Saltar apartados

Cloenda del Curs Acadèmic 2017-2018

Alacant, 25 de maig de 2018

Deixeu-me, primer de tot, que us done les gràcies per haver-nos volgut acompanyar hui ací, al paranimf de la Universitat d’Alacant. 

L’acte de investidura de nous doctors està envoltat d'un important cerimonial. Aquest acte, a més de permetre fer un balanç de les principals activitats dutes a terme per la Universitat, es també el lloc apropiat per a plantejar objectius i metes a les qual la Universitat voldria poder arribar a mitjà i llarg termini. 

Aquest acte que ara acaba ha estat protagonitzat pel lliurament del màxim títol acadèmic que les universitats podem atorgar: el títol de doctor. Etimològicament, doctor és una paraula que defineix el mestre, el professor, qui genera coneixement. La primera col·lació del títol de doctor va tenir lloc, l’any 1140, a la Universitat de Bolonya, a la qual van seguir, al poc de temps, altres universitats europees. 

En els nostres dies, el títol de doctor està associat al reconeixement de la capacitat investigadora. Capacitat investigadora per a la generació de coneixement, que és una de les funcions que la universitat ha de dur a terme, sense la qual no podríem parlar pròpiament d’universitat. 

En aquest sentit, les xifres corroboren que anem pel camí correcte. La nostra Universitat ha experimentat un augment important en el nombre total de nous doctors en els últims anys. 

Per tant, per a tots els qui formem part d’aquesta Universitat, és un motiu d’orgull comprovar que l’esforç i la dedicació dels nostres investigadors ha donat fruit amb els nous doctors i doctores. 

Vull felicitar, doncs, els doctors que heu rebut avui el birret que simbolitza la vostra nova condició. Després de diversos anys d’esforços heu aconseguit la col·lació del més alt grau acadèmic que concedeix la universitat: el títol de doctor. La Universitat d’Alacant us ha fet lliurament del màxim títol acadèmic i, amb aquest, acaba de reconèixer la vostra capacitat investigadora. 

Vosaltres sou un exemple destacat del treball que es du a terme en la nostra Universitat i, per això, en nom de tota la comunitat universitària, torne a reiterar-vos l’orgull que sentim i la nostra felicitació per l’èxit que heu aconseguit. 

Permeteu-me ara que, en aquest acte de clausura, faça un breu balanç i reflexió fruit de la IV Trobada Internacional Universia de Rectors, que va tenir lloc els dies 21 i 22 de maig de 2018 a Salamanca, amb motiu del VIII centenari de la seua universitat i amb el lema “Universitat, Societat i Futur”, que ens ha permès als rectors de més de sis-centes universitats de vint-i-sis estats reflexionar junts sobre els pregons canvis de paradigma que en condicionaran els futurs rols en la societat i l’economia del coneixement. 

El debat es va centrar en aspectes tan estratègics com l'acceleració de la innovació i la globalització, els canvis demogràfics, la contribució de la recerca científica a la millora de la qualitat de vida, la preparació de joves i adults per a un mercat laboral més complex i amb prou faenes predictible, entre uns altres; i va posar de manifest la gran responsabilitat que tenen les universitats en aquest context. 

L'efecte de la revolució tecnològica està ja ací i moltes indústries estan sentint el seu impacte. L'educació superior no n’és l'excepció, i diverses tendències tecnològiques i socials tenen el potencial de transformar el model educatiu i operatiu de les universitats. És una prioritat que les universitats no solament coneguen, sinó que lideren aquesta revolució, anticipant canvis de paradigma en funció de les noves realitats imperants. Els debats sorgits a Salamanca 2018 apunten algunes accions i programes especialment rellevants per a les universitats, (que m'agradaria esbossar) tals com:

• flexibilitzar i aplicar mètodes educatius innovadors i repensar els processos organitzatius, administratius i de sostenibilitat;

• acordar aliances, cursos i certificacions amb empreses de diferents indústries;

• desenvolupar nous i alternatius models de certificació i integració amb plataformes globals;

• establir ofertes formatives híbrides i programes de capacitació i actualització en el lloc de treball, en el marc d'una formació adaptada a les necessitats de l'estudiant i que s'estén al llarg de la vida; i

• proposar noves titulacions, especialment aquelles relacionades amb les ciències computacionals, la intel·ligència artificial, la ciència de dades i la tecnologia; i una major èmfasi en l'educació humanística, així com en les competències transversals dels estudiants. 

Les universitats són sinònim històric de la generació de coneixement i pilars essencials i insubstituïbles del progrés científic. La recerca i la formació d'investigadors han de seguir sent un dels els senyals d'identitat de la universitat. Ara bé, la manera de fer recerca ha canviat i les universitats han d'adequar-se a això. 

D'una banda, hi ha altres organismes, tant públics com a privats, que són, avui dia, agents actius en recerca. La universitat ha d'interactuar i col·laborar amb ells. 

D'altra banda, la societat ha de percebre –tant en l'àmbit local i regional en què la universitat s'insereix, com en el global, i en una realitat en la qual el coneixement no té fronteres- que la recerca de les universitats aporta valor. Això és, que usa els seus recursos i la seua autonomia per a l'estudi, en llibertat i al servei dels interessos generals, dels problemes que afecten i preocupen a la societat. 

La universitat ha de fer un esforç per informar i explicar què fa, per què i per a què. Per a fer-ho, la recerca ha de ser oberta, participativa i col·laborativa, la qual cosa obliga, també, a revisar els paradigmes de finançament i avaluació de les universitats i dels investigadors. Finalment, la recerca ha de ser interdisciplinària, abastar totes les àrees, prestant especial atenció a un equilibri harmònic i sostenible entre els avanços tecnològics i científics, especialment els més disruptius, i els valors humans. 

Els debats mantinguts sobre la contribució de les universitats al desenvolupament social i territorial posen de manifest l'existència de profundes desigualtats en les nostres societats. Les universitats reflecteixen aquestes desigualtats i no poden eliminar-les per si soles, però sí poden i han de ser una part important per a la seua solució, sent exemples d'equitat i diversitat, i actuant com a agents transformadors del sistema econòmic i social. Per a fer-ho, necessiten enfortir les col·laboracions amb diferents sectors de la societat, incloent-hi, entre uns altres, la iniciativa privada, les comunitats locals, els mitjans de comunicació, la classe política i les organitzacions no governamentals, a més d'altres universitats. 

Han de també fer una reflexió estratègica davant els objectius de desenvolupament sostenible, en el marc d'una política universitària de cooperació social, que deu necessàriament incloure aspectes d'accés, equitat, internacionalització i un esperit innovador i emprenedor. En conseqüència, és fonamental l'acte-reflexió, la cerca constant de bones pràctiques i noves idees, i una voluntat d'adaptar-se i de canviar, per poder seguir contribuint de manera contundent al desenvolupament social i territorial. 

En conclusió, un context de canvi accelerat i constant, que planteja a la nostra societat del coneixement desafiaments transcendentals com el d'un creixement equitatiu i sostenible, requereix d'una universitat que siga capaç no solament d'adaptar-se sinó de liderar el canvi. Això exigeix configurar la pròpia estratègia institucional per a complir un paper rellevant en la construcció d'un futur millor, tant per a les comunitats en les quals es troba inserida com per al conjunt de la societat, sent decisives les aliances entre universitats i la col·laboració amb altres agents, amb l'objectiu comú de millorar la qualitat de vida de les persones. Són i seguiran sent tasques insubstituïbles de la universitat el desenvolupament d'una ciutadania crítica, ètica i capaç; la creació, transmissió i transferència del coneixement que permeta afrontar els reptes esmentats; i defensar el paper de l'educació com a eina decisiva per a l'avenir dels pobles i dels territoris. 

Aquest ha sigut un breu esbós de les principals conclusions extretes de la Trobada de Rectors, reflexions necessàries i imprescindibles per a concloure aquest curs acadèmic 2017-2018, i així poder abordar el següent curs 2018-2019 amb les millors garanties d'èxit. 

Acabe, com he començat, agraint a totes i a tots la seua presència en aquest acte, i felicitant a les noves doctores i nous doctors per la Universitat d'Alacant per l'obtenció del màxim títol universitari. 

Queda clausurat el curs acadèmic 2017-2018. 

Moltes gràcies. 

Oficina del Rector


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3866 / 9372

Fax: (+34) 96 590 9464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464