Ha sigut el procés impulsat per la Unió Europea pel qual s'ha creat un espai europeu de l'ensenyament superior com a mitjà privilegiat per a fomentar la mobilitat i l'ocupabilitat dels ciutadans europeus i el desenvolupament global del continent, reconeixent el paper de les universitats en la potenciació de la dimensió cultural europea.
La declaració de Bolonya de 1999, signada per 29 ministres europeus d'educació va marcar l'inici del procés de convergència cap a l'EEES es va fer realitat l'any 2010.
La declaració de Bolonya es complementa amb d'altres posteriors de rectors ( Salamanca 2001 ), estudiants (Goteborg 2001) i de ministres ( Berlín 2003, Bergen 2005 i Londres 2007) que van donar forma i concreció a aquest procés.
Aquests objectius estan arreplegats en la declaració de Bolonya .
1.- Establir una estructura d'estudis oficials universitaris en dos cicles: Grau i Postgrau.
El format de títol de Grau serà únic, amb una durada de quatre anys * i amb la denominació de Graduat/Graduada en...
Els estudis oficials de Postgrau es concreten en el títol de Màster Universitari amb una durada d'un o dos anys i amb caràcter d'especialització i en el títol de Doctor/Doctora com a estudis de formació avançada en tasques de recerca que culminen amb l'elaboració de la Tesi Doctoral com a treball original de recerca.
Aquesta estructura dels estudis universitaris està regulada pel Reial decret 1393/2007 i Reial decret 861/2010 (doctorat) de modificació de l'anterior.
* El grau en Medicina manté una durada de sis anys i els Graus de Fonaments de l'Arquitectura, Farmàcia, Odontologia i Veterinària de cinc anys
2.- Establir el Suplement Europeu al Títol que és un document que acompanya a cadascun dels títols universitaris de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional, amb la informació unificada, personalitzada per a cada titulat/a universitari/a, sobre els estudis cursats, els resultats obtinguts, les capacitats professionals adquirides i el nivell de la seua titulació en el sistema nacional d'educació superior.
El Suplement Europeu al Títol ofereix a l'estudiant.
El Suplement Europeu al Títol està regulat pel Reial decret 1044/2003 .
3.- Establir el sistema de crèdits europeus (ECTS) per a mesurar el valor acadèmic de les assignatures.
El crèdit ECTS valora les hores corresponents a les classes lectives, teòriques o pràctiques, les hores d'estudi, les dedicades a la realització de seminaris, treballs, pràctiques o projectes, i les exigides per a la preparació i realització dels exàmens i proves d'avaluació.
El crèdit ECTS tindrà una valoració mínima de 25 hores i màxima de 30 hores. El nombre de crèdits ECTS per curs serà de 60.
Es passa d'un concepte de crèdit, com l'actual, que valora l'esforç del docent (1 crèdit igual a 10 hores de classe del professor/a) al concepte de crèdit que valora l'esforç de l'alumne/a.
Igualment, s'estableix un sistema comú de qualificacions (numèric de 0 a 10 amb un decimal).
El sistema de crèdits i qualificacions europeu afavoreix el reconeixement de les qualificacions professionals i la mobilitat nacional i internacional i permet incrementar la col·laboració entre universitats i fomentar l'aprenentatge en qualsevol moment de la vida i en qualsevol país de la Unió Europea.
El sistema de crèdits ECTS i qualificacions està regulat pel Reial decret 1125/2003
4.- Nou mètode d'ensenyament i aprenentatge . S'aposta pel concepte de "aprendre a aprendre" més que per la mera acumulació de coneixements. Es potencia la docència presencial més participativa i la docència no presencial com a aprenentatge autònom de l'alumne/a mitjançant cerca d'informació, treballs en grup o en-línia, esforç d'estudi.
Es dóna més importància a la tutorització, l'avaluació continuada, l'elaboració de treballs i projectes ja siguen individuals o en grup i la utilització de les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació).
Mitjançant aquestes línies pedagògiques es tracta de potenciar el concepte de "Long Life Learning" (aprenentatge al llarg de la vida) i l'atenció als diferents i canviants perfils de l'alumnat.
El desenvolupament de l'EEES s'inicia amb la signatura per part d'Espanya i d'altres 28 països europeus de la "Declaració de Bolonya" (1999)
La " Llei orgànica d'universitats " (2001) i la seua modificació posterior (2007) en l'exposició de motius expressa la necessitat d'integrament juntament amb els millors centres d'educació superior en l'EEES i reconeix que un dels motius essencials de la llei és d'impulsar la mobilitat d'estudiants, personal docent i investigador dins del sistema espanyol, però també de l'europeu i internacional.
Per a complir amb l'objectiu de garantia de verificació de la qualitat del sistema universitari, la Llei Orgànica d'Universitats crea l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació ( ANECA ) com a fundació estatal, independent i de caràcter tècnic.
Els ensenyaments universitaris conduents a l'obtenció de títols de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional s'estructuraran en Grau i Postgrau (Màster Universitari i Doctorat).
Els títols oficials seran expedits, en nom del Rei, pel Rector de la universitat en què s'hagueren conclòs els ensenyaments.
Les universitats elaboraran els plans d'estudis que seran verificats en el Consell d'Universitats i seran autoritzats per a la seua implantació per la Comunitat Autònoma corresponent.
Els plans d'estudis conduents a l'obtenció de títols oficials seran inscrits en el Registre d'Universitats, Centres i Títols ( RUCT )
La implantació del sistema de crèdits europeus ECTS (European Credit Transfer Sistem) és una de les mesures establides en la construcció de l'espai europeu d'educació superior recomanada en la Declaració de Bolonya i posteriors.
Els crèdits ECTS van nàixer amb el programa de mobilitat europea "SOCRATES-ERASMUS" facilitant les equivalències i reconeixement dels estudis realitzats en altres països de la Unió Europea.
El crèdit ECTS permet comprendre i comparar fàcilment els diferents sistemes educatius, facilitar el reconeixement de qualificacions professionals i la mobilitat nacional i internacional, amb reconeixement complet dels estudis cursats i incrementar la col·laboració entre universitats europees.
El crèdit ECTS destaca l'esforç real d'aprenentatge de l'estudiant, no exclusivament les hores de classe del docent tal com s'establia en el concepte de crèdit tradicional.
El crèdit ECTS tindrà un valor mínim de 25 hores i màxim de 30 en què es valoren les hores corresponents a les classes lectives, teòriques o pràctiques, les hores d'estudi, les dedicades a la realització de seminaris, treballs, pràctiques o projectes, i les exigides per a la preparació i realització dels exàmens i proves d'avaluació.
En la Universitat d'Alacant el crèdit ECTS tindrà una valoració de 25 hores.
Cada curs acadèmic tindrà 60 crèdits.
El crèdit europeu ECTS està regulat pel Reial decret 1125/2003 del Ministeri d'Educació.
Tots els estudis oficials (grau, màster i doctorat) cursats en universitats públiques, estaran regits per taxes públiques determinades, anualment, per les comunitats autònomes dins dels límits que haja establit el Ministeri d'Educació.
El cost del crèdit en primera matrícula en estudis de grau varia entre 16.31€ i 24.89€ depenent del nivell d'experimentalitat. El cost del crèdit en estudis de màster oficial, en la Universitat d'Alacant, està establit amb caràcter general en 46.20€ (màsters que habiliten per a exercici d'activitat professional, entre 17.60€ i 23.85€).
El cost del crèdit en estudis de Doctorat varia en un interval entre 49.44€ i 69.60€ depenent de la branca de coneixement.
La Llei Orgànica d'Educació (Art. 83) i la Llei Orgànica d'Universitats (Art. 45) regulen el dret dels estudiants i el deure l'administració a establir un sistema de beques i ajudes que permeta l'accés efectiu al dret a l'educació.
D'acord amb aquests principis els estudis universitaris oficials (Grau, Màster i Doctorat) compten amb les següents convocatòries de beques i ajudes a l'estudi:
La Declaració de Bolonya (1999) establia com a horitzó d'implantació de l'Espai Europeu d'Educació Superior l'any 2010.
D'acord amb aquesta previsió, el Reial decret 1393/2007 en la disposició addicional 1a va establir que el curs 2010-2011 no es podrien oferir places de nou ingrés per a les antigues titulacions (llicenciatures, diplomatures ...) i que havien d'estar implantats els títols de grau.
Algunes universitats tant públiques com privades van començar a impartir els títols de grau el curs 2008-2009.
Els màster universitaris oficials van començar a impartir-se des del curs 2007-2008.
La Universitat d'Alacant va implantar els títols de grau el curs 2010-2011.
Universitat d'Alacant Aulari II. Planta baixa.
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)
Tel: (+34) 96 590 3456Fax: (+34) 96 590 3755