Saltar apartados

La vida es juego: gamificación

Informació general

Els videojocs són la forma d'entreteniment dominant del nostre temps. Els jocs d'èxit s'aprofiten tant de la psicologia com de la tecnologia, i la seua realització requereix una comprensió reflexiva de tècniques de motivació i de disseny. Així, podem aprendre molt del món dels videojocs per a aplicar-ho a àmbits diferents de l'oci. Aquesta proposta es diu gamificació. I la clau està a pensar en els jugadors, i reconèixer que són el centre del joc.

CURS CANCEL·LAT

  • Data: Del 14 al 18 de juliol de 2014
  • Lloc: Campus de la Universitat d'Alacant 
  • Coordinació: Faraón Llorens Largo, catedràtic del departament de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial de la Universitat d'Alacant /  Rafael Molina, professor del departament de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial de la Universitat d'Alacant
  • Crèdits: 2 LRU / 2 ECTS
  • Hores: 20
  • Preu:
    • Estudiants, aturats: 70 €
    • General: 90 €
  • Llengua vehicular: castellà
  • Requisits d'accés: alumnes de la Universitat d'Alacant o qualsevol persona interessada
  • Requisits per a l'obtenció del diploma o certificat: assistència al 80% de les sessions i resum individual de cadascuna de les conferències i valoracions personals dels temes tractats.

Programa -Díptic

Planificació:
Durada: 20 h. (5 blocs de 4 h.)
Dates: del 14 al 18 de juliol, de 9:30 a 13:30 h.
Codis activitats: T – tallers (durada de 2 h.); L – lliçons (durada d'1 h.); D – debats (durada 1 h.)

Dilluns 14 de juliol

Nivell 1: Descongelamiento
En primer lloc es realitzarà la presentació del curs, els ponents i els assistents. Per a conèixer els alumnes i poder adaptar-los en la mesura del possible els continguts del curs, s'enquestarà sobre els àmbits de procedència, dels interessos, si són jugadors, de la temàtica… A continuació, ja que a jugar s'aprèn jugant, es jugarà amb una sèrie de videojocs proposats pels professors. S'analitzarà l'experiència de joc, fent èmfasi en quins aspectes han enganxat i quins han estat els jocs que més els han agradat i per què. Finalment, s'iniciarà un debat sobre què poden aportar els videojocs a l'àmbit dels diferents estudiants.
1.1. Presentació del curs (Rafael Molina i Faraón Llorens, directors del curs)
1.2. T1: A gamificar se comienza jugando (Francisco J. Gallego)
 1.3. D1: ¿Qué pueden aportar los videojuegos a tu campo de trabajo? (Rafael Molina i Faraón Llorens)

Dimarts 15 de juliol

Nivell 2: Rascar y gamificar, todo es comenzar
Es presentaran els conceptes bàsics de gamificación i la iniciació en les seues tècniques i mètodes. Els elements de la gamificació ens donaran pas a debatre què pot aportar la gamificació als diferents camps de treball i especialment en el relacionat amb la comunicació i el concepte de marca.
2.1. L1: A la busqueda de la motivación perdida (María Jesús Ortiz, professora del departament de Comunicació i Psicologia Social de la  Universitat d'Alacant)
2.2. L2: Los ladrillos de la gamificación (Rafael Molina)
2.3. T2: Gamificar no es un juego (María Jesús Ortiz)

Dimecres 16 de juliol

Nivell 3: Caminante no hay camino, se hace camino al gamificar
Tractarem la gamificació a fons per, a continuació, determinar què no és gamificació. Posteriorment passarem a tractar la gamificació a fons. Açò ens portarà a presentar els aspectes claus de la gamificació d'un projecte i a debatre sobre açò.  
3.1. T3: Qué es y que no es gamificación (Rafael Molina i Faraón Llorens)
3.2. L3: El oscuro arte de la gamificación (Francisco J. Gallego,professor del departament de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial de la Universitat d'Alacant)
3.3. D2: The Big Gamification Theory (Francisco J. Gallego)

Dijous 17 de juliol

Nivell 4: ¿Qué hay de nuevo en la gamificación?
Es realitzarà la presentació de projectes d'èxit de gamificació per part dels professionals que els han dut a terme. Després debatrem sobre les claus de l'èxit de la gamificació d'aquests projectes.
4.1. lecciones aprendidas en el diseño de videojuegos, Víctor Cerezo (Game Designer)
4.2. Lecciones aprendidas en gamificación y advergaming, Rafael Castillo (Agència de Publicitat Grup Enfoca)
4.3. Proyecto gamificado (pendent de triar)*
4.4. Taula rodona: Gamificación, camino vdel éxito (moderada per Faraón Llorens)

Divendres 18 de juliol

Nivell 5: Game Over
S'iniciarà aquesta última sessió amb una xarrada recopilatòria de tot el vist. Posteriorment es presentaran les propostes (idees) de gamificació per part dels alumnes del curs per a, finalment, elaborar conjuntament les conclusions del curs. Per a les presentacions, s'utilitzarà el format pecha-kucha per a poder abordar el màxim possible en el temps disponible i perquè els estudiants se centren en la idea bàsica.
5.1. L4: Final Boss: la última batalla (Faraón Llorens)
5.2. T4: Presentacions de les propostes de gamificació per part dels alumnes del curs (tots els professors del curs)
5.3. Insert coin to play again (Rafael Molina i Faraón Llorens, directors del curs)
* A causa de la novetat de la temàtica, el projecte gamificat se seleccionarà en l'últim moment per a poder donar cabuda a experiències que puguen realitzar-se en aquests mesos.

Matrícula

Instruccions de matrícula

Si el nombre d'alumnes matriculats en el curs no supera el mínim establit la Universitat d'Alacant pot resoldre'n la no-celebració.

Patrocinadors

 

Cursos d'Estiu de la Universitat d'Alacant 'Rafael Altamira'


Cursos d'Estiu de la Universitat d'Alacant "Rafael Altamira"
Edifici Germà Bernàcer - Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9827

Fax: (+34) 96 590 3839

Twitter: http://twitter.com/culturaenlaua

Facebook: http://facebook.com/culturaenlaua

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464