en fi, som plenament conscients que les nostres aportacions a la societat i a l'economia ens converteixen, o ens haurien de convertir, en un dels pilars bàsics del desenvolupament econòmic i del benestar de la societat, i en una de les principals fortaleses en les quals recolzar-se per a la seua transformació. Posar en valor eixes aportacions és una demostració de responsabilitat, que no solament serveix per a convèncer a l'opinió pública que les nostres contribucions són substantives i mereixen ser recolzades, sinó, a més, per a reivindicar un paper més actiu de les universitats en la transformació ineludible que l'economia necessita per a fer front a l'actual situació econòmica.

En la tasca de potenciar la formació per a l'ocupació i en la millora del sistema universitari, educació i investigació sempre ens trobarem maldats per les nostres tasques pròpies, però àvids de col·laboració amb les institucions polítiques i econòmiques que ens donen sentit i ens proporcionen el necessari suport financer, ferament orgullosos de la nostra aportació al benestar i a la riquesa col·lectives.

Vull acabar com vaig començar, agraint a totes i a tots la seua presència en aquest acte i felicitant a les noves doctores i als nous doctors per la Universitat d'Alacant.

Moltes gràcies.

Oficina del Rector


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3866 / 9372

Fax: (+34) 96 590 9464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464