Saltar apartados

Dia Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables 2017

Dia de la Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables 2018: "Dorm bé, Viu millor!"

 

El Dia de la Universitats Saludables de la Xarxa Valenciana, 15 de novembre, s'ha associat amb el somni enguany. Quan ens referim al ‘somni' parlem d'una necessitat bàsica de l'ésser humà, que contribueix a mantenir adequadament la nostra salut, tant física com a psicològica. Per a poder conèixer si aquesta necessitat està sent coberta satisfactòriament deuríem fixar-nos, d'una banda, en quan, en quant i en com dormim durant la nit. Per una altra, en com ens trobem i funcionem durant el dia, aspecte prioritari que s'oblida esmentar amb freqüència i que es relaciona amb la nostra qualitat de vida.  Amb aquesta visió global i completa del somni nocturn, es llança el lema d'enguany: Dorm bé, viu millor! / Duerme bien, ¡Vive mejor!
Sembla que solament parlem del somni quan tenim dificultats per a agafar el son o per despertar-nos diverses vegades durant el descans nocturn. És cert, és un problema i hi ha estudis que indiquen que entre un 20 i un 35% de la població general, alguna vegada, han tingut problemes relacionats amb la qualitat i la durada del somni.  Però, potser, es parla menys dels problemes associats que afecten al nostre funcionament durant el període diürn.
Encara que, d'una persona a una altra i pot mostrar-se una gran varietat d'afectacions en el funcionament diürn per la manca d'un somni saludable, les més recognoscibles són l'ansietat i els trastorns afectius o de conducta. Però, potser, les que menys es perceben siguen la somnolència diürna, la propensió a tenir accidents (laborals i de tràfic), el dèficit d'atenció i baix rendiment (laboral i acadèmic).  Totes aquestes afectacions, si es perllonguen en el temps, poden arribar a invalidar-nos física i emocionalment.
Les necessitats de somni varien al llarg del cicle vital i també s'associa amb factors genètic i personals, principalment.  Encara que, la recomanació general indica la necessitat d'un descans nocturn entre 9 i 7 hores per a població en el període d'adolescents a adults, el més important és mantenir un cicle constant de vigília-somie. Es diu que cadascun de nosaltres som capaç de reconèixer els nostres períodes de major activitat, dia o nit. No obstant açò, el problema radica en si somo capaços d'adaptar el nostre ritme de vida amb el nostre cicle vigília-somie ja que influeix en el nostre rendiment laboral, acadèmic i de descans.
Per a saber si el teu hàbit de somni és saludable pots respondre a aquestes qüestions: ¿Rendisc més al matí que a la vesprada? ¿Són compatibles els meus horaris de somni, treball i activitat social? ¿És suficient el temps que li dedique al somni? ¿Són adequats els horaris que dedique a dormir? Si la resposta predominant és el NO, et correspondria modificar el teu hàbit de descans nocturn.
Per a mantenir un hàbit de somni saludable podries començar per:
  1. Establir un horari regular per a ficar-te al llit i alçar-te; comprova que t'alces descansat i aconsegueixes mantenir la teua concentració en les tasques que realitzes.
  2. Eliminar els estímuls ambientals distorsionantes quan et fiques al llit: sorolls (silencia el mòbil), llum, temperatura (excés o defecte), excés de roba de llit, deterioració del matalàs i del coixí.
  3. Evita ficar-te al llit res més acabar per a sopar o després d'haver realitzat un consum de begudes o aliments excitants (cafè, te, xocolata).
  4. Realitza una activitat física regular, millor diària de 30 a 40 minuts, però evita que siga 4 hores abans de ficar-te al llit (és estimulant).
  5. Veure la possibilitat d'adaptar el teu horari laboral o acadèmic al teu ritme de vigília-somie.
Si no aconsegueixes un somni de qualitat, amb una durada adequada, estàs cansant després d'alçar-te i no aconsegueixes mantenir l'atenció, et recomanem que consultes amb el teu metge de família o infermera del centre de salut. No oblides que l'alteració perllongada del període de descans nocturn pot comportar una cronificación d'aquest problema i a l'aparició d'altres problemes que afecten a la teua salut física i psicològica. No prengues cap medicament que no haja sigut valorat prèviament pel teu metge.
 Tipus de material de suport  Descarrega fitxer
 Guia del somni saludable en l'entorn universitari  
 Recomanacions bàsiques per a un  somni salubable  
 Fes-te el teu marcapàgines  

 

                                                                      Universitat Saludable, 7 de novembre de 2018.Última actualització 15 de novembre de 2018

Programa d'activitats al voltant del Dia de la Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables 2017

La Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables, integrada per la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Universitat d'Alacant, la Universitat Jaume I i la Universitat Miguel Hernández, un any més, celebren el dia de la Xarxa amb activitats de promoció de la salut, sota el lema "Mira per tu, mira per tots i totes/Mira por ti, mira por todos y todas".
Durant la setmana del 13 al 16 de novembre, en la Universitat d'Alacant, es realitzaran diverses activitats centrades en la promoció de la salut visual. Aquest programa ho pots consultar a continuació. Totes les xarrades incloses en aquest programa, són de caràcter divulgatiu, cercant transmetre iniciatives innovadores i la difusió dels últims avançaments per a mantenir una salut visual òptima. També és de destacar la campanya de revisió visual que duran a terme els estudiants del Grau d'Òptica i Optometria, mostrant-nos el seu rol professional en la prevenció dels problemes visuals en etapes inicials. A més, facilitaran consells senzills i útils per a mantenir la nostra visió i detectar les petites alteracions subtils.
Des de la Xarxa s'ha elaborat la guia abreujada de salut ocular, us aconsellem la seua lectura.
En ella trobaràs una sèrie de recomanacions de caràcter preventiu.

 Notícia en premsa

Universitat Saludable, 8 novembre 2017. Última actualització, 13 novembre 2017

  • 13 novembre (dilluns):

    Xarrada: Problemes d'aprenentatge i visió
    Conferenciant: Prof. Dr. David Piñero Llorens
    Lloc: Saló d'Actes, edifici Germà Bernàcer. Entrada lliure, limitada a l'aforament del local
    Hora: 17 hores.

    Síntesi de la conferència

  • 14 novembre (dimarts):

    Xarrada: ¿Com afecta a la salut ocular l'exposició a pantalles?
    Conferenciant: Profa. Dra. Sra. María del Mar Seguí Crespo i Dra. Sra. María José Molina Torres.
    Lloc: Saló d'Actes, edifici Aulari II. Entrada lliure, limitada a l'aforament del local
    Hora: 12,30 hores.

    Síntesi de la conferència

  • 15 novembre (dimecres):

    Xarrada: Mirada Solidària a Cuba, restaurant mirades a l'Havana Vella.
    Conferenciant: Prof. Dr. Ángel García Muñoz.
    Lloc: Saló d'Actes %u201CAlfredo Orts%u201D, edifici d'Òptica i Optometria. Entrada lliure, limitada a l'aforament del local
    Hora: 12,30 hores.

    Síntesi de la conferència

  • 16 novembre (dijous): Dia Xarxa UPS

    consells salut visual

    Campaña: %u201CSalut visual per a totes i tots%u201D.
    Activitat: Revisions visuals a càrrec d'estudiants d'Òptica i Optometria.
    Lloc: Porxades de la Biblioteca General, campus Universitat d'Alacant.
    Horari: 9,30 hores a 17,00 hores.

     

Universitat saludable


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3920

Fax: (+34) 96 590 9561

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464