Logotipo de la Universidad de Alicante con enlace a la página de inicio del servicio Cabecera de la página con enlace a la página de inicio del servicio
mover menú hacia arriba mover menú hacia abajo
 

Contenido de la página

MUSEU DE LA UNIVERSITAT D'ALACANT

 

· Exposicions
· Altres activitats
· Àrea didàctica MUA

 

 

 

Exposicions

- VII EAC: Trobades d’Art Contemporani
(Sala 365, 23 setembre / 5 novembre)

Cada edició de les Trobades d'Art Contemporani té com a objectiu donar suport als nous valors i creadors d'art contemporani. L'exposició de la setena edició d'aquest concurs, convocat per l'Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert (Diputació d'Alacant), incloïa l’obra de setze artistes. Hi havia pintura, fotografia, escultura i instal·lacions de vídeo. Es van programar, paral·lelament a l'exposició, taules redones amb artistes, crítics i especialistes d’art.

Els setze artistes que se seleccionaren en aquest certamen van compartir espai expositiu amb la finalitat d'exhibir el potencial i els referents visuals i simbòlics dels nous talents del panorama alacantí d'art contemporani. Això ho féu possible el conveni específic signat pel rector de la Universitat d'Alacant, Ignacio Jiménez Raneda, i el president de l'Institut Juan Gil-Albert, José Joaquín Ripoll Serrano.

Van exhibir la seua obra en el MUA els següents artistes: en la modalitat de pintura, María Alonso Borso, Maica Alonso Encinas, Pablo Bellot García, Sergio Davó González, Antonio García Alonso, Susana García Ungo, Bernabé Gómez Moreno, Alejandro Orfeo Soler Denia i José Antonio Torregrosa García; en fotografia, Pepe Calvo, Cristina Fontsaré i Carlos Nikas Pinto; en escultura, Fernando Bayona González i Massimo Pisani; van presentar-hi instal·lacions de vídeo Milagros Angelini Vega i l'equip Aggtelek.

Cartell de l'exposició VII EAC: Trobades d'Art Contemporani

Sala 365 de l'exposició
Visita de gent a la sala de l'exposició

 

- Magnum sees Piemonte
(Sala Sempere, 29 setembre / 5 novembre)

Regione Piemonte va patrocinar aquesta mostra, que es va plantejar com un recorregut per aquesta regió italiana a través dels ulls d'onze fotògrafs de l'agència internacional Magnum, que té seu a París. El comissari fou Erik Kessels.

Cada fotògraf tenia assignat un tema i havia de fer una sèrie des del seu punt de vista particular. L'objectiu de la «missió» consistia a acostar-se a la vitalitat del Piemont tenint en compte les seues arrels industrials i culturals i el canvi de cara als imminents jocs olímpics d'hivern de 2006.

Fotògrafs que hi viuen i forasters mostraven la personalitat d'aquesta regió italiana. Mark Power posava en relleu la intensa preparació per als jocs d'hivern. Alex Majoli convidava a contemplar la joventut i els diversos llocs on es reunien. L'herència cultural va ser el tema que trià Peter Marlow per a destacar la tensió entre tradició i modernitat. La sèrie de Harry Gruyaert treia el cap furtivament darrere les cortines del gust i la perícia del Piemont. Patrick Zachmann va plasmar la tecnologia, i Luc Delahaye va oferir una visió personal i reverencial de la producció industrial. Completaven aquesta polièdrica visió les imatges de Stuart Franklin, Jean Gaumy, Bruno Barbey, Ferdinando Scianna i Josef Koudelka.

Cartell de l'exposició Magnum sees Piemonte

Mural de l'exposició en la Sala Sempere
Sala Sempere de l'exposició

 

- A través dels meus ulls: Alicia Lamarca
(Sala Altamira, 23 setembre / 5 novembre)

La fotògrafa i llicenciada en Belles Arts Alicia Lamarca (Benidorm, 1975) va exposar al MUA la mostra A través dels meus ulls, que va incloure les sèries fotogràfiques «A Berlín…», «Àlbum de família» i «Les parets parlen».

«A Berlín…» es plantejava com un diari personal en imatges de la vida d'una parella, Antonio i Michael, portadors del virus de la sida. El diari arreplegava els moments quotidians de les seues vides, i també els moments de reivindicació, de diversió i els espais que els envoltaven: la llar, la ciutat i l’entorn. L’objectiu de tot això era poder oferir a l'espectador una visió global de les seues vides. Segons l'autora, aquest projecte va náixer per contraposar-se a tots els reportatges que mostren la malaltia de la sida com a una malaltia terminal i sense esperança. Això ha provocat una por excessiva i injusta cap a qui n’està infectat.

En «Àlbum de família», Lamarca reflexionava: «No tots els embarassos que no es busquen són també no desitjats. Una separació no sempre fa infeliç un xiquet i no tots els homes es desentenen dels seus fills. Hi ha massa tòpics que són protagonistes quan parlem dels joves, dels solters i dels pares. Hi ha massa testimonis que espanten pares i fills davant d’aquestes noves situacions, que no signifiquen la fi, ni una vergonya, ni un càstig».

«Les parets parlen» era una sèrie fotogràfica que suggeria que totes les ciutats del món tenen una cosa en comú: les parets. Gràcies a aquestes les ciutats cobren vida, respiren i de vegades criden; indiquen llocs, suggereixen diversió, venen coses o murmuren pensaments. Les parets són espills que reflecteixen les ànimes de la gent, encara que ignoren la seua presència quan passegen pel costat.

Cartell de l'exposició "A través dels meus ulls"

Exposició de la sèrie fotogràfica "Àlbum de família"

 

- Marea Negra: Gabriel Corchero
(Sala Naias, 25 a 31 octubre)

Aquesta exposició es va plantejar com una experiència interactiva. Es construïa mitjançant una sèrie de poemes «interactivats» per paisatges sonors d’una gran bellesa acústica i un gran efecte estètic i visual que creaven les projeccions de vídeo, CD-ROM i Internet. El fort impacte audiovisual que creava l’espai estava atapeït d’un simbolisme que dibuixaven les llums i les ombres amb les quals l'artista evocava la incertesa arquitectònica que derivava de la dislocació sintàctica i del emmudiment sonor. En paraules del crític Isidro Moreno, Gabriel utilitza «sons, imatges, paraules, que es tornen sensibles i ens embullen interactivament en una marea lírica de reflexions. Les ones plenes de petroli són la superfície d'un fons encara més negre, una metàfora de la misèria humana que Corchero ens insta perquè la traspassem».

Obra Les ones inundades de petroli

 

- Col·lecció permanent MUA: Obra sobre paper
(Sala Sempere, 22 novembre 2005 / 22 novembre 2006)

Aquesta mostra va inaugurar un nou espai d’exposició de caràcter permanent al MUA. Parlem d'una sala que es va destinar a les col·leccions del Museu amb el propòsit de fer conèixer el seu patrimoni artístic. En uns casos s’han adquirit i d’altres han estat el fruit de les generoses donacions dels artistes que han exposat en aquest espai cultural universitari.

Vint obres componen aquesta primera mostra. El suport és el paper i s’estructuren a l’entorn de tres eixos que els artistes seleccionats marquen. El recorregut s'inicia amb obres de José Gutiérrez Solana, Joan Miró i Pablo Picasso, figures destacades de l'art que van jugar un paper fonamental en el primer terç del segle xx. Continua amb els treballs de Amadeo Gabino, Eduardo Chillida, Manuel H. Mompó, Francisco Farreras, Salvador Victoria, Eusebio Sempere i Agustín Ibarrola. Aquestos artistes, d'una mateixa generació, desenvolupen la seua carrera a partir de la segona meitat de segle xx, amb un llenguatge i uns mitjans d'expressió creativa molt personals. La col·lecció permet també que ens aproximem al panorama artístic valencià i alacantí de les últimes dècades, ja que hi ha representació d’un bon nombre d'artistes destacats que han dut a terme el seu treball durant aquests anys: Arcadi Blasco, José Díaz Azorín, Aurora Valero, Joan Castejón, Josep Ginestar, María Dolores Mulá, María Chana, Elvira Pizano, Aurelia Masanet i Eduardo Lastres.

Cartell de l'exposició

 
Sala Sempere de l'exposició Col·lecció permanent MUA: Obra sobre paper
 

 

- Projecto institucional Cienciatec’05
(22 novembre / 7 gener)

En el marc del projecte institucional Cienciatec 05, el MUA va acollir un conjunt de sis exposicions, activitats científiques, programes divulgatius dirigits als diferents nivells d'ensenyament, trobades entre empresaris i investigadors i una jornada de convivència, Diumenge Cultural, que en aquesta ocasió es va dedicar a la ciència i a la tecnologia i va tenir lloc el dia 18 de desembre.

· Cienciatec’05
(Sala 365)

A Cienciatec van participar 22 grups d'investigació vinculats a la facultat de Ciències i 11 de l'Escola Politècnica Superior d'Alacant. Es va concebre com a un homenatge a Einstein. Cienciatec va presentar diverses exposicions paral·leles. En la sala 365 es mostraven de forma necessàriament sintètica alguns exemples dels últims avanços en les diferents línies d'investigació que es duen a terme a la UA. En l'exposició estaven representades les àrees de Biotecnologia, Tecnologia Química, Materials, Tractament de Residus i Control, Automatització i Robòtica Industrial, Gestió Intel·ligent de la Informació i Tecnologia del Programari, Tecnologia Informàtica i Computació, Informàtica Industrial i Intel·ligència Artificial, Visió Robòtica, Construcció, Fitopatologia i Control Biològic, Geologia Marina i Petrologia Aplicada, Astrofísica Relativista, Visió i Color i Anàlisi Química.

Cartell de l'exposició Cienciatec'05

Sala de l'exposició
Altra secció de la Sala de l'exposició

 

· Microcòsmics. Diversos autors.
(Sala Sempere)

La galeria catalana Metrònom organitza aquesta exposició, que es va plantejar com un experiment: donar a una sèrie de creadors d'àmbits molt diferents l'oportunitat de reaccionar espontàniament davant la percepció d'objectes, que ells mateix triaven, a través d'un microscopi electrònic. En aquest grup, seleccionat per Joan Fontcuberta, hi havia músics, pintors, arquitectes, cineastes, fotògrafs, poetes, escultors, etc. Els participants van ser els següents: Barbara Held, Ivan Bercedo i Jorge Mestre, Carles Hac Mor i Ester Xargay, Isaki Lacuesta, Sylvie Bussières, Perejaume i el mateix Joan Fontcuberta. Davant d’aquest repte, cadascú va donar una resposta que es vinculava a preocupacions plàstiques i conceptuals pròpies.

Microcòsmics va exposar el resultat d'aquesta iniciativa, que tenia l’objectiu d’arreplegar la mirada de l'artista sobre la mirada de la ciència, i que aportava sens dubte una dimensió diferent de la percepció microscòpica. Al capdavall, l'exposició va plantejar la diversitat d'una sèrie d'universos expressius que tenien la possibilitat de dialogar amb les diferents nocions de realitat a una escala nanomètrica.

Invitació a l'exposició Microcòsmics

Percepció d'objecte a través d'un microscopi electrònic

Obres exposades en la Sala Sempere

 

· Promenade in nanoland: Victor Puntes
(Sala Sempere)

Aquesta exposició va mostrar una sèrie de fotografies de microscòpia electrònica de transmissió que es van obtindre durant els últims quatre anys en un projecte d'investigació de síntesi i caracterització de nanopartícules metàl·liques i dels seus acoblaments.
Si miràvem amb detall les imatges podíem apreciar una bellesa que s’insinuava: en l'esquelet del treball residia el record del món orgànic. I en les seues formes, l'essència del creixement. Podíem observar la manera amb què la natura construeix i autoacobla les seues rajoles, les seues unitats (àtoms, molècules i vidres), fins que obté entitats funcionals complexes, patrons repetits, la base de la música i de les matemàtiques, i potser també de la consciència. Ho fa com una exploració abstracta de la relació entre forma i funció.

Invitació a l'exposició Promenade in nanoland: Victor Puntes

Obres exposades en la Sala Sempere

Obres exposades en la Sala Sempere

 

· Artesanies digitals: PSJM. Pablo San José
(Sala Naias)

PSJM és un equip artístic format per Pablo San José (Mieres, 1969) i Cynthia Vera (Las Palmas, 1973) que opera des de Madrid. Fou seleccionat en el Certamen Espais Digitals organitzat pel MUA. PSJM es comporta com una marca comercial d'art avançat que planteja qüestions sobre l'obra d'art front al mercat, la comunicació amb el consumidor o la funció com a qualitat artística. Tot això ho du a terme fent ús dels recursos comunicatius del capitalisme espectacular, per a posar de rellevància les paradoxes que produeixen el seu caòtic desenvolupament.
Amb Artesanies digitals, PSJM va exposar al MUA una part de la seua producció, creada a partir del 2001. A més de la seua obra més emblemàtica, Nou!! Quadre amb sofà, l'exposició feia un breu repàs a la sèrie «Cool dripping», que el crític i comissari Miguel Cereceda entén com un conjunt de peces «en les quals la cèlebre taca automàtica i expressiva, característica de l'expressionisme abstracte, es digitalitza i reprodueix tècnicament a través del traçador o de la serigrafia industrial, i li lleva tots els seus elements calents, emotius i expressius. Això converteix la taca en un asèptic producte de disseny, en una espècie d'estampat, que es pot utilitzar en diferents tons sobre diferents superfícies. Però ací, sens dubte, la ironia no només arriba a les perversions de les tècniques productives, sinó també al diàleg amb la mateixa història de l'art, de la qual, de la seua aura, vol despullar-se irreverentment».

Invitació de l'exposició Artesanies digitals: PSJM

Sala Naias de l'exposició

 

· CosmÈtica: Alfred Porres
(Sala Naias)

És un artista seleccionat en el Certamen Espais Digitals organitzat pel MUA. Alfred Porres planteja en les seues peces una reflexió sobre com les societats econòmicament desenvolupades vehiculen la seua mediació simbòlica a través d'una noció d'espectacle que cancel·la definitivament la dialèctica entre ètica i estètica. L'espectacle desactiva en els esdeveniments qualsevol possibilitat de significat i situa l'espectador on només pot mirar i emocionar-se, però mai respondre críticament. Aquesta tendència desplaça l'experiència cap a un territori dòcil i lliure de controvèrsia. La fascinació pels canons de projecció i les pantalles de plasma s’assenta en la desaparició del tub catòdic i de l'enutjosa evidència que qualsevol imatge és construïda.
Identificar imatge i realitat de manera tan immediata comporta riscos: podem oblidar que la imatge no és la realitat, sinó una de les possibles representacions, que després de cada representació sempre hi ha algú que hi intervé, que les imatges es poden tocar, retocar, manipular, domesticar… Cosmètica proposa una reflexió sobre la manera de conviure amb les imatges i sobre la seua influència en la nostra comprensió del món.

Obra de l'exposició

Invitació de l'exposició CosmÈtica: Alfred Porres
Obra de l'exposició

 

· Ciència i tècnica en les col·leccions alicantines
(Sala Altamira)

En el context del projecte institucional Cienciatec 05, la sala Altamira va exposar algunes de les mostres del patrimoni científic de les col·leccions de la mateixa Universitat d'Alacant i del seminari diocesà San Miguel d'Oriola. Sota el rètol Ciència i tècnica en les col·leccions alacantines s'agrupaven tres mostres diferents. D’una banda una exposició d'alguns dels instruments científics de la col·lecció de la facultat de Ciències. D’altra, els primers hologrames fets a Espanya des del laboratori d'òptica del Centre d'Estudis d'Alacant l’any 1969, que es conserven com a una important mostra del patrimoni històric universitari. Per últim, una mostra de llibres científics coneguts que actualment es conserven a la biblioteca del seminari diocesà San Miguel d'Oriola. Aquesta selecció bibliogràfica, que incloïa obres dels segles xvi, xvii i xviii, permetia traspassar els límits d’allò que actualment es considera Ciència, amb volums sobre filosofia, arquitectura, geografia, mineria i metal·lúrgia, història natural i medicina o astrologia judiciària, més relacionada amb el món de les supersticions.

Invitació de l'exposició Ciència i tècnica en les col·leccions alicantines

Exposició d'alguns dels instruments científics de la col·lecció de la Facultat de Ciències

Holograma

 

- El llegat de Sharaku
(18 gener / 18 febrer)

Al voltant de l'exposició El llegat de Sharaku: art contemporani japonès, el MUA i el Centre d'Estudis Orientals de la UA van organitzar diverses activitats: exposicions de bonsais i manga japonès, el concert de koto (arpa japonesa) que va inaugurar la mostra a càrrec de Yoshie Sakai, un taller de cal·ligrafia impartit per Norika Itakura i diverses exhibicions d'arts marcials orientals.

· El llegat de Sharaku: Art contemporani japonès
(Sala Sempere)

L'exposició El llegat de Sharaku va reunir reproduccions de gravats històrics i obres originals contemporànies que interpretaven l'obra del mític gravador japonès Toshusai Sharaku, que va retratar a la fi del segle xviii actors del teatre kabuki, lluitadors de sumo i guerrers.
La mostra tenia tres parts: «Reproduccions de Sharaku», «Sharaku en l'art gràfic» i «Homenatge a Sharaku». La primera constava de 28 retrats de mig cos fets per l'institut Adachi de gravats en fusta. Eren fidels reproduccions de les més destacades obres històriques originals —en tenia 140— de Sharaku. «Sharaku en l'art gràfic» constava d’una selecció d'obres, cartells sobretot, extretes de l'exposició commemorativa del 200 aniversari de Sharaku. L'empresa periodística japonesa Mainichi promogué aquesta exposició el 1995, que reproduïa parts del rostre dels actors que es van retratar dos segles abans. En «Homenatge a Sharaku» s'incloïen 23 creacions de joves artistes japonesos contemporanis que reinterpretaven la tècnica i la figura del gran mestre.

Cartell de l'exposició "El llegat de Sharaku: Art contemporani japonès"

Retrat de Sharaku


· El Bonsai, una forma d'art. Col·lecció Juan Rafael Ortega
(Sala Altamira, 18 al 25 gener)

Els arbres són de la col·lecció particular de Juan Rafael Ortega. Aquesta selecció de més d'una vintena de bonsais fou una mostra d’una tècnica que pot considerar-se art. Com qualsevol art plàstica, pintura o escultura, el bonsai conté tots els elements estètics essencials de composició, equilibri, perspectiva, profunditat, textura, color, etc. L'analogia del bonsai amb la pintura en general i amb els paisatges en concret és molt encertada. Els objectius de la pintura de paisatges i del bonsai són els mateixos, i en tots dos casos es representa a una escala reduïda les coses que observem a la natura. En la pintura s'intenta reproduir en un petit tros de tela un vast panorama de molts quilòmetres d’extensió. D’aquesta manera, exactament, en el bonsai s'intenta crear un arbre en miniatura, inferior a un metre d’alçada (pensem que a la natura un arbre pot créixer fins als 30 metres o més). L'objectiu de molts bonsais és crear una escena amb plantes vives reals en tres dimensions.

· Manga japonès: Col·lecció Raúl Rodríguez
(Sala Altamira, 30 gener / 18 febrer)

Aquesta exposició va reunir exemplars de còmics japonesos, més coneguts com manga, procedents de la col·lecció particular de Raúl Rodríguez. L'exposició oferia una mostra representativa dels diferents tipus de manga, com els que publiquen editorials especialitzades en manga per a xiques (shoujo) o per a xics (shounen), o el manga pornogràfic (hentai), que representa una quarta part de les vendes totals... Sens dubte el manga ja no és un producte minoritari poc conegut fora de Japó, s'ha convertit en una part de la cultura de l'oci d'avui dia. Des d’Astroboy fins a Ghost in the Shell, el manga —i el seu vessant animat, més conegut com anime— han fet que les grans editorials i productores espanyoles canvien la política i tracten el còmic japonès com cal.
A l'exposició estaven presents mangakas de la importància de Katsuhiro Otomo, Akira Toriyama, Rumiko Takahashi, Masamune Shirow, Masakazu Katsura o Go Nagai, creadors de còmics de manga que formen part de les nostres vides com Akira, Dragonball, Ranma ½, Appleseed, Video Girl Ai, Mazinguer Z o Naruto.

Cartell de l'exposició "El Manga japonès"

Còmic japonès

 

· Plaers bàrbars: Silvia Sempere
(Sala 365, 7 febrer / 8 abril)

Aquesta exposició va plantejar la reflexió de l'artista Silvia Sempere (Alcoi, 1968), davant les enormes transformacions i alteracions del paisatge que se succeeixen sense límits davant els nostres ulls. Els eixos d'aquesta reflexió i la base del compromís social del seu treball són la urbanització agressiva (gens preocupada pel tema paisatgístic), la dissociació evident entre natura i arquitectura i la resposta de la mateixa natura. L'exposició estava plantejada com una abstracció del fet i no com una presentació documental d’aquest. Plàsticament es va emprar un llenguatge abstracte i sintètic, però que va aconseguir l'efecte comunicatiu del missatge, carregat de la sensibilitat personal de l'artista. Es plasmava aquesta idea a través de dues instal·lacions principals, una projecció de vídeo i un conjunt d'imatges fotogràfiques associades a aquestes instal·lacions.

Cartell de l'exposició "Plaers bàrbars"

Obra de l'exposició
Altra de les obres de l'exposició

 

· Panorama Censor: Miguel Soler
(Sala Naias, 7 febrer / 8 abril)

Les peces se seleccionaren al certamen Espais Digitals, organitzat pel MUA. Amb el títol Panorama censor, Miguel Soler (Sevilla, 1975) va presentar una sèrie d'obres que feien referència a l'instant d'inflexió que viu el món occidental des dels primers anys del segle xxi. Diu la crítica Sonia García-Rayo: «Una societat que bull per la calor sufocant i opiàcia de les cortines de fum més inversemblants mor en el fàstic d'aquesta veritat que mai arriba a pronunciar-se. Aquella cita que assegurava la mort de l'intermediari (matar al missatger) baixa el cap avergonyida i emprèn el camí de retorn cap a casa, amb sorpresa i confusió. Ara és el missatger, els mitjans d’informació, qui mata l'espectador d'avorriment... La mentida ompli ràpid l'estómac i cansa fins que algú diu «ja hi ha prou», sobretot quan és políticament correcta. La premsa mundial, amb el verí imprès en les seues pàgines de opereta, deixa un rastre que carrega en els dits i un pes difícil d'especificar en el cor. Els canals de televisió, de llenguatge laberíntic i les emissores de ràdio, que vomiten veus de sirena, són joguets caducs en mans de la classe política. La innocència, una vegada més, es manté del costat de l'espectador».

Cartell de l'exposició "Panorama censor"

Obra de l'exposició
Fotografies i video exposat

 

· NOvanity: Juan Gómez
(Sala Naias, 7 febrer / 8 abril)

L’artista seleccionat en el Certamen Espais Digitals organitzat pel MUA, Juan Gómez (Madrid, 1973), ens va presentar el seu projecte expositiu NOvanity. La proposta, creada amb la intenció de confrontar els valors col·lectius d'avui dia enfront del nostre jo personal, ens va arrossegar a un món mínim i suggestiu, on les sensacions visuals que percebíem ens portaven a esferes hipnòtiques, a territoris inspiradors. Alhora, vam comprovar com és de diferent la realitat que ens envolta i ens assetja, aquell territori complex i calculat, superficial i mediatitzat: la nostra societat. L’obra de Gómez creava espais d'aparença fràgil i racional, on hi havia la velocitat, el pas del temps, els valors socials, els «logotips mediàtics», el dibuix també com una ombra, com una petjada; també lleugeres estructures d'acer galvanitzat, papers cosits, esbiaixats, transparències arquitectòniques; espais buits, interiors desèrtics, societats translúcides. Eren intents senzills, abstractes, sense el propòsit de crear una projecció de la nostra realitat mediàtica, sinó recordar-la a través dels seus «logotips». Aquestes composicions mínimes ens traslladaven a la complexa arquitectura del jo personal, un poderós desconegut.

Cartell de l'exposició "NOvanity"

Obra de l'exposició
Emissió d'un video de l'exposició

 

· Trencar el silenci: Cencerros i tambors. Tomás Martínez López
(Sala Altamira, 28 febrer / 24 abril)

Tres van ser els viatges que el fotògraf Tomás Martínez López ens va proposar en aquesta exposició. Són tres punts diferents de la nostra geografia on es poden reviure tradicions ancestrals en què el soroll, entès no com un so molest sinó com un element de cohesió, és el protagonista. Són unes festes l'origen de les quals es perd en el temps i que es mantenen gràcies a la voluntat de tota una col·lectivitat. La tradició del zanpantzar, que se celebra a les poblacions de Ituren i Zubieta (Navarra), anuncia que és temps de carnestoltes. Els tambors de Calanda a la província de Terol trenquen el silenci cada Divendres Sant. El costum de tocar el tambor a la Setmana Santa també és ben tradicional a la localitat de Mula, a la província de Múrcia. Aquesta festa va sorgir com a protesta contra les autoritats i l'Església, i avui es complementa perfectament amb tots els actes religiosos.

Cartell de l'exposició "Trencar el silenci"

 

· Dones artistes. Col·lecció del MUA
(Sala Sempere, 7 març / 24 abril)

El MUA es va sumar a la celebració del Dia Internacional de la Dona Treballadora amb una exposició composta íntegrament per obres de dones. La mostra reunia un grup d'artistes contemporànies vinculades per la seua condició de dona i pel fet que les obres exposades formaven part de la col·lecció del Museu. No obstant això, pertanyien a generacions diferents, trobaven en el seu treball motivacions diferents i cadascuna va emprendre un camí de recerca que semblava allunyar-se dels de la resta. El resultat va ser una exposició que oferia a l'espectador un ventall de possibilitats variat. Les tècniques i materials emprats eren molt diversos, i també ho era el llenguatge, que anava des de l'abstracció fins a la figuració més narrativa.
Elena Aguilera, Montserrat Albert Sistachs, Lorena Amorós, María Chana, Mara Diaconu, M. Teresa Martín-Vivaldi, Aurelia Masanet, Padma von Mühlendahl, Ana Peters i Gertrudis Rivalta representaven el camp de la pintura mentre que Carmen Cutillas i Everlyn Nicodemus ho feien amb el collage. Materials com bronze, paper reciclat, benes, pell de taronja, canyes o filferros els empraven Sylvie Bussières, Dori Martín Lázaro, Asta Masyulite, Pilar Sala Vallejo i Elena Surdu Stanescu per plasmar les instal·lacions i escultures. D’altra banda, Margarita Andreu, Begoña Baeza, Silvia García Ponzoda, Patricia Gómez, Paloma Muñoz i Mayte Vieta desenvolupaven el seu discurs artístic a través de la fotografia.

Cartell de l'exposició "Dones artistes"

Obra de l'exposició

 

- Projecte institucional Seus: 10 anys de formació, docència i cultura
(Salas Sempere, 365 i Altamira, 15 maig / 23 juny)

El projecte institucional Seus: 10 anys de formació, docència i cultura, s'articulava al voltant d'una gran mostra que reunia el patrimoni històric, artístic i etnogràfic de les localitats on se situen les seus universitàries de la UA: Alacant, Oriola, Cocentaina, Benissa, Biar, Xixona, Villena, la Nucia i l'Havana (Cuba). Aquesta gran exposició, que va ocupar tres de les sales del MUA, commemorava els deu anys de creació de la primera seu universitària a Cocentaina i l'inici de la política d'extensió cultural duta a terme per la Universitat d'Alacant en alguns municipis de la província.

Gràcies al suport dels ajuntaments es va poder aconseguir reunir una mostra que va servir per a presentar una síntesi de les principals riqueses culturals de cadascuna de les poblacions representades. Hi havia taules, aiguades o escultures que no s’havien exposat fins aleshores d'Eusebio Sempere —provinents del Museu de l'Assegurada amb el suport de l'Ajuntament d'Alacant—; la Bíblia Sacra de Cocentaina, que es considera el còdex manuscrit més valuós que hi ha a la província o el conjunt de pintura del segle xvii d'aquesta població; una rèplica del Tresor de Villena; la carta de poblament de la Nucia; peces del Museu Diocesà d'Oriola, una esplèndida col·lecció patrimonial d'objectes de culte i pintures; el ric patrimoni etnogràfic i industrial vinculat al torró i al gelat de Xixona; la ceràmica típica, eines del camp i olis de Biar; les donacions dels cinc museus de Villena i les pintures que els alumnes de pràctiques de la UA van fer a l'Havana Vella, a Cuba.

Aquesta gran mostra incloïa també una exposició dedicada a difondre les activitats que desenvolupa el Secretariat de Cultura del Vicerectorat d'Extensió Universitària de la UA. Es va plantejar un recorregut per la programació cultural del paranimf en àmbits com la música i les arts escèniques, i també una enumeració dels cursos i tallers del secretariat de Cultura. Mitjançant panells explicatius i la pàgina web www.veu.ua.es els assistents podien consultar el treball de grups estables, com el de teatre universitari o de música (el quartet resident Almus, el Quinteto Akra Leuka, el Taller de Jazz, la Coral Universitària, i també la Banda i l'Orquestra Filharmònica de la UA, el Taller Coreogràfic de Dansa Moderna i el Taller de Cinema. L'exposició va acollir també la presència de centres com el d'Estudis Iberoamericans Mario Benedetti o el d'Estudis Orientals. A més, es van tractar qüestions com els programes de cooperació internacional, l'espai europeu d'educació superior, la Universitat Permanent o la incorporació de les tecnologies digitals en àmbits com la docència, l'educació i la formació permanent.

En la sala 365, la tasca de la Fundació Universitària d'Investigació Arqueològica L’Alcúdia d'Elx i els projectes culturals de l'Ajuntament de Sant Vicent del Raspeig completaven aquesta mostra sobre el treball d'extensió cultural de la UA.

En el context d'aquest projecte institucional va destacar la celebració, el 4 de juny, d'una jornada de portes obertes o Diumenge Cultural, en la qual es va convidar a tota la societat alacantina a participar en un ampli programa d'activitats culturals: concerts, exposicions, tallers infantils, etc.

Cartell de l'exposició "Seus: 10 anys de formació, docència i cultura"

Sala 365

Objectes exposats en la Sala 365

Sala Sempere

Sala Sempere

Sala Altamira

Obra exposada en la Sala Altamira

 

· Julius Shulman: Col·lecció fotogràfica del MUA
(Sala Sempere, 6 julioj / 1 setembre)

Aquesta exposició va reunir una selecció d'imatges del fotògraf americà Julius Shulman (Brooklyn, 1910), el treball del qual va ser decisiu per a introduir l'arquitectura moderna als Estats Units després de la Segona Guerra Mundial a través de les seues imatges d'edificis del sud de Califòrnia. A través de les seues fotografies, fetes per encàrrec de revistes especialitzades d'arquitectura i d’altres de tema més general, com Life o House and Garden, Shulman ens ofereix un retrat de la nova arquitectura racionalista i de l'estil de vida americà dels anys 40-60. L'estil de Shulman es troba en la intersecció de l'arquitectura clàssica, les imatges de publicitat moderna i l'abstracció contemporània.

· Collages en la Col·lecció del MUA
(Sala Altamira, 6 juliol / 1 setembre)

Aquesta exposició reunia una vintena d'obres de petit i gran format procedents dels fons del Museu universitari, elaborades a través de la superposició de diversos materials sobre llenç o paper.
Les peces que exposa la mostra daten del període entre els anys 1973 i 2000. Les obres reflectien la diversitat de llenguatges expressius presents en l'art contemporani actual. Els artistes d’aquesta exposició foren: Salvador Victoria de Rubielos de Mora (Terol, 1928 - Madrid, 1994), Everlyn Nicodemus de Kilimanjaro (Tanzània, 1954), Luis Moragón d’Elx (Alacant, 1956), Dis Berlin de Ciria (Soria, 1959), Nadal d’Alacant (1966) i Nacho Bolea de Zaragoza (1966).

· Joventuts Socialistes d'Espanya: 100 anys Protagonistes del Canvi
(Sala 365, 18 al 23 juliol)

La Fundació Tomás Meabe organitza aquesta revisió històrica per raó del Festival Mundial IUSY (Unió Internacional de Joventuts Socialistes) 2006, celebrat al campus de la Universitat d'Alacant del 18 al 23 de juliol. Aquesta exposició va plantejar un recorregut pels 100 anys (del 1906 al 2006) d'activitat de la Federació Nacional de Joventuts Socialistes d'Espanya a través de panells explicatius i documentació històrica.

 

 

 

Altres activitats

- Mesas redones Panorama de l'Art Contemporani 2
(18 i 19 octubre)

En el marc de les VII Trobades d'Art Contemporani (EAC), convocades per l'Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert (Diputació d'Alacant), es van organitzar en el MUA dues taules redones: el dimarts 18 d'octubre totes les galeries de la província d'Alacant van ser convidades a participar en el debat «L'art contemporani a les galeries d'Alacant»; el dimecres 19 d'octubre la taula redona «Cap a una possible dinamització de l'art» tingué com a convidats José Ramón Giner Mallol, Mara Mira Navarro, José Pérez Flores i José Luis Pérez Pont.

Participants en la Mesa Redona

 

- Xarrades sobre Magnum sees Piemonte
(24, 25 i 27 octubre)

Durant tres sessions, alumnes de 1r, 2r i 3r de l'Escola Oficial d'Idiomes (EOI) d'Alacant i de l'assignatura d'italià de la carrera de Traducció i Interpretació de la UA van tenir l'ocasió de fer una activitat didàctica en ocasió de l'exposició Magnum sees Piemonte. Aquesta activitat, desenvolupada en el MUA íntegrament en italià, va consistir en una visita guiada a la mostra, la projecció d'un vídeo amb els aspectes més excel·lents del Piemont i un treball posterior de descripció i interpretació d'una fotografia seleccionada per l'alumnat. Tot seguit comentaren oralment les sensacions que havien experimentat durant la visita. La professora Gabriella Bonella va organitzar aquesta activitat.

- Diumenge Cultural Cienciatec’05
(18 desembre)

El projecte institucional Cienciatec 05, que va commemorar l'any de la física, es va concebre com a una acció integral. L'objectiu era mostrar a la societat alacantina l'activitat científica i tecnològica que es du a terme al Campus. Aquest projecte va aglutinar una sèrie d'exposicions, activitats científiques i programes divulgatius dirigits a diferents nivells d'educació secundària, i una jornada de convivència, Diumenge Cultural, dedicada a la ciència i la tecnologia, que es dugué a terme el diumenge 18 de desembre de 2005.

Les activitats desenvolupades en el MUA per a aquesta jornada de portes obertes van consistir en exhibicions de robòtica, programes divulgatius sobre física i química dins el Pati de la Ciència i el taller dissenyat per l'Àrea Didàctica del MUA Disfressa't de Robot. En aquest darrer, més de 300 xiquets van tenir l'oportunitat d'elaborar la seua pròpia disfressa a partir de cartolines, bosses de plàstic, paper d'alumini, etc. Més de 2.000 persones van participar en la jornada de portes obertes.

Demostració d'assajos químics

Exhibició de robòtica

 

- Jornades Eusebio Sempere i el Centre de Càlcul: L'experiència del Seminari de Generació Automàtica de Formes Plàstiques, ca a una possible reedició
(19 i 20 desembre)

Aquestes jornades es van aproximar a l'experiència que va plantejar el seminari de Generació Automàtica de Formes Plàstiques del Centre de Càlcul de la Universitat Complutense de Madrid. Això va suposar un primer acostament de l'art a les noves tecnologies a Espanya, cosa que va canviar l'actitud escèptica dels artistes d’ací davant les possibilitats que oferien els nous suports tecnològics per a l'expressió artística.

Els objectius d'aquestes jornades van ser, d'una banda, traure a la llum la importància d'Eusebio Sempere més enllà de la seua obra artística i reflexionar sobre el context sociocultural en la dècada dels setanta a Espanya. Hi participaren una sèrie d'artistes i tecnòlegs en un seminari que va pretendre cercar les bases matemàtiques de l'art. D'altra banda, s’analitzaren els aspectes que van implicar l’èxit en les diferents convocatòries i que determinaren el final de l'experiència. Finalment, es va suggerir intentar actualitzar la proposta, és a dir, reflexionar sobre la possibilitat de posar en funcionament seminaris que estigueren animats pel mateix esperit de la primera convocatòria.

En les jornades van participar Florentino Briones Martínez, Enrique Castaños Alés, Tomás García Asensio, Ernesto García Camarero, Javier Codesal, Daniel García Andújar, Juan Manuel García Chamizo i Roc Parés.

Cartell de les Jornades "Eusebio Sempere i el Centre de Càlcul"

Participants en les Jornades

 

- Mesa redona Dones artistes: creació i mercat
(7 març)`

En aquesta taula redona es va plantejar anar més enllà de la reivindicació del paper de la dona com a creadora d'art, és a dir, entrar a debatre l'existència d'una determinada estètica o sensibilitat artística del món femení. El propòsit era plantejar un fòrum de reflexió al voltant de la presència de les dones en el panorama artístic actual i sobretot analitzar els reptes que comporta la creació femenina. D'una banda, des del punt de vista del procés creatiu, i d’altra considerant la presència de les dones en els circuits artístics, tant els que van destinats a l'exhibició com els que es destinen a la comercialització. Les participants en aquesta taula van ser: Juana María Balsalobre García, directora del departament d'Art i Comunicació Visual Eusebio Sempere de l'Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert, Begoña Martínez Deltell, directora de la galeria Aural d'Alacant, Silvia Sempere Ripoll, docent i artista, i Remedios Navarro Mondéjar, tècnica del MUA, que va actuar com moderadora.

- Dia Internacional dels museus
(18 maig)

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional del Museu, el MUA va organitzar una sèrie d'activitats que tractaven el lema d'enguany: «El Museu i els joves». Les activitats van tenir lloc la setmana del 15 al 19 de maig.

La intenció del Consell Internacional de Museus (ICOM) amb aquesta convocatòria era sensibilitzar el públic sobre la contribució que fan els joves a la definició i pràctiques dels museus actuals. També es va revisar el paper dels museus com a institucions que configuren la societat del futur mitjançant la interacció amb els joves.

La voluntat del MUA per a aquesta ocasió va ser convertir el museu en un espai de comunicació i de diàleg on els joves trobaren un lloc per a expressar-se a través de la reflexió sobre ells mateixos i sobre el món que els envolta.

L'activitat El Museu en les teues Mans… anava dirigida al públic en general i va consistir en l'elaboració d'una creació col·lectiva. En els voltants de la sala 365 del MUA es va col·locar un paper continu de gran extensió que va oferir als visitants del Museu la possibilitat de plasmar, a través de diferents mitjans d'expressió, qüestions relatives a la pròpia identitat, la visió que tenien del seu entorn i els vincles que els unien al Museu. Amb el mateix títol es dissenya un taller que anava dirigit a alumnes de 1r de batxillerat artístic. L'activitat, que consistia en una presentació de Power Point i a fer un mural col·lectiu, anava orientada a plantejar el grau de compromís del Museu amb la seua rodalia, la capacitat de l'art per a reflectir la seua època i les eines plàstiques per a expressar els vincles entre art i societat.

El taller Imagina el teu Museu anava dirigit a alumnes del 2n cicle de primària (3r i 4r curs). L'activitat va consistir a crear d'una obra col·lectiva en la sala polivalent del MUA. La classe es dividia en tres grups. Es van fer tres murals de gran format que tractaven els aspectes fonamentals del museu: l'edifici i el seu entorn, les col·leccions i les activitats museístiques.

Cartell del Dia internacional dels museus "El MUA i els joves"

Activitat "El museu en les teues mans..."

Activitat del Taller "Imagina el teu museu"

 

- Diumenge Cultural Seus
(4 juny)

En el context del projecte institucional Seus: 10 anys de Formació, Docència i Cultura, que tenia l'objectiu de mostrar la riquesa patrimonial dels municipis amb seu universitària, el Museu de la Universitat d'Alacant va col·laborar en l'organització d'un dia de portes obertes en què es van organitzar tallers infantils, concerts de bandes de música, activitats d'animació, etc. Es calcula que la participació va superar les 5.000 persones.

El MUA va dissenyar dos tallers, un de dibuix, amb el lema Seus i patrimoni, que convidava el públic infantil i adolescent a crear un gran mural sobre la riquesa històrica i artística, industrial i mediambiental dels seus municipis. L’altre, de Moros i Cristians, va consistir a elaborar vestits representatius d'una de les nostres festes més antigues i reconegudes. Van participar en aquestes activitats al voltant de 600 xiquets.

Concert de bandes de música

Activitat d'animació
Activitats d'animació
taller infantil

 

- Concurs artístic Seus de la UA, municipis i patrimoni

En el marc del projecte institucional Seus: 10 anys de Formació, Docència i Cultura, el Museu de la Universitat d'Alacant va organitzar el concurs Seus de la UA, Municipis i Patrimoni. Ací van poder concórrer, de forma individual o col·lectiva alumnes d'educació especial, infantil, primària, secundària i batxillerat de centres d'ensenyament de les següents localitats: Alacant, Benissa, Biar, Cocentaina, Xixona, la Nucia, Oriola, Sant Vicent del Raspeig i Villena.

La temàtica dels treballs presentats havia d'estar inspirada en les tradicions, festes, patrimoni històric i artístic o mediambiental de les seues localitats. Les obres que podien presentar-se eren de qualsevol tècnica artística: dibuix, pintura, gravat, escultura, collage, fotografia i vídeo (digital o analògic), animació per ordinador, etc.

El guanyador en la categoria de la millor obra col·lectiva va ser el CP CAUS Centre de Recepció de Menors d'Alacant amb la maqueta La faç de Santa Maria, que va rebre com a premi un ordinador portàtil i un projector de vídeo. En aquesta mateixa categoria el col·legi APADIS de Villena va rebre un accèssit pel fotomuntatge Les fites més importants en la vida de Ruperto Chapí. El premi va ser una càmera de vídeo. En la categoria individual va rebre un accèssit, amb una càmera de fotos digital com a premi, l'alumna Inés Ríos Carnero amb l'obra Construcció en la costa. La resta dels premis van quedar deserts. El lliurament va tenir lloc el dissabte 17 de juny en l'auditori del MUA.

- II Curs d'especialista en Museologia en Art Contemporani
(octubre 2005 / juny 2006)

La segona convocatòria d'aquest curs va comptar amb la presència de nombrosos especialistes en museologia i museografia, i de professionals vinculats a la difusió i exhibició de l'art contemporani.

El curs es dividia en tres blocs: 1. La teoria: concepte i evolució de museu. Les col·leccions. Documentació. Arquitectura i espais museístics. Conservació i restauració. 2. La difusió: educació i acció cultural. Màrqueting. Comunicació. Els museus i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). 3. L'exhibició de l'art contemporani. L'exposició. Exposicions permanents, temporals, itinerants. Administració i gestió.

Cartell de "Museologia en Art Contemporani"

 

- Exposicions en les seus universitàries de la UA
(novembre 05 a juliol 06)

· Raúl Ortega. Xiapas. L'indigenisme en marxa

En aquesta exposició la fotografia va servir com a eina antropològica per a mostrar la realitat d'una zona singular com és l'estat de Chiapas, al sud de Mèxic. Aquest estat té una important població indígena que durant molts anys s'ha vist privada de la riquesa que genera el territori que habiten. Han mantingut la seua idiosincràsia malgrat el procés d‘aculturació que han patit. Des de fa temps la seua insurrecció —seguida pel moviment llibertari— ha traspassat les fronteres d’aquell país gràcies a Internet, i són un símbol dels moviments antiglobalizació.

Sala d’exposicions municipal de Santa Pola (4 novembre / 4 desembre)

· Mirades. Fotografia i concepte

Vénen de distints ámbits i concepcions artístiques. Els creadors presents en aquesta mostra fan ús de les possibilitats de comunicació que la representació de les imatges els permet per a materialitzar les seues propostes. En una societat cada vegada més mediatitzada per la representació de les realitats, les percepcions d’aquesta semblen en ocasions més fàcilment comprensibles per a l'espectador que les pròpies realitats. Els artistes que componien la mostra foren: Silvia G. Ponzoda, Jesús Zuazo, Josh Müller, Rafael Navarro, Isidro Blasco, Margarita Andreu, Santos Montes, Walter Martin i Paloma Muñoz.

Seu Benissa (3 - 28 octubre)

Invitació a la mostra "Mirades. Fotografia i concepte"

 

· Lum sota el Mediterrani

Parlem d’una exposició de fotografia de biologia marina realitzada per Ángel M. Fitor que té com a comissari, a banda de l’autor, el cap de la unitat de Biologia Marina de la facultat de Ciències de la Universitat d'Alacant Alfonso A. Ramos. La exposició mostrava una selecció de fotografies de diferents espècies marines de la costa mediterrània, que inclou paisatges i formes de vida insòlites, captades gràcies a la macrofotografia.

Centre d'Investigació Marina de Santa Pola [CIMAR] (21 octubre 05 / 31 setembre 06)

· Eusebio Sempere

Aquesta exposició plantejava una acurada selecció de l'obra gràfica d'Eusebio Sempere en què es reflectia l’evolució de la seua producció artística. Es componia d’alguns dels seus primers treballs realitzats a l'Escola de Belles Arts de València als anys quaranta —en què ja es notava la mestria de la seua tècnica—. També es van exposar els seus treballs amb ordinador realitzats amb el Centre de Cálculo de la Universitat Complutense de Madrid, serigrafies pertanyents a diverses carpetes o sèries soltes, aiguades de la sèrie Banc Comercial Español i litografies.

Seu Biar (25 novembre /19 desembre)
Seu La Nucía (5 juliol /1 agost)

Cartell de l'exposició de Sempere a Biar

Cartell de l'exposició de Sempere a La Nucia

 

· Contra la violència de gènere

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional contra la Violència cap a la Dona, el MUA i el Centre d'Estudis sobre la Dona van organitzar quatre exposicions de cartells que tenien com a origen les Jornades de Disseny Gràfic MOTIVA 2004, i tenien com a creadors gent del Departament de Disseny Gràfic de l'Escola d'Art d'Oviedo. Aquests cartells se centraven en un tema de gran significació social com és la denúncia de la violència de gènere.

Sala Aifos (25 novembre /4 desembre)
Seu Benissa (25 novembre /4 desembre)
Seu Villena (25 novembre /4 desembre)
Crevillent (25 novembre /4 desembre)

Cartell de l'exposició "Contra la violència de gènere"

 

· 1974-1982. La transició a la democràcia a Alacant

L'Arxiu de la Democràcia i el MUA, ambdós pertanyents al vicerectorat d'Extensió Universitària de la UA, i el Cub Información van organitzar aquesta exposició, que va pretendre contribuir a un coneixement directe dels eixos centrals de la transició a la província d'Alacant des dels últims anys de la dictadura fins a la democràcia. A més, a través del caràcter itinerant de l'exposició per tota la província, es pretén donar a conèixer la labor de l'Arxiu de la Democràcia com un projecte de la Universitat d'Alacant obert a la col·laboració de tots.

Club Informació, Alacant (10 març /23 abril)
Seu Cocentaina (9 - 25 juny)
Seu Villena (4 - 14 juliol)

Cartell de l'exposició 1974-1982. La transició a la democràcia a Alacant

Sala de l'exposició

Sala de l'exposició
Sala de l'exposició

 

· Cervantes i El Quixot

Aquesta exposició reunia panells, vídeos, obres bibliogràfiques i artístiques al voltant de tres eixos principals: 1. El Quixot imaginat pels pintors del segle xix i xx, 2. Anàlisi de la societat, economia i cultura alacantina en temps de Cervantes, 2. Tasca bibliogràfica i documental de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Seu Cocentaina (13 - 26 gener)
Seu Onil (3 - 9 febrer)
Seu Villena (22 febrer / 5 març)
Seu Benissa (10 març / 8 abril)  
Seu La Nucía (12 maig / 5 juny)

Cartell de l'exposició "Cervantes i El Quixot" en La Nucia

Cartell de l'exposició "Cervantes i El Quixot" a la Seu de Concentaina

 

· De les bombes a l'exili. Els últims mesos de la Guerra Civil a la Comunitat Valenciana 1939

En el marc del curs de la Universitat d'Estiu La Guerra Civil Espanyola en l'Europa d’entre Guerres, dut a terme a la Seu de la Marina a Benissa, es va organitzar aquesta exposició. Aquesta mostra exposa material gràfic cedit pel centre d'Estudis i Investigacions Comarcarls Alfons el Vell de Gandia. Les imatges mostren els últims mesos de la contesa espanyola.

Seu Benissa (17 - 28 juliol)

 

 

 

Àrea didàctica MUA

- Visites guiades a les exposicions del museu
(octubre 2005 / juliol 2006)

Durant el curs 2005/2006 s'han dut a terme més de 20 exposicions temporals en les quatre sales del Museu. 18.562 alumnes d'educació infantil, primària, secundària i batxillerat, a més de grups d'adults inclosos en diferents programes de visites han vingut a veure-les.

La principal tasca de l'Àrea Didàctica és adaptar l'explicació de les exposicions als diferents nivells de formació dels grups que ens visiten. En els recorreguts didàctics pels diferents espais del Museu i en les exposicions temporals programades vam estimular les aportacions subjectives que l'obra artística suggereix al visitant i vam incidir en les múltiples lectures que aporten les peces. Es tractava d’afavorir la discussió raonada entre els integrants del grup i de contribuir a crear un clima de tolerància i respecte cap a l'art.

L'objectiu que es plantegen les visites guiades del Museu és propiciar una aproximació emotiva a l'objecte artístic que ens faça arribar a comprendre les motivacions i els processos creatius de l'art de tots els temps. Es pretén, per damunt de tot, fer accessibles al visitant els diferents tipus de llenguatges artístics, fer que l'espectador conceba el museu com un centre d'aprenentatge, gaudi i experimentació. Es fomenta la identificació del visitant amb l'art contemporani —que ocupa una bona part de la programació del MUA—. S’incideix en com reflecteixen les preocupacions uns artistes que bolquen en les seues obres experiències vitals, socials i culturals comunes a tots.

Les exposicions ens ofereixen una excel·lent oportunitat per a ensenyar l'alumne a gaudir de l'art, facilitant-li el despertar sensorial que produeix la contemplació de les obres i aportant les claus per a comprendre els missatges que l'artista proposa a través de les seues peces.

Visita al museu

Visita de xiquets al museu

 

- Taller permanent L'Artista davant l'Espill
(19 octubre 2005 / 31 maig 2006)

Els tallers didàctics del MUA propicien situacions en les quals els participants gaudeixen i són ells mateixos protagonistes actius. És la pròpia activitat la que els aproxima a descobrir la manera de pensar i de treballar dels artistes actuals. Els tallers, que es dissenyen cada any segons una temàtica diferent, es plantegen sempre com aventures que fan que els xiquets i joves gaudisquen, comprenguen i valoren creacions artístiques tant clàssiques com contemporànies.

El taller L'artista davant l'Espill va plantejar un recorregut per més de 3.000 anys d'història de l'art. A partir de retrats de personatges de diferents àmbits, tant reis, nobles i burgesos com els propis artistes, es va facilitar l'aproximació a un gènere considerat de gran rellevància des de l'antiguitat. Durant segles, el retrat ha estat l'espill en el qual s'ha plasmat el poder, la classe social, l'espiritualitat o la personalitat de qui era retratat. Des de l'època egípcia fins a la creació artística contemporània, la tradició del gènere del retrat ha reflectit les maneres de vida i els valors culturals, ideològics, religiosos i polítics de cada època. A partir del segle xx manifesta una gran llibertat creadora.

El nostre propòsit va ser oferir als alumnes les eines apropiades per a analitzar i experimentar la creació artística, que valoraren l'obra d'art com un testimoni o document de la història. A més, es va facilitar la comprensió de l'art com a vehicle d'expressió i comunicació, a través del qual és possible donar forma visual a sensacions, sentiments i emocions.

El taller s'iniciava amb una projecció d’imatges en PowerPoint que introduïa els alumnes en els diferents corrents artístiques que han treballat el tema del retrat, com també l'emotivitat dels colors, l'expressivitat de les línies, etc. Els temes analitzats en aquesta introducció a l’art foren:

· La imatge del poder a Egipte
· Roma, l'emperador i el poble
· Reis medievals
· El retrat dels donants en el gòtic
· Les taules flamenques: el retrat de la burgesia
· Artistes i mecenes del renaixement italià
· Les corts europees en el barroc
· Goya i el retrat psicològic
· El retrat costumista al el segle XIX
· El rostre de les avantguardes
· La fotografia i el retrat
· Rostres d'artista
· La silueta de l'alumne, la recerca del retrat interior

En el treball creatiu de taller cada alumne va elaborar la seua silueta a mida natural. Per a això podien fer ús de tècniques de dibuix, pintura i collage. La finalitat de l'activitat era la creació d'un autoretrat on es plasmaren estats d’ànim, la personalitat, els somnis, els ideals, etc.

Els tallers van tenir lloc en la sala polivalent del MUA, els dimecres en horari de matí i vesprada. Es van realitzar 50 sessions de taller amb alumnes de 3r de primària a 2n de batxillerat de 42 centres de tota la província d'Alacant.

Ús de tècniques de dibuix, pintura i collage

elaboració d'una silueta a grandària natural

 

- Visites dinamitzades a les exposicions VII EAC i Magnum sees Piemonte
(setembre / novembre 2005)

Amb la intenció de fer més dinàmica i participativa la visita guiada a l'exposició VII EAC: Trobades d'Art Contemporani, organitzada per l'Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert de la Diputació d'Alacant i el MUA, així com la visita a l'exposició Magnum sees Piemonte, que reunia un conjunt de fotografies sobre la regió italiana del Piemont vista a través de la mirada d'onze fotògrafs de l'agència Magnum, es van dissenyar uns quaderns didàctics dirigits a alumnes d'educació secundària i batxillerat. En aquests es treballava amb les preferències personals de cada alumne. Se'ls demanava que triaren l'obra que més els agradava i dibuixaren les seues línies bàsiques, que contaren les sensacions que els produïa, que explicaren l'obra o inventaren una història. A més se'ls demanava que triaren l'obra que menys els agradava i argumentaren per què. L'objectiu era conèixer els aspectes més emotius que intervenen en la percepció de l'art.

Fullet de les exposicions VII EAC i Magnum sees Piemonte

Visita guiada a l'exposició VII EAC

 

- Tallers didáctics al voltant de la col·lecció del MUA: Obra sobre paper
(novembre 2005 / juny 2006)

Els tallers dissenyats a l’entorn de la col·lecció permanent del Museu (les peces del qual es renoven cada any) permetien fer més comprensible i activar la visita a l'exposició, constituïda per una selecció d'obres sobre paper d'artistes espanyols contemporanis.

Per a 1r i 2n cicle d'educació primària es va dissenyar un taller que incloïa una breu explicació, a partir de les peces exposades, sobre les tècniques artístiques emprades, el concepte de figuració i abstracció, les particularitats de cada llenguatge expressiu (pintura, música, poesia, etc.) i la capacitat dels colors per a transmetre emocions i sentiments. Com que hi havia dues peces inspirades en poemes (de Joan Miró i María Dolores Mulá), l'activitat del taller va consistir a recitar el poema de Federico García Lorca «Verde que te quiero verde» perquè els xiquets donaren forma visual als versos.

El taller que anava dirigit a 3r cicle de primària va consistir en una visita a l'exposició —adequant les explicacions al nivell educatiu del grup— i el dibuix de l'obra que més els havia agradat. En el full didàctic podien modificar l'obra per a fer una interpretació personal i havien de raonar per què havien triat això. De vegades, quan el grup podia disposar de més temps, es plantejaven les dues opcions: el poema i la seua obra preferida.

Al voltant de la col·lecció permanent també es va realitzar una adaptació d'aquest taller dirigida a alumnes de 1r de l’ESO. Se'ls va plantejar que triaren una obra que els agradara i una altra que no, i que explicaren per què. El nostre objectiu era fomentar la reflexió sobre el fet artístic i estimular el pensament crític.

Xiquets dibuixant en el taller dirigit a alumnes de 1r d'ESO

Dibuix realitzat per una alumna de 1r d'ESO

 

- Diumenge Cultural Cienciatec’05
(18 desembre)

Les activitats desenvolupades en el MUA per a aquesta jornada de portes obertes van consistir en exhibicions de robòtica, programes divulgatius sobre física i química dins el Pati de la Ciència, i el taller dissenyat per l'Àrea Didàctica del MUA Disfressa't de Robot, a través del qual més de 300 xiquets van tenir l'oportunitat d'elaborar la seua disfressa a partir de cartolines, bosses de plàstic, paper d'alumini, etc.

Activitat: elaboració dels disfresses

Xiquet disfressat de robot

 

- Tallers realitzats a les seus universitàries
(Cocentaina, 19 i 20 gener 2006 / Benissa, 24 març 2006)

Una acurada selecció de panells i peces procedents de l’exposición ‘El Quixot’ i Cervantes, organitzada pel MUA el maig de 2005 per raó de la celebració del IV Centenari de la publicació del Quixot, va estar exposada en diverses seus universitàries de la província d'Alacant. L’exposició en les seus de Cocentaina i Benissa anava acompanyada de tallers infantils per a alumnes d’educació primària.

Al Palau Comtal de Cocentaina, Seu de la UA, es va realitzar el 19 de gener de 2006 un taller de punts de lectura sobre el Quixot amb alumnes de 4t d’educació primària dels col·legis San Juan Bosco i Real Blanc. El taller va consistira dibuixar per una cara una escena d’El Quixot i per l'altra escriure amb ploma frases i refranys del llibre de Cervantes. El 20 de gener de 2006, alumnes de 3r i 5è de primària dels col·legis San Juan Bosco, Real Blanc i San Francisco de Asís van participar en el taller de disfresses Cavallers Errants, en què havien de fer amb cartolina peces d'una armadura (el pitral, els guantellets o el bací del Quixot). En aquestes activitats van participar 250 alumnes.

En la Seu de la Marina Alta a Benissa es va fer el 24 de març el taller de punts de lectura amb alumnes de 4t de primària dels col·legis Manuel Bru i Pare Melchor. En aquesta activitat van participar 90 alumnes.

Taller de disfresses “ cavallers errants”

Taller de marcapàgines amb alumnes de 4t de primària

 

- Diumenge Cultural Seus
(4 juny 2006)

El MUA va dissenyar per a aquesta jornada de portes obertes dos tallers, un de dibuix amb el lema Seus i Patrimoni que convidava el públic infantil i adolescent a crear un gran mural col·lectiu sobre la riquesa històrica, artística, industrial i mediambiental dels seus municipis. L’altre, de Moros i Cristians, va consistir a elaborar vestits representatius d'una de les nostres festes més antigues i reconegudes. Van participar en aquestes activitats 600 xiquets.

Mural realitzat per xiquets i adolescents en el taller de dibuix
Elaboració de vestits en el taller de Moros i Cristians per a xiquets i adolescents
Vestit del taller de Moros i Cristians
Realització de dibuixs en el Mural del taller de dibuix

 

- Taller Eusebio Sempere i la geometria
(19 i 20 juny 2006)

Amb motiu de la visita del CP Eusebio Sempere a l'exposició de les peces de Sempere, propietat de l'Ajuntament d'Alacant —i incloses en l'exposició Seus: 10 anys de formació docència i cultura—, es va organitzar un taller sobre l'artista dirigit a alumnes d'educació infantil i primària. L'activitat va consistir en la projecció del vídeo sobre la vida i l'obra de Sempere (editat per la Diputació d'Alacant) i el treball en sala sobre les obres de l'artista alacantí. Amb els alumnes més menuts es va treballar amb el concepte de geometria. Als de 2n i 3r cicle de primària se'ls demanava que treballaren inspirant-se en les línies i colors de Sempere per fer un treball personal de reinterpretació.

Treball inspirat en les línies i colors de Sempere

Treball inspirat en les línies i colors de Sempere

 

- VI Concurs de Tallers Didàctics MUA
(17 juny 2006)

Totes les obres elaborades en el taller L'Artista davant l'Espill van participar en el VI Concurs de Tallers Didàctics del MUA. El lliurament de premis i la exposició dels treballs seleccionats es va realitzar el dissabte 17 de juny de 2006. En aquesta edició van participar 1.300 alumnes aproximadament, entre els 8 i els 18 anys d’edat. Van assistir al taller 42 centres de tota la província d'Alacant.

Va ser realment difícil seleccionar entre els més de 260 treballs exposats, ja que tots van ser fruit d’un treball sincer de recerca del retrat interior, del autoretrat psicològic. En la nostra elecció valorem més la capacitat expressiva que la tècnica, la voluntat de comunicar emocions, sensacions i sentiments que la perfecció del dibuix. Aquesta selecció ens va acostar a una generació de xiquets i joves que ens van contar, amb una gran tendresa i ingenuïtat, però també d'una forma angoixada i carregada de tristesa, les seues preocupacions, anhels i frustracions.

Els trobem identificats amb un mòbil o una pilota de futbol, amb un àngel o un dimoni, però també amb un vidre transparent o un poal del fem, lligats o com si foren titelles. Els trobem amb actitud de festa desenfrenada i massa preocupats pels diners i les marques, però també disposats a canviar el món, encara que açò produïsca una certa impotència. Però els trobem, sobretot, amb moltes ganes d'afirmar la pròpia personalitat i de trobar un buit en aquesta difícil societat que tendeix a unificar-nos.

A banda del material, ens quedem amb aquells xiquets que van bussejar en els seus sentiments i van ser capaços d'agrair als seus pares tot allò que són i seran, d'enviar-se en una carta a una àvia que ja no està ací o d'aprofundir, només amb uns traços, en el seu costat més fosc. Una de les participants va escriure en l'interior de la seua silueta «pintar em fa controlar els meus impulsos i em tranquil·litza». Aquesta frase resumeix l'essència del nostre treball, és a dir, entendre l'art com un vehicle d’expressió i de comunicació, com teràpia i via d’escapament, com una forma de coneixement de nosaltres mateix i del nostre entorn.

Fullet del VI Concurs de Tallers Didàctics MUA en castellà

Fullet del VI Concurs de Tallers Didàctics MUA en valencià

Lliurament de premis del VI Concurs de Tallers Didàctics MUA
Exposició dels treballs seleccionats en aquest concurs

 

- Programa La CAM et duu al MUA
(octubre 2005 – juny 2006)

Gràcies a la inestimable col·laboració de l'Obra Social de la CAM, mitjançant el programa La CAM et Duu al MUA, durant el curs 2005/2006 3.516 alumnes de centres escolars d'educació infantil, primària, secundària i batxillerat de tota la província d'Alacant han participat de forma totalment gratuïta en les propostes educatives del MUA, bé en sessions de taller o a través de visites guiades a les exposicions programades pel Museu universitari.

 

· Estadística d'assistència: visites i tallers

El total de visitants que van participar en tallers didàctics o visites guiades durant el curs acadèmic 2005/2006 es relaciona a continuació:

Octubre
713
Novembre
872
Desembre
1.191
Gener
2.507
Febrer
4.117
Març
3.335
Abril
934
Maig
763
Juny
4.013
Juliol
117
Total
18.562

 

Total d'assistència al MUA, curs 05/06:

Setembre
350
Octubre
1.763
Novembre
2.122
Desembre
1.616
Gener
4.532
Febrer
6.717
Març
4.010
Abril
1.184
Maig
1.413
Juny
4.588
Juliol
492
Total
28.787