Universidad de AlicanteMemoria. Página principal
Presentación
Òrganos Universitarios
Vic. de Ordenación Económica y Profesorado
Vic. de Investigación, Desarrollo e Innovación
Vic. de Extensión Universitaria
Vic. de Planificación Económica
Vic. de Alumnado
Vic. de Relaciones Institucionales y Cooperación Internacional
Vic. de Calidad y Armonización Europea
Vic. de Infraestructuras y Ampliación del Campus
Vic. de Estructura y Desarrollo Institucional
Vic. de Tecnología e Innovación Educativa

MUSEU DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT

 

Exposicions

· Sala 365

25 ANYS D'UNIVERSITAT. 18/11/2004 – 18/01/2005
La Universitat d'Alacant va celebrar el seu 25 Aniversari amb una recopilació d'objectes, documents i fotografies disposats en un recorregut històric que va mostrar al visitant els antecedents, el present i els reptes de futur de la UA. La mostra va estar composta de tres apartats perfectament diferenciats per continguts i distribuïts en les sales Altamira, Sempere i la sala 365 del MUA.
La sala 365 va albergar l'eix central de l'exposició. En aquesta primera part del recorregut, el visitant va poder conèixer l'evolució de la Universitat d'Alacant, des dels seus antecedents històrics amb la Universitat d'Oriola fins als nostres dies, sense oblidar l'època del CEU. Nombroses fotografies, quadres, documents i objectes curiosos realment significatius d'aquest quart de segle van conformar un apartat que va incloure una habitació amb totes les tesis doctorals elaborades en aquests 25 anys en la UA, a més d'una mostra de la vida quotidiana en el campus.

Exposició "25 anys d'Universitat"




PAISATGES PINTATS / Lourdes Grobet. 28/01/2005 – 16/04/2005
Exposició de fotografies i vídeo de l'artista mexicana Lourdes Grobet (Ciutat de Mèxic, Mèxic, 1940). En paraules del director del Centro de Imagen (Mèxic), Alejandro Castellanos, Lourdes Grobet és integrant d'una generació d'artistes llatinoamericans identificats amb la ideologia que va motivar els inicis de la Revolució Cubana. El procés crític del cas cubà és una metàfora de la manera que Grobet ha desenvolupat la seua obra, sempre alerta enfront dels paranys de la política i la canonizació artística, postura que ha trobat en la fotografia el dispositiu ideal per a fer extensives aquestes idees donada la seua identificació com a “art intermedi”, com a instrument de comunicació més que com a disciplina artística.
En presentar els àmbits pels quals sent afinitat (la lluita lliure, el teatre camperol), un inquietant estranyament (els carrers de Chicago) o un interès irònic i incisiu (Olmayaztec, Paisatges pintats), Lourdes Grobet ha avançat en el context mexicà una nova pràctica del documentalisme iconogràfic, que ha servit de dues maneres distintes a la renovació de la pràctica artística en el país: d'una banda ha posat en evidència un sistema rígid com és el de la tradició de la fotografia directa; d'altra banda, el seu interès per emprar diversos mitjans com a suport d'un discurs que aborda sobretot aspectes de la cultura urbana i popular, ha antecedit obres com la de Carlos Amorales, Claudia Fernández, Damián Flores, Rubén Ortiz i Melanie Smith, els quals han explorat, en els anys recents, vetes obertes per Lourdes Grobet en el camp artístic.

Exposició "Paisatges pintats"
Obra de Lourdes Grobet






LA BIBLIOTECA VIRTUAL MIGUEL DE CERVANTES i EL QUIXOT. 05/05/2005-30/07/2005
Aquesta exposició va mostrar, amb el suport de diferents mitjans audiovisuals, les característiques de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, el seu contingut, la seua vigència i el procés de digitalització de les imatges dels diferents portals, amb una especial referència a Cervantes i al Quixot.
La Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes posa a disposició dels usuaris la Biblioteca d'Autor Miguel de Cervantes, en la qual es reuneix una àmplia informació sobre Cervantes, la seua obra i la seua projecció cultural. A més d'una cuidada biografia de Miguel de Cervantes, els usuaris poden accedir a una col·lecció on-line d'edicions príncep, edicions crítiques, atribucions, traduccions, imitacions, versions en diferents llengües, estudis crítics, una nodrida bibliografia, diccionaris específics, fonoteca, col·leccions d'imatges, filmografía i videoteca, així com una completa relació de pàgines web dedicades a Cervantes i la seua obra.
Igualment, la Fundació Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes dedica un portal específic a la commemoració del IV Centenari del Quixot, en el qual s'ofereix una detallada informació sobre les diferents iniciatives acadèmiques i culturals -convocatòries, activitats, cursos, concursos, congressos, representacions, etc. – relacionades amb la celebració, a nivell nacional i internacional, del IV Centenari del Quixot (Seccions, Actualitat i Activitats).
http://www.cervantesvirtual.com/index.html

Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes

Fullet del IV Centenari del Quixot
Exposició Biblioteca d'Autor Miguel de Cervantes

 

 

· Sala Sempere

25 ANYS D'UNIVERSITAT. 18/11/2004 – 18/01/2005
La Universitat d'Alacant ha actuat durant aquests 25 anys com a nexe d'unió entre els diferents àmbits geogràfics de la província. Per aquest motiu, la segona part del recorregut, exposada en la Sala Sempere, va voler mostrar un reconeixement a escriptors, artistes, músics, metges, esportistes, etc., de la província d'Alacant que han destacat en aquests 25 anys per les seues aportacions. Es va tractar d'una petita mostra de fotografies realitzades a professionals representants dels col·lectius homenatjats fetes per Francisco Fernández.
De forma paral·lela, la Sala Sempere va mostrar una recopilació d'aquells esdeveniments que van marcar especialment a la nostra província durant els últims 25 anys: la declaració del Misteri d'Elx com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat, la rehabilitació del Teatre Wagner d'Asp, la construcció del pont Fernando Reig d'Alcoi o la primera medalla d'or aconseguida per una esportista alacantina, entre altres. El MARQ d'Alacant i el Museu del Calçat d'Elda van cedir algunes obres amb les quals commemorar la seua incorporació a l'àmbit museístic provincial.

Exposició "25 anys d'Universitat"





SEMPERE ENTRE AMICS. 28/01/2005 – 16/04/2005
La Sala Sempere del MUA va organitzar dues exposicions entorn de la figura d'Eusebi Sempere (Onil, 1923-1985), amb motiu de 20è aniversari de la mort de l'artista alacantí.
La mostra Sempere entre amics es va plantejar com un emotiu homenatge a la figura del mestre. En paraules de l'artífex de la mostra, J. B. Martín: “A l'hora d'organitzar una exposició amb obres plàstiques dels amics d'Eusebi, tots els que el vam conèixer sabem que resulta molt difícil fer una elecció, perquè vam ser molts els que trobem en ell un amic sincer i honest, que evitava en tot moment el protagonisme i desitjava sincerament l'èxit dels altres. Crec que molts pintors haurien accedit a participar en aquesta exposició. M'atrevisc a afirmar que tots als que ho haguérem demanat, haurien volgut estar presents homenatjant Eusebi, quan es compleixen els vint anys de la seua mort”.
L'exhaustiva i complexa selecció va fer que foren quaranta els artistes que van participar en aquesta col·lectiva. Els artistes més vinculats per proximitat geogràfica: Albert Agulló, Ana Peters, José Díaz Azorín, Arcadio Blasco, Joaquín Michavila i Antoni Miró; els pertanyents al Grup de Cuenca, entorn del Museu d'Art Abstracte Espanyol de Cuenca: José Guerrero, Antonio Lorenzo, Gerardo Rueda, Jordi Teixidor, Gustavo Torner i Fernando Zóbel; els vinculats a l'abstracció informalista: Rafael Canogar, Luis Feito, Manuel Millars, Manuel Viola i Lucio Muñoz; els vinculats a l'abstracció geomètrica: Miguel Alberquilla, RinaldoPaluzzi, Julián Gil, José María Iglesias, WaldoBalart i Jaume Rocamora; els que van coincidir amb Sempere en la seua etapa parisenca: Eduardo Chillida, Joan Hernández Pijuan, Vicente Vela, Salvador Victoria, Roberta González i Albert Ràfols-Casamada. Un altre grup d'artistes que va mantenir amistat amb Sempere està integrat per: Alfredo Alcaín, Fernando Almela, Enrique Brinkmann, Francisco Echauz, Francisco Farreras, Luis Gordillo, TotteMannes, Manolo Molezún, Guillermo Pérez Villalta, Águeda de la Pisa i Joaquín Vaquero Turcios.

Exposició "Sempere entre amics"
Obra de Sempere





SEMPERE I EL PAISATGE. 28/01/2005 – 16/04/2005
Aquesta exposició va reunir cinc carpetes d'obra gràfica pertanyents al Museu de la Universitat d'Alacant, a través de les quals Sempere va transmetre una visió interioritzada del paisatge, en la qual la llum es converteix en protagonista. Aquestes carpetes van ser: Les Quatre Estacions (1965), Quan va estar a Cuenca D. Luis de Góngora (1969), L’Alhambra (1977), Homenatge a Gabriel Miró (1978), Càntic Espiritual (1982). Eusebi Sempere va aportar al fred de l'abstracció geomètrica un lirisme que s'aproxima al límit de les sensacions pures.

Exposició "Sempere i el paisatge"
Obra de Sempere





EL QUIXOT IMAGINAT. 05/05/2005 - 30/07/2005
Amb l'acompanyament musical de la simfonia El Quixot vetllant les armes de l'alacantí Òscar Esplà, es va exhibir un extraordinari conjunt d'imatges –figures i situacions– contingudes en el Quixot a través d'una cuidada selecció d'edicions del llibre cervantí, dels segles XVIII al XX. Es va exposar també una completa selecció d'obres plàstiques sobre el gentilhome de Cervantes dels segles XIX i XX realitzades amb diverses tècniques i suports i pertanyents a diversos estils i tendències. Entre els artistes nacionals van destacar Salvador Dalí, Antonio Saura o Joan Ponç; entre els artistes alacantins es van incloure obres Lorenzo Casanova, Joan Castejón o Pepe Azorín, en l'àmbit internacional van destacar els gravats de Eberhard Schlotter.



EL QUIXOT EN EL CINEMA. 05/05/2005 – 30/07/2005
Durant les exposicions en homenatge a Cervantes i el Quixot, el Taller de Cinema va projectar una sèrie de pel·lícules en les quals el personatge de Cervantes és protagonista:
Dimarts 17 de maig : Don Quichotte (G.W. Pabst) - 1932
Dimarts 24 de maig : Don Quijote de La Mancha (R. Gil) - 1948
Dimarts 31 de maig : Don Kihot (G. Kozintsev) - 1957
Dimarts 07 de juny : Don Quijote (C. Rim) - 1965
Dimarts 14 de juny : Dulcinea del Toboso (C. Rim) - 1965
Dimarts 28 de juny : Don Quijote cabalga de nuevo (R. Gabaldón) - 1973 Dimarts 05 de juliol : Don Quijote (O. Wells-J.Franco) - 1992
Dimarts 12 de juliol : El caballero don Quijote (M.Gutiérrez Aragón) – 2001

El Quixot en el cinema




· Sala Naias

25 ANYS D'UNIVERSITAT. 18/11/2004 – 18/01/2005
La Universitat d'Alacant continua celebrant el seu 25 Aniversari, en aquesta ocasió amb una recopilació d'objectes, documents i fotografies disposats en un recorregut històric que mostrarà al visitant els antecedents, el present i els reptes de futur de la UA. La mostra està distribuïda per les sales Altamira, Sempere, Naias i 365 del MUA.
En la sala Naias es fa reconeixement a les dues escoles, Magisteri i Comerç, que impartien estudis superiors en la nostra província des del segle XIX. La Facultat d'Educació presenta l'exposició “Elsantecedentsi el fons històric documental de la Facultat d’Educació”, que planteja entre les seues objectius recuperar la memòria històrica de les antigues escoles de Magisteri d'Alacant i divulgar els fons documentals de la Facultat d'Educació. L'antiga Escola de Comerç està present amb una sèrie de retrats d'antics directors, fotografies d'alumnes, extretes d'expedients acadèmics, i fons bibliogràfics, documentals i patrimonials de l'Escola Universitària d'Estudis Empresarials Germà Bernàcer.

Exposició "25 anys d'universitat"





DE-GÈNERES. Gino Rubert. 28/01/2005 – 16/04/2005
Exposició de l'obra de l'artista català GinoRubert, en format pintura-collage, dibuix i vídeo. Segons paraules de Juan Bufill, comissari de l'exposició Pintura Metarrealista celebrada l'any 2000 en el MUA, “l'obra de GinoRubert pot fer pensar en una FridaKahlo en versió masculina i amb moltíssim sentit de l'humor. Els seus personatges són la imatge mateixa de l'estranyesa davant el món, davant les seues situacions, davant els altres i davant si mateixos. Rubert posa en escena, amb certa difícil harmonia, situacions decididament neuròtiques referents amb freqüència a les relacions de parella o entre sexes, amb un sentit de l'humor intel·ligent i tragicòmic, amb una ironia entre perversa i tendra”

Exposició "De-gèneres"
Obra de Gino Rubert






· Sala Altamira

25 ANYS D'UNIVERSITAT. 18/11/2004 – 18/01/2005
La Sala Altamira va presentar alguns dels projectes impulsats per la Universitat d'Alacant fora de l'àmbit purament acadèmic.
En primer lloc, la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, inaugurada al juliol de 1999, un dels projectes més emblemàtics de la Universitat d'Alacant. El seu objectiu és la digitalització, correcció i difusió en la xarxa del patrimoni bibliogràfic espanyol i hispanoamericà.
El Projecte Havana, creat en 1996 entre la Universitat d'Alacant, el Centre d'Internacional per a la Conservació del Patrimoni i l'Oficina del Historiador de la Ciutat de l’Havana amb la finalitat de col·laborar en el desenvolupament cultural i econòmic de Cuba. Dins d’aquest projecte la Universitat d'Alacant està desenvolupant un programa de rehabilitació dels edificis de l'Havana Vella, així com diferents cursos en diverses àrees de coneixement: turisme, dret, medioambient, arquitectura, etc.
El Taller d'Imatge, creat en 1986 desenvolupa nombroses activitats relacionades amb la comunicació audiovisual. Destaca la seua àmplia experiència en la producció de sèries documentals i reportatges de diferents temàtiques, com Cota Zero (1997), Espanya en l'Antàrtida (1998) i L'Espanya submergida (2000), pels quals han obtingut diversos premis. Així mateix, el Taller d'Imatge imparteix cursos de formació i realitza activitats comercials com l'elaboració de productes educatius multimèdia i videos institucionals i promocionals.

Exposició "25 anys d'universitat"





RAMBLA ENDINS. PAISATGES INTERIORS. Vicente Albero. 28/01/2005 – 16/04/2005
L'exposició va reunir el projecte conjunt del fotògraf Vicente Albero Irles (Novelda, Alacant, 1966) i el poeta Javier Santos Asensi (Novelda, Alacant, 1962), en el qual van plantejar un descarnat homenatge a l'entorn natural que els és propi. Els autors mantenen la ferma intenció de recuperar la memòria gràfica d'aquests paratges abandonats a l'oblit, però que un dia van acompanyar i van donar identitat al seu creixement. Es va tractar d'una visió que desitjava indagar en les arrels de l’ésser humà en el seu entorn i els llaços que ho lliguen als elements d'aquest paisatge proper.
La seua obra tractava de l'estranyament de les persones expulsades del seu medi natural, medi que sentimentalment els correspon. L'individu contemporani i urbícola sent el neguit de saber-se desarrelat, víctima, sovint complaent, de la ruptura d'aquests vincles. La comunitat es veu reflectida per la seua perifèria en lloc del seu nucli urbà i l'home per les seues petjades.

Exposició "Rambla Endins. Paisatges Interiors"
Obra de Vicente Albero





EL QUIXOT, UNA FIGURA UNIVERSAL. 05/05/2005 – 30/07/2005
En la sala Altamira del museu es van exposar edicions en diverses llengües i per a diferents públics, entre els quals destaquen nombroses edicions per a nens i joves, que van popularitzar la figura del Quixot, del seu fidel escuder Sancho Panza i tots els personatges que l’acompanyaven sobre diferents suports, des de segells i paper moneda a jocs infantils, a més d'un variat conjunt d'objectes d'ús quotidià o de suport publicitari.



ALACANT EN TEMPS DE CERVANTES. 05/05/2005 – 30/07/2005
La societat, l'economia, la cultura i la religió en les terres alicantines en temps de l'autor del Quixot van ser objecte d'una detinguda anàlisi mitjançant una cuidada selecció d'imatges i d'objectes, entre els que es van incluoren documents, llibres, mobles i obres d'art.



EL QUIXOT I ELS ESCRIPTORS ALICANTINS. 05/05/2005 – 30/07/2005
Esta exposición va reunir l'aportació de Rafael Altamira, Juan Gil-Albert i, especialment, Juan Martínez Ruiz, Azorín, a l'estudi del Quixot, així com la de músics, també alicantins, comÓscar Esplá i Ruperto Chapí, que van trobar inspiració en la figura cervantina.

 

 

Altres activitats

VIII CONGRÉS ESPANYOL DE SOCIOLOGIA. 23-25/9/2004
La VIII edició del Congrés, celebrat en la Universitat d'Alacant sota el lema “Transformacions globals: confiança i risc”, va ser organitzada per la Federació Espanyola de Sociologia (FES) i els departaments de Sociologia de la Universitat d'Alacant.
En els 26 grups de treball es van tractar temes de la major actualitat, com les migracions, la criminologia, els moviments socials i la família. A més, es van presentar prop de 700 comunicacions sobre nombroses investigacions realitzades en l'àmbit de la sociologia.
El Congrés va comptar amb la col·laboració dels Vicerectorats de Coordinació i Comunicació i Extensió Universitària de la Universitat d'Alacant, així com de CajaMurcia, la Facultat d'Econòmiques de la UA, l'Ajuntament de Sant Vicent del Raspeig, l’Ajuntament d'Alacant, l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional (AECI) i la Diputació d'Alacant.



FÒRUM ALACANT 2004. ALTRES PAISATGES. 21-22/10/2004
Durant els dies 21 i 22 d'octubre va tenir lloc en el MUA el Fòrum Alacant 2004, organitzat pel col·legi Territorial d'Arquitectes d'Alacant amb la col·laboració de la Universitat d'Alacant i la Conselleria d'Infraestructures i Transports, dedicat a l'anàlisi de la relació entre arquitectura i paisatge.
Les jornades van comptar amb l'assistència de 300 persones, entre alumnes, arquitectes, enginyers i paisatgistes i van participar alguns dels principals professionals europeus en arquitectura i paisatgisme que van presentar projectes recents i van reflexionar sobre la problemàtica actual en la modificació dels paisatges. Les sessions de les vesprades es van destinar a la celebració de dues taules redones moderades pel catedràtic d'Arquitectura del Paisatge Javier Maderuelo.
Els ponents van ser Teresa Galí-Izard –Arbres, aigua i terra-, MichelCorajoud –Confort, Contextualité & Economie de mohines-, Escacs Simon –Articulture–, Olga Tarrasó –Paisatges urbans–, Catherine Mosbach –Opportunités–, Joan Roig –Paisatge brossa– i Manuel Ruisánchez –Reflexions sobre el paisatge–.

Fòrum Alacant "Altres paisatges"




JORNADES DE DIVULGACIÓ DE LA ROBÒTICA. 5- 6/11/2004
Organitzades pel Departament de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial dins de la Setmana Europea de la Ciència i la Tecnologia, aquestes jornades de divulgació tenien com a objectiu apropar la tecnologia i conceptes de la robòtica al públic no especialitzat, així com presentar la història d'aquesta disciplina científica, molt desenvolupada en la Universitat d'Alacant.
Entre les propostes exposades es trobava el robot Frodo, capaç de moure's evitant obstacles, i els gossets robòtics Sony i Aibos jugant a futbol. A més es va lliurar un CD a les més de 400 persones que van visitar l'exposició on es podia obtenir més informació sobre la robòtica amb fotografies i vídeos.

Jornades de divulgació de la Robòtica
Demostración de Robòtica





MESA REDONA “PANORAMA DE L'ART CONTEMPORANI: EAC 2004”. 10/11/2004
Amb motiu de l'exposició VI Trobades d'Art Contemporani, organitzades per l'Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert i el MUA, es va desenvolupar una taula redona titulada “Panorama de l'Art Contemporani”, en la qual es va reflexionar sobre la situació de la creació artística més recent. En la taula van intervenir l'artista Silvia Sempere Ripoll, el professor de Sociologia de la Universitat d'Alacant Enric Mira Pastor i el catedràtic d'Escultura de la Universitat Politècnica de València Ramón de Soto Arándiga.



SUCPOP 04: SETMANA DE LA CULTURA POP. 1, 2, 3 i 9/12/2004
Els dies 1, 2, 3 i 9 de desembre va tenir lloc el SUCPOP 04 (3a Setmana Universitària de la Cultura Pop), organitzada pel col·lectiu Lazy-Lads amb el suport del MUA i la coordinació del professor de Sociologia Enric Bas. Sota el subtítol “Noves formes de comunic-ART”, van tenir lloc tallers sobre còmic, art pop, graffiti & streetart, cinema, curt i publicitat. Els tallers van culminar amb una performance amb el títol “El mur de les lamentacions”, graffiti col·lectiu que quedarà exposat en el MUA. Aquestes activitats acabaren amb un concert que va tenir lloc el dia 9 de desembre en el Paranimf de la UA en el que actuaren AVIADRODRO, grup degà i màxim exponent de l’electropop espanyol, i SCHWARTZ, banda innovadora en l’art-rock psicodèlic d'Europa.

Graffiti de Sucpop

Tenda artícles de Sucpop
Samarretes de la Setmana Cultural Pop




DISSABTE CULTURAL ENTORN A CERVANTES I EL QUIXOT. 07/05/2005
Els actes de commemoració del IV Centenari de la publicació de la primera part del Quixot van començar en el MUA el dissabte 7 de maig amb una jornada cultural especialment dedicada a la divulgació de l'obra i de la figura de Cervantes. L'oferta cultural programada per a aquest dia va abastar des de concerts i obres de teatre fins a sessions de contacontes i tallers infantils, tot entorn de les cinc exposicions reunides sota el títol Cervantes i el Quixot.
Les activitats dissenyades per l'Àrea Didàctica del MUA per a aquest dia van ser el taller d'elaboració de marcapàgines “Quixot i Cervantes” i el de “Cavallers Errants”, a través del qual els xiquets elaboraven algunes peces de l'armadura i el bací del Quixot en cartolina i altres materials, a partir del motle de les peces. Aquests tallers estaven dirigits a xiquets entre 5 i 12 anys, i s'estima que la participació va ser aproximadament de 1.000 xiquets.

Concert del Dissabte Cultural

Taller infantil "Contacontes"

Taller infantil "Cavallers errants"
Taller infantil "El Quixot i Cervantes"





DIA INTERNACIONAL DEL MUSEU. 18/05/2005
El dia 18 de maig l’ICOM (Consell Internacional de Museus) va organitzar a escala mundial el Dia Internacional del Museu. El MUA va proposar per a aquesta celebració vincular el lema d'aquest any “El museu, pont entre cultures”, amb la commemoració del IV Centenari del Quixot. Per a això es van organitzar diverses activitats didàctiques dirigides a alumnes de primària i secundària, consistents en un taller de Cavallers Errants i dos ginkanescervantines. Així mateix, es va convidar a la professora de la Facultat d'Educació de la Universitat d'Alacant Teodora Martín Lázaro a realitzar un taller d'expressió plàstica dirigit als alumnes d'educació infantil. L'activitat proposada, titulada Mestres Quixots, va consistir en una acció col·lectiva en la qual es va emprar llum negra i en la qual la classe anava creant una instal·lació a partir de sabates blanques, petjades de peus fluorescents, el nom dels membres de la classe, etc., tot això a través de la narració d'un conte infantil.
Al llarg del dia es van realitzar visites guiades a les cinc exposicions reunides sota el títol El Quixot i Cervantes. S'estima que la participació va anar de 200 persones.

Exposició "El Quixot i Cervantes"
Taller "Mestres Quixots"





CONCURS ARTÍSTIC SOBRE EL QUIXOT
Amb motiu dels actes commemoratius del IV Centenari de la publicació de la primera edició del Quixot, el Vicerectorat d'Extensió Universitària de la Universitat d'Alacant, la CAM i el MUA van voler sumar-se als actes amb l'organització del Concurs Artístic sobre el Quixot. Hi van concórrer alumnes de centres d'ensenyament de tota la província d'Alacant, des d'educació infantil fins a secundària.
Els treballs presentats, que no podien superar els 30 x 40 cm, van tenir com a tema el personatge del Quixot de la Manxa i les seues aventures, il'escena dels molins de vent va ser la més representada.
Les tècniques artístiques amb què estaven realitzats els treballs van ser molt variades: dibuixos amb llapis de colors, retoladors, carbonet, pintures amb guaix o ceres, gravats a la punta seca, collages amb papers retallats i elements matèrics, o llibres d'artista on literatura i pintura es van fondre per a configurar belles creacions.

Cinc són les categories de premis que s'han establit:
- Premi a la millor col·lecció de cinc treballs presentats per centre d'ensenyament, dotat amb un ordinador portàtil i un canó de vídeo, i dos accèssits, dotats amb lots de llibres.
- Premi al millor treball individual d'educació infantil i primer cicle d'ensenyament primari, dotat amb un lot de dibuix, i dos accèssits, dotats amb lots de llibres.
- Premi al millor treball individual de segon i tercer cicle d'ensenyament primari, dotat amb una càmera fotogràfica digital, i dos accèssits, dotats amb lots de llibres.
- Premi al millor treball individual d'ensenyament secundari, dotat amb una càmera fotogràfica digital, i dos accèssits, dotats amb lots de llibres.
- Premi al millor treball individual de batxillerat, dotat amb una càmera fotogràfica digital, i dos accèssits, dotats amb lots de llibres.

La qualitat i quantitat de les obres presentades va ser molt elevada, de manera que l'elecció dels guanyadors va resultar àrdua. Paradoxalment els premis de l'última categoria van quedar deserts degut al fet que els alumnes de batxillerat no van presentar cap treball.
El nombre d'alumnes que ha presentat obra ronda el mig miler, i són només 35 els quals han pogut ser premiats. Els centres escolars que van presentar obra pertanyien a les següents poblacions: Sant Vicent del Raspeig, Benferri, Sant Joan d'Alacant, Elx, El Campello, Villena, Alacant, Montfort, El Rebolledo, Dénia i Benidorm.


· Premi a la millor col·lecció

1r PREMI:
IES. Montfort del Cid
Alumnes de 3r ESO

ACCÈSSIT:
IES. Pere María Orts i Bosch, Benidorm
Alumnes de 1r ESO

ACCÈSSIT:
CP. Los Almendros, Alacant-Rebolledo
Alumnes de 4t Primària


· Premis individuals

- Educació Infantil / 1r cicle de Primària

1r PREMI:
Rodrigo Rastoll
Liceo Francés, Alacant
5 anys

ACCÈSSIT:
Lucía Villalba Oses,
5 anys

ACCÈSSIT:
Carolina Seguí Bonafonte
CP. Lo Romero, Sant Joan d'Alacant
4 anys



- 2n cicle de Primària / 3r cicle de Primària

1r PREMI:
Antonio Gomis Esteve
CP. Pla de Barraques, Campello
5è Primària

ACCÈSSIT:
Claudia Fca. Llenares Monllor
CP. Pla de Barraques, Campello
4t Primària

ACCÈSSIT:
Paloma Torregrosa Laserna
CP. El Grec, Villena
6è Primària


- Secundària

1r PREMI:
Carolina Pastor Tudela
C. Alfa & Omega, Dénia
3r ESO

ACCÈSSIT:
Ainoa Martínez Ramírez
IES. Monforte, Montfort del Cid
1r ESO

ACCÈSSIT:
Diana Miquel Arques
C.Alfa & Omega, Dénia
3r ESO

 

 

Àrea didàctica MUA

Les activitats desenvolupades per l'Àrea Didàctica del Museu de la Universitat d'Alacant durant el curs acadèmic 04/05 es van concretar en visites guiades a les sis exposicions programades en les seues sales, així com tallers didàctics dirigits a alumnes d'educació infantil, primària, secundària i batxillerat. Alguns d'aquests tallers es van dissenyar completant exposicions com la de fotografia mexicana Paisatges pintats de l'artista Lourdes Grobet, les realitzades en homenatge a l'artista alacantí Eusebi Sempere, o les de fons bibliogràfics i artístics commemoratives del IV Centenari de la publicació del Quixot, reunides sota el títol El Quixot i Cervantes.

El total de participants en aquestes activitats va ser de 15.287 persones, de les quals 6.902 alumnes van visitar el MUA a través del programa de l'Obra Social de la CAM, “La CAM et duu al MUA”, que va possibilitar, entre altres coses, el transport gratuït dels centres escolars al museu universitari.

Exposició "El Quixot i Cervantes"
Exposició "El Quixot i Cervantes"

 

De forma permanent es va organitzar durant el curs escolar 04/05 el taller El Paisatge Transformat, un acostament a l'art contemporani a través del gènere del paisatge. Tots els alumnes assistents a aquesta activitat van participar en el V Concurs de Tallers Didàctics del MUA, que va comptar amb una exposició dels treballs premiats i seleccionats i un lliurament de premis realitzada el 18 de maig de 2005.



· Tallers d'Educació Infantil i Primària
De gener a abril de 2005

- Exposicions Sempere entre amics i Sempere i el paisaje

El taller vinculat a l’exposicióSempere entre amics va consistir en la narració d'un contacontes sobre la vida i obra de l'artista alacantí Eusebi Sempere (1923-1985), recolzat en objectes relacionats amb la seua trajectòria. Al mateix temps que es contava la biografia d'Eusebi Sempere, s'utilitzava un bagul amb instruments significatius de la seua vida, com un pinzell, un joguet, unes ulleres o una cinta de les Quatre Estacions de Vivaldi.
Finalitzat el contacontes es va iniciar un recorregut pels colors, materials i formes de les obres exposades en homenatge a Sempere.
En l'exposició Sempere i el paisatge es va plantejar el Joc de les Quatre Estacions perquè els xiquets distingiren els canvis de color i forma en les obres de l'artista alacantí. A partir de fitxes amb dibuixos relacionats amb les estacions de l'any, es va proposar als xiquets que identificaren les que representaven cada estació i a partir d'ací les situaren davant del quadre corresponent.



- Exposició Paisatges pintats de Lourdes Grobet

El taller començava amb la ubicació dels xiquets sobre unes fotografies col·locades en el sòl. Per a començar se'ls contava la vida de l'artista mexicana Lourdes Grobet i el perquè del seu treball de pintar literalment el paisatge. A continuació s'avançava fins a la zona on estaven les fotografies fetes amb llum i allí es proposava un joc que explicava el procés de treball de Lourdes: es triaria diversos voluntaris per a ser els “artistes” i la resta del grup representava el paper d'elements de la natura (arbres, arbustos, pedres…). Mentre els arbres-xiquet es movien amb el vent i les pedres-xiquet formaven muntanyes, els “artistes” pintaven amb llanternes (manipulades amb filtres de colors) les línies lluminoses que després es podien veure en les fotografies.
En la part final de l'exposició, els xiquets podien veure les obres realitzades per ordinador i una projecció en la qual l'artista posava en moviments tot un bosc animat.



· Activitats didàctiques entorn a l'exposició El Quixot i Cervantes
De maig a juny de 2005

Durant els dos mesos que va durar l'exposició es va convidar els centres escolars de primària de tota la província a realitzar el taller “Cavallers Errants” i el de disseny de marcapàgines. Per als alumnes de secundària i batxillerat es va organitzar una GinkanaCervantina, que va consistir en un joc de pistes a partir de les peces de les distintes exposicions dedicades al Quixot.

L'Àrea Didàctica del MUA va dissenyar també per a l'ocasió El Trivial del Quixot de la Manxa, un joc on-line de preguntes i respostes referides a l'obra mestra de les lletres espanyoles i al seu creador Miguel de Cervantes. En la sala Altamira dos ordinadors oferien la possibilitat d'accedir a aquest joc interactiu, que també estava disponible en la pàgina web del museu www.mua.ua.es/trivial_quijote.

La participació en aquest programa d'activitats va ser de 2.885 persones.


- Taller permanent El Paisatge Transformat

El taller El Paisatge Transformat es va plantejar com un recorregut per les creacions artístiques que han tractat com tema principal la plasmació del paisatge. Un paisatge que ha representat tradicionalment la realitat exterior, s'ha anat descomponent i ha evolucionat fins a oferir-nos una visió abstracta i interioritzada, filtrada per la sensibilitat de l'artista. Des dels llibres miniats medievals fins a la creació artística contemporània, es va estudiar la progressiva transformació del paisatge: art fins al segle XIX, impressionisme, fauvisme, cubisme, informalisme, abstracció geomètrica, etc.

Taller permanent El Paisatge Transformat
Taller permanent El Paisatge Transformat per a xiquets


L'objectiu era oferir als alumnes les eines apropiades per a analitzar, experimentar i gaudir amb la creació artística. Prenent com referència paisatges naturals i urbans, l'activitat en el taller va consistir a transformar imatges, reduir a l'essencial la natura, passar-la pel filtre del càlcul matemàtic o l'expressió lliure de les emocions.

Es va plantejar el recorregut per una selecció d'obres per a analitzar distintes formes de representació del paisatge:

- Paisatge realista: fidelitat al natural
- Descomposició de la pinzellada: impressionisme i postimpressionisme
- Arbitrarietat del color: fauvisme
- Ruptura de les formes: cubisme
- Incorporació de material al quadre: informalisme
- Naturalesa i geometria: abstracció geomètrica
- El paisatge en el paisatge: land art

La part més pràctica del taller va consistir a experimentar la transformació del paisatge a través de tècniques de dibuix i pintura, collages de revistes, periòdics i papers variats, construccions amb material reciclat i natural, així com treballs en relleu amb plastilina i filferro.

El taller s'iniciava amb una projecció d'imatges en PowerPoint que introduïa als alumnes en els distints corrents artístiques que han treball el tema del paisatge, així com en la teoria dels colors, l'expressivitat de les línies, etc. Les preguntes i suggeriments del professorat propiciaven l'anàlisi i comprensió de les obres, creant un ambient de participació i respecte cap a tota manifestació artística.

El treball creatiu del taller incloïa la realització de quatre treballs:

1- Dibuix del paisatge d'un somni: amb guixos de colors realitzaven el paisatge d'algun dels seus somnis o malsons.

2- Representació del paisatge d'una música: amb guixos de colors pintaven el paisatge que els suggeria una música exòtica.

3- Realització d'un paisatge abstracte: amb ceres de colors creaven un paisatge esquematitzat o amb lleus referències a la realitat.

4- Elaboració del paisatge d'un estat emocional: realitzaven un paisatge en el qual representaven una emoció o sentiment. Per a això en cada taula s'utilitzen tècniques artístiques diferents:

- Mesa 1. Collage amb periòdics i revistes
- Mesa 2. Collage amb papers de colors de diversos tipus
- Mesa 3. Creacions amb material de reciclatge
- Mesa 4. Relleus i escultures amb plastilina i filferro

En el taller van participar 1.203 alumnes d'edats compreses entre els 3 i els 18 anys. Més de 30 centres escolars de tota la província van fer l'activitat.


· V Concurs de Tallers Didàctics MUA

Els alumnes participants al taller El Paisatge Transformat van entrar a formar part del V Concurs de Tallers Didàctics del MUA, que va premiar a més de 80 alumnes. El dissabte 18 de juny de 2005 es va portar a terme en l'auditori del museu el lliurament de premis als guanyadors i finalistes de les cinc categories que es van establir. En concloure el lliurament de premis es va inaugurar en aquest mateix espai l'exposició amb tots els treballs seleccionats.

V Concurs de Tallers Didàctics
Exposició dels treballs seleccionats

Exposició dels treballs seleccionats


· Millor Classe Educació Primària

CP. San Vicente, Alcoy
5è Primària, 29 alumnes


· Millor Classe Educació Secundària

IES. Pere Maria Orts, Benidorm
1r Batxillerat, 25 alumnes



· 1a Categoria Educació Infantil i Primària (Infantil / 3r Primària)

1r PREMI
David Gonzálbez Pericas
C. Mare de Deu dels Dolors , Benilloba
3r Primària

FINALISTA
Juanjo Barrachina Espinós
C. Mare de Deu dels Dolors , Benilloba
3-4 anys

FINALISTA
Joaquín Oltra Moreno
C. Mare de Deu dels Dolors , Benilloba
5-6 anys

FINALISTA
Mar Barrachina Espinós
C. Mare de Deu dels Dolors , Benilloba
4-5 anys



· 2a Categoria Educació Primària (4t Primria / 6è Primària)

1r PREMI
Susana Hereu Chaves
C. Aire Lliure, Santa Faç, Alacant
6è Primària

FINALISTA
Valentina Agudelo Gómez
C. Gabriel Miró, Calp
4t Primària

FINALISTA
Noemí González Durán
C. Serra Mariola, Alacant
6è Primària

FINALISTA
Paula Gonzálbez Pericas
C. Mare de Deu dels Dolors, Benilloba
4t Primària


· 1a Categoria Educació Secundària (1r ESO / 3r ESO)

1r PREMIO
Lisa Krim
IES. Nre. 1, Xàbia
1r ESO

FINALISTA
Davinia Carrión Bañón
IES. Pintor Rafael Requena, Cabdet
3r ESO

FINALISTA
YaobiShan
IES. L'Alfaç del Pi
3r ESO

FINALISTA
Verónica Sánchez García
IES. Carrús, Elx
1r ESO



· 2a Categoria Educació Secundària i Batxillerat (4t ESO / 2n BACH)

1r PREMIO
Tania Blanquer Trócoli
IES. Andreu Sempere, Alcoi
4t ESO

FINALISTA
Quique Fernández Reig
IES. Andreu Sempere, Alcoi
4t ESO

FINALISTA
Adrián Ciércoles Gallel
IES. Pere María Orts, Benidorm
2n BACH

FINALISTA
Andrea Bernabeu Fuster
C.C. Maria Asunta, Castalla
4t ESO



· Total de assistència al MUA durant el curs 2004/05 (visites guiades i tallers)

MES
ASSISTÈNCIA
Octubre
626
Novembre
864
Desembre
887
Gener
2.685
Febrer
3.878
Març
3.375
Abril
757
Maig
887
Juny
845
Juliol
483
Total
15.287