Saltar apartados

Retos, oportunidades y peligros del uso de TICs en el aula

Informació general

Aquest curs pretén ser una aportació per a tots els col·lectius implicats en l'educació de xiquets i adolescents que necessiten eines per a fer un millor ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (Tics) dins i fora de l'aula. L'ús del mòbil i de les Tics com a eina docent, presenta un evident potencial positiu, que facilita l'accés a la informació i el treball actiu i col·laboratiu, com en el cas de la Wikipedia. Però també amaga diverses àrees de risc: com la difusió de notícies i informacions falses, que hem de saber detectar, el mal ús i abús dels dispositius mòbils dins i fora de l'aula, o els possibles perills que amaguen les xarxes socials, especialment sensibles per a persones en edat escolar, que poden arribar a constituir conductes delictives, que s'han de preveure de manera primerenca.
Aquesta proposta ofereix eines i recursos per a poder conèixer, prevenir i atallar la cara més negativa de les Tics, mostrant al seu torn el potencial positiu d'un ús adequat en l'aula, capaç de promoure un pensament crític i equilibrat entorn de la tecnologia. 

Objectius
  • Adquirir competències que serviran en l'aula a docents i professionals per a acompanyar als adolescents i joves, amb la finalitat de traure un millor partit de les TIC i les xarxes socials, però també per a prevenir conductes i efectes nocius del mal ús de la tecnologia, dins i fora de l'aula.
  • Promoure una actualització pedagògica en l'àmbit de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació que afavorisca el treball col·laboratiu amb l'ús de la wikipedia
  • Fomentar un sentit crític de l'alumnat i professorat cap a les informacions que procedeixen de xarxes socials i mitjans online. Ensenyar eines, processos i trucs per a detectar les informacions falses que es difonen per internet i les xarxes socials.
  • Proporcionar estratègies per a promoure un consum responsable dels dispositius mòbils i de les Tics,
  • Mostrar que el paper de les famílies i educadors és fonamental per a aconseguir prevenir i eradicar conductes nocives vinculades a l'ús de xarxes socials, com el ciberacos escolar, groomign, sexting, suplantació d'identitat, continguts inadequats, tecnoadicciones, comunitats perilloses, o virus i fraus, entre altres mals usos, dels quals és necessari estar informats per a poder actuar
  • Direcció: Rosario Navalón García
  • Coordinació: Antoni Francés Conejero
  • Crèdits: 15 hores  / 1,5 crèdits ECTS
  • Data: del 10 a l'11 de juliol de 2019
  • Preu: 40€. Professorat inscrit en CEFIRE gratuït
  • Lloc: Av. Chapí, 36. Museu del Calçat d'Elda
  • Requisits d'accés: a tots els col·lectius implicats en l'educació de xiquets i adolescents interessats en l'ús adequat de les Tics, dins i fora de l'aula, professorat en actiu, alumnat de les titulacions relacionades amb l'educació, la psicologia o interessat en aquesta temàtica que puguen procedir d'altres camps i al públic en general, així com a pares i mares, que consideren important conèixer eines per a un millor ús de les TIC i les xarxes socials.
  • Requisits per a l'obtenció del diploma o certificat: assistència al 80% de les sessions i presentació de memòria, treball o pràctica a determinar per l'adreça del curs
  • Llengua vehicular: castellà y valenciano
  • Més informació per als mestres i professorat de la GVA en el següent enllaç del CEFIRE

  Es recomana als alumnes que s'inscriguen en Viquipèdia, abans del començament del curs, per a evitar saturació de la xarxa i ralentir la classe, adjuntem l'enllaç:

https://ca.wikipedia.org/w/index.php?title=Especial:Crea_compte&returnto=Portada

 

Programa

Dimecres 10 de juliol 2019

9’30- 10’00 h  Recepció i acreditació.

10'00- 10'15 h Inauguració.

10'15 -11’30 h Seguridad en internet. Prevención, responsabilidad y consecuencias jurídicas de los actos en redes.
José Carlos Ferrándiz Pérez. Agent delegat de Participació Ciutadana en la Comissaria d'Elda-Petrer

11’30-12’00 h Pausa café

12’00- 14’00 h  Entonces, ¿qué podemos hacer?
Raúl Gómez Verdú. Professor en el CEP Pintor Sorolla d'Elda.

16’00- 18’00 h La Wiki como recurso docente.
Francesc Guillem Benlloch. Gestor. Amical Wikimedia

18’00-18’15 h Pausa café

18’20- 20’00 h Taller del proceso de creación de la Wikipedia.
Francesc Guillem Benlloch. Gestor. Amical Wikimedia.

Dijous 11 de juliol 2019

9’30 -11’30 h Móviles y videojuegos: oportunidad o riesgo.
David Bautista Querol. Professor i expert en informàtica.

11’30 - 12'00 h Pausa café

12'00 -14’00 h Estrategias dramáticas para mejorar el uso del móvil en la adolescencia.
David Bautista Querol. Professor i expert en informàtica.

16’00- 18’00 h Que no te tomen el pelo: como verificar noticias en internet y redes sociales.
Nereida Carrillo Pérez. Periodista freelance

18’00-18’15 h Pausa café

18’15- 20’00 h ¿Cómo nos informamos? Sobrevivir a las fake news: ¿hecho o fake ?
Nereida Carrillo Pérez. Periodista freelance.

20’00 Cloenda

Matrícula

Si el nombre d'alumnes matriculats en el curs no supera el mínim establit, la Universitat d'Alacant pot resoldre la no celebració del mateix.

 

Patrocinadors

Patrocina:

   

                 

Col·labora:  

              

 

                    

 

 

Cursos d'Estiu de la Universitat d'Alacant 'Rafael Altamira'


Cursos d'Estiu de la Universitat d'Alacant "Rafael Altamira"
Edifici Germà Bernàcer - Universitat d'Alacant
Carretera de Sant Vicent del Raspeig s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9827

Fax: (+34) 96 590 3839

Twitter: http://twitter.com/culturaenlaua

Facebook: http://facebook.com/culturaenlaua

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464