Saltar apartados

Dia Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables

 

 

Dia Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables 2017 Dia Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables 2018 Dia Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables 2019

 

 

Dia de la Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables 2019: "Mou-te amb la Vida"

 

Enguany el Dia de les Universitats Saludables de la Xarxa Valenciana, 21 de novembre de 2019, té com a eslògan “Mou-te amb la Vida”.  Aquesta frase, en positiu, representa a l'activitat física que precisem incorporar en el nostre dia a dia, com un reforç per a la nostra salut.

Els actuals ritmes de treball o d'estudi, sumats amb altres càrregues familiars, ens porten a poc a poc a reduir o a evitar qualsevol esforç físic. L'activitat ‘física' no solament ens beneficia físicament. El fer, almenys, una mica d'exercici físic també ens serveix per a trobar un espai per al nostre benestar psicològic, trencant la tensió o l'estrès d'un moment. O per què no, animant-nos obrir i enfortir la nostra esfera social compartint amb uns altres, aquesta activitat.

“Mou-te amb la Vida” no parla de fer esport, que també podria ser. Parlem d'aqueixos comportaments, altament saludables, que podem incorporar en la nostra rutina diària, sense quasi cercar un temps específic per a incrementar el nostre ‘exercici físic'.  Consulta el tríptic informatiu de la Xarxa Valenciana.

La proposta que presentem aquest Dia de les Universitats Saludables de la Xarxa Valenciana, i que anem a impulsar durant tot el curs 2019-20, la basem en diverses de les recomanacions que ofereix la Fundació Espanyola del Cor per a combatre el sedentarisme o la inactivitat física, coordinades amb els actius de salut amb els quals explica el nostre campus universitari. Vegem aquestes primeres iniciatives:

 

 

 Començant a crear una rutina diària, amb una miqueta d'Activitat Física

 

 Recomanació

 

 

Camina.

 

El nostre campus universitari és una de les zones verdes més àmplia de l'entorn urbà d'Alacant i Sant Vicent del Raspeig. Aprofita per a conèixer-ho i segueix les nostres ‘Rutes Saludables'.

 

Aprofita el descans de l'esmorzar, no fa mancada estar en la cafeteria la mitja hora. ¡¡¡Es pot parlar mentre es camina!!!

 

En col·laboració amb el Consell d'Estudiants


 

 

Realitza i alterna aquestes rutes pel Campus:

 

Ruta Groga: 1533m, temps benvolgut 20-25 mint. i consum de 70-90 Kcal aprox.

 

Ruta Verda: 2482m, temps benvolgut 40 mint. i 140 Kcal aprox.

 

Rutaa Roja: 1408 m, temps benvolgut 25-30 mint. i 110-140 Kcal aprox.

 

Ruta Blava: 1020 m, temps benvolgut 15-20 mint. i 50 Kcal aprox.

 

Innovant ¡¡¡Crega la teua ruta saludable!!! Si no empres el transport públic, ¿per què aparcar sempre el teu vehicle en el mateix aparcament i el més proper al teu edifici? Envia'ns a u.saludable@ua.es  la teua ruta, indica'ns el temps aproximat i nombre de passos para recorre-la, la compartirem en aquest node d'informació.

 

Tria l'escala.

 

Pujar i baixar els graons és beneficiós per a la teua salut física i ambiental. No consumes energia contaminant amb l'ús de l'ascensor.

 

 

 

Balla.

 

Si també empres el mòbil per a sentir música, ¡¡¡mou-te amb ritme!!! desentumeix els teus músculs.

 

En col·laboració amb el Consell d'Estudiants

 

 

Tu o amb els teus col·legues, ¡¡¡una performance!!! ¿Per què no? Mentre esperes, ixes a prendre una mica el sol o entre classe i classe.

 

¿Animes a uns altres? Envia'ns a u.saludable@ua.es  la teua fotografia o vídeo. Indica'ns el lloc de la UA, el títol de la teua cançó i com està resultant aquesta experiència de “Mou-te amb la Vida” posant-li ritme, la compartirem en aquest node d'informació.

 

Una altra opció, és participar en activitats formals com a ‘Balls Llatins i de Saló' i que organitza el Servei d'Esport.

   
   

 

 Pujant una mica més el nivell d'Activitat Física

 

 Recomanació
 

Autopreparación Física.

 

Una mica més que simplement caminar, pots millorar de la teua flexibilitat general i millorar la força dels teus músculs.

 Realitza el circuit natural situat en “el Bosc Il·lustrat”, emprant els aparells instal·lats a l'aire lliure i segueix la guia d'exercicis annexa. Mira el que pots fer sense estar dins d'un gimnàs
  

Bicicleta.

 

Pot convertir-se en el teu tipus d'activitat preferent. El seu ús contribueix a millorar la teua musculatura, genolls, ritme cardíac i augmentar la teua capacitat pulmonar, així com cuidar el nostre medi ambient
 Si mai has usat una bicicleta, o fa temps d'açò, sempre és millor començar pel principi, Aprendre a muntar amb bici i el seu manteniment mecànic. Universitat Saludable i l'Oficina d'Ecocampus organitzem tallers gratuïts durant el curs acadèmic
   

 

 Seguir manteniendo una Actividad Física regular

 

 Recomanació
 

Uneix-te al Repte "Mou-te per la UA".

Si contribueixes també a la sostenibilitat ambiental i arribes a la universitat amb bicicleta, corrent, en patins o a peu.

Hi ha diversos reptes durant aquest curs 2019-20.

 ¡¡¡Apunta't!!! No és tan important el premi, com seguir mantenint una activitat física saludable i evitar l'emissió de Kg de CO2 i uns altres contaminants atmosfèrics.  Pots trobar tota la informació en l'Oficina d'Ecocampus
   
   

                     

Universitat Saludable, 15 novembre de 2019, última modificació el 28 de novembre de 2019

 

 

Dia de la Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables 2018: "Dorm bé, Viu millor!"

 

El Dia de la Universitats Saludables de la Xarxa Valenciana, 15 de novembre, s'ha associat amb el somni enguany. Quan ens referim al ‘somni' parlem d'una necessitat bàsica de l'ésser humà, que contribueix a mantenir adequadament la nostra salut, tant física com a psicològica. Per a poder conèixer si aquesta necessitat està sent coberta satisfactòriament deuríem fixar-nos, d'una banda, en quan, en quant i en com dormim durant la nit. Per una altra, en com ens trobem i funcionem durant el dia, aspecte prioritari que s'oblida esmentar amb freqüència i que es relaciona amb la nostra qualitat de vida.  Amb aquesta visió global i completa del somni nocturn, es llança el lema d'enguany: Dorm bé, viu millor! / Duerme bien, ¡Vive mejor!
Sembla que solament parlem del somni quan tenim dificultats per a agafar el son o per despertar-nos diverses vegades durant el descans nocturn. És cert, és un problema i hi ha estudis que indiquen que entre un 20 i un 35% de la població general, alguna vegada, han tingut problemes relacionats amb la qualitat i la durada del somni.  Però, potser, es parla menys dels problemes associats que afecten al nostre funcionament durant el període diürn.
Encara que, d'una persona a una altra i pot mostrar-se una gran varietat d'afectacions en el funcionament diürn per la manca d'un somni saludable, les més recognoscibles són l'ansietat i els trastorns afectius o de conducta. Però, potser, les que menys es perceben siguen la somnolència diürna, la propensió a tenir accidents (laborals i de tràfic), el dèficit d'atenció i baix rendiment (laboral i acadèmic).  Totes aquestes afectacions, si es perllonguen en el temps, poden arribar a invalidar-nos física i emocionalment.
Les necessitats de somni varien al llarg del cicle vital i també s'associa amb factors genètic i personals, principalment.  Encara que, la recomanació general indica la necessitat d'un descans nocturn entre 9 i 7 hores per a població en el període d'adolescents a adults, el més important és mantenir un cicle constant de vigília-somie. Es diu que cadascun de nosaltres som capaç de reconèixer els nostres períodes de major activitat, dia o nit. No obstant açò, el problema radica en si somo capaços d'adaptar el nostre ritme de vida amb el nostre cicle vigília-somie ja que influeix en el nostre rendiment laboral, acadèmic i de descans.
Per a saber si el teu hàbit de somni és saludable pots respondre a aquestes qüestions: ¿Rendisc més al matí que a la vesprada? ¿Són compatibles els meus horaris de somni, treball i activitat social? ¿És suficient el temps que li dedique al somni? ¿Són adequats els horaris que dedique a dormir? Si la resposta predominant és el NO, et correspondria modificar el teu hàbit de descans nocturn.
Per a mantenir un hàbit de somni saludable podries començar per:
  1. Establir un horari regular per a ficar-te al llit i alçar-te; comprova que t'alces descansat i aconsegueixes mantenir la teua concentració en les tasques que realitzes.
  2. Eliminar els estímuls ambientals distorsionantes quan et fiques al llit: sorolls (silencia el mòbil), llum, temperatura (excés o defecte), excés de roba de llit, deterioració del matalàs i del coixí.
  3. Evita ficar-te al llit res més acabar per a sopar o després d'haver realitzat un consum de begudes o aliments excitants (cafè, te, xocolata).
  4. Realitza una activitat física regular, millor diària de 30 a 40 minuts, però evita que siga 4 hores abans de ficar-te al llit (és estimulant).
  5. Veure la possibilitat d'adaptar el teu horari laboral o acadèmic al teu ritme de vigília-somie.
Si no aconsegueixes un somni de qualitat, amb una durada adequada, estàs cansant després d'alçar-te i no aconsegueixes mantenir l'atenció, et recomanem que consultes amb el teu metge de família o infermera del centre de salut. No oblides que l'alteració perllongada del període de descans nocturn pot comportar una cronificación d'aquest problema i a l'aparició d'altres problemes que afecten a la teua salut física i psicològica. No prengues cap medicament que no haja sigut valorat prèviament pel teu metge.
 Tipus de material de suport  Descarrega fitxer
 Guia del somni saludable en l'entorn universitari  
 Recomanacions bàsiques per a un  somni salubable  
 Fes-te el teu marcapàgines  

 

                                                                      Universitat Saludable, 7 de novembre de 2018

 

Programa d'activitats al voltant del Dia de la Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables 2017

La Xarxa Valenciana d'Universitats Públiques Saludables, integrada per la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Universitat d'Alacant, la Universitat Jaume I i la Universitat Miguel Hernández, un any més, celebren el dia de la Xarxa amb activitats de promoció de la salut, sota el lema "Mira per tu, mira per tots i totes/Mira por ti, mira por todos y todas".
Durant la setmana del 13 al 16 de novembre, en la Universitat d'Alacant, es realitzaran diverses activitats centrades en la promoció de la salut visual. Aquest programa ho pots consultar a continuació. Totes les xarrades incloses en aquest programa, són de caràcter divulgatiu, cercant transmetre iniciatives innovadores i la difusió dels últims avançaments per a mantenir una salut visual òptima. També és de destacar la campanya de revisió visual que duran a terme els estudiants del Grau d'Òptica i Optometria, mostrant-nos el seu rol professional en la prevenció dels problemes visuals en etapes inicials. A més, facilitaran consells senzills i útils per a mantenir la nostra visió i detectar les petites alteracions subtils.
Des de la Xarxa s'ha elaborat la guia abreujada de salut ocular, us aconsellem la seua lectura.
En ella trobaràs una sèrie de recomanacions de caràcter preventiu.

 Notícia en premsa

Universitat Saludable, 8 novembre 2017

 

  • 13 novembre (dilluns):

    Xarrada: Problemes d'aprenentatge i visió
    Conferenciant: Prof. Dr. David Piñero Llorens
    Lloc: Saló d'Actes, edifici Germà Bernàcer. Entrada lliure, limitada a l'aforament del local
    Hora: 17 hores.

    Síntesi de la conferència

  • 14 novembre (dimarts):

    Xarrada: ¿Com afecta a la salut ocular l'exposició a pantalles?
    Conferenciant: Profa. Dra. Sra. María del Mar Seguí Crespo i Dra. Sra. María José Molina Torres.
    Lloc: Saló d'Actes, edifici Aulari II. Entrada lliure, limitada a l'aforament del local
    Hora: 12,30 hores.

    Síntesi de la conferència

  • 15 novembre (dimecres):

    Xarrada: Mirada Solidària a Cuba, restaurant mirades a l'Havana Vella.
    Conferenciant: Prof. Dr. Ángel García Muñoz.
    Lloc: Saló d'Actes %u201CAlfredo Orts%u201D, edifici d'Òptica i Optometria. Entrada lliure, limitada a l'aforament del local
    Hora: 12,30 hores.

    Síntesi de la conferència

  • 16 novembre (dijous): Dia Xarxa UPS

    consells salut visual

    Campaña: %u201CSalut visual per a totes i tots%u201D.
    Activitat: Revisions visuals a càrrec d'estudiants d'Òptica i Optometria.
    Lloc: Porxades de la Biblioteca General, campus Universitat d'Alacant.
    Horari: 9,30 hores a 17,00 hores.

     

Universitat saludable


Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3920

Fax: (+34) 96 590 9561

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464