Saltar apartados

Obertura de curs del grau de Gastronomia i Arts Culinàries

Alacant, 11 de setembre de 2018

Molt bon dia! 

Deixeu-me, primer de tot, que us done les gràcies per haver-nos volgut acompanyar hui ací (a la Casa del Mediterrani), en aquest acte d’obertura de curs de la nova titulació de Gastronomia a la Universitat d'Alacant.

Com correspon a un acte oficial, formal, d’obertura de curs acadèmic, inicie aquesta intervenció donant la benvinguda a la nova generació d’estudiants que s’incorporen en aquest curs. Amb 5.760 places de nou ingrés oferides, cobertes en un 95,3%, la Universitat d'Alacant respon ajustadament a les necessitats de formació de la nostra societat. 

I una benvinguda molt especial, a tots vosaltres, els estudiants del títol de Gastronomia, als 50 primers estudiants de la Universitat d’Alacant. Benvinguts i benvingudes a la Universitat! 

Voldria felicitar María Dolores Rey per la conferència centrada en la innovació, fruit del seu treball en investigació i direcció del Departament de R+D+I en l'Empresa. Gràcies per la teua visió sobre la innovació. 

També voldria felicitar a María José San Román per la lliçó inaugural i agrair-li el suport a la Universitat d'Alacant en l'estratègia de formació i recerca en gastronomia. Gràcies, María José, per estar sempre prop de la Universitat. 

Ara, vull subratllar que el curs que avui s'inicia serà el de la impartició de nous graus en Relacions Internacionals, en Màrqueting i en Gastronomia i Arts Culinàries, que, juntament amb Medicina, formaven part de la proposta programàtica del meu segon mandat. 

L'excel·lent acolliment que, en termes de demanda de matrícula, han obtingut aquests graus és mostra de la capacitat de la Universitat d'Alacant per a exercir la seua responsabilitat, amb vista a atendre i identificar noves necessitats socials, nínxols formatius inèdits i els senyals més recents dels mercats de treball. 

Voldria agrair, en conseqüència, a les comissions que han elaborat aquests plans d'estudi el seu excel·lent treball en el disseny de programes actualitzats, interdisciplinaris, transdisciplinaris i competitius, que, de segur, contribuiran a formar professionals dúctils i aptes en l'horitzó d'un futur en el qual les barreres entre les tres cultures (la de les STEM -Science, Technology, Engineering, Mathematics-, la de les humanitats i les de les ciències socials) es difuminen, redefineixen, ablaneixen o entremesclen en la cerca d'una nova aliança entre allò vertader, bo i bell; entre la cerca de la veritat (el com), la saviesa (el què) i la bellesa (la forma), ja que, en el llarg termini, la veritat coincideix, o hauríem de fer-la coincidir, amb la bondat i amb la recòndita harmonia de belleses diverses.

L'estratègia universitària en formació i investigació en gastronomia i arts culinàries comporta alguns reptes globals i oportunitats del moment. 

El primer, la gastronomia com a estendard nacional, referent empresarial i pol d'atracció. 

Avui sabem com els aliments i l'alimentació afecta tots els aspectes i ecosistemes de la societat, tant locals com globals, des dels hàbits individuals fins a la política en els més variats aspectes (cultural, sanitaria, etc.). 

Tenim ara plena consciència de com el nostre cos reflecteix l'alimentació que rep i com defineix la nostra cultura al mateix temps que nodreix els nostres sentits.

Avui la gastronomia i l'alimentació s'han convertit en estendard turístic, referent empresarial i motor de l'economia nacional, i la Comunitat Valenciana evidencia, des de fa temps, un creixent desenvolupament gastronòmic amb una excel·lent ampliació de la seua oferta. En l'actualitat, per posar-ne un exemple, compta amb vint estrelles Michelin (segons la Guia 2018): dos a Castelló, sis a València i dotze a Alacant (fet que representa més del 60%), dades que reflecteixen no solament el potencial gastronòmic de la nostra província, sinó també el de l’alta cuina. 

“L'augment de la competitivitat del mercat gastronòmic nacional i internacional reclama, doncs, una major i millor adaptació a les necessitats de la societat, una professionalització que requereix més formació especialitzada i un compromís ferm amb l'excel·lència”. 

La impressió, doncs, és que tot està ja disposat. La universitat proporcionarà formació, internacionalització, transferència de coneixement, atracció de talent. 

El territori posarà en valor l'arc mediterrani, el medi ambient, els seus ecosistemes i la particularitat i peculiaritat d’aquest.

I el nostre producte -n'hi ha prou amb referir-nos a les múltiples denominacions d'origen- és singular. 

El segon, la gastronomia en la Universitat, com a resposta a la professionalització del sector. 

Des de 1946 hi ha als EUA universitats especialitzades en la gastronomia i les arts culinàries. Des d’aleshores, aquesta visió acadèmica del món gastronòmic ha sigut exportada i associada a molts dels països i universitats. Llocs on aquests estudis s'han considerat una inversió de futur que amb el temps ha conformat una sòlida xarxa entre ocupadors i capdavanters de la gastronomia i les arts culinàries. 

En aquesta línia sorgeix el Centre de Gastronomia del Mediterrani, GASTERRA, una gran oportunitat per a la nostra àrea d'influència en què, aprofitant les nostres característiques, obtenir avantatge amb les diferents opcions disponibles en el món ampli i complex de l'alimentació i la gastronomia. 

En tercer lloc, estratègia i aliances institucionals. 

En un món globalitzat i altament competitiu la nostra supervivència es conforma com un desafiament intergeneracional que exigeix nous capdavanters, i GASTERRA s'ha de conformar com un centre clau per al desenvolupament i la dinamització de la gastronomia des del nou grau en Gastronomia i Arts Culinàries i els programes associats (màsters i especialitzacions i certificacions de postgrau, etc.) fins a tot allò relacionat amb la tecnologia i la indústria dels aliments, el desenvolupament de nous ingredients i productes alimentaris intermedis, la potenciació de nous sectors i activitats vinculades amb la sostenibilitat, la seguretat, la innovació i la digitalització, entre d’altres. 

Es requereix, doncs, una revolució tecnològica, un canvi de paradigma en funció de les realitats imperants, flexibilitzar i aplicar mètodes educatius innovadors, dur a terme aliances, cursos i certificacions amb empreses de diferents indústries, ampliar les ofertes formatives híbrides i els programes de capacitació i actualització en el mateix lloc de treball al costat del desenvolupament de noves titulacions, especialment aquelles relacionades amb la computació i la tecnologia però sense oblidar l'educació humanística. 

Tot està preparat, la universitat està preparada, la Facultat de Ciències està preparada per a aquest repte en formació universitària, en Gastronomia i Arts Culinàries. 

Us desitge a tots i a totes un feliç i fructífer curs acadèmic 2018-2019. 

Moltes gràcies. 

Oficina del Rector


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3866 / 9372

Fax: (+34) 96 590 9464

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464