Ir a contenido Ir a Estudios, Gobernanza y organización
Logo UA
Realizar búsqueda
Menú
Vicerectorat de Transferència, Innovació i Divulgació Científica

Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència

Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència

Saluda de la Rectora de la Universitat d'Alacant

Reproducir

El Vicerectorat de Transferència, Innovació i Divulgació Científica  i el Vicerectorat d'Igualtat, Inclusió i Responsabilitat Social de la Universitat d'Alacant commemoren l'11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, amb un programa d'activitats que ajude a visibilitzar el treball de les científiques, així com a crear rols femenins, despertar talents i promoure pràctiques que afavorisquen la igualtat de gènere, principalment en l'àmbit científic-tecnològic on menys incidència femenina es detecta.

Xarrades "Igualtat en Enginyeria"

Accés obert per a inscripció durant tot el curs

Per a centres de Primària

Tots els centres educatius de la província d'Alacant poden sol·licitar, prèvia inscripció, participar de manera virtual en la xarrada “Igualtat en Enginyeria”. L'objectiu és visibilitzar el paper de la dona en l'enginyeria i posar de manifest la problemàtica de la baixa proporció de dones enginyeres. En un ambient distès i amb un llenguatge adaptat als més xicotets, es tracten les raons per les quals això succeeix, intercalant vídeos d'anuncis de joguets, endevinalles, experiments, etc., i es proporcionen eines per a ajudar al fet que xiquets i xiquetes senten que són capaços de desenvolupar-se professionalment en l'àmbit que desitgen.

 

Inscripció

Trobada Global Women Breakfast

9 de febrer 10 h

La Universitat d'Alacant se suma a l'acció internacional Global Women Breakfast promoguda per la Unió Internacional de Química Pura i Aplicada (IUPAC) en la qual participen més de 270 ciutats de 60 països de tot el món. Es tracta d'un desdejuni virtual que es durà a terme per a compartir entre el personal docent i investigador, alumnat i personal de la UA experiències, idees i projectes potencials sobre com les dones poden avançar en la carrera professional. 
L'objectiu d'aquesta acció és crear un fòrum en el qual dones científiques en diferents etapes de les seues carreres puguen informar a tota la comunitat universitària sobre el progrés de la seua carrera i juntes explorar oportunitats de desenvolupament professional en la comunitat acadèmica com en empreses. Des de la UA es pretén amb aquesta iniciativa generar un espai en el qual tant científiques com científics puguen compartir les seues experiències en les interseccions entre investigació i gènere.

Trobada científica de joves geògrafes

9 de febrer 16.00 h

 

Geografia és ciència? Disciplina no considerada com STEM però, no obstant això, catalogada com a Ciència de la Terra i de l'Espai per la UNESCO. Coneixement holístic dels processos naturals i de l'acció humana en la superfice terrestre. Per tant, fonamental per a comprendre el món actual: canvi global, riscos naturals, migracions, governança, geopolítica i un llarg etcètera. Una ciència desconeguda i, a més, amb escassa presència femenina. En el “Trobada científica de joves geògrafes” us mostrarem, via streaming, les xifres que justifiquen aquesta afirmació. També podreu conèixer els treballs de recerca i les activitats professionals que estan desenvolupant les nostres egressades del grau en Geografia i Ordenació del Territori. Tancarem la jornada amb la presentació de l'exposició “Geògrafes i Ciència” que podreu visitar en l'hall de l'edifici de la Facultat de Filosofia i Lletres durant tot el mes de febrer, i que també visibilitzarem en les xarxes socials de “Geografia-UA”.

Programa

Exposició

Lloc de l'Exposició: Facultat de Filosofia i Lletres

Webinar  

Accés al Webinar

Taula redona “Ciència en femení”

12 de febrer 10 h

Taula redona “Ciència en femení”. La UA presenta una taula redona retransmesa en directe amb científiques destacades del panorama nacional per a exposar la seua trajectòria acadèmica i científica, així com destacar aquelles fites científiques que han suposat un avanç en la seua àrea de coneixement. 

Presideix i modera

Amparo Navarro Faure, Rectora de la Universitat d'Alacant.

Ponents

  • Dra. Margarita del Val Latorre, Immunòloga i investigadora científica del Centre de Biologia Molecular Severo Ochoa (CBMSO) del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC).
  • Dra. Carmen Alemany Bay, Catedràtica de Literatura Hispanoamericana del Departament de Filologia Espanyola, Lingüística General i Teoria de la Literatura de la Universitat d'Alacant.
  • Dra. Belén Ferrer Crespo, Professora Titular del Departament d'Enginyeria Civil de la Universitat d'Alacant i membre de l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT).

Activitat virtual “Ruta campus igualitari: Itineraris amb perspectiva de gènere"

Del 8 al 12 de febrer

Termini de sol·licitud de l'activitat: del 14 de gener al 29 de gener

Dissenyada per a centres de secundària prèvia inscripció, a través de vídeos divulgatius i una guia de recursos didàctics, les i els estudiants treballaran durant la setmana de l'11 de febrer el recorregut de Dona i Ciència de la ‘Ruta Campus Igualitari: itineraris amb perspectiva de gènere’. Aquesta ruta es converteix en una proposta pràctica online que conjumina innovació docent i lluita contra les desigualtats de gènere prenent com a estratègia la visibilització de la contribució de les dones al coneixement i a la ciència. L'activitat es compon de diferents fites i monuments que conviden a reflexionar sobre les dones científiques en la història i en l'actualitat.

Activitat online per a treballar en els centres de secundària

 

Accés

 

Exposició “Amb noms de dona: dones matemàtiques i dones en ciències de la computació”

Del 8 al 12 de febrer

Lloc: vestíbul i primera planta de la Biblioteca General

Exposició

 

 

La Biblioteca General de la Universitat d'Alacant acollirà del 8 al 12 de febrer aquestes dues exposicions composta per panells protagonitzats per:

Dones Matemàtiques: Hipatia, Gabrielle Émilie de Breteuil, María Gaetana Agnesi, Sophie Germain, Mary Somerville, Sofia Kovalévskaya, Mileva Maric, Grace Chisholm Young, Emmy Noether, Mª Josefa Wonenburger Planells, Ingrid Daubechies i Maryam Mirzakhani.

Dones en Ciències de la Computació: Ada Lovelace, Lynn Conway, Hedy Lamarr, Mary Kenneth, Grace Murray, Frances E. Allen, Evelyn Berezin, Rózsa Péter, Jean E. Sammet, Shirley A. Jackson, Radia Perlman, Nieves Rodríguez Brisaboa i Arantza Illarramendi.

Aquestes exposicions tenen com a objectiu visibilitzar les seues aportacions a la ciència i contribuir a promocionar i consolidar el principi d'igualtat entre dones i homes, així com generar models de referència que estimulen a les noves generacions a aconseguir les seues metes personals i professionals sense biaixos de gènere. En l'àmbit de la ciència i la investigació, mostrar l'aportació de les científiques a l'avanç i progrés social és un objectiu prioritari inclòs en els plans d'igualtat universitaris.

Webinar sobre el 11F i l'escola en la Facultat d'Educació de la UA

11 de febrer 10 - 12h.

Webinar

Què vols ser de major? La bretxa de gènere en les carreres STEM i la influència de l'escola en les seues possibles causes i solucions. 

Asunción Menargues Marcilla, professora titular Didàctica de les Ciències Experimentals, Facultat d'Educació UA

Debat posterior entre assistents.

Presenta i modera: Rocío Díez Ros, coordinadora d'Igualtat de Gènere i Diversitat, Facultat d'Educació.

 

Avançant en Ciència i Tecnologia utilitzant la perspectiva de gènere

11 de febrer: 11 h.

 

Parlarem de com crear un nou coneixement utilitzant l'anàlisi de gènere, des de la revisió del nombre de dones en ciència, en la qual el nombre de dones universitàries supera al dels homes, i com aquests números es van invertint amb el pas dels anys, fins a arribar al tristament real “sostre de cristall” o discriminació vertical que patim les dones. Tractarem la ciència i la tecnologia amb perspectiva de gènere, explicant com la variable “gènere” tinguda en compte, desgrana una ciència més real i igualitària i una ciència aplicada a les dones. Finalment, estudiarem com dur a terme mesures compensatòries o positives per a revertir aquesta situacions.

Ponent: Pascuala García Martínez, professora Catedràtica de la Universitat de València i Presidenta del Grup Especialitzat de “Dones en Física” de la RSEF des de 2018, Coordinadora del node de la Comunitat Valenciana de l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT) des de 2005 fins a 2007, i actualment vocal de l'AMIT.

Accés

 

Xarrada divulgativa a través del canal YouTube Ciències UA

11 de febrer 17h (en línia)

Xarrada divulgativa a través del canal YouTube Ciències UA, en la qual es debatran qüestions com ¿Què ens diuen les dades de les dones en la Ciència i en la Investigació? ¿Tenen igualtat de drets i oportunitats les investigadores? La visibilitat i la conciliació com a reptes de la dona en la ciència actual.

Ponents: Ana Sánchez i Covadonga Ordóñez. Copresidentes del Node Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT) de la Comunitat Valenciana i Múrcia.

#NoMoreMatildas ¿Què fan les dones en Ciències?

Accés

 

International Seminar on Coeducation, gender digital gap, and Virtuality in Initial Teacher Training

Del 10 al 12 de febrer

 

Coeducar o educar en igualtat suposa un model educatiu que es fonamenta en el respecte al principi d'igualtat entre dones i homes. Aquest principi ha d'estar present en tots els elements que intervenen en el procés educatiu, garantint-se el seu compliment tant en els continguts acadèmics com en la pràctica diària del professorat i en les relacions entre les persones que formen part de la comunitat educativa.  Es tracta d'educar en una cultura en la qual dones i homes estiguen lliures dels lligams i influències que imposen els mandats de gènere i que incapaciten a les persones per al desenvolupament de les seues capacitats en llibertat.

En aquest seminari internacional ens plantegem els següents objectius:

  • En primer lloc, mostrar l'aspecte que presenten les aules universitàries de les institucions participants, en relació a la coeducació, posant en relleu la permanència del model educatiu estereotipat.
  • En segon lloc, presentar accions de coeducació en procés de desenvolupament en aquestes universitats i centres d'investigació, que estan facilitant la incorporació de canvis en els seus models educatius a través de la implementació de Plans d'Igualtat i coeducació activa.
  • En tercer lloc, reflexionar sobre la incorporació del model coeducatiu com a model pedagògic a les aules dels centres educatius de totes les etapes (educació primària, secundària i superior, concretament les Facultats d'Educació).
  • En quart lloc, impulsar que els centres educatius de totes les etapes (educació primària, secundària i superior, concretament les Facultats d'Educació), incorporen la perspectiva de gènere en la seua cultura, polítiques i pràctiques; que permeta formar una ciutadania amb recursos i mecanismes per a la prevenció, detecció precoç i resposta eficaç davant la violència contra les dones.

Impacte de la pandèmia COVID-19 en les dones en investigació biomèdica

Dia 11 de febrer

15 h

 

La Jornada sobre Impacte de la pandèmia COVID-19 en les dones en investigació biomèdica, està organitzada i promoguda pel Centre d'Investigació Príncep Felip (CIPF), de València, amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència. Se celebrarà online l'11 de febrer a les 15h. L'objectiu és reunir dones en diferents etapes de la seua carrera científica, per a abordar com cadascuna ha viscut i viu la pandèmia, com els ha afectat personalment i/o als seus centres i presenten les seues investigacions sobre la Covid19 amb un enfocament de gènere. Aquesta pandèmia, amb conseqüències sanitàries, socials i econòmiques, sens dubte afecta de manera diferent a dones i homes.

Deborah Burks, directora del CIPF i investigadora CIBERDEM inaugura l'esdeveniment i presentarà a les ponents convidades.

María Teresa Ruíz Cantero, catedràtica de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat d'Alacant, presentarà el seu estudi sobre Epidemiologia de la Covid 19 des de la perspectiva de gènere i, a continuació, Elena Marbán Castro d'ISGlobal parlarà de Salut sexual i reproductiva durant la pandèmia.  

Palmira Muñoz, de la Unitat d'Igualtat de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, plantejarà les preguntes enviades i clausurarà l'esdeveniment

Competició "First Lego League" (FLL)

Inscripció: fins al 20 de febrer

Realització: maig 2021

Competició

Contacte: alicante.ua@firstlegoleague.es

twitter.com/FLLAlicante

Competició "First Lego League" (FLL), desafiament internacional de robòtica que té com a objectiu fonamental despertar l'interès i promocionar els valors de la ciència i la tecnologia entre joves de 10 a 16 anys a través del desenvolupament de les habilitats del treball en equip, la innovació i la creativitat. En concret, la Universitat d'Alacant llança la campanya d'inscripció al febrer de 2021 i la competició, per temes d'organització i adaptació del programa a format online, es durà a terme de manera virtual el mes de maig de 2021. A través d'aquesta iniciativa, l'organització pretén impulsar el talent femení en les vocacions científiques i tecnològiques, donant-los visibilitat i encoratjant en elles la confiança en les seues habilitats. En aquest sentit, a més, s'impulsa GIRLS FIRST, una iniciativa per a fomentar les vocacions STEM entre les alumnes de 4 a 18 anys a través de beques.

Exposició “Científiques de Lletres"

Del 10 de febrer al 31 de maig

Lloc: Biblioteca General

Exposición

La Biblioteca de la Universitat d'Alacant acollirà del 10 de febrer al 31 de maig l'exposició “Científiques de Lletres/ Científicas de Letras”, la qual pretén donar a conéixer a un col·lectiu que pateix triple invisibilització: en primer lloc, al llarg de la història, les dones no sempre han vist reconegut el seu treball; en segon lloc, durant segles les científiques en general han sigut relegades a un segon pla tant dins com fora del món acadèmic; en tercer lloc, les Lletres tradicionalment han patit l'estigma de no ser considerades “Ciència”. És per això que, amb aquesta exposició, volem aportar el nostre gra d'arena cap a una visibilització major de les dones en la Ciència i, en particular, en diversos camps de les Lletres, amb 17 importants científiques de Lletres, entre elles, historiadores, arqueòlogues, antropòlogues, filòsofes, lingüistes, traductores, lexicògrafes, escriptores, etc.".

 

Activitats de les Seus Universitàries