Universidad de AlicanteMemoria. Página principal
Presentación
Òrganos Universitarios
Vic. de Ordenación Económica y Profesorado
Vic. de Investigación, Desarrollo e Innovación
Vic. de Extensión Universitaria
Vic. de Planificación Económica
Vic. de Alumnado
Vic. de Relaciones Institucionales y Cooperación Internacional
Vic. de Calidad y Armonización Europea
Vic. de Infraestructuras y Ampliación del Campus
Vic. de Estructura y Desarrollo Institucional
Vic. de Tecnología e Innovación Educativa

TALLERS

 

Cursos i tallers del secretariat de cultura 2004-05



Expressió escrita i literatura

· Correcció de textos

La instal·lació de les noves tecnologies ha produït un canvi de gran magnitud en la societat. A través d'Internet tenim accés a moltíssims textos (professionals, informatius o de creació) que tenen una recepció molt àmplia però que emmalalteixen d'un problema: l'escàs interés per l'expressió correcta. Aquest desinterès condueix a una decadència que té molt a veure amb la falta d'entrenament. Per aquest motiu, el Taller de Correcció de Textos està adreçat a persones interessades en l'ús correcte de la llengua escrita en qualsevol dels suports habituals. Impartit per Concepción Agüero Jiménez.



· Narrativa de ficció

El taller d'escriptura creativa se centra en aquesta capacitat que té la literatura de ficció per a inventar i contar històries. Per a aconseguir-lo, l'autor va haver de conèixer els mecanismes imprescindibles i la tècnica narrativa que requereix en cadascun dels gèneres: novel·la, relat, crònica, memòria... El taller va pretendre també guiar els assistents en altres assumptes relacionats amb la literatura i la narrativa de ficció: premis literaris, món editorial, la narrativa en la xarxa, la narrativa com suport publicitari, etc. Impartit per Mariano Sánchez Soler.



· Escriure per a Internet

El creador de continguts web actua a mig camí entre l'escriptor tradicional, el programador i el dissenyador gràfic. Aquest curs aborda els aspectes distints de la creació de continguts per a Internet prenent com punt de partida les diferències entre el mitjà tradicional i el digital. Impartit per Ángel Luis Seoane Vicente.



· Lectura i creació poètica

El taller es va plantejar com una iniciació a la lectura i creació poètiques. Es va pretendre apropar als alumnes la poesia com experiència activa, i aprofundir en la naturalesa del text poètic, en les seues característiques i en les múltiples possibilitats i desafiaments que suposa per al lector. Impartit per Julián López Medina.



· Novel·la negra. Conèixer i treballar els ressorts del gènere

El taller de Novel·la Negra, impartit per Mariano Sánchez Soler, va efectuar un recorregut per les novel·les i autors emblemàtics d'aquest gènere literari, mitjançant l'aprofundiment en diversos temes d'interès.



· Aprén a fer un periòdic i una revista

Aquest taller va tenir com a objectiu adquirir els coneixements necessaris, tant tècnics com editorials, per a elaborar una publicació de caràcter informatiu o divulgatiu. En acabar el curs, els alumnes van poder abordar d'una forma molt pròxima a la qual s'utilitza en els mitjans professionals la confecció de publicacions, butlletins, revistes i periòdics, així com la seua producció. Impartit per Jorge Sánchez Navas.



· Club de Lectura

Els objectius d'aquest curs van ser promocionar la lectura com a un element indispensable del desenvolupament de la personalitat; completar el currículum de l'alumne amb un element cultural de primer ordre; compartir la dimensió joiosa de la lectura; desenvolupar estratègies d'argumentació i de lectures raonades; establir una xarxa de lectures bàsiques, que poden créixer en funció de la dinàmica del grup; propiciar eines per a un acostament més conscient del fet lector i desenvolupar estratègies d'aprofitament de la lectura i creació d'una bibliografia bàsica. Impartit per Joaquín Quílez Forteza.

 

 

Cinema

· Història del Cinema Espanyol

El taller Història del Cinema Espanyol, impartit per Aramis López Juan, es va organitzar entorn de vint temes que van reflectir l'evolució de la cinematografia nacional i els seus principals realitzadors. El programa va constar de vint unitats didàctiques i quatre projeccions.



· Els gèneres cinematogràfics

Aquest taller, coordinat per Israel Gil, es va configurar entorn dels distints gèneres cinematogràfics existents: comèdia, drama, terror i suspens, cinema negre, aventura i acció i cinema polític. El programa va combinar teoria i projeccions.



· La ciutat dels cineastes: cultura, societat i models urbans

Aquest taller, impartit per José Costa Mas, va tenir per objectius potenciar el cinema com a vehicle idoni per a ajudar a comprendre els processos urbans, socials i culturals, i emfatitzar un enfocament interdisciplinar, no estrictament cenyit al cinema ni a la ciutat, sinó lliurat a la relació i conjunció entre ambdós.



· IX Seminari de relacions entre el cinema i la literatura. Traços del cinema espanyol: evolució i estat actual

Aquest taller, impartit per John Sanderson, va tractar en la seua novena edició l'evolució i estat actual del cinema espanyol. El seminari va contar amb la presència de Víctor Estarrufi, Marta Frago, Ricardo Miguel Alfonso, Mariano Sánchez Soler, Ronald Geerts, Juan Antonio Ríos Carratalá, Irene Ruiz Mora, Fernando Embid, Begoña Siles, Carmen Herrero Veí, María Fredes, Jordi Navas i Mariano Barroso.



· Crítica televisiva i llenguatge publicitari

Aquest taller va pretendre bussejar, amb ulls crítics, en el convuls món que travessa la televisió actual. Els temes tractats van ser la telerealitat; l’espectacularització dels informatius, l'estat de les sèries de ficció nacional i les claus de la publicitat. Impartit per Antonio Sempere.



· Crítica cinematogràfica

Cada vegada es fa més difícil de distingir entre opinió i informació. El fet que la cadena producció-distribució-exhibició estiga, en ocasions, en les mateixes mans, provoca que els mitjans contribueixin a la propaganda més que a l'anàlisi. Davant d’aquest panorama la crítica és tan necessària com testimonial. Per a exercir el treball de crític no hi ha major secret que el de saber mirar. Però en què consisteix aquest ‘saber mirar’? Aquest curs va pretendre respondre l’interrogant reflexionant sobre els criteris als quals deu tirar mà l'espectador exigent i desitjós de sadollar la seua pulsió més enllà del nero divertimento. Impartit per Antonio Sempere.



· Direcció i producció de curtmetratges de ficció

Aquest curs va pretendre formar els interessats en la direcció i producció de curtmetratges. L'alumne va ser capaç de contar històries a través de la narrativa audiovisual, i va crear el seu propi guió i planificació per a un posterior visionat en pantalla. El curs va ser eminentment pràctic, on l'alumne no només va conèixer les tècniques de producció i direcció del curtmetratge, d'una forma tant teòrica com pràctica, sinó que es va aplicar en l'ensinistrament de l’ús de la càmera digital i l'edició de vídeo professional. Impartit per Antonio Diego López Vizcaíno.



· La mirada d'Amenábar

Alejandro Amenábar és un fenomen cinematogràfic, però també extracinematográfic. Les seues quatre pel·lícules s'han situat entre les més vistes de la història del cinema espanyol. A més "Mar adentro" i "Los otros" lideren la classificació dels títols més taquillers de tots els temps. Aquest curs va pretendre aprofundir en la seua filmografia i en el ressò mediàtic i sociològic generat. Al costat de l'anàlisi dels curtmetratges i llargmetratges es van repassar algunes de les escasses compareixences televisives i el tractament de la seua obra en diferents mitjans de comunicació nacionals al llarg de l'última dècada, des que es va donar a conèixer en 1995 fins que va guanyar l'Óscar en el 2005. Curs impartit per Antonio Sempere.

 

 

Comunicació i llenguatge

· Narració Oral. Iniciació (primer quadrimestre). Recursos de Suport (segon quadrimestre)

L'objectiu d'aquest curs va ser propiciar l'acostament del col·lectiu universitari a la narració oral, bé com a eina per als seus estudis i/o professió, o per a potenciar el sorgiment de nous narradors que participen en aquesta activitat. Així mateix, es va posar èmfasi en el reconeixement i habilitats i destreses pròpies de cada participant per al conreu de la narrativa literària i la seua projecció escènica. Impartit per Marisela Romero Castillo.



· Veu i Comunicació

Aquest taller, conduït per Sandra Huesca, va tenir entre els seus objectius ajudar a alliberar i controlar l'aparell fonador i la veu, potenciar el seu ús correcte i obtenir el major rendiment possible per a evitar les dificultats derivades d'un ús incorrecte; prevenir els problemes derivats de l'ús incorrecte de la veu; conèixer els principis de la cura de la veu; millorar l'ús i la força del llenguatge i la paraula com a elements de comunicació; perfeccionar l'ús de la comunicació no verbal davant l'audiència integrant el moviment, l'espai, la mirada i els recursos necessaris per a mantenir l'atenció i comunicar un missatge. Impartit per Sandra Huesca.



· Narració i expressió en valencià. "Contem Contes"

En aquests moments per a totes les civilitzacions es important transmetre la seua cultura utilitzant la narració oral com la millor forma de comunicar la personalitat dels pobles, la cultura dels avantpassats. La narració oral continua formant part del patrimoni de la humanitat, encara que els mitjans de comunicació visual i d'expresió escrita siguen avuí dia els mes utilitzats. Impartir per Rosa Fraj.

 

 

Música

· Anys 60 i 70: el rock and roll segons els seus millors intèrprets

Taller audiovisual sobre una de les etapes més riques de la història de la música rock. Es van presentar, visionar i comentar nombrosos concerts, vídeos musicals, entrevistes i reportatges sobre dotze artistes o grups seleccionats d'entre els més representatius de l'època. Impartit per Israel Gil.



· Guitarra contemporània

La intenció d'aquest taller va ser presentar de la manera més clara, un sistema d'aprenentatge estructurat i seqüenciat, amb atenció a les necessitats culturals de la nostra societat i amb informació més que suficient sobre com tocar la guitarra, un instrument autènticament espanyol, així com els mitjans tècnics normalment utilitzats i estudis d'enregistrament o directe, història de l'instrument en si, així com les noves tecnologies aplicades al món de la música i la guitarra actual. Es va treballar des d'un nivell bàsic fins a un nivell més avançat i professional. Impartit per Santiago Jesús Iglesias Hurtado.



· Guitarra flamenca

Aquest curs va pretendre aprofundir en el coneixement de la guitarra flamenca des de la visió d'un músic gitano. La guitarra és un dels principals instruments de la música flamenca. No hem d’oblidar que aquesta, al costat del cant, ha marcat i marcarà la història del flamenc, i per consegüent l'evolució de la música espanyola en general. Impartit per Baldomero Amador Santiago.



· Percussió

El taller de Percussió va tenir els següents continguts: clau 3x2.; patró de campana; peles; tumbao per a conga; patró de “bolero”, per a conga i tomba; patró de martell en “el bongo”; patró de “bolero” per a maraques; rudiments per a conga, el bongo i timbals; improvisació sobre “so montuno” i “guaguanco”; divisió rítmica de les mans; combo de percussió per a llatí-jazz i ritmes populars per a conga i timbal. Impartit per Pakito Baeza.



· Percussió flamenca

La percussió ha estat un dels elements principals en la revolució en la música flamenca en les últimes dècades, sobretot des de la introducció del calaix, instrument que procedeix de Perú. D'aquesta manera, seguint el compàs tradicional del flamenc, la percussió ha assolit millorar la musicalitat i els ritmes flamencs, i ha augmentat la qualitat de les composicions musicals. Impartit per Antonio Corretges Escudero.



· Món i formes del flamenc: curs audiovisual sobre la seua història, desenvolupament i continguts en el canti, el ball i la guitarra

Aproximació al flamenc per a coneixement del seu origen, història, formes, desenvolupament i continguts dels quals es nodreix i representa, a través de les variants del cant i les lletres, el ball i la guitarra. Impartit per J. A. Martínez Bernícola.



· Òpera Oberta

Òpera Oberta consisteix en un curs universitari d'iniciació a l'òpera, l'originalitat de la qual resideix en la transmissió en directe de cinc títols de la temporada del Liceu, que es completa amb una presentació prèvia d'uns 10-15 minuts i amb un portal en Internet amb informacions complementàries sobre l'òpera que es transmet. Aquestes retransmissions són projectades en sales preparades en cada Universitat amb pantalles de 3x5 metres aproximadament i equips de so estèreo a Dolby Digital 5.1. Es van exhibir les òperes ‘Boris Godunov’, de Modest Mussorgski; ‘Rigoletto’, de Giusseppe Verdi; ‘L’elisir d’amore’, de Gaetano Donizetti; ‘Midsummer night dream’, de Benjamin Britten, i ‘Jenufa’, de Leos Janácek.

 



Teatre  

· Teatre clàssic grecollatí. Teoria i Pràctica

L'objectiu d'aquest curs, dirigit per Mª Paz López, va ser que l'alumne obtinguera una lectura crítica des del punt de vista teatral dels textos clàssics grecollatins i puguera desenvolupar la capacitat per a la direcció i interpretació de les escenes fonamentals de la tragèdia i comèdia grecollatina, amb especial atenció a la pràctica de l'art teatral. L'alumne va aprendre a diferenciar entre les tragèdies gregues i romanes, les diferències entre els seus personatges, la diferència entre comèdia grega i comèdia llatina i els seus diferents personatges. Va conèixer la música que acompanyava les representacions teatrals antigues, el desenvolupament arquitectònic dels teatres des dels seus orígens fins al monumental teatre romà, i les distintes tendències interpretatives del moment clàssic; va establir les diferències amb l'espai teatral actual i va conéixer els recursos d'adaptació del teatre antic a aquest.


· Curs de formació teatral

No existeix un sol mètode d'interpretació, hi ha diferents formes i la manera de treballar és absolutament personal. S'aconsegueix mitjançant coneixements adquirits en classes i a través de l'experiència. De la mateixa manera que no hi ha un actor idèntic a un altre, no hi ha una mateixa forma d'accedir a l'actuació, a uns els servirà un mètode ortodox i a uns altres la intuïció i la pràctica. El realment important és que l'actor comunique. Les sessions van estar desenvolupades amb un mètode progressiu, sempre dins del marc de l'expressió espontània de l'alumne. Els continguts treballats van estar formulats per a conformar un curs de creativitat expressiva. Impartit per Juan Luís Mira.

 

 

Art i Noves Tecnologies

· Creació musical. MIDI, àudio i noves tecnologies

Impartit per Pepe Bornay, el desenvolupament del taller es va plantejar sobre supòsits pràctics. Al llarg del mateix, els alumnes van portar a terme una producció musical pròpia utilitzant els programes més usuals. Quant als continguts teòrics, es van aplicar en cada sessió de forma pràctica.



· Imitar al cinema en vídeo domèstic digital

Impartit per Cristian Font Soriano i Pascual Ibáñez Fernández, aquest taller va tractar els continguts: el sistema de vídeo digital; edició digital no lineal; muntatge; el so en vídeo digital; edició d'àudio; integració d'imatge i so; l'enregistrament i el guió.



· Disseny amb tauleta gràfica

Aquest taller va combinar la teoria i la pràctica. Es va ensenyar la història del dibuix per ordinador i la realització de treballs concrets mitjançant mitjans electrònics. Impartit per Jesus Zulet Izura.

 

 

Arts plàstiques

· Ceràmica

Impartit per Elías Guerrero, aquest taller que va treballar amb argila vermella va incloure tècniques manuals: mètode dels rotllos, mètode de pilots, mètode de plaques, buidatge, modelatge, tècniques decoratives (relleu imprés, deformacions, incrustacions, aplicacions, calat i perforat, engobament, pintura amb òxids, esmaltat, decoració sota-coberta, decoració sobre-coberta, cocció).



· Art en vidre

L'art en vidre o “glass art” consisteix en la creació de vidres artístics mitjançant diferents tractaments. En l'actualitat, les noves tècniques de què es disposa, així com la infinita varietat de dissenys, converteixen aquesta tècnica artística en un recurs accessible i interessant per a la realització de qualsevol obra. Impartit per Moravia Malavé Pérez i Ana Paula Cid Santos.



· L'art de la fotografia en blanc i negre I i II

Impartit per Javier Serrano, aquest curs taller és un acostament als alumnes interessats a conèixer tècniques bàsiques de la fotografia en blanc i negre. Les classes són teòric-pràctiques, teòriques en el sentit d'aprenentatge de la base artística de la fotografia en blanc i negre. I també va haver un fòrum de discussió sobre l'art de la fotografia.



· Icones en vidres romanesos

Ajudar els alumnes a comprendre i adquirir els valors de la pintura en vidre, però també de la gràfica, art decoratiu, ornamentación i vidriera. Oferir als alumnes la possibilitat de veure com qualsevol dibuix, ornamentación en pastís, paisatge, bodegó, es pot traslladar a aquesta tècnica i després, una vegada emmarcat en un marc adequat, pot convertir-se en una peça digna de ser exposada. Impartit per Gheorge Stanciu.



· Curs de muralisme a través de la tècnica de pintura sobre cotó

L'expressió mural, tan antiga com les pintures rupestres, és una forma que ha tingut la humanitat per a expressar diferents moments històrics a través de dibuixos sobre les parets de l'entorn quotidià. En aquest curs es va aprendre la tècnica de les Brigades Muralistas Xilenes, que consisteix en dibuixos grans, dividits en zones de colors vius rivetats per una línia negra. La tècnica pictòrica utilitzada consisteix en pigments per a cotó sobre llenç bru. L'obra resultant d'aquest curs es va fer arribar a la ciutat de Valparaíso, Xile. Taller impartit per Ximena Fumada Àvila.

Curs de muralisme

Pintures muralistes
Muralisme utilitzant la tècnica de pintura sobre cotó

Pintures muralistes


· Taller de pintura a l'aire lliure

L'objectiu d'aquest curs, impartit per María Dolores Mulá, va ser estimular la creativitat i la imaginació de totes les persones amb inquietuds artístiques, sense importar el nivell de coneixements de l'alumne.

 

 

Altres continguts socials i culturals

· Cata de vins

Coordinat per Óscar Carrión, Víctor Marco i F. Javier Martínez (Restaurant La Tolla), el Taller de Cata de Vins va programar els següents continguts: tipus de cata; condicions per a catar; tècniques de cata; vocabulari de cata, valoració del vi, la fitxa de cata, les pràctiques de cata van incloure Vins Blancs (Rueda, Penedés, Alacant, Ries Baixas) i Caves (Dolç, Semi-sec i Brut Nature). Així mateix, també es va realitzar una Guia per a la degustació dels vins: la degustació, consells per a arribar a coneixedor, la vista, colors dels vins, l'evolució del color, l'olfacte. tipus d'aromes i bouquet, el gust. En la pràctica, com degustar un vi i pràctiques de cata: vins negres (negre jove passat, negre ordinari, negre collita, negre envellit, negre Reserva).



· Teràpia i dinàmica de riure

Riure és una funció biològica necessària per a mantenir el benestar tant físic com mental. El principi bàsic de la risoterapia resideix a estimular la producció de distintes hormones que genera el propi organisme amb exercicis i jocs grupals. La seua comesa és potenciar el sistema immunitari en general i facilitar la superació de diferents bloquejos. Impartit per Ana María Giandinoto Altamore.





Grups culturals estables

· Banda Filharmònica

Creada en 2002 pel Vicerectorat d'Extensió Universitària de la Universitat d'Alacant, la Banda Filharmònica (FUA) té el propòsit de convertir-se en un dels referents musicals de la societat alacantina. Dirigida per Joan Iborra, la FUA està composta per 96 músics que no superen els trenta anys, procedents de diverses localitats de la província d'Alacant, amb experiència en les especialitats distintes de vent fusta, vent metall, percussió i entenimentada. Aquesta gran banda ofereix formació pedagògica i instrumental que ajude el desenvolupament creatiu i moral dels seus integrants, i contribuïsca al progrés social i cultural.



· Coral Universitària

Els objectius de la Coral Universitària van ser desenvolupar les aptituds musicals de cadascun dels alumnes (vocals, rítmiques, auditives i de lectura musical); generar una cultura musical en harmonia amb la resta de les arts i en relació amb la història, ampliar al màxim els coneixements que cada alumne ja posseïsca; per als alumnes amb intencions de dedicar-se professionalment a la música: tècnica d'adreça, dinàmica d'assajos, formació i organització d'un cor, anàlisi de partitures i orientació del material a utilitzar tot això des de la praxi. I aconseguir tot això des d'un ambient de companyonia, distés però seriós, en el qual tots tinguem el nostre lloc i tots siguem importants. Dirigida per Juan Luís Vázquez.



· Dansa Contemporània

El grup estable de Dansa Contemporània va tenir el següent programa: iniciació a la tècnica de la dansa modern, desenvolupament de l'elasticitat, la coordinació i la col·locació del cos. Control de la respiració. Aprendre a aïllar els moviments. Tècnica de caiguda i recuperació. Moviments simples i globals. Soltesa, suspensió i continuïtat dels moviments com base principal de la dansa moderna. El moviment i el gest. Creació dels moviments en l'espai i en el temps. Motivació per a la creació d'una coreografia. Estilización dels moviments. Expressivitat de la dansa. En finalitzar el curs els alumnes van exposar els seus treballs en una representació. Els participants deuen tenir uns coneixements mínims de dansa i una mínima preparació física per a poder complir amb els objectius del taller, pel que es va realitzar una prova d'accés. Impartit per Boris Xircovskii.



· Teatre Universitari

El Teatre Universitari, dirigit per Juan Luis Mira, s'ha convertit en una companyia en constant desenvolupament en la qual tenen cabuda totes aquelles persones amb capacitat interpretativa que desitgen una formació integral, i en la qual l'objectiu principal és el desenvolupament a nivell espiritual i moral. El Teatre Universitari, durant el curs 2004-05, va fer els següents muntatges: ‘Hamlet’, (et convide a sopar Hamlet), amb un plantejament diferent i innovador, semiprofessional, i la sisena edició de la marató de monòlegs ‘Sol davant el perill’ que va tenir lloc en Clan Cabaret durant el mes de maig.



· Teatre Universitari Clàssic

El Teatre Universitari Clàssic, dirigit per Andrés Vinaches, sorgeix per iniciativa del Vicerectorat d'Extensió Universitària durant el curs 2001 / 02. Els responsables del Vicerectorat van creure de vital importància el desenvolupament d'un taller que donara a conèixer en profunditat el teatre grecollatí, tant a l'alumnat a través de la pràctica com al conjunt de la societat, amb la finalitat de millorar la formació cultural dels joves, per a introduir-los en el coneixement de les cultures que constitueixen la base del component humanístic de la cultura occidental.



· Teatre Universitari

Coordinat per Tomás Mestre, el programa d'aquest taller va ser la representació teatral; el text de l'obra; coneixement del propi cos: sensopercepció; iniciació a la tècnica i creativitat de l'expressió corporal; iniciació a la tècnica i creativitat de l'expressió oral; improvisació i joc dramàtic i activitats interdisciplinàries.



· Teatre Universitat Permanent

El contingut d'aquest taller, impartit per Etel Sánchez, va ser la imatge pròpia; la imatge de l'altre; descobriment i sensibilització; anàlisi del moviment: el natural i el mecànic; màscares; situacions; construcció del personatge; característiques; anàlisis de la situació; iniciació al text dramàtic; anàlisi de textos; muntatge d'una obra; posada en escena; tots els aspectes del programa es van completar amb exercicis pràctics.