Logotipo de la Universidad de Alicante foto de capçalera
mover menú hacia arriba mover menú hacia abajo
 

Contenido de la página

PARANIMF. ARTS ESCÈNIQUES

 

Cartell del primer quadrimestre de  les activitats en el Paranimf de la UA
Cartell del segon quadrimestre de  les activitats en el Paranimf de la UA

 

El programa Paranimf d'Arts Escèniques va reunir 44 actuacions. El Vicerectorat d'Extensió Universitària va realitzar, juntament amb el Consell d'Alumnes de la UA, una sèrie de concerts per a celebrar el 20 Aniversari de l'organització estudiantil com els recitals de Lluís Llach, Jorge Drexler i Versos Prestados. En relació amb el nombre d'assistents, es van efectuar 24 actuacions de música i dansa i 19 de teatre. També es va realitzar en el marc d'aquest programa una projecció cinematogràfica. El nombre total d'assistents va ser 14.483.



· Teatre

- Electra, de Sòfocles. Teatre Universitari Clàssic UA (18 octubre)

Més de 700 alumnes de centres de secundària de Sant Vicent del Raspeig, Oriola, Novelda, Banyeres de Mariola, Alacant, Elx, Benidorm, Almoradí i Dolores van assistir a la representació d’Electra, la tragèdia de Sòfocles, que es va escenificar al paranimf, a càrrec del Teatre Universitari Clàssic. L'obra, dirigida per Andrés Vinaches, va obrir la programació d'arts escèniques i va inaugurar les sessions matinals.

Escena de l'obra "Electra" de Sòfocles

 

- El mètode Grönholm, de Jordi Galcerán (7 novembre)

Quatre candidats es presenten a la fase final d'unes proves de selecció organitzades per una multinacional, amb el propòsit de triar un alt càrrec executiu. Fins on estan disposats a arribar per a aconseguir la plaça? Quins són els límits morals de les seues respectives actuacions? Aquestes qüestions són l'argument central d’El mètode Grönholm, una obra original del premiat autor teatral Jordi Galcerán, dirigida per Sergi Belbel, que es va representar al paranimf.

Escena de l'obra "El mètode Grönholm" de Jordi Galcerán

 

- Els viatgers de l’absenta, de Manuel Molins. Teatre de Ponent (10 novembre)

En el marc del I Simpòsium Internacional d'Arts Escèniques: el Teatre de Manuel Molins, es va representar Els viatgers de l'absenta. Aquesta obra narra la real i tortuosa relació de dos dels poetes simbolistes francesos més importants del segle XIX: Paul Verlaine i Arthur Rimbaud. L'obra es va escenificar dins de la Mostra de Teatre Espanyol d'Autors Contemporanis.

Escena de l'obra "Els viatgers de l’absenta" de Manuel Molins

 

- La revelació. Leo Bassi (14 novembre)

El comediant Leo Bassi va presentar l'obra La Revelación, en la qual critica els fonamentalismes religiosos i reivindica el laïcisme, a través d'una sàtira que comença amb un hipotètic viatge de Benet XVI a Espanya, durant el qual el Pontífex demana disculpes pels errors de l'Església comesos en el passat.

El comediant Leo Bassi en una escena de l'obra "La revelació"

 

- Construyendo a Verónica. Bramant Teatre (15 novembre)

Construyendo a Verónica és un projecte de la companyia valenciana Bramant Teatre, sobre una idea de Jerónimo Cornelles, nascut amb el propòsit de ser un espectacle original: des de l'espai de representació fins a l'estructura, composta per dues peces escenificades simultàniament però de manera independent. L'obra tracta de reconstruir, a través de sis monòlegs, la vida d'una dona morta que és trobada en una platja. L'obra es va escenificar dins de la Mostra de Teatre Espanyol d'Autors Contemporanis.

Cartell de l'obra "Constuyendo a Verónica"

 

- Fuera, fora, dehors… (18 novembre)

Es va escenificar al paranimf Fora, fora, dehors… una rondalla sobre la immigració i les seues conseqüències en les societats europees. Constituïda per un pròleg, dues jornades i un epíleg, l'obra relata la història de tres dones de nacionalitats, generacions i cultures diferents que es troben en una platja per diversos motius.

Cartell de l'obra "Fuera, fora, dehors..."

 

- Call Center, de Marc Angelet. Teatre Universitari UA (21 novembre)

El Teatre Universitari va representar l'obra de Marc Angelet Call Center, un text modern i actual que conta la història de cinc joves que treballen com a teleoperadors en una empresa de venda de canals de televisió. A la representació van assistir dotze centres de secundària de Rojals, Sant Vicent del Raspeig, Novelda, Benidorm, El Campello i Alacant.

Escena de l'obra "Call Center" de Marc Angelet

 

- L'Odissea. Teatre de Manacor (13 desembre)

Una revisió del poema èpic grec L'Odissea, d'Homer, adreçat a un públic jove que encara no coneix la història del retorn a casa de l'heroi Odisseu (Ulisses en llatí), es va representar al paranimf. La nova versió del clàssic ha estat produïda per la productora mallorquina Teatre de Manacor.

Escena de l'obra "L'Odissea"

 

- Maletas. Teatre Universitari UA (24 gener)

El Teatre Universitari de la UA va dur a l’escena del paranimf de la UA l'obra Maletas. Mitjançant una sèrie d'escenes entrelligades, el planter de 18 actors va escenificar diverses històries humorístiques, dramàtiques i tendres, que tenen en comú el símbol de la maleta i que es desenvolupen en diversos escenaris com ara estacions de tren i aeroports.

Escena de l'obra "Maletas"

 

- Contratemps. El Bosc d’Arden (14 febrer)

Com acceptem i com ens afecta el pas del temps és el fil conductor d'aquesta obra teatral estructurada en cinc històries i escrita en clau de comèdia, amb elements dramàtics. Dos germans que recorden amb nostàlgia el passat i reflexionen sobre sentit de la vida en l'hospital, davant el llit del pare malalt; dos amics obsessionats pels estralls del temps en el físic; el retrobament de dos companys de col·legi a partir d'un afer; l'ensorrada d'un matrimoni a l'eixida d'un concert de música pop i la cita d'una exparella en un vell cafè, en la qual repassen la seua relació truncada, són les històries que s'inclouen en la representació, interpretada per Carol Linuesa, Rafa Alarcón i Lucía Sáez, en el paper de Tempus.

Escena de l'obra "Contratemps. El bosc d'Arden"

 

- El matrimoni Palavrakis, d’Angelica Liddell (20 febrer)

En aquesta obra, que va representar la companyia Mía cia. & Katarsis, dirigida per Josep P. Ortiz i Maite Sánchez, Liddell realitza un exercici que no deixa indiferent l'espectador, a causa de la feroç crítica de la societat actual i el caràcter visceral dels personatges. L'obra conta la dramàtica història del matrimoni Palavrakis, des de la infància fins al final de la vida, i té com a tema central les emocions que sorgeixen entre ells a l'hora d'enfrontar-se a la decisió de tenir un fill.

Cartell de l'obra "El matrimoni Palavrakis" d'Angelica Liddell

 

- Las que faltaban. Antonia San Juan (6 i 7 març)

Una dona que estima a un assassí i se’n sent orgullosa; una submissa que, en el fons, té desitjos masoquistes; la nova rica o la filla modèlica que cuida la seua anciana mare o, més aviat, la martiritza per a no pensar en la seua absurda vida són alguns dels personatges de l'espectacle Las que faltaban, d'Antonia San Juan, que es va presentar al paranimf, en el marc dels actes del8 de Març, Dia Internacional de la Dona.

Antonia San Juan en una escena de l'obra "Las que faltaban"

 

- Con la Iglesia hemos topao!, de Xavi Castillo (20 març)

Xavi Castillo va tornar a l'atac, amb un nou espectacle de tall satíric, que repassa l'actualitat en clau d'humor i una gran dosi d'improvisació. En aquesta ocasió, va presentar “Con la Iglesia hemos topao!”, un monòleg que naix a partir de la necessitat d'explicar al públic una sèrie d'episodis relacionats amb la censura, com ara els de Xàtiva o Bocairent.

Escena de l'obra "Con la Iglesia hemos topao!" de Xavi Castillo
Monòleg de Xavi Castillo

 

- La suïcida (Zena-Bomba) (21 març)

Es va representar La Suïcida (Zena-Bomba), de la jove promesa croata Ivana Sajko, dirigida per Carmen Portaceli i produïda per Dramatúrgia 2000. L'obra ofereix una visió diferent d'un fenomen actual i terrible: el terrorisme suïcida, mitjançant l'escenificació dels últims dotze minuts i mig de la vida d'una dona, els previs a la comissió d'un acte terrorista que n’implica la mort.

Escena de l'obra "La suïcida" de Ivana Sajko

 

- Dossier Cachai?. Aula Oberta de Filosofia (27 març)

La sala d'actes del Col·legi Major de la UA va acollir la representació Cachai, Aula abierta de Filosofia y Ètica, una experiència pedagògica que va tractar de denunciar les estructures de funcionament del nou ordre mundial neoliberal, un funcionament que posa els criteris econòmics per sobre dels ètics i en el qual els beneficis econòmics són més importants que la vida de les persones.

Escena de l'obra "Dossier Cachai?"

 

- Asinaria, de Plauto. Calatalifa (24 abril)

La companyia Calatalifa va representar Asinaria o la comèdia dels burritos, de Plaute. L'obra ha estat dirigida per Juan Bayona i la traducció i nova versió han anat càrrec de Pedro Sáez Almeida.Aquesta obra deu el títol al preu de la venda d'uns ases que, en el curs de l'embull còmic, serveix per a traure de problemes Argirip, el jove enamorat que no té diners per a poder pagar els favors del seu estimada Filenia.

Escena de l'obra "Asinaria" de Plauto

 

- El blues de Macky Navaja. Teatre Universitari UA (16 maig)

El Teatre Universitari va representar El blues de Macki Navaja, una comèdia musical que té com a punt de partida l'Òperadels tres penics de Bertolt Brecht i s’apropa al públic jove des de plantejaments actuals. Amb una nova banda sonora, composta expressament per a l'espectacle, l'obra conta com l'ambició del poder pot planejar sobre les relacions humanes des d'àmbits oposats i com al final sempre acaba pagant els plats trencats qui menys culpa té.

Representació de "El blues de Macky Navaja"

 

- Yo soy la Juani (19 maig)

El paranimf va acollir la projecció de la pel·lícula de Bigas Lluna Yo soy la Juani, interpretada per Verónica Echegui (Juani) i Dani Martín (Jonah). Abans a la projecció, van presentar la pel·lícula la guionista del film, Carmen Chávez, i un dels actors, Marcos Campos. Jo soy la Juaniés la història d'una xica de l'extraradi que decideix menjar-se el món.

Cartell de la pel·lícula de Bigas Luna "Yo soy la Juani"

 

- En cap cap cap. Teatre Universitari UA (23 maig)

El Teatre Universitari, dirigit per Tomàs Mestre, va representar el seu nou muntatge En cap cap cap, una obra inspirada en el teatre de l'absurd sobre textos de Vicent Tur, Pere Calders, David Plana, André Prada, Juan Luis Mira, Raymond Devos, Roland Baudrillard, Kart Valentín i Slawomir Mrozec.

Escena de l'obra "En cap cap cap"

 

- Ifigenia en Áulide. Teatre Universitari Clàssic (30 maig)

El Teatre Universitari Clàssic de la UA, dirigit per Andrés Vinachés, va representar aquest clàssic d’Eurípides que, en aquesta ocasió, va ser dirigit per la professora d'Interpretació de la RESAD Charo Amador. La traducció i versió va anar a càrrec de la professora de Filologia Grega de la UA María Paz López. La tragèdia d’Ifigènia és el relat d'un martiri, el d'un ésser humà sacrificat per voluntat divina i per amor a la pàtria. L’argument enllaça amb el mateix ciclellegendari d'altres obres literàries gregues que cantaven el rapte d'Helena i la Guerra de Troia.

Escena de l'obra "Ifigenia en Áulide"

 



· Música i Dansa

- Gabriela canta en colores. Gustos reunidos, Universitat de Valparaíso (25 octubre)

Gabriela canta en colores va ser un muntatge poeticomusical creat per a homenatjar la gran poetessa i premi Nobel de Literatura Gabriela Mistral, dirigit i compost pel professor de la universitat xilena de Valparaíso, Hugo Pirovich Battiza. Organitzat pel centre d'Estudis Mario Benedetti, aquest espectacle va proposar la musicalització de huit poemes de l'escriptora: La madre trista, La noche, Corderito, Ronda de los aromas, Hallazgo, Rocío, Vergüenza i Mujer estéril, amb una posada en escena a càrrec del grup Gustos Reunidos.

Espectacle musical de "Gabriela canta en colores"

 

- Concert OFUA (9 novembre)

L'Orquestra Filharmònica de la Universitat d'Alacant va iniciar la seua segona temporada amb un concert en què va interpretar la Cinquena Simfonia de Beethoven.

L'Orquestra Filharmònica de la UA interpretant "La Cinquena Simfonía" de Beethoven

 

- De profundis. Joan Isaac (22 novembre)

El paranimf va acollir l'actuació de Joan Isaac, poeta i músic de sorprenent sensibilitat i una de les grans veus que ha donat la cançó en català. Després d'un llarg període de temps allunyat dels escenaris, Joan Isaac va presentar De profundis (2006), un nou treball que transmet sentiments profunds i paisatges propers, amb un cert compromís cap a temes socials com el cas del Prestige.

Actuació de Joan Isaac presentant el seu treball "De profundis"

 

- Taller de Dansa Contemporània UA (28 novembre)

El paranimf va acollir l'actuació del Taller de Dansa Contemporània de la UA, impartit pel ballarí i coreògraf Boris Chircovskii. El muntatge ha sorgit de les improvisacions realitzades durant el desenvolupament del curs 2005-2006 i s'ha basat en música experimental de sons de la naturalesa.

Actuació del Taller de Dansa Contemporània

 

- Nieva (29 novembre)

Nieva, integrat per Noemí Carrión i Antonio Escobar, teclista, productor i compositor de la majoria dels temes, va presentar el seu primer treball al paranimf. Nieva ha gravat onze temes, cançons intimistes sobre l'amor i el desamor, amb títols com “Maldito veneno”, “Volverá”, “Deseos de tormenta” i ”Perdiste la luz”.

Cartell del grup "Nieva"

 

- Paisviatge. Verdcel (12 desembre)

El paranimf va acollir l'espectacle “Paisviatge”, del grup alcoià Verdcel, una proposta conjunta amb l'artista plàstic Daniel Olmo Boronat, en què s'integren el teatre, la música i la poesia amb una sèrie de projeccions d'imatges fotogràfiques i il·lustrades.

Escena de l'bra "Paisviatge" de Verdcel

 

- Cosa de hombres. Lanómina Imperial / Juan Carlos García (10 gener)

La història, interpretada pel duo integrat per Nicolaas Marckmann i Glaub da Silva, és una combinació de dansa i imatges suggeridores, en què hom descobreix l'atracció, les secretes fantasies, les trobades i els desencantaments d'aquesta parella. L'espectacle cerca un ambient íntim, amb llums i projeccions de Lawrence Wallen, un dels videoartistes europeus més reconeguts, i una banda sonora eclèctica.

Escena de l'obra "Cosa de hombres" interpretada per Nicolaas Marckmann i Glaub da Silva

 

- Astrud, Facto Delafé i Las Flores Azules (17 gener)

Astrud és un dels grups pop del panorama espanyol que ha sabut fer-se un espai, gràcies a unes lletres intel·ligents i unes melodies que van des del pop acústic fins a balades destrossadores i hits ballables. Juntament amb la banda barcelonina Facto Delafé y las Flores Azules, va actuar al paranimf.

Actuació del grup pop "Astrud"
Actuació de Facto Delafé i las Flores Azules

 

- El hombre delgado (13 febrer)

L'èpica de la precarietat és l'ideari que defineix El hombre delgado, un rocker "per als temps de crisi" que ha assumit amb dignitat i valentia l'aventura de viure de l'aire i d'estar viu sense tenir on caure mort. Darrere d'aquesta ombra en l'escenari, s'hi amaga Fidel Moreno, cantant i escriptor sevillà que va assumir aquesta famèlica personalitat com a forma d'alliberament.

Fidel Moreno en la seua actuació com el rockero "El hombre delgado"

 

- i, de Lluís Llach (21 febrer)

Lluís Llach va fer un recital de presentació dels temes del seu últim treball i., amb què posa el punt final a la seua carrera artística, després de quaranta anys. En aquest àlbum, que l'artista defineix com "pròxim i cru", recull tres velles cançons, inclou un tema inèdit i sis de nous.

Actuació de Lluís Llach presentant el seu últim treball "i."

 

- Jorge Drexler (24 febrer)

El paranimf de la Universitat d'Alacant va rebre la visita d'un dels artistes més respectats del panorama internacional, Jorge Drexler, que va presentar les cançons del seu nou àlbum 12 segundos de oscuridad. El guanyador d'un Oscar per Al otro lado del río, ha concebut un treball malenconiós i intimista, que parla de la foscor com a mestra. Aquesta actuació es va incloure en els actes del 20 aniversari del Consell d'Alumnes.

L'artista internacional Jorge Drexler

 

- J’arrive. Companyia Marta Carrasco (28 febrer)

Al paranimf es va presentar l'espectacle J'arrive, de la companyia de dansa de Marta Carrasco. El muntatge, innovador i creatiu, sintetitza els millors moments escènics que han nodrit el treball de la companyia durant l'última dècada. L'espectacle va ser nominat a Millor Espectacle de Dansa, Millor Coreografia, Millor Intèrpret Femenina de Dansa i Millor Intèrpret Masculí de Dansa en els premis Max d'Arts Escèniques 2007.

Escena de l'obra "J'arrive"

 

- Sibyl Vane + Nosoträsh (7 març)

Va tenir lloc al paranimf de la UA el concert de Sibyl Vane i Nosoträsh, dos tipus de veus femenines del món del pop independent, en el marc dels actes del 8 de Març. Dia Internacional de la Dona i de celebració del 20 Aniversari del Consell d'Alumnes de la UA.

Les cantants Sibyl Vane i Nosoträsh

 

Les cantants Sibyl Vane i Nosoträsh

 

- Orquestra Simfònica Acadèmica de Sant Vicent del Raspeig (13 març)

Es va celebrar el concert de l'Orquestra Simfònica Acadèmica de Sant Vicent del Raspeig (OSASV), dirigida per Juan Miguel Romero. L’OSASV és un referent musical al sud del País Valencià, a causa de la joventut dels components i l’atrevida, variada i exigent programació que la duu a fer més de vint actuacions a l'any. L’OSASV va interpretar un repertori que va incloure Obertura Rosamunda, de F.Schubert; Suite l'Àlbum de Nàdia, de J.I. Canet, i Simfonia Londres, de J. Haydn.

L'Orquestra Simfònica Acadèmica de Sant Vicent en un concert

 

- Collage. Chircovskii Dance Project (14 març)

La companyia de ball Chircovskii Dance Project va presentar l'espectacle Collage, la idea del qual parteix d’un muntatge que reflecteix el significat del títol. Un collage són fragments de diverses coreografies, amb el fil conductor d’una actriu que introdueix una pista sobre el que el públic veurà a continuació.

Representació de l'obra "Collage" per la companyia de dansa Chircovskii

 

- Versos prestados (15 març)

L'objectiu de “Versos prestados” era conjuminar la poesia convencional amb la nova lírica urbana del RAP, com a element integrant de la cultura hip-hop, i demostrar la total validesa cultural d'aquesta última. El recital va incloure una miniactuació de Nach i El Chojín, amb la presència dels poetes Félix Grande i Teodoro Rubio. L'actuació va estar integrada en el 20 Aniversari del Consell d'Alumnes.

 

- Insomnio. La Musicalité (16 març)

Es va celebrar el concert de la banda mallorquina La Musicalité, que va presentar el seu últim treball Insomnio. El quartet, establit a Madrid, ha enregistrat aquest elapé que integra 16 cançons, en l'elecció de les quals han jugat un paper important els fans de la banda.

Concerto de la banda Musicalité presentant el seu treball "Insomnio"

 

- Katà. Miquel Gil (25 abril)

Es va celebrar el recital de Miquel Gil, qui va presentar els temes del seu últim treball Katà. Katà és un prefix grec que significa sota i que intenta transmetre la intenció de cercar, entre les capes superposades, gèneres com granadines, fandangos, rembetika, soleá, bulería, bolero, picat mallorquí, etc. Aquest concert es va emmarcar en els actes de la Setmana de la Lectura de la UA.

Recital de Miquel Gil

 

- Continental 62. Christina Rosenvige (8 maig)

El paranimf va ser l'escenari del concert de Christina Rosenvinge, qui va presentar els temes del seu últim àlbum Continental 62, nom del vol que connecta Newark (NY) amb Barajas, i també tercera part de la trilogia iniciada amb els treballs anteriors Frozen Pool i Foreign Land. En aquest nou treball de pop avantguardista es troben connexions entre el pop intel·lectual europeu i l’underground novaiorquès.

La cantant Christina Rosenvinge
Actuació de Christina Rosenvinge

 

- Cajón de sastre. Taller de Dansa Contemporània de la UA (10 maig)El Taller de Dansa Contemporània de la UA va obrir la programació Paranimf Festiu amb “Cajón de sastre”, un espectacle eclèctic que sorgeix de les improvisacions i del treball conjunt dels membres del taller. El muntatge, interpretat per catorze ballarins, és divers i atractiu a causa de les coreografies i la música, i presenta una gran complexitat de moviment i de precisió.

Representació de "Cajón de sastre" pel Taller de Dansa Contemporània de la UA

 

- Concert Multicultural (12 maig)

En el marc del III Parlament de les religions, es va celebrar el Concert Multicultural, amb les actuacions del grup Speculum: música de les tres cultures; Sheik Hassan Dyck: música i contes de la mística sufí i la Coral Internacional Crescendo.

Actuació del grup Speculum en el Concert Multicultural

 

- Coral de la UA (17 maig)

Al paranimf va tenir lloc l'actuació de la Coral Universitària, dirigida per Juan Luis Vázquez, amb un programa amè i pedagògic. En la primera part del concert es van interpretar una selecció de madrigals i música profana de diverses part d'Europa, i en la segona part música d'avui, de la qual s'han fet adaptacions corals com Yesterday, de John Lennon; Las nanas de la cebolla, amb música de Joan Manuel Serrat; Gabriel's oboé, d’Ennio Morricone, i Al vent de Raimon.

Actuació de la Coral Universitària

 

- Tallers de guitarra i percussió UA (24 maig)

L’escenari del paranimf es va omplir de la música dels alumnes dels tallers de guitarra flamenca i percussió llatina, flamenca, africana i brasilera, dirigits per Baldomero Amador, Pakito Baeza, Antonio Correas i el Quartet de Percussió OSA. Cadascun dels grups d'alumnes va realitzar una mostra del que va aprendre durant el curs i, al final, van tocar tots junts en una jam session.

Actuació d'un dels grups d'alumnes dels tallers de diferents instruments musicals

 

- Big Band Jazz (31 maig)

El concert que va oferir el Taller de Jazz de la Universitat d'Alacant és el resultat del treball realitzat enguany pels alumnes. El curs s'ha dividit en dues modalitats: la de blegue i la de big band, dues formacions característiques del jazz, una amb capacitat limitada, que és la del blegue, i la de big band que té una plantilla base fixa.

Concert de la Big Band Jazz

 

- Jeunesses World Orchestra (7 juliol)

Es va celebrar el concert de la Jeunesses World Orchestra, dirigida pel mestre Josep Vicent, que va tenir lloc en el Paranimf de la Universitat d'Alacant. El concert es va realitzar en el marc de la programació d'estiu del Vicerectorat d'Extensió Universitària.

 

- Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana (18 juliol)

La Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana va actuar en el Paranimf de la UA, sota la direcció de Manuel Galduf i amb la interpretació solista del guitarrista Rafael Serrallet. L'orquestra va interpretar peces de Bizet, Manuel Palau i Stravinski. El concert es va realitzar en el marc de la programació d'estiu del Vicerectorat d'Extensió Universitària.

Concert de la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana