Cabecera de la memoria
 

MUSEU UNIVERSITAT D'ALACANT Acceso a su página web

Arts Plàstiques

Sales 365, Sempere, Naias i Altamira
Sala Sempere
Sala 365
Sala Naias
Sala Altamira
ARCO 2002

Sales 365, Sempere, Naias i Altamira

- Fragments (8 novembre 2001 / 23 febrer 2002)

El MUA va albergar la mostra fotogràfica Fragments, una selecció de 180 títols de la Col·lecció Rafael Tous d´Art Contemporani, constituïda per més de 1.500 fotografies. L'exposició, que va ocupar els 2500 m2 d'espai expositiu del MUA, es va configurar entorn de quatre grans temes distribuïts per sales: el Cos, Arquitectura, Històries Visuals i Instal·lacions. Fragments va oferir una visió panoràmica de la creació contemporània a través de 540 fotografies de 48 artistes internacionals de la talla de Cindy Sherman, Andrés Serrano, Alberto García-Álix, Humberto Rivas, Paul Blanca, Laurie Simmons, Tracey Moffat, Eulàlia Valldosera i Joel Peter Witkin, entre altres. va Ser la primera vegada que va poder vóre una selecció tan quantiosa d'una de les més rellevants col·leccions espanyoles d'art contemporani. La col·lectiva, comisariada per Glòria Picazo, va fer patent la presència destacada de la fotografia en el panorama artístic contemporani, la superació dels temes tradicionals, la tendència cap a un llenguatge autorreferencial d'universos interiors i l'intent d'enderrocar les imposicions tècniques, materials, estilístiques i conceptuals pròpies de les tendències actuals.

 

 

Sala Sempere

- Sumergidos. Lidó Rico (8 març / 8 maig 2002)

El MUA va exposar un recorregut pels últims treballs de l'artista murcià Lidó Rico (Iecla, 1968) que, al costat de Silvia Sempere, va ser l'artista que va mostrar la seva obra en el stand del MUA en ARCO 2002. La mostra Sumergidos, la disposició de la qual laberíntica va tractar de sorprendre a l'espectador, va constar de tretze peces petites i una peça principal titulada "The Factory". La mostra va estar comisariada per Aramis López i José Luis Martínez Meseguer, Tècnics d'Art del MUA. Lidó Rico, al llarg de la seva carrera artística, ha treballat amb el seu propi cos per a la consecució de peces escultòriques, motlles elaborats amb resina que poden tintar-se amb diversos colors i als quals la llum extreu innombrables matissos. El sofriment de Lidó durant la producció és plasmat en les seves figures: rostres distorsionats, retorçats com l'escorça d'un arbre vell, que expressen la diversitat i complexitat dels sentiments de l'ésser humà. Però la metamorfosi del seu cos viu en matèria petrificada és part de la bellesa del procés, un "miracle" tal com ho defineix el propi Lidó, per a qui és primordial "trobar-se amb la matèria d'una forma real per a aconseguir resultats".


- Tránsito. Paloma Navares (24 maig / 20 juliol 2002)

L'exposició, configurada a través de dotze sales, va presentar la temàtica personal i social de Paloma Navares (Burgos, 1947) que, mitjançant les seves creacions artístiques, va establir una dicotomia existencial, una confrontació entre ment / ànima i cos, realitat i fantasia. L'objectiu d'aquesta autora va ser la recerca de la identitat que confereix a l'ésser humà llibertat per a elegir el seu propi destí. L'autora va incloure en l'exposició fotografia, escultura i videoinstalació, miyjans que li van servir per a plantejar qüestions com l'eutanàsia, la clonació, el suïcidi, els fenòmens de manipulació propis de la societat de consum, els implants artificials o els estereotips de bellesa, problemàtiques que enfronten a l'individu amb una societat que restringeix la llibertat individual i oblida l'autonomia i la llibertat de pensament.


- Encuentro con la poesía. Albert Agulló (26 juliol / 20 setembre)

La mostra Encuentro con la poesía, del pintor Albert Agulló (Elx, 1931), va estar integrada per 46 quadres de terra i látex sobre fusta i un políptico conformat per vuit aquarel·les. Es va inspirar en poemes de rellevants artistes del món de les lletres com Tagore, Juan Ramón Jiménez, Vicente Huidobro, César Vallejo, Mario Benedetti, José Hierro, Blas d'Otero, Alejandra Pizarnik i José Ángel Valente, entre altres. Segons Agulló, la mostra va ser "un homenatge als poetes que pel seu vigor, profunditat i transcendent missatge, em van arribar a commoure i inspirar".

 

 

Sala 365

- Corredores de luz. Mayte Vieta (15 març / 12 maig 2002)

Corredores de Luz, de Mayte Vieta (Blanes, 1971), va integrar onze instalacions: Silencio (1999-2000), Vértigo (2002), A ciegas (2001-2002), Tarde de encuentro (2002), Proyectando un sueño (2002), Corredores de luz (2002), Latente (2001), El columpio (2000), La presencia del instante (1997), Los miradores. A través de las paredes (1992) y Animales del tiempo (2002). La mostra, comisariada pels Tècnics d'Art del MUA José Luis Martínez Meseguer i Aramis López, va englobar en un únic espai gran part del treball conceptual que ha realitzat Mayte Vieta al llarg de la seva trajectòria professional. Les instal·lacions van ser una interessant combinació de fotografia i peces escultòriques d'intens simbolisme, que van transmetre missatges íntims de gran força emocional. En l'estrictament fotogràfic va existir una tendència a fusionar imatges i a buscar el moviment a través de la llum, creant imatges tridimensionals.


-
Temps i pensament. Damià Díaz (31 maig / 20 setembre 2002)

Amb aquesta mostra, Damià Díaz (Alacant, 1966) va inaugurar una nova etapa creativa oferint un canvi de suport, tècnica i fins i tot dimensions. Temps i Pensament va ser exhibida anteriorment en la Chapelle Saint-Louis de la Salpêtrière parisenca. Per a aquesta ocasió, Díaz va afegir dues seqüències més que van completar els missatges de la seva obra, "la idea de moviment, del temps, del transcórrer de la vida i del cos com icona, objecte i subjecte de representació de totes les categories del coneixement". La utilització de la llum i el color travessant l'obra reformula la relació entre creació i recepció. .

 

Sala Naias

- Interiores de autor (5 febrer / 23 març 2002)

El MUA, la Universitat de València i la Universitat del Sud de Colorado van col·laborar conjuntament en la realització de l'exposició Interiores de Autor: Nuevas Poéticas en la Fotografía Española Contemporánea. L'exposició, comisariada per la Tècnic d'Art del MUA María Marco, va donar una visió de la fotografia arquitectònica o d'espais a través de la visió subjectiva dels artistes participants. Les obres van presentar diferents formes de plantejar, construir i manipular l'espai. Són edificis que s'obren, paisatges urbans, finestres, parets desconchadas, elements i angles arquitectònics, estades desolades, façanes històriques, passadissos misteriosos, salons buits, però també suggereixen altres llindars menys tangibles, rostres que no es veuen, presències que s'intueixen.


- Juan Carlos Nadal (7 juny / 7 setembre 2002)

La mostra de Juan Carlos Nadal (Alacant, 1966) va incloure una selecció de 36 dibuixos, vuit pintures i tres muntatges escultòrics. Els dibuixos i pintures, de temàtica social, van recollir referències a problemes com la immigració, la misèria dels països subdesenvolupats o els nens de la guerra. L'obra pictòrica de Nadal, fonamentada en un estil eclèctic, aúna figuració, abstracció i incorporació d'objectes. Les composicions, basades en un joc de grisos, blancs i ocres, són realitzades a partir de fotografies pròpies i extretes de revistes i periòdics. En algunes ocasions les fotografies són utilitzades com elements integrants de la pintura (com si d'un collage es tractés) i, en unes altres, en autor amplia les dimensions de la imatge i intervé pictòricament en ella, amb la finalitat de dotar-la de major expressivitat. El resultat són llenços de gran força i moviment, on predominen els blancs, que emmarquen les figures més agressives de traços enèrgics, elaborades a partir de les fotografies.

 

Sala Altamira

- Tinta y papel. Industria y arte (6 febrer / 1 març 2002)

En la mostra Tinta i papel. Industria i Arte, comisariada pel conservador Juan Castelló Mora i la Directora del Museu Molí Paperer de Banyeres de Mariola, Mª Ángeles Calabuig Alcántara, es va exhibir una selecció dels fons del Museu Paperer i la col·lecció de cartells de Pelikan cedits per Carlos Barciela, catedràtic d'Història i Institucions Econòmiques de la Universitat d'Alacant, que va plasmar l'evolució gràfica de les imatges publicitàries d'aquesta marca des de finals del XIX fins els anys vint. L'exposició va aprofundir en la història i l'evolució tècnica de la fabricació del paper a través de la contemplació de diversos documents i materials. La mostra va incloure publicacions relacionades amb la història i la fabricació del paper, alguns dels documents oficials promulgats per Carlos III que van fer possible la florida de la indústria paperera espanyola, així com carátulas de les marques de distints molins paperers, maquinitas per a embullar cigarrets, un conjunt de libritos primitius de paper de fumar i diversos objectes promocionals del segle passat com cajitas metàl·liques, rellotges, cendrers, etc.


-
Ciento y ... postalicas a Federico García Lorca (11 / 26 març 2002)

L'exposició Ciento y... postalicas a Federico García Lorca, col·lecció creada per Agustín Julián sota el mecenatge de Forum Filatélico, va aconseguir reunir la visió de 272 artistes de totes els corrents i disciplines plàstiques actuals en un joc escènic de repetició de la imatge de Federico García Lorca, modificada per cadascun dels participants segons el seu estil. En aquest homenatge expositiu, un dels principals esdeveniments inclosos en els actes commemoratius del Centenari de Lorca, van efectuar la seva intervenció artistes plàstics i literaris de renom internacional com Tàpies, J. Brossa, José Hernández, Luis Feito, Úrculo, Canogar, Isabel Muñoz, Gordillo i Oukalele, entre altres. Tretze escriptors van donar cos literari a la col·lecció: Paul Bowles, Rosa Regás, Carmelo Sánchez Muros, Julia Olivares, Rafael Pérez Estrada, Leandro Pozas, Fernando Marías, Clara Janés, Emilio Sanz de Soto, Natacha Seseña, Luis Alberto de Cuenca, Felipe Hernández Cava i Tomás Hernández.


- Retratos de cantantes (26 abril / 10 maig
2002)

La mostra Retratos de Cantantes, conformada per 72 fotografies de cantautors espanyols, va ser obra del fotògraf Juan Miguel Morales (Almería, 1967). L'exposició va ser una mostra-homenatge iniciada en 1994 amb 50 fotografies de cantautors catalans com María del Mar Bonet, Joan Manuel Serrat i Lluís Llach, entre altres, i que posteriorment es va anar desenvolupant amb la inclusió de cantautors nascuts fora de Catalunya i pertanyents a distintes generacions. Morales va pretendre en les seves fotografies plasmar "a l'ésser humà més que al cantant". Es van poder veure retrats de Paco Ibáñez, Pau Riba, Toti Soler, Germán Coppini, Martiri, Mayte Martín, Imanol, Lole Montoya, Jorge Drexler, Santiago Auserón, Manel Josep (Orquesta Platería), Pedro Guerra, Caco Senante, Raimon, Miguel Ríos, Rosa León, María Dolores Prada, Antonio Vega, Amancio Prada, Presuntos Implicados, Marc Parrot, Albert Plà, Kiko Verí, Rosendo, etc.


- 10 Artistas para el 700 aniversario de la Universidad de Lleida (14 / 28 maig 2002)

La mostra 10 Artistas para el 700 Aniversario de la Universidad de Lleida, que va incloure deu obres de gran format, va ser fruit del treball de representants catalans de distintes tendències plàstiques contemporànies que van elaborar diversos projectes per a commemorar el 700 aniversari de la universitat catalana, una de les més antigues d'Espanya. Els autors seleccionats, Rafael Forteza (Palma de Mallorca, 1955), Ramón Guillén-Balmes (Barcelona, 1954), Manel Margalef (Amposta, 1963), Joanpere Masanna (Ponts, 1968), Mariona Millà (Barcelona, 1954), Carles Pujol (Barcelona, 1947), Benet Rossell (Àger, 1937), Pere Saralegui (Donostia, 1949), Rosa Siré (Lleida, 1944) i Josep Uclés (Badalona, 1952), van oferir interpretacions del concepte d'Universitat des de l'època medieval fins l'actualitat.


- Luz bajo el Mediterráneo. Biología marina en imágenes (31 maig / 31 agost 2002)

El MUA va albergar l'exposició fotogràfica Luz bajo el Mediterráneo. Biología marina en imágenes, realitzada per Ángel M. Fitor i comisariada pel cap de la Unitat de Biologia Marina de la Facultat de Ciències de la UA, Alfonso A. Ramos i l'autor. L'exposició va mostrar 53 fotografies de distintes espècies marines com el caballito de mar, el dofí, l'estarrufo blanc, la medusa, el peix espasa, el peix lluna, la ratlla i la sípia, entre unes altres, i paisatges aquàtics coralígenos, de sorra, d'estrelles, de posidonia, etc. Per a l'autor, la mostra és "un tribut a aquestes milers d'espècies que constitueixen la realitat oculta d'un mar maltractat i delmat per l'home".

 

 

ARCO 2002

El MUA va estar present en la XXI edició de la Fira d'Art Contemporani ARCO, que es va celebrar en el recinte ferial Juan Carlos I del 13 al 19 de febrer de 2002. El stand va mostrar una síntesi del que ha estat la seva línia d'actuació en els dos últims anys d'activitat. Aquesta edició d'ARCO va contar amb la presència d'altres sis universitats agrupades en l'espai de Universia, el portal de les universitats en Internet: Granada, Zaragoza, Illes Balears, Barcelona, Màlaga i Carlos III de Madrid. Cadascuna d'elles va mostrar les seves produccions en el panorama de l'Art Contemporani Espanyol. Aquestes universitats van conformar un grup d'investigació per al bolcat d'informació sobre l'art contemporani en la xarxa, afavorit per Universia.


Lo físico de lo básico

El MUA va presentar en la XXI edició de la Fira d'Art Contemporani ARCO la instal·lació Lo físico de lo básico, de l'artista Silvia Sempere (Alcoi, 1968). Aquest projecte, guardonat amb el XVI Premi d'Arts Plàstiques Alfons Roig 1998 que concedeix la Diputació de València, va tenir com objectiu primordial la "sensibilització cap a la naturalesa, cap a la seva contemplació i respecte, i va mostrar el progressiu distanciament de l'ésser humà respecte a l'entorn natural", segons va declarar l'autora. El stand del MUA també va contar amb peces de l'artista ieclano Lidó Rico que, posteriorment, va realitzar una exposició en la Sala Sempere. Lo físico de lo básico va ser un circuit sensorial amb tres parts interrelacionades que van recrear un microespacio ambiental on una naturalesa tecnològica va condensar cicles de creixement, humitat i temperatura.

 

Àrea Didàctica del MUA

Durant el curs acadèmic, la labor de l'Àrea Didàctica s'ha centrat en l'elaboració de visites guiades adaptades als distints nivells de formació dels grups -escolars, universitaris i públic en general- que han assistit a les més de dotze exposicions incloses en la programació del museu.

Procedència
Asistents
Ensenyament primari
722
Ensenyament secundari i Batxillerat
2256
COU
6200
Estudiants UA
1637
Relacions Internacionals UA
253
Universitat Permanent / 3a edat
321
Escola d'Estiu UA
174
Escoles d'Art
130
Asoc. Fotografia
29
Altres col·lectius
226
Total
11948

 

El MUA pretén convertir-se en un instrument educatiu i d'aprenentatge al servei dels programes docents impartits en el campus. Tal és el cas de la Facultat d'Educació, el Departament de la qual de Didàctica General i Didàctiques Específiques realitza pràctiques consistents en el disseny de guies explicatives que plantegen jocs per als més petits o orienten en la visita al museu i les seves exposicions. També alumnes de Sociologia (especialitat Màrqueting i Publicitat) van realitzar activitats en el MUA relacionades amb el seu programa d'estudis. Per espai de tres mesos, el seu treball es va concretar en el plantejament d'una estratègia de comunicació que, dirigida al campus, donés a conèixer la labor desenvolupada pel MUA. Així mateix, els alumnes de la Facultat d'Arquitectura van aprofitar l'edifici per a estudiar in situ qüestions de concepció arquitectònica, materials, estructures, etc.

Per als més petits, l'Àrea Didàctica va dissenyar una visita-taller a l'exposició Luz bajo el Mediterráneo: biologia submarina en imágenes, que va consistir en l'explicació de les fotografies que integraven la mostra i la realització de jocs on va caldre dibuixar i recordar l'après.

 

Activitats realitzades o coordinades per aquest Vicerrectorat
Secretariat d'Extensió Universitària
Universitat Permanent
Secretariat de Cultura
Secretariat d'Esports
Museu Universitat d'Alacant
Arts Plàstiques
Àrea didàctica del MUA
Càtedra Arquebisbe Loazes
 
 

Acceso al web de la UA